Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
seuraavaan mainokseen varmaan palkkaa kavereitaan suomalaisia nistejä jotka panttaavat varastamiaan I LOGON tuotteita. NYT KUN i LOGO ON VAPAA tuula voi sen omia ja myydä muutaman kuukauden päästä miljoonalla eurolla. TUULA OTA LOGO
Vierailija kirjoitti:
Instassa tuli vastaan iittalan mainos. Ja se oli tosi nolo. Laiha aneemisen näköinen mues kiemurteli siinä kuvassa ja mua alkoi ihan inhottaa. Ei astioita tuolla tavalla myydä.
Onks se se, jonka hiusrajasta Aalto sai inspiraationsa Aalto-vaasiin? Minä aina luulin, että sillä oli jotain tekoa luonnon kanssa, mutta se olikin sen pojan hiusraja.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen pieni yritys tekee muuten kierrätyslasista esineitä, ja ihan taatusti Suomessa käsityönä valmistettuna.
Näin livenä niitä jälkiruokakulhoja ja olivat ihan nättejä minusta.
Kiitos vinkistä!! Lasit eivät olleet ihan makuuni, mutta siis aivan upeita lintuja ja jänöjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instassa tuli vastaan iittalan mainos. Ja se oli tosi nolo. Laiha aneemisen näköinen mues kiemurteli siinä kuvassa ja mua alkoi ihan inhottaa. Ei astioita tuolla tavalla myydä.
Onks se se, jonka hiusrajasta Aalto sai inspiraationsa Aalto-vaasiin? Minä aina luulin, että sillä oli jotain tekoa luonnon kanssa, mutta se olikin sen pojan hiusraja.
Kaikista tän uuden kampanjan yliräikeällä salamavalolla otetuista likaisen ja sotkuisen näköisistä kuvista tuo kuva inhottaa minua eniten. Syynä se, että mallin ihosta ja hiuksista on ihan tietoisesti tehty rasvaisen näköisiä. (En nyt siis tässä arvostele itse mallia, vaan stailausta).
Astioita valmistava firma voisi nyt hyvin tarkkaan miettiä, onko sotkuisuus ja rasvaisuus se mielikuva, jonka he haluavat astioistaan syntyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tän uuden kampanjan yliräikeällä salamavalolla otetuista likaisen ja sotkuisen näköisistä kuvista tuo kuva inhottaa minua eniten. Syynä se, että mallin ihosta ja hiuksista on ihan tietoisesti tehty rasvaisen näköisiä. (En nyt siis tässä arvostele itse mallia, vaan stailausta).
Astioita valmistava firma voisi nyt hyvin tarkkaan miettiä, onko sotkuisuus ja rasvaisuus se mielikuva, jonka he haluavat astioistaan syntyvän.
Tai ehkä tehdä yhteiskampanjan Fairyn kanssa.
Vilkaiskaapa iittalan japaninkielistä ig-tiliä, ja mitä sinne on tänään lisätty. Joko olisi ilmiannon paikka? Epäilen todella, että on aivan tarkoituksellisesti tehty, ei siellä voi olla niin tietämätöntä porukkaa olla. Tuo numeropari yhdistettynä uuteen brändiin, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vilkaiskaapa iittalan japaninkielistä ig-tiliä, ja mitä sinne on tänään lisätty. Joko olisi ilmiannon paikka? Epäilen todella, että on aivan tarkoituksellisesti tehty, ei siellä voi olla niin tietämätöntä porukkaa olla. Tuo numeropari yhdistettynä uuteen brändiin, hyi!
Ne ei kuule Iittalalla vaikka megafonilla huutaisi, saatikka sitten ymmärtäisi jotain numeroista. Ne on ihan tone deaf.
Jos iittala voi käyttää numeroparia 88 noin vapaasti ja huoletta, niin mitä ihmettä se kesäinen median huuto ja hulabaloo sitten oli?
Japanin ig:ssä tosiaan on 88 selkeästi näkösällä.
En lukenut koko ketjua, joten voi olla, että tästä on jo puhuttu. En jaksa pikkujutuista kamalasti hermostua, joten vaikken logosta tykkää, ei se mitään, kaikki ei ole makuuni, samoin tarroista en ole kiinnostunut jne.
Mutta olen oukkaantunut siitä, ettei yritys josta olen aina ollut ylpeä suomalaisena, enää ole tunnistettavissa suomalaiseksi. Uudelleenbrändäys tuntuu ilmaisevan, että me suomalaiset ollaan noloja, meitä ei kehtaa laittaa brändin sivuille lainkaan. Ja Suomen luonto? No ei sieltä mitään inspiraatiota kannata ottaa, kun muualla on niin upeita ihmisiä, joiden naamasta väännetyn vaasin voit nyt ostaa kotiisi hintaan jolla saisit uniikin vaasin suoraan taiteilijaltakin.
En edes tavallisesti jaksa välittää noista wokejutuistakaan. Mutta tässä ei ole kyse siitä, että brändi tekisi tilaa erilaisuudelle, vaan tässä on nyt brändätty suomalaiset pois tieltä.
Asun ulkomailla, ja olen vihainen tästä. Meissä suomalaisissa ja kotimaassamme on niin valtavan paljon hyvää, minkä monet muut huomaavat, mutta nähtävästi iittala ei meitä enää arvosta.
Eikös 8 ole Japanissa onnenluku?
