Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutaksilla kulkeva esim. pyörätuolissa istuva lapsi, pitääkö vanhemman olla aina vastassa?

Vierailija
02.02.2024 |

Jos lapsi saa koulukyyditykset ja on esim. pyörätuolissa tms syy. Niin pitääkö vanhempien olla aina aamuisin lähettämässä kouluun ja päivisin vastaanottamassa? Vai voiko esim. taksikuski tuoda lapsen sisälle ja auttaa ulkovaatteet ja kengät pois?

Jos on esim. työssäkäyvä yh niin eihän sitä millään pysty järjestämään, että olisi aina kotona taksin hakiessa ja lähtiessä!?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on taksikuski, eikä kuulu ap:n esittämä tehtäviin. Ensinnäkin aikataulut on tiukat, ei ole aikaa. Lisäksi autossa voi olla paljon muitakin lapsia.  Ei voi jättää keskenään autoon. Nämä on niitä säästötoimia kuntien puolelta.  Sitten kuski voi vaihdella paljonkin, vaikka ns.olisi sama auto. Koulukyyti on eri asia kuin vanhuksen tilaama kela-kyyti tai asiointikyyti. Näissäkin monesti kotisairaanhoito on vastassa. 

On siis aivan mahdottomuus. Eskareille pitäisi olla aikuinen aina vastassa taksilla, mutta välillä kuskit joutuu selvittelemään, kun vanhempaa, isovanhempaa tms.ei olekaan vastassa. 

Kunnassamme erityisapua tarvitsevat jäävät iltapäiväkerhoon, josta sitten kouluavustajat ovat lähettämässä taksiin. Tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi vietiin kotiin vasta klo 17, että vanhemmat olivat kotona. Siihen saakka kunta järjesteli, että oli ip-kerhossa tms. 

Vierailija
22/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, joka ei pysty itseään riisumaan, ei pysty jäämään yksin kotiin.

Hanki avustaja.

MIstä minä sen avustajan hankin?? Olen kysynyt vammaispalvelusta apuja, ei saa. Olen hakenut omaishoitajuutta, ei saa. 

Tee lasu, ilmoita, että lapsesi on hengenvaarassa luonasi, koska et kykene hänestä huolehtimaan, ja viranomaiset järjestävät lapsellesi turvallisen kodin.

Anteeksi missä ihmeen hengenvaarassa? :D kun hän vaan pääsee ovesta sisälle ja saa ulkotakin pois niin pärjää vallan mainiosti, ilman pyörätuoliakin sisällä. Eli minun on tämän vuoksi palkattava avustaja, joka tulee 3 minuutiksi hoitamaan tämän homman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki avustaja.

MIstä minä sen avustajan hankin?? Olen kysynyt vammaispalvelusta apuja, ei saa. Olen hakenut omaishoitajuutta, ei saa. 

Tee lasu, ilmoita, että lapsesi on hengenvaarassa luonasi, koska et kykene hänestä huolehtimaan, ja viranomaiset järjestävät lapsellesi turvallisen kodin.

Anteeksi missä ihmeen hengenvaarassa? :D kun hän vaan pääsee ovesta sisälle ja saa ulkotakin pois niin pärjää vallan mainiosti, ilman pyörätuoliakin sisällä. Eli minun on tämän vuoksi palkattava avustaja, joka tulee 3 minuutiksi hoitamaan tämän homman?

Pärjää yksin kotona, mutta ei saa takkia päältään?

Vierailija
24/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa tunniksi joku opiskelija tai naapuri.

Vierailija
25/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sosiaalityöntekijä sairaalassa? Häneltä voi saada apua ja vinkkejä tilanteeseen. Hän voi olla yhteydessä vammaispalveluun ja on mukana kartoittamassa palvelutarvetta. 

Vierailija
26/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pärjää yksin. Hänellä tasapainovaikeuksia, jonka vuoksi hankala saada ulkotakkia pois päältä. Muutoin pärjää täysin itsekseen. Kävelee sisällä ottaen seinistä ja huonekaluista tukea eikä tarvitse pyörätuolia kuin ulkona ja koulussa.

