Sinä joka olet kiinni määräaikaisessa sähkösopparissa, katso, miten halvalla pörssisähköä saa lauantaina
SÄHKÖN hinta painuu lauantaina alhaisiin lukemiin, kun arkikulutus vaimenee ja tuulta riittää myllyihin.
Ensi yön ja aamun tunteina pörssisähkön hinta liikkuu miinuksella aamuyhdeksään saakka.
Pohjoismaisessa sähköpörssissä Nordpoolissa sähkön keskihinta on lauantaina noin 0,1 senttiä kilowattitunnilta, kun keskihinta tänään oli noin 1,7 senttiä. Hintoihin on laskettu mukaan arvonlisävero.
Alimmillaan hinta käy ensi yönä kello 4 jälkeen, jolloin se laskee noin -0,3 senttiin kilowattitunnilta. Eniten sähkö maksaa monen lauantaisaunan aikaan kello 19 jälkeen eli noin 1,3 senttiä kilowattitunnilta.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän minimoida metatyön. Siksi valitsin kahden vuoden tasahintaisen sopparin sähköön, ettei tarvitse päivä kerrallaan suunnitella sähkön käyttöä. 8senttiä kwh on mielestäni sopuhinta sille, että ei tarvitse vahtia sähkönkäyttöä vaan sen kun käyttää vaan. En minä sähköä kuitenkaan tuhlaillen koskaan käytä; ei ole sähkölämmitystä, sähkösaunaa tai mitään muutakaan sähkösyöppöä taloudessa. Kylmälaitteet, pyykkikone, sähköuuni vievät eniten virtaa.
Eihän 8 centtiä ole kohtuullista hintaa nähnytkään, mutta ilmeisesti määräaikaiset käyvät ottamassa vauhtia onnellisuuteensa maksaa ylihintaista sähköä pörssisähkön kalliimmilta päiviltä. Huvinsa kullakin
No ku ei käy, useimpia kiinnosta pätkääkään kun koko idea kiinteässä on ettei tarvitse kiinnostaa! Ja jos ei ole sähkölämmitys niin pörssisähköllä voisi ahkerasti vahdatenkin esim meillä säästää kokonaista 5-15 euroa kuussa. Monessa muussa asiassa säästää tuon hyvin paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parempaakin tekemistä vapaa-ajallani, kuin kytätä sähkön hintaa. Kytätköön ne, joille jokainen säästynyt sentti saa aikaan onnen väristyksiä.
Tämä. Kuulostaa mahdottoman ankealta ettei voi tehdä ruokaa tai saunoa silloin kun haluaa, vaan sähköyhtiö määrää. Mieluummin maksan kiinteätä hintaa vaikka se olisi muutaman kympin vuodessa enemmän.
Sen verran maksan käyttömukavuudesta. Minusta ei saa niin nuukaa, että haluaisin säästä kymppejä VUOSItasolla ja sen vuoksi täytyisi kytätä hintoja joka päivä. 365 päivää vuodessa kyttäämistä.
Hintaero on sadan kilowattitunninkin kuukausikulutuksellakin satasia vuositasolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän minimoida metatyön. Siksi valitsin kahden vuoden tasahintaisen sopparin sähköön, ettei tarvitse päivä kerrallaan suunnitella sähkön käyttöä. 8senttiä kwh on mielestäni sopuhinta sille, että ei tarvitse vahtia sähkönkäyttöä vaan sen kun käyttää vaan. En minä sähköä kuitenkaan tuhlaillen koskaan käytä; ei ole sähkölämmitystä, sähkösaunaa tai mitään muutakaan sähkösyöppöä taloudessa. Kylmälaitteet, pyykkikone, sähköuuni vievät eniten virtaa.
