Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä koulunkäyntiavustajan työssä kuormittaa?

Vierailija
03.02.2024 |

Entisenä koulunkäyntiavustajana erityisluokalla (siihen aikaan kun niitä vielä oli) aihe kiinnostaa. Itse muistan melkeinpä päivittäisen homottelun (jos olit mies) ja huoríttelun (jos olit nainen) ja raivoavia oppilaita jotka saattoivat heittää tuoleja ympäriinsä. Purevia, sylkeviä väkivaltaisia oppilaita. Bonuksena vielä ne vanhemmat jotka syyttivät koulua ihan kaikesta.

Siihen päälle vielä surkea palkka. Ja kuitenkin sanotaan, että työntekijällä on oikeus turvalliseen työpäivään. No ei ihan toteudu Suomen kouluissa.

Millaista meno on nykyään?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko välillä kirjoitella jollekin muulle naiselle? Kyllä siellä Valtsikassa niitä naisia riittää.

Vierailija
2/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko välillä kirjoitella jollekin muulle naiselle? Kyllä siellä Valtsikassa niitä naisia riittää.

Miksi luulet että kirjoitan juuri naiselle? Miehiäkin on kkavustajina. Ihan kaikille kirjoitan. Enkä ole sama aloittaja kun vastaavan opettajien ketjun tehnyt.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

u p p

Vierailija
4/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nimitteleviä oppilaita rangaista ja raivoavia oppilaita poisteta paikalta tai eroteta?

Vierailija
5/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nimitteleviä oppilaita rangaista ja raivoavia oppilaita poisteta paikalta tai eroteta?

Nimittely oli minun aikoina niin arkipäiväistä, ettei oltaisi muuta ehditty tehdä kun jaella rangaistuksia. Jos minua nimiteltiin, niin yleensä kuittasin sen jollain "höpöhöpö nyt matikankirjat esille"-naurahduksella. Jos oppilas nimitteli toista oppilasta annettiin sellainen rangaistus tai seuraamus että nimittelevä oppilas ei päässyt ulos välitunnille.

Raivoava oppilas taas yleensä poistettiin luokasta, mutta sekin vie aikuisresursseja eli perään on mentävä koska sellaista oppilasta ei saa jättää yksin ei-valvottuna.

Erottaminen taas on niin mutkikas ja pitkä prosessi, ja lain mukaan kaikilla oppilailla on oikeus ja velvollisuus käydä koulua. Joten erottaminen siirtää ainoastaan ongelmaoppilaan toisen koulun harteille.

Ap

Vierailija
6/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla AP täydet työtunnit vai ei? Mikä palkka?

Vierailija
7/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittely oli minun aikoina niin arkipäiväistä, ettei oltaisi muuta ehditty tehdä kun jaella rangaistuksia. Jos minua nimiteltiin, niin yleensä kuittasin sen jollain "höpöhöpö nyt matikankirjat esille"-naurahduksella. Jos oppilas nimitteli toista oppilasta annettiin sellainen rangaistus tai seuraamus että nimittelevä oppilas ei päässyt ulos välitunnille.

Raivoava oppilas taas yleensä poistettiin luokasta, mutta sekin vie aikuisresursseja eli perään on mentävä koska sellaista oppilasta ei saa jättää yksin ei-valvottuna.

Erottaminen taas on niin mutkikas ja pitkä prosessi, ja lain mukaan kaikilla oppilailla on oikeus ja velvollisuus käydä koulua. Joten erottaminen siirtää ainoastaan ongelmaoppilaan toisen koulun harteille

Ei sitä hommaa voi tuolla lailla hoitaa. Koulun työntekijän nimittely on paljon vakavampi asia kuin toisen oppilaan nimittely, koska siinä nimittelyn lisäksi kyseenalaistetaan sen työntekijän auktoriteetti ja koulun kurinpitovalta. Sellaiseen nimenomaan pitää puuttua raskaalla kädellä.

Jatkuva nimittely on oire siitä, että oppilaat kokevat, että niin voi tehdä ilman, että siitä on aitoja seuraamuksia heille. Jos oppilaille annettaisiin kunnon rangaistuksia siitä nimittelystä, niin harvoin siihen nimittelyyn silloin tarvitsisi puuttua.

Vierailija
8/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla AP täydet työtunnit vai ei? Mikä palkka?

Oli, ja nettopalkka oli muistaakseni 1690e/kk. Taitaa ihmiset saada 1520e/kk siitä että makoilee kotonaan työttömänä, ainakin pääkaupunkiseudulla. Eipä siksi hirveästi houkuta tuo avustajien niin sanottu palkka, kun otetaan koulujen psyykkinen rasittavuus ja jopa fyysinen vaara huomioon. Nykyään teen ihan muuta hommaa ja olen tyytyväinen että lopetin koulutyöt.

Ap

Vierailija
9/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuolla palkalla kerry edes eläkettä! Minun palkka ei ollut huono mutta ei hyväkään, työeläke on 1970 brutto/41 työvuotta.