Vierailija
27/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs Münchausen by proxy tapaus tämä on, kun kerran lapsi oikeasti pärjääkin kotona yksin ja ilman pyörätuolia, mutta ap jostain syystä silti lähettää hänet kouluun pyörätuolissa invataksilla, jonka kuskin pitäisi apn mielestä vielä tulla kotiin riisumaan hänen toimintakykyinen lapsensa? Hieman soi nyt hälytyskellot. 

Vierailija
28/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Pärjää yksin. Hänellä tasapainovaikeuksia, jonka vuoksi hankala saada ulkotakkia pois päältä. Muutoin pärjää täysin itsekseen. Kävelee sisällä ottaen seinistä ja huonekaluista tukea eikä tarvitse pyörätuolia kuin ulkona ja koulussa.

Mitä jos pitää käydä vessassa? Housujen laskeminen ja nostaminen vaatii enemmän tasapainoa kuin takin riisuminen.

Vierailija
29/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites, jos hänelle hankitaan (teetätetään) kätevämmin riisuttava ulkovaate. Esimerkiksi luhka.

Sopivan takin riisuminen voi myös onnistua lattialla istuen.

Vierailija
30/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki avustaja.

Apustaja on kaikkialla

Vierailija
31/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs Münchausen by proxy tapaus tämä on, kun kerran lapsi oikeasti pärjääkin kotona yksin ja ilman pyörätuolia, mutta ap jostain syystä silti lähettää hänet kouluun pyörätuolissa invataksilla, jonka kuskin pitäisi apn mielestä vielä tulla kotiin riisumaan hänen toimintakykyinen lapsensa? Hieman soi nyt hälytyskellot. 

Oletko koskaan kuullut harvinaisista sairauksista. Lapsella sattuu olemaan tällainen. Kuten jo kerroin, hän pystyy hyvin kävelemään kotona, jossa saa seinistä koko ajan tukea sekä huonekalut lähellä. Ulos lähtiessä ei pärjää, koska ei ole mitään mistä ottaa kiinni. Samoin koulussa on isot leveät käytävät, joilla ei pärjää ilman apuja. Väsyy myös koulupäivän aikana, jolloin tarvitsee sitä pyörätuolia. Mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
32/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti riisuttava ulkovaate maksaa vähemmän, kuin avustajan palkkaaminen. Kaupasta niitä ei tosin saa, vaan joutuu teetättämään.

Vierailija
33/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sinä meille täällä raivoat. Sovi vuorot lapsen isän tai jonkun muun sukulaisen kanssa, tai sitten maksa avustajalle. Kuskin ei todellakaan työssään tarvitse tehdä mitään mikä ei hänen toimenkuvaansa kuulu. 

Vierailija
34/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalveluiden tulee järjestää. 

Vierailija
35/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauantaitrolli

Vierailija
36/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika, hommaa iltapäiväksi ihminen avistamaan, ei ole tähtitiedettä.  Kyllä viidellkympilöä saat jonkun koulustatuloajaksi. Laita kaupan ilmoitustaululle viesti, tai kysele naapuriustosta.

Vierailija
37/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo kerroin olen kysynyt vammaispalveluista apua sekä hakenut omaishoitajuutta. Kumpaakaan ei saanut.

Vierailija
38/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo kerroin olen kysynyt vammaispalveluista apua sekä hakenut omaishoitajuutta. Kumpaakaan ei saanut.

Mites sen ulkovaatteen vaihto sellaiseen, jonka lapsi saa riisuttua?

Vierailija
39/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites, jos hänelle hankitaan (teetätetään) kätevämmin riisuttava ulkovaate. Esimerkiksi luhka.

Sopivan takin riisuminen voi myös onnistua lattialla istuen.

Niin kun tässä on se ongelma, että hänen pitäisi päästä ulko-ovesta sisälle myös. Asuntomme oven eteen pääsee taksilla, joten tarvitsee auttaa vain ovesta sisälle ja takki pois. Tämän vuoksi pitäisi siis 3min takia palkata avustaja joka ikinen päivä.

Vierailija
40/79 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsesi ei ole vammainen sellaisella asteella, että tarvitsisi lisäapua. Osta vaate, jota hän pystyy käyttämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä