Koulutaksilla kulkeva esim. pyörätuolissa istuva lapsi, pitääkö vanhemman olla aina vastassa?
Jos lapsi saa koulukyyditykset ja on esim. pyörätuolissa tms syy. Niin pitääkö vanhempien olla aina aamuisin lähettämässä kouluun ja päivisin vastaanottamassa? Vai voiko esim. taksikuski tuoda lapsen sisälle ja auttaa ulkovaatteet ja kengät pois?
Jos on esim. työssäkäyvä yh niin eihän sitä millään pysty järjestämään, että olisi aina kotona taksin hakiessa ja lähtiessä!?
Kommentit (79)
Miten sitten toimit kun sattuu joku onnettomuus ja lapsi on yksin kotona, eikä pysty hälyttämään apua?
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten toimit kun sattuu joku onnettomuus ja lapsi on yksin kotona, eikä pysty hälyttämään apua?
Miten niin ei pysty? Puhelin on koko ajan hänellä ja pystyy kotona liikkumaan normaalisti. Tarvittaessa pystyy myös menemään ovesta ulos ja vaikka konttaamaan pihalle, jos vaikka tulipalo tulisi. Tai talon seinistä kiinni pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, joka ei pysty itseään riisumaan, ei pysty jäämään yksin kotiin.
Hanki avustaja.MIstä minä sen avustajan hankin?? Olen kysynyt vammaispalvelusta apuja, ei saa. Olen hakenut omaishoitajuutta, ei saa.
Tee lasu, ilmoita, että lapsesi on hengenvaarassa luonasi, koska et kykene hänestä huolehtimaan, ja viranomaiset järjestävät lapsellesi turvallisen kodin.
Anteeksi missä ihmeen hengenvaarassa? :D kun hän vaan pääsee ovesta sisälle ja saa ulkotakin pois niin pärjää vallan mainiosti, ilman pyörätuoliakin sisällä. Eli minun on tämän vuoksi palkattava avustaja, joka tulee 3 minuutiksi hoitamaan tämän homman?
Taksikuski ei ole mikään avustaja.
Siis mitä sä ap selität? Tarina muuttuu koko ajan. Miten se lapsi nyt pääseekin ulos mutta ei sisälle?
Tarvitaanko taksiin ulkotaki päälle? Avustaja voisi koulusta lähdettäessä taksissa riisua takin lapsen syliin / pyörätuolin kiinnitettävään kassiin. Talvella paksumpi villapusero päälle, sen kassa voi olla myös sisällä. Kulku kotiin, sähköinen oven avaus ja taksi kuski katsoo, että lapsi pääsee ovesta sisälle. Mikä on ongelma?
Eiköhän se takin pois ottaminen onnistu, kun vaan hinnasta sovitaan. Mutta sillä koulutaksin kuskilla ei edelleenkään ole aikaa, vaan pitää tilata oma taksi lapselle. Ja sitten maksaa siitä takin riisumisesta extraa. Maksat vaikka tunnin odotustaksaa vastaavan summan. Kyllä taksillekin raha kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on omakotitalo, voitte aivan hyvin muuttaa rakenneratkaisuja sellaisiksi, että lapsi pääsee itse sisään. Ramppi ja automaattiovi ovat ensimmäinen hankinta.
Näin, ja lisäksi näiden maksamiseen saa todennäköisesti avustusta kunnalta. Onko jokin potilasyhdistys henkilöille, joilla on lapsesi kaltainen sairaus/vamma (vastaava kuin Näkövammaisten keskusliitto näkövammaisille)? Sitä kautta voi olla mahdollisuus saada tietoa siitä, mihin lapsesi on oikeutettu ja myös apua kunnan kanssa tappelemiseen.
Jos vanhemman työ on esteenä, ettei voi hoitaa omaa lastaan kun on pyörätuolissa, kannattaa jäädä kokonaan omaishoitajaksi, ettei lapsen tartte odottaa vessaankaan pääsyä, kun yh tulee töistä.
Miksi se takki täytyy seisten riisua? Eteiseen jakkara jolle istuu ja tukikaide. Takki sellainen että sen helposti luistattaa päältä. Riittäisi että kuski katsoo ovesta pääsyn. Mutta he eivät voi jättää muita autoon ja mennä sisälle.
Ymmärrän ärsytyksen, että pitäisi muutaman minuutin takia palkata joku ja sitä ajattelee, että ei se ole niin paljon siltä taksikuskilta ole pyydetty. Kuten ei olekaan, omasta näkökulmasta.
Taksikuskin näkökulmasta taas on, koska hänellä tosiaan on muitakin lapsia kyydissä, joista hän on vastuussa, hän ei vain voi käyttää sitä 3minuuttia lapsesi avustamiseen ja jättää muita lapsia oman onnensa nojaan. Jos jotain sattuisi, sanotaan vaikka joku ryöstäisi auton kun kuski kääntää selkänsä, hän olisi korviaan myöten k*sessa.