Vierailija
10/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään työstäni erityisluokalla. Työ tosi palkitsevaa kun näkee kehityksen ja pystyy auttamaan lapsia ja vaikuttamaan heidän oppimiseensa. Haastavia oppilaita on  mutta heidän luottamuksen voittaminen palkitsee. Koulun arjessa mukava olla mukana.

Vierailija
11/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erottaminen taas on niin mutkikas ja pitkä prosessi, ja lain mukaan kaikilla oppilailla on oikeus ja velvollisuus käydä koulua. Joten erottaminen siirtää ainoastaan ongelmaoppilaan toisen koulun hartei

Noin teoriassa olen kutakuinkin samaa mieltä kanssasi, mutta kouluilla ei ole samanlaista kurinpitovaltaa kun joskus esimerkiksi 70- tai 80-luvulla. Jälki-istunto on nykyään aika tuntematon käsite. Jos huoltaja kieltää lapsensa koulupäivän pidentämistä, niin joudumme seuraamaan lakia ja huonosti käyttäytyvä oppilas pääsee pois koulusta silloin kuin kaikki muutkin.

Tuo aikuisten nimittely taas on usein eräänlaista testausta, onnistuvatko oppilaat esim saamaan aikuisen huutamaan naama punaisena. Jos asia kuitataan huumorilla, niin usein huomaa että se nimittely vähenee merkittävästi tai loppuu jopa kokonaan. Oppilaitten väliseen koulukiusaamiseen taas puututaan herkemmin, ja mielestäni ihan syystä. Se kun voi luoda heille pitkäaikaiset traumat muuten.

Ap

Vierailija
12/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään työstäni erityisluokalla. Työ tosi palkitsevaa kun näkee kehityksen ja pystyy auttamaan lapsia ja vaikuttamaan heidän oppimiseensa. Haastavia oppilaita on  mutta heidän luottamuksen voittaminen palkitsee. Koulun arjessa mukava olla mukana.

Tuosta olen samaa mieltä, kyllä minun aikoinani oli myös palkitsevia päiviä/viikkoja ja mukavia aikoja. Tosin monen mieli muuttuu jos kohdalleen sattuu luokka jossa on vaikka kahdeksan oppilasta ja yli puolet heistä fyysisesti agressiivisia. Aika kovan psyykkeen tarvitsee, kun lähtee kotiin 20. mustelman kanssa ja seuraavana päivänä pitäisi hymyillen palata töihin. Kaikki erityisluokat eivät katsos ole samanlaisia, joissakin ei ole yhtäkään väkivaltaista oppilasta.

Ap 

Vierailija
13/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

u p p

Vierailija
14/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erottaminen taas on niin mutkikas ja pitkä prosessi, ja lain mukaan kaikilla oppilailla on oikeus ja velvollisuus käydä koulua. Joten erottaminen siirt

Noin teoriassa olen kutakuinkin samaa mieltä kanssasi, mutta kouluilla ei ole samanlaista kurinpitovaltaa kun joskus esimerkiksi 70- tai 80-luvulla. Jälki-istunto on nykyään aika tuntematon käsite. Jos huoltaja kieltää lapsensa koulupäivän pidentämistä, niin joudumme seuraamaan lakia ja huonosti käyttäytyvä oppilas pääsee pois koulusta silloin kuin kaikki muutkin.

Tuo aikuisten nimittely taas on usein eräänlaista testausta, onnistuvatko oppilaat esim saamaan aikuisen huutamaan naama punaisena. Jos asia kuitataan huumorilla, niin usein huomaa että se nimittely vähenee merkittävästi tai loppuu jopa kokonaan. Oppilaitten väliseen koulukiusaamiseen taas puututaan herkemmin, ja mielestäni ihan syystä. Se kun voi luoda heille pitkäaikaiset traumat muuten.

Ap

Nykyisinkin on kurinpitovalta jos sitä haluttaisiin käyttää. Jos huoltaja ei suostu jälki-istuntoon, niin silloin puhutaan tilanteesta missä oppilas on mahdollista erottaa koulusta. Jos oppilasta ei eroteta, niin siinä puhutaan tilanteesta missä koulu alleviivaa omaa voimattomuutaan oppilaan/vanhemman edessä.

En toki kiistä sitä, etteikö nykyisissä kurinpitosäädöksissä olisi isoja ongelmia. Kurinpitosäädöksistä tulisi vähintäänkin poistaa suurin osa niissä olevista varaumista ja kirjaamisvelvoitteista sekä laajentaa niiden käyttövalta kaikkeen koulun henkilökuntaan eikä siis vain opettajiin ja rehtoriin.

Mutta siitä huolimatta suurin ongelma on henkilökunnan asenteissa. Kuria ei haluta pitää ja kuri nähdään huonona asiana. Sen sijaan halutaan loputtomiin tukea oppilaita ja käyttää positiivista otetta. Tämä johtaa siihen, että esimerkiksi keinot auktoriteetin luomiseen ovat hukassa.

