Jos olet työtön niin sinun pitää varmaan tehdä asialle jotain.
Opiskele, vaihda alaa, muuta paikkakunnalle missä olisi työtä, muuta ulkomaille, ala yrittäjäksi..
Onhan noita vaihtoehtoja.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunta tulisi sen verran vastaan, että kustantaisi minulle parivuotisen psykoterapian... mutta ei, liikaa pyydetty. Pikavipeillä pitäisi kyseinen lysti rahoittaa. Jotenkin ei vaan ulosotto innosta.
Samassa veneessä. Nykyisellään ei mitään mahdollisuutta rahoittaa terapiaa, mutta en ole varma kauanko voin jatkaa ilman. Taitaa tulla kalliimmaksi yhteiskunnalle näin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi muuttaa ilman rahaa ja autoa
Rahaa saa taikaseinästä,autoja saa vuokrata kuskilla tai ilman,oliko muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu paljon syitä olevan, miksi et voi tilanteellesi mitään.
Olisiko nyt kuitenkin niin, että työllistyminen onenemmän kiinni siitä, että ei haluta luopua nykyisestä tilanteesta asuinpaikan, lasten, puolison, sukulaisten takia.
Hullu olet. On paljon inhimillisiä asioita, jotka menevät kaukana olevien työpaikkojen ohi. Jätä perhe, puoliso, lapset, koti. Sulla ei taida olla korvien välissä mitään, tuuli käy läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi muuttaa ilman rahaa ja autoa
Teet niinkuin normaalit ihmisetkin tekee, tarvittaessa säästää ja vuokraa pakettiauton.
Mitä sillä vuokraamisella tekee kun ei ole ketään ajamaan sitä?
On oikeasti köyhänä hankala muuttaa jos ei ole ketään auttajia.
Annoin kerran kaikki huonekaluni pois kun ei ollut varaa siirrellä niitä satojen kilometrien päähän, eikä aikaa myydä. Tuskin kukaan niitä halpiskamoja tosin olisi ostanutkaan.
Ei taida AP tietää, että muihin maihin ei muutetakkaan niin helposti, kuin suomeen.
Useimmat muut maat valikoivat ketä maahan otetaan toisin, kuin suomessa johon saa tulla kuka tahansa ja saa täyden ylläpidon.
Ei ole ihan niin helppoa jos asut suomessa jossa ei terveydenhuolto ihan toimi, sitä odotellessa.
Muuten jossain oli paikka nimeltä suomi, jossa oli ihan uskomattoman hyvä terveyden huolto jossa on vaan väsymättömiä neroja ja epäitsekkäitä pyhimyksiä töissä - mites , olisko mahdollisuutta päästä sinne?
Joku ei nyt täsmää
Mä lopetin just työkkärin asiakkuuden. Rupes niin pännimään se käsittelijä, kun en saa sen venäjäsuomesta kunnolla selvää.
Eikä olis vaihtamalla parantunut, kun täällä on kaksi täystyöllistettyä suomalaista ja loput on noita sekavia r u s s i a.
Hetken elän säästöjen varassa ja sitten yritän taas. Mulla on B-lausunto, että tarviin työkkäriä työllistyäkseni. Tai ainakin luulen niin. Testaan, jos sais jotain kevyttä kesäksi itsenäisesti, mutta epäilen.
Kattelin tossa aamusella juutuuppia ja siellä oli tuntutolkulla videoita siitä, kuinka jengi haluais tehä vähemmän töitä tai jopa lopettaa työnteon ja alkaa elään silleen oikein pienesti. Täällä meillä Suomessa on jumalaton älämölö jos joku kehtaa puhua tämmöstä ääneen.
Mutta oh, oli aika mahtavaa tajuta, että kuinka paljon työttömiä loppujenlopuksi kahdehditaan, että tämä kaikki ruikutus on suorastaan komedia elokuvan arvoista.
