Kaukanko rakennuselämää pitäisi jaksaa?
Olemme rakentaneet omaa unelmien linnamme jo ikuisuuden, itse tehden melkein kaiken aina runkorakenteista (kiveä) alkaen. Mies on enemmän kuin omatoiminen, mikä on sinänsä hienoa -mutta ei yksi ihminen kaikkeen ehdi. Rakennusleskeyttäni on kestänyt jo kolme ja puoli vuotta, emmekä päässeet asumaan uuteen kotiimme vielä täksikään jouluksi. Ehkäpä muutamme puolivalmiiseen kotiimme kesäksi. Turha kai sanoa, että rahaa ei saisi kulua enää juuri lainkaan. Miten jaksan loppuun asti kolmen lapsen kanssa rakennusleskeyttäni? Mistä saan vertaistukea?
Tarvitsen hyviä neuvoja, en viisastelua. Sitä on suvulta ihan riittämiin tarjolla.
Kommentit (2)
Hei!
Kyllähän tuo alkaa jo kuulostaa todella raskaalta ja pitkältä ajalta.
Me muutimme keskeneräiseen ja rakennamme edelleen. Toisaalta sekin alkaa tökkiä, mutta on myös " harrastus" . Meillä kun mies tykkää olla lasten kanssa ja minä tykkään esim. sutia maalia seiniin.
Muutama itse käyttämämme " selviytymiskeino" :
- sovitaan joku viikonloppu, että ei tehdän yhtään mitään vaan ollaan lasten kanssa ja lasten ehdoilla.
- sovitaan joku päivä, että mies on kotona lasten kanssa ja minä saan tehdä just sitä mitä lystään.
- Mies tulee kotiin lapsia vahtimaan ja minä menen raksalle hommiin.
- Jätetään lapset mummolaan ja mennään elokuviin.
Ja kun se mies useamman kerran on yksin muksujen kanssa niin hänkin alkaa ymmärtää paremmin miten raskasta se on.
Ja itse huomasin turtuvani kotona olemiseen, niin ettei tullut muksujenkaan kanssa käytyä missään vaikka se olisi sinällään ollut täysin mahdollista. Tosin useamman kanssa se voi olla raskasta, mutta pyydä vaikka joku sukulainen kaveriksi ja menkää muksujen kanssa jonnekin rilluttelemaan. Lähtemisen vaivan jälkeen reissu on yleensä virkistävä!
Ja näiden taukojen pitäminen ei sitä rakennusaikataulua kaada, jos sitä on jo muutoinkin tehty vuosikaupalla.
Tiedän, että olet varmasti ihan puhki. Näyttääkö muutto ensi kesälle varmalta vai voiko tulla vielä jotain estettä? Tekisin sellaisen aamukamman, josta näkisin kuinka monta päivää olisi esimerkiksi elokuun alkuun. Onneksi nyt rupeavat päivätkin pitenemään ja ollaan kevättä kohti menossa. Toivottavasti myös mielialasi kohentuu. Onko miehesi pitänyt yhtään vapaata vai onko hän jatkuvasti raksalla?
Muistan omalta raksa-ajalta että miestä oli vaikea saada sieltä pois, mutta sitten jos sain hänet viettämään esimerkiksi sunnantai-illan klo 17=> eteenpäin kotona se tuntui kivalta. Muutama tunti perheenä, ei nyt enää kauheasti heilauta rakennusaikataulua puoleen ja toiseen. Muista, että varmasti rakentaminen maistuu miehellesikin ihan puulle, olisiko jotain mitä sinä voisit tehdä ja miehesi olisi vaihteeksi kotona lasten kanssa, esim raksasiivousta, näin saisitte kumpikin jotain vaihtelua.
Tsemppiä!