Miksi joillakin on tarve kirjoittaa tänne ruotsiksi?
Kun kerran vastaavat suomen kielellä kirjoitettuihin aloituksiin, niin ilmeisesti osaavat myös suomea. Miksi kommentoida ruotsiksi, kun ei niitä kukaan kuitenkaan juurikaan noteeraa?
Kommentit (41)
Jos niillä on ruotsihimo. Kuten joillakin voi olla englanti-into.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jotkut ei ymmärrä ruotsinkieltä.
Siis sivistymättömät moukat. Opiskelkaa ,ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli.
Moukka olet itse. Keskusteluun vastataan oletusarvoisesti samalla kielellä, jota aloittaja käyttää. Joka ei siihen pysty, olkoon vastaamatta.
Varmaan tahallaan tekee. Itse en edes lue noita viestejä. Opiskelen kyllä norjaa, mutta jonkun sekopään viestejä en silti noteeraa.
Ei sillä varmaan ole mitään tärkeää sanottavaa, kun ei itsekään välitä lukeeko kukaan viestejään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu yleissivistykseen oppia ruotsi. Ei se ole vaikeaa.
Ei ole. Ruotsin kielen ainoa tarkoitus on alistaa suomalaiset palvelemaan parempaa väkeä. Onhan se ihan kauhistus, että pitäisi puhua jotain junttien kieltä, kyllä sitä pitää saada palvelua ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kamalat vittuilut jos sattuu kirjoittamaan väärin suomenkielellä.Täällä on niin monta pilkunnussijaa , että bäst att skriva på svenska .
Hieman sivistyneempääkin käyttää ruotsia .
Älykäs voisi ottaa opikseen. Tahattomat virheet taas voi unohtaa.
Stubbia se ainakin kannattaa, sen verran tajusin.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole määrätty, millä kielellä saa kirjoittaa. On kiva, kun täällä on kirjoituksia suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, espanjaksi ja monilla muilla kielillä.
Onpa täällä joskus näkynyt kirjoituksia myös saksaksi, ranskaksi, italiaksi, venäjäksi, viroksi, japaniksi, arabiaksi, latinaksi, hepreaksi ja somaliksi.
Kerran tai pari olen kuittaillut google-kääntäjän avulla. Lukematta jää vieraskieliset kirjoitukset, lukuun ottamatta ehkä englanniksi kirjoitetut kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ruotsin kielen ainoa tarkoitus on alistaa suomalaiset palvelemaan parempaa väkeä. Onhan se ihan kauhistus, että pitäisi puhua jotain junttien kieltä, kyllä sitä pitää saada palvelua ruotsiksi.
Aina puhutaan, että Suomi on kaksikielinen maa, mutta todellisuudessa suomalaisten odotetaan osaava ruotsia, mutta ruotsinkieliseltä ei odoteta suomen osaamista. 🤣
Kiva lukea ruotsinkielisiäkin. Ollaan kaksikielisiä ja molemmat onnistuu. Onko koulut jääny kesken vai muuten vaan vähälahjainen.
OK. Milloin lähdet? Saatetaanko sut satamaan?
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
OK, milloin lähdet? Muista että monen mielestä Mannerheim on suurin suomalainen - joka itse asiassa ei puhunut lähes olleenkaan suomea, vaan - arvasit oikein - ruotsia.
Saatetaanko sut satamaan vai lentokentälle?
Ohitan ruotsinkieliset kommentit.
Kyse ei ole siitä pitääkö suomalaisten osata ruotsia, vaan siitä, että keskusteluun osallistutaan samalla kielellä millä se on aloitettu.
Moni osaa kieliä, paljon useampia kieliä kuin ruotsia. Toivooko ruotsiksi kirjoittava, että vastaan hänelle ranskaksi?
no jos onpi vaikka suomenruotsalainen
Vierailija kirjoitti:
Kamalat vittuilut jos sattuu kirjoittamaan väärin suomenkielellä.Täällä on niin monta pilkunnussijaa , että bäst att skriva på svenska .
Hieman sivistyneempääkin käyttää ruotsia .
Kannattaa kirjoittaa vain latinaksi. Ruotsia käyttävät vain moukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan, että Suomi on kaksikielinen maa, mutta todellisuudessa suomalaisten odotetaan osaava ruotsia, mutta ruotsinkieliseltä ei odoteta suomen osaamista. 🤣
Struntprat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ko. tyyppi osaa suomea sen verran huonosti, että hänestä on helpompi kirjoittaa ruotsiksi. Useimmilla vieraan kielen passiivinen kielitaito on paljon parempi kuin aktiivinen. Minäkin luen ruotsinkielistä tekstiä suhteellisen sujuvasti, mutta jos pitää itse kirjoittaa jotain ruotsiksi, niin se on tosi työlästä.
Mutta on viddumaista kun ei ymmärrä ruotsia. Tää on suomenkielinen palsta! Prkl
Paina hiiren oikeanpuolista nappulaa niin näet vaihtoehdon "käännä kielelle suomi".
(En tiedä miten puhelimella toimii, mutta kyllä sielläkin jokin vastaavanlainen systeemi on)
Onpa relevantti kysymys foorumilla, jonka sisältö on pääasiassa trollausta.