No minä opiskelen parhaillaan toista ammattia, ei se hetkessä käy, ihan vaan amiksessakin sen 2 vuotta. Onneksi saan sen työkkärin tuella ja ekan vuoden sain vielä ansiosidonnaista. Ja onneksi on menossa nyt viimeinen vuosi, kun nuo leikkaukset vie 20% tuista tämän vuoden aikana. Ei olisi mahdollista jatkaa pidempään. Kesätöitä olen hakenut kymmeniin paikkoihin tälle uudelle alalle, yhdestä tuli jo viesti että en päässyt.
Muuttaminen ei ole ensimmäinen vaihtoehto, on omistusasunto täällä ja kun kyseessä muuttotappiokaupunki, ei tätä kukaan osta hetkessä. Ympärillä on 7 taloa ja näistä 3 on myynnissä. Ja lapsilla on koulu ja kaverit lähellä ja myös lasten toinen vanhempi asuu ihan lähellä. Ulkomaille saatan lähteä jossain vaiheessa, kunhan lapset on vähintään lukio/amis iässä. Silloin tämä asunto menisi vuokralle. Tai jos lapset haluaisi asua tässä, jos aikuisia silloin ovat.
Opiskelen päätoimisesti ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla, mutta näyn tilastoissa työttömänä.
Tämä ei millään mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin just työkkärin asiakkuuden. Rupes niin pännimään se käsittelijä, kun en saa sen venäjäsuomesta kunnolla selvää.
Eikä olis vaihtamalla parantunut, kun täällä on kaksi täystyöllistettyä suomalaista ja loput on noita sekavia r u s s i a.
Hetken elän säästöjen varassa ja sitten yritän taas. Mulla on B-lausunto, että tarviin työkkäriä työllistyäkseni. Tai ainakin luulen niin. Testaan, jos sais jotain kevyttä kesäksi itsenäisesti, mutta epäilen.
Ajattelin itsekin lopettaa työkkärin asiakkuuden heti kun voin. Välttelin tähänkin asti sinne ilmoittautumista niin kauan että oli pakko kun rahat alkoi loppua eikä töitä vieläkään liiennyt.
On se niin veemäistä säätöä noiden laitosten kanssa. En minä millään muotoa halua olla tilivelvollinen minnekään saati halua Kelaa kyykyttämään ja kyttäämään elämääni, ihan pakon edestä tässä toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan vaihtaminen vaatii opiskelua, opiskelu vaatii rahaa. Muutto ei ole realistinen vaihtoehto, jos esimerkiksi puoliso on vakitöissä nykyisellä paikkakunnalla tai asunto ei mene kaupaksi tai jää kymmeniä tuhansia velkaiseksi. Yrittäjyys vaatii paitsi osaamista ja kompetenssia, myös rahaa. On aivan yleistä, että yrittäjä pystyy nostamaan itselleen palkkaa vasta parin vuoden jälkeen. Starttirahalla ei pitkälle pötkitä. Nämä eivät ole mitään tekosyitä, vaan joillekin ihan oikeita syitä sille, miksi jokin vaihtoehto ei vaan ole toteutettavissa. Sille, että on 20 vuotta sitten valinnut väärän opiskelualan tai ei ole saanut säästettyä tarpeeksi puskuria ei voi nyt enää mitään. Tilanne on nyt se, mikä on, ja jokin toteuttamiskelpoinen vaihtoehto pitäisi kuitenkin löytää.
Onko opiskelu verkkokursseilla yhtään toteuttamiskelpoinen vaihtoehto? Auttaisiko eteenpäin? Nii
Jos toimeentulo riippuu työttömyysturvasta, ei siinä noin vain aleta opiskella. Työttömän on ehdottoman kiellettyä opiskella mitään päätoimisesti ilman te-palvelujen lupaa. Luvan saa yleensä lähinnä korkeakouluopintoihin, vaikka töitä olisi paremmin putkiasentajana. Kaikenlainen oma-aloitteisuus oman tilanteen parantamiseksi on kielletty, ellei ole valmis siihen, että tuet katkaistaan. Jos ei ole säästöjä, mutta on lainaa ja pieniä lapsia, niin ei sellaista riskiä voi ottaa.
