Jos olet työtön niin sinun pitää varmaan tehdä asialle jotain.
Opiskele, vaihda alaa, muuta paikkakunnalle missä olisi työtä, muuta ulkomaille, ala yrittäjäksi..
Onhan noita vaihtoehtoja.
Kommentit (73)
Että ulkomaille asti pitäisi töitä varten muuttaa? Minusta silloin on jo todella huonosti asiat. Kohta varmaan suomalaiset menee Viroon rakennustöihin, kun Viro paahtaa elintasossa ohi.
Mä voin muuttaa täältä syrjästä Helsinkiin opiskelemaan uutta alaa niiden pätkätöiden lomassa ja nostelemaan asumistukia ja tt-tukea kun siellä niitä kuulemma saa vaikka olisi töissäkin.
Kaikki, mitä ap ehdotit työllistymiseen olen elämäni aikana tehnyt.
Nyt 63 vuotiaana, hyväkuntoisena ja energisenä ihmisenä, olen kehäraakki. Nuorempi sukupolvi katsoo syntymäajan, päättelee hetkessä kuka olen, ja se siitä monipuolisesta koulutuksestani ja työelämän kokemuksesta. Ei edes keskivertoa paremmat puhe- ja myyntitaidot tee vaikutusta rekrytoijaan. Vanha, mikä vanha, vaikka näytän ikäistäni reilusti nuoremmalta.
Unohdit, ap, vapaaehtoistyön. Se on antoisaa ja hyödyksi yhteiskunnalle vapauttaessani vaikkapa vanhusten hoivakodin hoitsut muuhun työhön auttaessani mummovaareja syömään. Se ei näy kustannustehokkaana tuloksena missään. mutta ehkä hoitsuilla on ollut aikaa ottaa virtsakoe vanhukselta syöttämisen sijaan. Yksi vanhus voi paremmin, kun vaiva diagnosoidaan ja osataan antaa oikeaa hoitoa.
Ihmettelen suuresti, miten huono maa Suomi on vapaehtoistyön organisoinnissa ja arvostuksessa. Meitä osaavia vanhempia pystyisi hyödyntämään laajasti eri tahoilla. Työpaikoilla voisi olla mummeli Leelian lepotuolia pitämässä, kun nuoret tarvitsevat ymmärtäjää ja olkapäätä työpaikan ristiriitaisissa tilanteissa. Tai mitä joku luova ja idearikas yritys keksiikään.MIeluummin meillä vain itkeskellään, ettei kukaan auta koskaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu paljon syitä olevan, miksi et voi tilanteellesi mitään.
Olisiko nyt kuitenkin niin, että työllistyminen onenemmän kiinni siitä, että ei haluta luopua nykyisestä tilanteesta asuinpaikan, lasten, puolison, sukulaisten takia.
Onpa hasusuja ihmisiä, etteivät halua luopua perheestään. Pitäisi luoda laki, että ihmisten on tarvittaessa vaihdettava puolisoita ja lapsia. Jos on tilanne, että Helsingissä asuva Tomi ei löydä töitä pk-seudulta, mutta hänen vaimollaan Mirkulla on hyvä työ ja lapsilla kiva koulu, niin vain Tomi muuttaa Ivaloon ja alkaa mieheksi Ullakaisalle, jonka mies Erkki ei myöskään löydä omalta paikkakunnalta töitä, mutta Helsingistä löytäisi. Näin kukaan ei jäisi yksin tai ilman puolisoa ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Olen tyytyväinen tilanteeseen.
Luuseri.
Yhteiskunnan syöpäläinen.
Onhan noita nimityksiä kaltaisellesi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi muuttaa ilman rahaa ja autoa
Teet niinkuin normaalit ihmisetkin tekee, tarvittaessa säästää ja vuokraa pakettiauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi muuttaa ilman rahaa ja autoa
Teet niinkuin normaalit ihmisetkin tekee, tarvittaessa säästää ja vuokraa pakettiauton.
Nytkö sitten tuista saa säästää? Eikö se tarkoitakaan sitä, että tukea saa liikaa, jos siitä pystyy säästämään?
Niinkö, eikä, ihanko totta? :O
Tänään viimeksi hain neljää työpaikkaa. Olen viime aikoina tutkinut myös vaihtoehtoja pienyrittämiseen.
Noin niin kuin muuten odottelen yhteishakua että pääsen jatkamaan koulutustani, viimeksi en erinäisistä syistä päässyt joten olen ollut työttömänä puolisen vuotta. Tukia olen ottanut vasta kahdelta kuukaudelta, sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Että ulkomaille asti pitäisi töitä varten muuttaa? Minusta silloin on jo todella huonosti asiat. Kohta varmaan suomalaiset menee Viroon rakennustöihin, kun Viro paahtaa elintasossa ohi.
Kyllä se on näin ollut jo vuosia.
Yhdessä vaiheessa laitoin muistaakseni viisi työhakemusta erääseen maahan. Sain lähes kaikkiin vastauksen ja yhdestä viestiteltiin perään kahdessa eri kanavassa. Suomessa olen laittanut paljon enemmän hakemuksia. Vastauksia ei saa läheskään kaikkiin ja ne tulevat vastauksetkin on automaattisia "tällä kertaa sinua ei valittu" -viestejä.