Eihän 8 centtiä ole kohtuullista hintaa nähnytkään, mutta ilmeisesti määräaikaiset käyvät ottamassa vauhtia onnellisuuteensa maksaa ylihintaista sähköä pörssisähkön kalliimmilta päiviltä. Huvinsa kullakin
No ku ei käy, useimpia kiinnosta pätkääkään kun koko idea kiinteässä on ettei tarvitse kiinno
Tosin samalta saman säästön voi pörssisähköllä saada kyttäämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvitse tuijottaa sähkönkulutusta. :D
Mulla on niin hyvät silmät että kestää sen 10 sek kerran päivässä katsoa seuraavan päivän lukemat:)
Vierailija kirjoitti:
Mun kulutuksella 800 kWh per vuosi maksan 11 c sopparilla 88 eur vuodessa, on varaa etelämatkoihinkin.
Niin minullakin vaikken asu kerrostaloyksiössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varaa maksaa 12 centtiä kilowatilta joka päivä
Niin on mullakin mutta käytän säästöt mieluummin etelän matkaan. Ja matkat teen kun sähkö on täällä kalleimmillaan.
Ei mulla ole tarvetta säästellä päästäkseni etelään. Näillä kymmenillä en kyllä jaksaisi kello kädessä kytätä sähkön hintaa. Alle 10 senttiä kerrostalokolmiossa on ihan käypä hinta.
sähköautoni akku on täynnä. enkä sauno yöllä. Mutta sähköautoani joudun jopa normaalia enemmän lataamaan kun hinnat olisivat olleet pilvissä....
Eli ei paljon pörssisähkö olisi auttanut, päinvastoin. Ja muuten tammikuun pörssihinta oli keskimäärin reilusti korkeampi kuin kiinteä sähköhintani.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nousee penis aina seisokkiin kun sähkön hinta on negatiivinen. Silloin pannaan Kaukon kanssa pitkään ja hartaasti.
Toimiiko teidän vehkeet sähköllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on mullakin mutta käytän säästöt mieluummin etelän matkaan. Ja matkat teen kun sähkö on täällä kalleimmillaan.
Ei mulla ole tarvetta säästellä päästäkseni etelään. Näillä kymmenillä en kyllä jaksaisi kello kädessä kytätä sähkön hintaa. Alle 10 senttiä kerrostalokolmiossa on ihan käypä hinta.
Pienten kerrostaloasuntojen sähkönkulutusta on turha edes mainita.
Eiköhän nämä vertailut kiinnosta enemmän okt-asukkeja, silloin sähkön hinnalla ja kulutuksella on merkitystä ja säästöä syntyy kivasti vuositasolla.
Esim nyt kuukauden 2 ensimmäisen päivän keskihinta on meillä ollut
0,009 cnt /kwh
On se vähän halvempi kuin esim 8,0 cnt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvisi sitä hintaa kytätä yhtään ja säästöä tulisi. Pörssisähkö sähkökriisin jälkeen on ihan itsestäänselvyys kerrostalossa. Mitään todellisia riskejä ei ole talven hintapiikeistä ja toisaalta taas säästöä tulee sen 9-10 kk vuodesta tekemättä mitään. Nytkin viikon keskihinta 1,35 snt ja ollaan vasta lopputalvessa. Mitä se hinta tuleekaan olemaan kun vielä ilmat lämpenee.
Jos tykkää kytätä ja seurata sähkönhintoja sekä kulutusta ja saa siitä orgasmeja sekä luulee saavuttaneensa jotain, ei se ole minulta pois. Parempaakin tekemistä löytyy tuolle ajalle.
Ap on perinpohjaisesti missannut kiinteän sopimuksen idean. Ei se ole halvin hinta eikä ole ikinä ollutkaan, vaan huolettomuus.
Samoin moni on missannut selvästi pörssisähkön idean -tuli ilmi alkukuussa- kun huuteli liian kallista. Suhmuroinnin toki poistaisin itsekin, mutta noin muuten sen pörssisähkön idea ei ole huolettomuus eikä edes halpuus, vaan riskinotosta palkitseminen. Mikä tarkoittaa, että jos riskistä ei pidäkään silloin kun se realisoituu, niin pitää pohtia kannattaisiko kuitenkin maksaa enemmän ja ottaa kiinteä.