On totta että nykyjärjestelmä passivoi, mutta syy ei ole isoissa tuissa vaan liian kapeassa mahdollisuudessa kehittää itseään ilman, että siitä rapsahtaa sanktioita. Mielestäni työttömän pitäisi saada opiskella vapaasti, mikäli työnhaku jatkuu samalla. Jos on työharjoitteluja, niiden aikana ei tarvitsisi hakea muita töitä. Lopputyötä varten voisi hakea vapautusta työnhakuvelvollisuudesta esim. yhden lukuvuoden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu paljon syitä olevan, miksi et voi tilanteellesi mitään.
Olisiko nyt kuitenkin niin, että työllistyminen onenemmän kiinni siitä, että ei haluta luopua nykyisestä tilanteesta asuinpaikan, lasten, puolison, sukulaisten takia.
Ammattityötön keksii aina tekosyyn miksi ei voi työtä hakea, eikä näin ollen työllistyä.
Nyt tälle paskapelleilylle pitää tulla loppu
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Olen tyytyväinen tilanteeseen.
Sama täällä. Kummallista miten muut tuntuvat tietävän itseäni paremmin mitä minun pitäisi tehdä. No eipä tuo ole minun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida AP tietää, että muihin maihin ei muutetakkaan niin helposti, kuin suomeen.
Useimmat muut maat valikoivat ketä maahan otetaan toisin, kuin suomessa johon saa tulla kuka tahansa ja saa täyden ylläpidon.
Olet väärässä. Suomalainen ei saa suomessa kovinkaan helposti täyttä ylläpitoa. Kaikki muut saavat ja suomalainen maksaa.
Otsikkoon ei tule pistettä. Kysymysmerkin voit laittaa tilalle, koska otsikkosi voi laskea kysymykseksi. Niin joo: mene itse töihin, ja töiden jälkeen opiskelet vähän lisää äidinkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Olen tyytyväinen tilanteeseen.
Luuseri.
Yhteiskunnan syöpäläinen.
Onhan noita nimityksiä kaltaisellesi.
Eläkeloinen, taskuvaras, elätti. Miksi et loinen ole töissä? Japanissakin eläkeläiset työskentelee 100-vuotiaaksi.
Jännä muuten, että tossa työttömyys palvelu hommelissa ei otettu huomioon sitä, että ihmisiä, jotka ovat kokeneet karmeuksia te tädin syleilyssä, eivät ihan äkkiä ala luottamaan näihin uusiin omavalmentajiin. Pitkään jatkuu se pelko, että jos jotain yritän niin kohta vedetään matto jalkojen alta.
Kun uskaltauduin viimein hakemaan opiskelemaan niin kyllä viimaseen asti pelotti, että sieltä tulee "ei" .
Edelleen oli pelko syvällä: "vaikka kuinka varmistelit, että teet asiat oikein niin ihan vaan 'ittuilaksemme jätimme kertomatta, että pitäisi myös tehdä asia ö ja nythän sinä et sitä tehnyt, niin laitellaan rahat tauolle kun asiaa selvitellään. Haet vaan niitä töitä ja käyt välillä lukemassa vauvapalstaa, jos alkaa tulla sellaisa harhoja, että luulet olevasi arvokas ihmisenä tai tulet työllistymään, siellä ne kyllä kertoo, mikä sinun paikkasi on tässä maailmassa."
Kantaiskohan ne siellä amk:ssa ruokatunnilla tarjottimen pöytään kun minulla on jalkavaivoja ja kepit. Saisin sen uuden ammatin opiskeltua..noo eihän sitä tarttis syödä. Sähköala kiinnostais, tarviikohan siinä olla hankalissa asennoissa?
T:työtön 62v
Jos yhteiskunta tulisi sen verran vastaan, että kustantaisi minulle parivuotisen psykoterapian... mutta ei, liikaa pyydetty. Pikavipeillä pitäisi kyseinen lysti rahoittaa. Jotenkin ei vaan ulosotto innosta.