Ulkomaalainen puoliso, saako kelasta tai jostain rahaa?
Jos menee naimisiin ulkomaalaisen kanssa ja puoliso muuttaa Suomeen niin pitääkö suomalaisen elättää aviopuoliso vai saako kelasta tai jostain rahaa? Siis tietenkin alkaisi opiskella suomea ja yrittäisi löytää töitä mutta aluksi.
Kommentit (20)
Hankkii ensin sen työpaikan ja sitten muuttaa tänne
Naapurisi ja samanhenkiset kanssasisaresi auttavat mielellään.
Niin tuo onkin vain suomalaisten tai oleskeluluvan saaneen etu, että voi olla 2 kotia ja voi saada omat tuet silloin. Voi olla siis itsenäinen, jos niin huonosti, että itsellä ei tuloja Ulkkarin pitää asua yhdessä saadakseen oleskeluluvan. Sen jälkeen samat mahikset kuin muillakin
Toivottavasti ei saa, se on pois suomalaisilta!
Vierailija kirjoitti:
Et saa itse kelalta rahaa toisen aikuisen elättämiseksi. Sen ulkomaalaisen pitäisi itse hakea tukensa, mutta niitä hän ei välttämättä saa. Jos olet hyvätuloinen ja asutte yhdessä avioparina, niin tämä voi estää puolisoasi saamasta tukia. Hän voi saada työttömänä työnhakijana tai opiskelijana jotain tukia, mutta toimeentulotukea tuskin.
Eli siis suomalaisen aviopuolison pitää olla tarpeeksi rikas että voi elättää sen Suomeen muuttavan kumppaninsa?
Ja pah. Neuvoisin sinua tekemään niinkuin mä nuoruudessa eli mies vaan kirjoille muualle. Jumala.. lauta ihan kun kenenkään velvollisuus olisi elättää toista. Lain mukaan kuuluu vain avioliittoon tuollainen, mutta periaatteessa käytännössä Suomessa vaikka 1500€ nettoa saava jäbä on velvollinen elättämään tyttöystävänsä tai toisinpäin, vaikka eivät naimisissa ja yhdessä vain 2 k.
Huvittavinta kun tt tuki menee niin, että vaikka sulla olisi paskapalkka,jos laskutoimitus palkka miinus asumismenot miinus 2 tt tuki riittää, elätte sitten 2 ihmistä paskallq palkalla. Toisin sanoen toinen köy töissä,mutta saa tt tuen mukaisen summan elääkseen. Hyvä ja reilu diili.
Niin siis ihmisillä on oikeus olla yhdessä ilman toisen elöttämistä tai ilman että virallisesti jakaa sen oman asunnon ja päästää toisen "omistajaksi" myös Tämä tarkoittaa että kummallakin on omat asunnot. Se on sitten pilkun viilausta, kuinka paljon saa oleskella ja missäkin. Siitä voisi olla ihan kirjalliset ohjeetkin jotta ei tulisi rikottua lakia, mutta tuskin on laitettukoska köytännössö, ei niin paljon merkitystä. Mahdoton valvoa ja eihän se niin voi mennä, että yöksi aina omaan kotiin,niin kaikki ok. Tai 14 pvä kk 24h omassa kodissa niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Et saa itse kelalta rahaa toisen aikuisen elättämiseksi. Sen ulkomaalaisen pitäisi itse hakea tukensa, mutta niitä hän ei välttämättä saa. Jos olet hyvätuloinen ja asutte yhdessä avioparina, niin tämä voi estää puolisoasi saamasta tukia. Hän voi saada työttömänä työnhakijana tai opiskelijana jotain tukia, mutta toimeentulotukea tuskin.
Hyvä!