Vierailija kirjoitti:
Fiskarsin kurssi 1.2., ennen brändiuudistusta: 17,46. Fiskarsin kurssi 7.2., brändiuudistuksen jälkeen ja kohun käynnistyttyä: 16,86. Fiskarsin kurssi tänään, viikko brändiuudistuksesta: 16,32.
Ja laskee edelleen, nyt enää 16.20.
Ostin lapseni salkkuun Fiskarsia viime vuonna. Ajattelin että salkkuun teknologiaosakkeiden lisäksi sopisi hyvin vankka osaaminen kuluttajabrändien alalta.
Oh sh!t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiskarsin kurssi 1.2., ennen brändiuudistusta: 17,46. Fiskarsin kurssi 7.2., brändiuudistuksen jälkeen ja kohun käynnistyttyä: 16,86. Fiskarsin kurssi tänään, viikko brändiuudistuksesta: 16,32.
Ostin lapseni salkkuun Fiskarsia viime vuonna. Ajattelin että salkkuun teknologiaosakkeiden lisäksi sopisi hyvin vankka osaaminen kuluttajabrändien alalta.
Oh sh!t.
Älä huoli, kyllä se siitä taas nousee. Sulla se on siellä kuitenkin vissiin pitemmäksi aikaa, joten ei kannata hötkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oh sh!t.
Mäkin harkitsin mutta en tullut sitten ostaneeksi. Voi mennä nyt pitkä aika ennen kuin noi nousee. Laskusuunnassa kun on ollut muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös 8 ole Japanissa onnenluku?
Kyllä. Mutta sitä ei huomioida nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se Marimekkokin luopunut Suomessa niistä ulkopuolisten omistamista Marimekoista? Ja jäi vain ketjun kaupat. Nyt en enää muista. Marimekon uudistus meni kyllä hienosti, jakavat kunnon osinkoja ja tekevät yhtistyötä isojen ulkomaisten merkkien kanssa.
Kyllä Marimekkoa saa Marimekon liikkeiden lisäksi ainaki Sokoksesta, Stockmannilta ja Carlsonista. Varmaan muualtakin mutta näissä olen ihan lähiaikoina ainakin Marimekkoa nähnyt.
Ja on myös edelleen yksityisiä Marimekko myymälöitä, sekä pieniä liikkeitä, joissa myydään myös Marimekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se Marimekkokin luopunut Suomessa niistä ulkopuolisten omistamista Marimekoista? Ja jäi vain ketjun kaupat. Nyt en enää muista. Marimekon uudistus meni kyllä hienosti, jakavat kunnon osinkoja ja tekevät yhtistyötä isojen ulkomaisten merkkien kanssa.
Kyllä Marimekkoa saa Marimekon liikkeiden lisäksi ainaki Sokoksesta, Stockmannilta ja Carlsonista. Varmaan muualtakin mutta näissä olen ihan lähiaikoina ainakin Marimekkoa nähnyt.
Ja on myös edelleen yksityisiä Marimekko myymälöitä, sekä pieniä liikkeitä, joissa myydään myös Marimekkoa.
Esimerkiksi Porin Ratsulassa on kokonainen oma osasto Marimekolle, tai ainakin oli vielä viime vuonna kun kävin.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten voi olla, että tästä on jo puhuttu. En jaksa pikkujutuista kamalasti hermostua, joten vaikken logosta tykkää, ei se mitään, kaikki ei ole makuuni, samoin tarroista en ole kiinnostunut jne.
Mutta olen oukkaantunut siitä, ettei yritys josta olen aina ollut ylpeä suomalaisena, enää ole tunnistettavissa suomalaiseksi. Uudelleenbrändäys tuntuu ilmaisevan, että me suomalaiset ollaan noloja, meitä ei kehtaa laittaa brändin sivuille lainkaan. Ja Suomen luonto? No ei sieltä mitään inspiraatiota kannata ottaa, kun muualla on niin upeita ihmisiä, joiden naamasta väännetyn vaasin voit nyt ostaa kotiisi hintaan jolla saisit uniikin vaasin suoraan taiteilijaltakin.
En edes tavallisesti jaksa välittää noista wokejutuistakaan. Mutta tässä ei ole kyse siitä, että brändi tekisi tilaa erilaisuudelle, vaan tässä on nyt brändätty suomalaiset pois tieltä.
Asun ulkomailla, ja olen vihainen täs
Tämäpä. Ja vaikka kohut laantuu jne., tosin tässä voi tovi kestää, niin Iittala menetti kertaheitolla suuren määrän ilmaisia brändi-lähettiläitä. Me tavalliset suomalaiset ollaan mainostettu astioitamme ympäri maailman, ja nyt tuo ajatus tuntuu kovin kaukaiselta, että lähtisi heitä kehumaan saatika tuntisi ylpeyttä.
Muutaman vuoden kuluttua seuraavassa uudistuksessa liimataan sitten huolella punaisia i-tarroja takaisin. Vrt. Posti-Itella-Posti. Harmi, ettei tästäkään ole otettu opiksi, vaikka miljoonia paloi turhaan uudistukseen.
On vissiin alettu moderoida tätä ketjua hyvin tiiviisti. Ihan tavallinen kommentti menee moderoitavaksi.
Tällainen pieni yritys tekee muuten kierrätyslasista esineitä, ja ihan taatusti Suomessa käsityönä valmistettuna.
https://lasistudio.fi/
Näin livenä niitä jälkiruokakulhoja ja olivat ihan nättejä minusta.