Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin olit viimeksi kirkkohäissä?

Vierailija
05.02.2024 |

Miksi niin harvat järjestävät nykyään perinteisiä häitä? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten. Mutta olen menossa uudelleen parin viikon päästä.

Vierailija
2/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime keväänä. Sitä ennen '22 syksyllä. Näin maakunnissa se näyttää olevan edelleen tapana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä

Vierailija
4/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime elokuussa. 

Vierailija
5/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä 2022

Vierailija
6/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuussa tulee 20v. Mutta ei kyllä kaveriporukassa tai sukulaisita sen jälkeen ole mennyt naimisiin kuin yksi pari ja he kävivät kahdestaan maistraatissa.

Vierailija
7/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa pienimuotoisessa kirkkovihkimisessä olin viimeksi. Sitten erosin kirkosta sen jälkeen, koska en halua kuulua yhteisöön, joka ei tajua Raamatusta tuon taivaallistakaan.

Vierailija
8/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, pitkään piti miettiä. Mutta vuonna 1988 se oli, kesähäät.

Vierailija
9/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2012 viimeksi. Häissä olen tuonkin jälkeen, mutta kirkkovihkimistä ei ole ollut tai sitten minut on kutsuttu myöhemmin järjestettyyn hääjuhlaan, kun siellä kirkossa on lähinnä ollut hääparin perhe. 

Vierailija
10/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joskus 2000-luvun alussa olin viimeksi. Tietämäni parit, jotka ovat avioituneet maistraatissa ovat kertoneet puhtaasti syyksi rahan, kirkkohäät, juhlat, jne. maksavat nykyään aivan hillittömästi. Tai no kustannus riippuu siitä paljonko on valmis itse panostamaan. Satuhäät ohjelmassa olevat häät jossain seuraintalolla eivät nyt niin hirveästi maksa

Vierailija
11/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun loppupuolella. 

Vierailija
12/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut. En kaipaa niitä. Haluaisin silti vetää kakun ja limonadin. Ehkä muille jäisi muut osat monikerroksisesta kakusta. ;)

Vierailija
13/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta sitten. Hieno kirkko, näyttävät puitteet. Kukaan ei veisannut eikä osannut uskontunnustusta,  huokaus. 

Miksi ihmeessä änkeä sinne kirkkoon, jos täysin ulkokultaista!?

Ei se huono liitto sen kauemmin kestä, vaikka kirkkohäät.

Vierailija
14/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2005.

Vierailija
15/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 kävin ortodoksihäissä. 

Vierailija
16/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joskus 2000-luvun alussa olin viimeksi. Tietämäni parit, jotka ovat avioituneet maistraatissa ovat kertoneet puhtaasti syyksi rahan, kirkkohäät, juhlat, jne. maksavat nykyään aivan hillittömästi. Tai no kustannus riippuu siitä paljonko on valmis itse panostamaan. Satuhäät ohjelmassa olevat häät jossain seuraintalolla eivät nyt niin hirveästi maksa

Tätä rahaperustetta en ole koskaan ymmärtänyt. Eihän häiden kustannuksiin vaikuta mitään se, onko vihkiminen kirkossa vai maistraatissa. Juhlat taas voi kummassakin vihkitavassa järjestää sellaisiksi kuin haluaa tai olla kokonaan järjestämättä.

Vierailija
17/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenisen vuotta sitten. Hieno kirkko, näyttävät puitteet. Kukaan ei veisannut eikä osannut uskontunnustusta,  huokaus. 

Miksi ihmeessä änkeä sinne kirkkoon, jos täysin ulkokultaista!?

Ei se huono liitto sen kauemmin kestä, vaikka kirkkohäät.

Minä ateistina olen usein ainoa, joka osaa virret, rukoukset yms. Ja uskallan veisata ääneen, nuotin vierestä. Ajattelen, että olen siellä vieraana ja kunnioitan heidän tapojaan. Minun juhlissani ei veisata eikä siunailla ja odotan vierailta samaa.

Kyse on rituaaleista ja riiteistä, ne ovat ihmisille kuitenkin tärkeitä, vaikka se ideologia siellä takana olisi unohtunutkin.

Vierailija
18/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti muista... Kauan, kauan sitten. Omani oli siviilivihkiminen ja siitäkin tulee keväällä 35 vuotta. Viimeksi käymäni kirkkohäät olivat ennen niitä. 

Vierailija
19/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä rahaperustetta en ole koskaan ymmärtänyt. Eihän häiden kustannuksiin vaikuta mitään se, onko vihkiminen kirkossa vai maistraatissa. Juhlat taas voi kummassakin vihkitavassa järjestää sellaisiksi kuin haluaa tai olla kokonaan järjestämättä.

Aijaa, no enpä ole ollut hääjuhlassa jossa pari olisi maistraatissa mennyt naimisiin. Kyllä kirkkohäihin kuuluvat ne kunnon kemut. Maistraatissa käydään vaivihkaa naimisiin ja pienelle piirille sitten kakkukahvit, naimisiin voi sanoa menneensä sitten jonkin muun tapahtuman yhteydessä sukulaisille. 

Vierailija
20/25 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Tuttu pariskunta meni kirkossa vihille, oli pitkä mekko ja kanttori soitteli marssit mennen tullen, oli pappi ja 2 todistajaa, joista toinen esitti muutaman tilaisuuteen sopivan laulun. Siitä häämatkalle eli illallinen kahdestaan ja hotelliin yöksi. Maksoi saman verran kuin maistraattivihkiminen ja hotelliyö illallisineen.