Ulkomaalaisen puolison pitää olla avioliitossa puolisonsa kanssa, jotta ylipäätään saa oleskelulupaa. Myös yhdessä pitää asua. Sitten kun oleskelulupa on saa normaalisti työttömyyskorvauksia, opintotukea tms. millä nyt sitten onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisen puolison pitää olla avioliitossa puolisonsa kanssa, jotta ylipäätään saa oleskelulupaa. Myös yhdessä pitää asua. Sitten kun oleskelulupa on saa normaalisti työttömyyskorvauksia, opintotukea tms. millä nyt sitten onkin.
Eihän tässä sanottu onko kyseessä EU-maasta tuleva vai muualta josta tarvittaisiin oleskelulupia.
Vierailija kirjoitti:
Ja pah. Neuvoisin sinua tekemään niinkuin mä nuoruudessa eli mies vaan kirjoille muualle. Jumala.. lauta ihan kun kenenkään velvollisuus olisi elättää toista. Lain mukaan kuuluu vain avioliittoon tuollainen, mutta periaatteessa käytännössä Suomessa vaikka 1500€ nettoa saava jäbä on velvollinen elättämään tyttöystävänsä tai toisinpäin, vaikka eivät naimisissa ja yhdessä vain 2 k.
Huvittavinta kun tt tuki menee niin, että vaikka sulla olisi paskapalkka,jos laskutoimitus palkka miinus asumismenot miinus 2 tt tuki riittää, elätte sitten 2 ihmistä paskallq palkalla. Toisin sanoen toinen köy töissä,mutta saa tt tuen mukaisen summan elääkseen. Hyvä ja reilu diili.
Eihän se olekaan muiden homma, eli ette rahtaa mitään tukipummeja tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis suomalaisen aviopuolison pitää olla tarpeeksi rikas että voi elättää sen Suomeen muuttavan kumppaninsa?
Moni kenellä vaimo tai mies, joka saa paskaa palkkaa voi kuvitella, mitä se olisi jos toinen ei tuo mitään yhteiseen kassaan. Suomessahan se toinen saa yleensä jotain etuutta, jos oleskelulupa ja ei palkkatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kenellä vaimo tai mies, joka saa paskaa palkkaa voi kuvitella, mitä se olisi jos toinen ei tuo mitään yhteiseen kassaan. Suomessahan se toinen saa yleensä jotain etuutta, jos oleskelulupa ja ei palkkatyössä.
Saahan se se normaalin työmarkkinatuen.
Ruotsi tuhlaa 1. 3 BIljardia kruunua per vuosi .Suuri osa menee avustuksiin sekä muukalaisten eläkkeisiin, jopa ulkomaille maksetaan. Sairasta.
Moni hyötyy jopa kolmea EU maata ,koska kontrolli ei pelaa.Ajatella ,että meidän tekstejä seurataan mutta rikolliset ovat varjossa tältä kyttäämiseltä.
Luulin, että ulkomaalaisen pitää ensin olla Suomen kansalainen ennen kuin saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että ulkomaalaisen pitää ensin olla Suomen kansalainen ennen kuin saa mitään tukia.
Niin, että 7 vuotta eläisi ilman mitään sosiaaliturvaa? Ei sairastuisi lainkaan eikä jäisi työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Sitten niiden muiden veroja maksavien naapureiden pitää elättää teidät. Eikö ole reilumpaa, että yhdessä asuvat auttavat toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olekaan muiden homma, eli ette rahtaa mitään tukipummeja tänne.
Jos se olis muualta, niin olis pakko asua yhdessä. Jos ei, niin henkilöllä ei olisi mahdollista saada lupaa olla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vie aika kauan ennen kuin alkaa samaa työttömyyskorvausta . Ensin on koroutyamissuunnitelmat ja vaikka jo tullessa on sosiaalitirvatunnus valmiina, sen rekisteröinti vie aikaa. Suomalaisella ei ole tulorajoja puolison Suomeen saamiseksi. Ka toimeentulotuki tulee normaalisti. Ulkomaalaisesilla on eri säännöt. Heillä on tulorajat ja ne on korkeat.