Joku täällä mättää aika pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, juuri valmistuin ja en ole saanut vielä töitä. Ei se aina niin yksiselitteistä ole ja työttömät ei ole yhtä massaa missä kaikki on jotain lusmuilijoita. Joka päivä käytän tuntikausia, että etsin kaikki mahdolliset paikat mistä töitä voisi löytyä ja teen hakemuksia. Minulle TE-toimisto sanoi, että teen enemmän kuin moni tekee ja niin varmaan onkin.
Yrittäjäksi ei olisi järkeä ryhtyä, koska ala mihin opiskelin on sellainen missä pitäisi saada ensin työkokemusta alle ja muutto ei todellakaan tule kysymykseen. Tosin olen katsonut muiden kaupunkien vaihtoehtoa ja ei ne ole nekään kovin paremmat kuin pääkaupunkiseudulla. Työtäni voisi tosin tehdä etänä niin sekään ei ratkaise onko työ kotini lähellä. Mieheni työ ja pojan koulu täällä niin eipä siinä paljon lähdetä. Lisäksi oma isän takia on pakko asua lähellä, jotta pääsee häntä katsomaan viikottain.
Toivon, että työllistyn mahdollisimman nopeasti, koska
Aikoinaan tein myös työhakemuksia 8-16 vähintään joka ikinen päivä ja monta sataa työhakemusta viikossa (senkin ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemmin eli opiskeluun joten nyt sitten olisi työllistävämpi ammatti jos olisin niin aikoinaan tehnyt), kävin kymmenissä haatatteluissa (senkin rahan olisi voinut laittaa hyödyllisempään eli ruokaan mitä matkoihin kuluu) joten jokin 1-4 hakemusta tuntuu aika luksukselta=)
Vierailija kirjoitti:
Mä voin muuttaa täältä syrjästä Helsinkiin opiskelemaan uutta alaa niiden pätkätöiden lomassa ja nostelemaan asumistukia ja tt-tukea kun siellä niitä kuulemma saa vaikka olisi töissäkin.
Minäkin voin jos niitä siellä on.
Enpä tosin välttämättä usko että on. Olen hakenut töitä myös Helsingistä mutta ei ole kuulunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuseri.
Mitä mieltä olet kokoomuskihoista, jotka myy suomalaisten yhteistä omaisuutta polkuhintaan ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Siis ei matalapalkka-alat pysty kilpailemaan sen enempää palkassa kuin eduissakaan työttömyydelle.
Monet koulutuksetkin ovat joko omalla ajalla tai opiskelijana, niin että "kelan palkka loppuu", joten ei kannata.
Tekosyitä taas löytynyt,ei tullut yllätyksenä.
Meillä oli rekry juuri ja hakemuksia tuli n. 80
5 Intiasta
10 kirjoitus taido tonta haen kun haluun työpaikkaa (suomalaisia)
20 ihan väärän alan ihmisiä. Esim. Jos haen palkanlaskijaa jolla on työkokemusta en palkkaa aspaa jolla on markkinointitutkinto
20 palkkatoive oli ihan liian korkea
20 maisteria ja tradenomia jotka halusi ihan toisen työn
5 juuri sopivaa jotka haastateltiin
Suomessa työnantajille ei riitä että hakijalla on koulutus, pitäisi olla myös kokemusta ja mielellään jo vuosia siinä vaiheessa kun vasta valmistuu.
Entry level -töissäkin halutaan valmis osaaja, "hallitsehan sujuvasti asian x ja onhan sinulla vähintään viiden vuoden kokemus asiasta y".
Kaikkialla tällaista ei ole vaan ymmärretään kouluttaa se vastavalmistunut juuri kyseiseen työhön että siitä saadaan pitkäaikainen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
20 ihan väärän alan ihmisiä. Esim. Jos haen palkanlaskijaa jolla on työkokemusta en palkkaa aspaa jolla on markkinointitutkinto
Eipä voi muuta sanoa kuin että voi voi.
Tämäpä juuri on se aika suuri ongelma: pitäisi olla juuri tietty koulutus ja vielä työkokemusta juuri kyseisestä tehtävästä jo valmiiksi. Tällaisia hyvin spesifejä töitä hyvin spesifeille hakijoille ei vain riitä. Yritykset eivät saa työntekijää eivätkä työttömät töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuseri.
Loiseläin on kans ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
5 Intiasta
10 kirjoitus taido tonta haen kun haluun työpaikkaa (suomalaisia)
20 palkkatoive oli ihan liian korkea
20 maisteria ja tradenomia jotka halusi ihan toisen työn
5 juuri sopivaa jotka haastateltiin
Työkkärille ei taida kelvata selitykseksi ettei löydy juuri oman alan töitä tarpeeksi haettavaksi.
Ylipäätään työttömiä käsketään jatkuvasti hakemaan ihan kaikkialle mihin vaan pystyy, vaikkei olisi mitään kokemusta kyseisestä työstä. Siitä saavat sitten kärsiä rekrytoijat.
Toisaalta voisivat työntekijää löytämättömät työnantajatkin välillä katsoa peiliin ja miettiä voiko joistain heidän älyttömistä vaatimuksistaan vähän joustaa ja kouluttaa se ei just nappiin täydellinen työntekijä omaan firmaan sopivaksi.
Olen niin sairas että yritän vain tuulettimessa.
Se on ap(itätrollin) työtä, hyvin tienaa, kun sohaisee sopivasti muurahaispesää. Yrittää vissiin verenpainetautiin tappaa suomalaisia.