Esimerkiksi tuossa nimittelytilanteessa asian sivuuttaminen positiivisuuden hengessä on paha virhe, ja myös naama punaisena huutaminen on virhe. Oikea menettely olisi kylmän viileä toteamus siitä, että oppilas on rikkonut sääntöjä ja ettei kyseisen tyyppistä käytöstä hyväksytä. Ja sen jälkeen 2 tunnin jälki-istunnon määrääminen. Niin toimittiin vielä esimerkiksi 20 vuotta sitten, ja siihen aikaan opettajaa päin naamaa solvaava oppilas oli harvinaisuus.

Vierailija
15/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkka oli n. 1000 e/kk brutto. Rasittavinta eivät ollleet oppilaat vaan ahdasmielinen henkilökunta, pieni palkka, vanhanaikainen ilmapiiri, lestaopettajat, seksuaalisesti ahdistelevat ukkomiehet ja eronneet ahdistelevat heteromiehet, pitkät työmatkat sekä jatkuva istuminen paikallaan joka ikinen päivä.

Vierailija
16/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi piti ostaa itse työvaatteet, kengät jne maksaa työmatkat. Työmatkoihin meni se 3-5 h poikittaisliikenteessä.

Vierailija
17/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oppilasta ole mahdollista erottaa muuta kun määräaikaisesti, ja se myöskin silloin tällöin tapahtui minun aikanani. Korkeintaan joku viikko. Oppilaillahan on laissa määritelty velvollisuus käydä koulua. Usein se kouluun palaava oppilas ei käyttäydy millään eri tavalla kuin ennen erottamista, joten ei ole mikään kaiken parantava keino.

Henkilökunnan asenteista sen verran, kyllä me kaikki olisimme halunneet nimenomaan pitää kuria, mutta kun lainsäädäntö estää. Ei niitä oppilaita saa esim tukistaa, koska menee jo lievän pahoinpitelyn puolelle. Ja hyvä niin. Ainoa jäljelle jäävä keino on voittaa oppilaitten luottamus ja olla heille inhimmillinen ja turvallinen aikuinen. Mikä tietty ottaa aikansa ja on itse asiassa vaikeampaa, kuin se että naama punaisena huutaa ja vaati kunnioitusta.

Ja niin, kuten jo mainitsin, ei niitä jälki-istuntoja saa nykyään määrätä. Ja vaikka saisikin ja sellaista valvoaisin, niin en saisi kyseiseltä ajalta palkkaa.

Ap

Vierailija
18/18 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oppilasta ole mahdollista erottaa muuta kun määräaikaisesti, ja se myöskin silloin tällöin tapahtui minun aikanani. Korkeintaan joku viikko. Oppilaillahan on laissa määritelty velvollisuus käydä koulua. Usein se kouluun palaava oppilas ei käyttäydy millään eri tavalla kuin ennen erottamista, joten ei ole mikään kaiken parantava keino.

Henkilökunnan asenteista sen verran, kyllä me kaikki olisimme halunneet nimenomaan pitää kuria, mutta kun lainsäädäntö estää. Ei niitä oppilaita saa esim tukistaa, koska menee jo lievän pahoinpitelyn puolelle. Ja hyvä niin. Ainoa jäljelle jäävä keino on voittaa oppilaitten luottamus ja olla heille inhimmillinen ja turvallinen aikuinen. Mikä tietty ottaa aikansa ja on itse asiassa vaikeampaa, kuin se että naama punaisena huutaa ja vaati kunnioitusta.

Ja niin, kuten jo mainitsin, ei niitä jälki-istuntoja saa nykyään määrätä. Ja vaikka saisikin ja sellaista valvoaisin, niin en saisi kyseiseltä ajalta palkkaa.

Oppilas voidaan erottaa maksimissaan kolmeksi kuukauksi. Oppilas ei välttämättä toki itse siitä välitä, mutta huoltaja luultavasti alkaa välittää. Myös sitä raskaampia keinoja löytyy tarvittaessa käytettäviksi, mutta ne toki eivät ole enää koulun päätettävissä. Muut tahot toki yleensä ottavat huomioon sen, että jos koulu on käyttänyt omat keinonsa loppuun.

Tuntuu kummalliselta ajatukselta, että pitäisi joko tukistaa tai sitten olla "inhimillinen ja turvallinen aikuinen" eli käytännössä alistua oppilaan huonon käytöksen edessä ja toivoa parasta, että jos oppilas joskus oppisi toimimaan fiksummin. Positiivisen kasvatuksen aate toki lähtee siitä, että positiivisuus korjaa kaiken, mutta ei se tosielämässä niin mene. Paljon muitakin keinoja on olemassa kuin se tukistaminen.

Jälki-istuntoja on ihan sallittua määrätä. Perusopetuslaki ei kiellä sitä, ja laki sallii myös jälki-istunnon koventamisen vaikkapa siten, että oppilas määrätään suorittamaan rangaistusluonteisia tehtäviä jälki-istunnon aikana. Paikallisella tasolla jälki-istunnot on toki saatettu työnjohdon toimesta kieltää, mutta se on jälleen kerran osoitus siitä, että asenteissa on ongelmaa. Jälki-istuntojen valvonta kuuluu opettajille, ja siihen on ihan vuorot olemassa niissä kouluissa jotka jälki-istuntoja käyttävät.