Minä voisin tosi montaa pörssisähköläistä kehottaa säästämään vaihtamalla kevyisiin kasvisruokiin muutamana päivänä viikosta. Monen mielestä tämä olisi vaan typerä tapa säästää kun ei halua. Mutta niin se on pörssisähkönkin kanssa, tyhmä tapa säästää jos haluaa elää vaan ilman hintojen jatkuvaa tarkkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole huomisella väliä. Yhden kovan pakkaspäivän hinta olis ollut 390e ja niitä päiviä oli vaikka kuinka monta. Eli kiitos vaan, mutta pysyn mielummin tasahintaisessa sopparissani.
Meillä on sähkölämmitteinen okt ja huolimatta siitä yhdestä kalliista päivästä tammikuun keskihinnaksi jäi alle 13cnt/kwh. Vähemmän kuin useimpien määrikset.
Tuo superkallis päivä ei maksanut 360e vaan alle 84e (veroineen ja siirtoineen!)
Meillä oli vielä tammikuussa alle 7 cnt määris ja nyt on 8 cnt, joten on kyllä halvempi kuin 13 cnt.
T. Pitkä matikka
Täällä ei saa sanoa, että pörssisähköhullu iski jälleen🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole huomisella väliä. Yhden kovan pakkaspäivän hinta olis ollut 390e ja niitä päiviä oli vaikka kuinka monta. Eli kiitos vaan, mutta pysyn mielummin tasahintaisessa sopparissani.
Meillä on sähkölämmitteinen okt ja huolimatta siitä yhdestä kalliista päivästä tammikuun keskihinnaksi jäi alle 13cnt/kwh. Vähemmän kuin useimpien määrikset.
Tuo superkallis päivä ei maksanut 360e vaan alle 84e (veroineen ja siirtoineen!)
Meillä oli vielä tammikuussa alle 7 cnt määris ja nyt on 8 cnt, joten on kyllä halvempi kuin 13 cnt.
T. Pitkä matikka
Taidat maksaa tuota 8 snt seuraavan 2 vuotta? Kyllä pörssi tulee paljon halvemmaksi sillä ajanjaksolla.
T: Toinen pitkä matikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohteessa A pörssi, kohteessa B määräaikainen 12 snt. Vertailun teen kun vuosi 2024 laskutettu. Rauha maassa.
Onko tismalleen samanlaiset kohteet samassa paikassa ja samanlainen kulutus? Jos ei ole niin vertailulla ei ole mitään virkaa. Ei pörssi sovi kaikille. Mulle se sopii kun pystyn halpaan aikaan varaamaan vuorokauden lämmitystarpeen isoon varaajaan ja jos kallis aika niin pystyn lämmittämään puulla.
Just sama resepti täällä. Kesällä rakensin systeemin, millä saan puilla lämmitettyä sitä varaajaa. Lämmitys kuitenkin vie eniten, niin hyvällä mielellä koko tämäkin viikko on lämmitetty tupaa hinnalla 0 senttiä/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkä matikka
13cnt oli vain 1/12 osan vuotta. Katsotaan 1.1.25 tilanne. Viimevuosi jäi tuonne 7cnt pintaan ilman vahtimista.
En tiedä mistä muka saa tuollaisia määriksiä, alle 10cnt ei ole kuin fortum duo mikä ottaa reilu 8cnt + osan pörssistä! Eli törkeän kallis sekin
Tai ehkä pieniin kerrostaloasuntoihin saa halvemmat sopparit kun niillä ei ole niin merkitystä
No se säästö menee ensi viikolla kun hinnat huitelee siellä 1-2e/kwh.
Mietaalle se yksi kallis päivä maksoi peräti 189e pörssillä.