Pakko myöntää, että kuulostaa oudolta, että muutoin lapsi pärjäisi kotona yksin. Entä jos hän ei saakaan kiinni jostain huonekalusta ja kaatuu? Mitenkäs vessassa käynti yksin, siinäkin voi kaatua ja lyödä päänsä pönttöön tai lavuaariin? Aika riskialtista kyllä olla yksin kotona, jos on tasapainossa tuontasoisia ongelmia.
Ja mikä perustelu on saatu vammaispalvelusta, ettei saa avustajaa tai omaishoidontukea? Kyllä noilla pitäisi saada helpostikin. Paras vaihtoehto tässä kyllä olisi saada lapsi iltapäiväkerhoon.
Minulla on erityislapsi, joka kulkee koulukyydillä. Taksi hakee ja tuo lapsen pitkän kotitiemme päätyyn, ei saa tulla pihaan asti jonkin säännön ja aikataulun takia, vaan kävelen lapsen sinne aamuisin ja haen iltapäivisin. Olen lapsen omaishoitaja ja koko ajan tarjotaan kotiin apua, vaikka tällä hetkellä ei ole tarvetta kun teen etätöitä. Mutta aina on kehotettu heti soittamaan, jos tilanne muuttuu niin saadaan kotiin apua.
Muutaman kerran taksi on ollu 20min etuajassa, jolloin en tietenkään ole ollut lasta vastassa. Muutamana kertana kuski on soittanut ja pyytänyt lupaa päästää lapsi kävelemään pihatie yksin, en tiedä miksi ihmeessä ei ole soittanut olevansa etuajassa. Mutta siis lapseni ei missään nimessä voi kävellä tietä yksin, eikä kuski saa jättää häntä yksin, eli pitää olla jonkun vastassa. Omani on vasta 1.luokalla, en tiedä miten lapsen ikä ja avuntarpeen aste sitten vaikuttaa siihen, saako jättää "yksin" selviytymään kotiin.
Mikä on ollut perustelu evätä avustaja kotiin ja omaishoitajuus? Se pitää aina saada!
Minuakin kiinnostaisi tietää, miksei saa avustajaa? Mikä on ollut vammaispalvelujen perustelu?
Kun kotihoidon saa jo sillä, että pitää vain viedä lääkkeet ja katsoa että ne otetaan johon menee pari minuuttia.
Olen töissä vammaiskoulussa ja koulun avustajat aamulla hakee pyörätuolipotilaan taksista ja vie taksiin iltapäivällä. Osalla on henkilökohtainen avustaja joka tulee taksiin mukaan ja avustaa myös kotona.
Jaa ei se ap sitten vastannut, minkä perustelun on saanut.
Jospa lapselle pukis taksimatkalle sellaiset vaatteet, mitä saa itse pois. Esim poncho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi kuvittelet että jonkun kuskin homma on alkaa riisua lastasi? Voisiko hän vaikka samalla luoda pihastasi lumet ja pyöräyttää teille illaksi valmiiksi nakkikeiton, kun eihän sellaista voi yyhoolta kukaan odottaa?
Missä lapsen isä, isovanhemmat, kummit, maksettu hoitaja tms? Sinä päätit tuoda elävän olennon maailmaan, nyt se on sinun vastuullasi siitä huolehtia, vaikka kuinka olisi yyhoolle vaikea konsepti.
Heko heko. Kyllä ne taksikuskit esim. vie pyörätuolissa olevat vanhuksetkin sisälle kotiin ja auttavat päällysvaatteet pois jne.
En ole vanhus, mutta pyörätuolissa ja paljon kuljen taksilla. Yksikään kuski ei ole kotiin kärrännyt näinä vuosina. Vaikka lumisina päivinä olen jopa pyytänyt ja olisin valmis maksamaan kympin verran tippuä.
Sinne on muija jätetty kinoksiin työkamojen ja ruokakassien kanssa. Onneksi taloyhtiön juopaleet ovat avustaneet. Muuten istuisin siellä pitkäänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman, lapsen hoitajan tai avustajan pitää olla läsnä lapsen tulless kotiin. Taksinkuljettajan vastuulla on lapsen kyyditseminen ja luovutus vastassa olevalle henkilölle.
Mutta miten tämä onnistuu työssäkäyvältä yh:lta?? Avustajaa ei saa, on kysytty. Miten muut työssäkäyvät pystyvät olemaan sekä aamulla että päivällä vastassa? Eihän siinä välissä ehdi tekemään työpäivää. Esim. minun oltava klo 7 töissä, lapsi haetaan taksilla ennen klo 8.
Olisiko tällaisia asioita kannattanut harkita siinä vaiheessa, kun miehenne kanssa erositte? Missä isä nyt on?
Tsekkailisin työpaikkaa, jossa voisi tehdä etätöitä.
Haista sinä. P ask a