Milloin olit viimeksi kirkkohäissä?
Miksi niin harvat järjestävät nykyään perinteisiä häitä?
Kommentit (25)
Viime keväänä. Sitä ennen '22 syksyllä. Näin maakunnissa se näyttää olevan edelleen tapana.
Huhtikuussa tulee 20v. Mutta ei kyllä kaveriporukassa tai sukulaisita sen jälkeen ole mennyt naimisiin kuin yksi pari ja he kävivät kahdestaan maistraatissa.
Omassa pienimuotoisessa kirkkovihkimisessä olin viimeksi. Sitten erosin kirkosta sen jälkeen, koska en halua kuulua yhteisöön, joka ei tajua Raamatusta tuon taivaallistakaan.
Jaa-a, pitkään piti miettiä. Mutta vuonna 1988 se oli, kesähäät.
Vuonna 2012 viimeksi. Häissä olen tuonkin jälkeen, mutta kirkkovihkimistä ei ole ollut tai sitten minut on kutsuttu myöhemmin järjestettyyn hääjuhlaan, kun siellä kirkossa on lähinnä ollut hääparin perhe.
Varmaan joskus 2000-luvun alussa olin viimeksi. Tietämäni parit, jotka ovat avioituneet maistraatissa ovat kertoneet puhtaasti syyksi rahan, kirkkohäät, juhlat, jne. maksavat nykyään aivan hillittömästi. Tai no kustannus riippuu siitä paljonko on valmis itse panostamaan. Satuhäät ohjelmassa olevat häät jossain seuraintalolla eivät nyt niin hirveästi maksa
En ole koskaan ollut. En kaipaa niitä. Haluaisin silti vetää kakun ja limonadin. Ehkä muille jäisi muut osat monikerroksisesta kakusta. ;)
Kymmenisen vuotta sitten. Hieno kirkko, näyttävät puitteet. Kukaan ei veisannut eikä osannut uskontunnustusta, huokaus.
Miksi ihmeessä änkeä sinne kirkkoon, jos täysin ulkokultaista!?
Ei se huono liitto sen kauemmin kestä, vaikka kirkkohäät.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joskus 2000-luvun alussa olin viimeksi. Tietämäni parit, jotka ovat avioituneet maistraatissa ovat kertoneet puhtaasti syyksi rahan, kirkkohäät, juhlat, jne. maksavat nykyään aivan hillittömästi. Tai no kustannus riippuu siitä paljonko on valmis itse panostamaan. Satuhäät ohjelmassa olevat häät jossain seuraintalolla eivät nyt niin hirveästi maksa
Tätä rahaperustetta en ole koskaan ymmärtänyt. Eihän häiden kustannuksiin vaikuta mitään se, onko vihkiminen kirkossa vai maistraatissa. Juhlat taas voi kummassakin vihkitavassa järjestää sellaisiksi kuin haluaa tai olla kokonaan järjestämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten. Hieno kirkko, näyttävät puitteet. Kukaan ei veisannut eikä osannut uskontunnustusta, huokaus.
Miksi ihmeessä änkeä sinne kirkkoon, jos täysin ulkokultaista!?
Ei se huono liitto sen kauemmin kestä, vaikka kirkkohäät.
Minä ateistina olen usein ainoa, joka osaa virret, rukoukset yms. Ja uskallan veisata ääneen, nuotin vierestä. Ajattelen, että olen siellä vieraana ja kunnioitan heidän tapojaan. Minun juhlissani ei veisata eikä siunailla ja odotan vierailta samaa.
Kyse on rituaaleista ja riiteistä, ne ovat ihmisille kuitenkin tärkeitä, vaikka se ideologia siellä takana olisi unohtunutkin.
En oikeasti muista... Kauan, kauan sitten. Omani oli siviilivihkiminen ja siitäkin tulee keväällä 35 vuotta. Viimeksi käymäni kirkkohäät olivat ennen niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä rahaperustetta en ole koskaan ymmärtänyt. Eihän häiden kustannuksiin vaikuta mitään se, onko vihkiminen kirkossa vai maistraatissa. Juhlat taas voi kummassakin vihkitavassa järjestää sellaisiksi kuin haluaa tai olla kokonaan järjestämättä.
Aijaa, no enpä ole ollut hääjuhlassa jossa pari olisi maistraatissa mennyt naimisiin. Kyllä kirkkohäihin kuuluvat ne kunnon kemut. Maistraatissa käydään vaivihkaa naimisiin ja pienelle piirille sitten kakkukahvit, naimisiin voi sanoa menneensä sitten jonkin muun tapahtuman yhteydessä sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa. Tuttu pariskunta meni kirkossa vihille, oli pitkä mekko ja kanttori soitteli marssit mennen tullen, oli pappi ja 2 todistajaa, joista toinen esitti muutaman tilaisuuteen sopivan laulun. Siitä häämatkalle eli illallinen kahdestaan ja hotelliin yöksi. Maksoi saman verran kuin maistraattivihkiminen ja hotelliyö illallisineen.
15 vuotta sitten. Mutta olen menossa uudelleen parin viikon päästä.