Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus kaavailee: työttömyyskorvaus pienenisi jo 3 kk työttömyysjakson jälkeen

Vierailija
03.02.2024 |

Työttömyyskorvaukseen suunnitellaan uudistusta. Korvaus pienenisi kolmen kuukauden välein. Se motivoi työnhakuun ja töiden vastaanottamiseen toiselta paikkakunnalta.

Eikös ole hyvä uudistus!

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tämä parantaa työllisyyttä?

Olen itse pitkäaikaistyötön, ja en pääse edes haastatteluihin.

Vierailija
2/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden työttömyys niin ei saisi varmaan enää mitään rahaa. Kadulle kamaa vetämään ja rikosten kautta vankilaan. Se varmaan sopii kokoomukselle kun siinä työtön ei saisi rahaa ja sehän on niille tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen ei ole edes tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille, vaan niille jotka haluavat pitää ylimääräistä lomaa välillä ja työnantajien bulvaaneille jotka käytännössä siirtävät työantajan tuottamattomat kuukauden veronmaksajien kannettavaksi. Erittäin tarpeellinen uudistus, tervehdyttää työmarkkinoita ja parantaa työllisyyttäkin kun loisyritykset karsiutuu. 

Vierailija
4/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että semmosta sitten.

Nauttikaa! Niin makaa kun petaa.

Vierailija
5/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tarkoittaa varmaan ANSIOsidonnaista työttömyysturvaa, ei Kelan maksamaa.

Vierailija
6/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni työttömyyskorvaus laskisi 10 prosenttia joka 3 kk välein. Eli 40 prosenttia ekan vuoden aikana. 

Onpas törkeää ja ilkeää!!

Vierailija
7/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömyyskorvaus laskisi 10 prosenttia joka 3 kk välein. Eli 40 prosenttia ekan vuoden aikana. 

Onpas törkeää ja ilkeää!!

Ai kelan maksama työttömyysturva?

Tuskin

Ansiosidonnainen halutaan porrastaa

Vierailija
8/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen ei ole edes tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille, vaan niille jotka haluavat pitää ylimääräistä lomaa välillä ja työnantajien bulvaaneille jotka käytännössä siirtävät työantajan tuottamattomat kuukauden veronmaksajien kannettavaksi. Erittäin tarpeellinen uudistus, tervehdyttää työmarkkinoita ja parantaa työllisyyttäkin kun loisyritykset karsiutuu. 

Et ilmeisesti ole koskaan joutunut kitkuttelemaan ansiosidonnaisen varassa, koska puhut tuollaista roskaa.

Vierailija
9/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden työttömyys niin ei saisi varmaan enää mitään rahaa. Kadulle kamaa vetämään ja rikosten kautta vankilaan. Se varmaan sopii kokoomukselle kun siinä työtön ei saisi rahaa ja sehän on niille tärkeintä.

Vankilatoiminta on todella kallista, mutta tosiaan helpompi työllistyä vankilassa. Saavat ihan hyvät rahatkin työstä. 

Vierailija
10/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät pienennä omaa palkkaansa ja luovu kaikista ilmaisista eduista. Onhan se jo koomista ettei köyhällä ole varaa polttoaineeseen että kävisi töissä, mutta rikas istuu ilmaiseksi taksin kyytiin.

Vierailija
11/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain puhdasta ilkeyttä työtöntä kohtaan.

Vierailija
12/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, jos meillä olisi sellaisia päättäjiä, joilla olisi omakohtaista kokemusta töiden hakemisesta ja työttömyydestä. Nyt ei ole, ja se näkyy.

Vierailija
13/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä sama tulisi toimeentulotukeen.

Vierailija
14/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä ja kannustaisi ehkä näitä elämäntapatyöttömiä ryhdistäytymään, mutta itse opiskelen tällä hetkellä työttömyystuella. Lääkärin todistus on, etten nykyistä/entistä ammattia vastaavaa työtä (tai muuta yhtä fyysistä kuin siivous ja maatilatyöt) kykene tekemään pitkiä aikoja ja toistuvien sairauslomien riski on valtava.

Haluan töitä ja työllistyä tulevaisuudessa. Siihen mulla onkin tämän uuden ammattitutkinnon myötä mahdollisuus. 

Jos tuki pienenisi, niin tällaista mahdollisuutta ei olisi vaan olisin joko työttömänä (pian katuojassa) tai jatkuvassa kierteessä työ-saikku-työ-saikku kuten viimeiset pari vuotta ennen opintojen alkua minulla oli. Ei se sairauslomakaan yhteiskunnalle ilmaista ole.

Vierailija
15/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perustuu ihan puhtaasti tilastoihin. Meillä on väkeä, joka katsoo noin 6 kk työttömyysjakson olevan heille kuuluva etuus. Sen aikana voi harrastaa ja nauttia elämästä. Moni sanooki, että haluaa pitää lomaa töiden välissä. Nyt lomaa lyhennetään ja sekö on väärin?

Vierailija
16/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hyvä uudistus, koska tälläkin hetkellä on näkyvissä selkeä piikki työllistymisessä kun ansionsidonnainen päättyy. Monilla aloilla (mm asfalttimiehet) tehdään kovaa duunia puolet vuodesta ja vedetään kovaa liksaa, ja sitten ollaan toiset puoli vuotta hyvällä ansionsidonnaisella. Ei ole kovin kestävä malli.

Pitkäaikaistyöttömiähän tämä ei koske, koska he ovat sieltä ansionsidonnaiselta jo pudonneet Kelan pienelle tuelle. Ongelma on enemmänkin ihmisille, jotka eivät edes ole työkykyisiä. Sairaspäiväraha on kulutettu loppuun eikä päästetä kuntoutustuelle eikä työkyvyttömyyseläkkeelle, sillä diagnoosin pitää olla tietty. Sairauden vakavuudella kun ei ole väliä, ihminen voi olla vuodepotilaana ja saada kotihoitoa, ja silti elellä työttömyystuella, eikä sairaseläkkeelle pääse.

Vierailija
17/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paranna meidän 50+ osatyökykyisten työn saamista.

Vierailija
18/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä ja kannustaisi ehkä näitä elämäntapatyöttömiä ryhdistäytymään, mutta itse opiskelen tällä hetkellä työttömyystuella. Lääkärin todistus on, etten nykyistä/entistä ammattia vastaavaa työtä (tai muuta yhtä fyysistä kuin siivous ja maatilatyöt) kykene tekemään pitkiä aikoja ja toistuvien sairauslomien riski on valtava.

Haluan töitä ja työllistyä tulevaisuudessa. Siihen mulla onkin tämän uuden ammattitutkinnon myötä mahdollisuus. 

Jos tuki pienenisi, niin tällaista mahdollisuutta ei olisi vaan olisin joko työttömänä (pian katuojassa) tai jatkuvassa kierteessä työ-saikku-työ-saikku kuten viimeiset pari vuotta ennen opintojen alkua minulla oli. Ei se sairauslomakaan yhteiskunnalle ilmaista ole.

Outoa, miksi  et ole koulutuksessa Kelan tuella, jos perusteena on työkyvyttömyys?

Vierailija
19/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se parantaa työllisyyttä, kun jengi ei enää lusmua ansiosidonnaisella. Itsekin olin aikanaan vuoden pois ihan huvikseni, kun oli mahdollista. 

hyvä uudistus. Jos on porsaanreikiä, niin aina niitä käytetään. 

Vierailija
20/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä toteutuu ja mahdollisimman pikaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme