Fibromyalgian oireet
Tiedän että ihmisillä on eriasteista ja -tyyppistä kipua fibromyalgiassa, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia, mitä oireita sairaus on aiheuttanut. Miten oireet alkoivat ja mitkä asiat auttavat eniten kipuun?
Minulla ns. fibropisteet eivät ole arat, enemmänkin sellaista makeaa trigger-kipua. Mutta reisien ja käsivarsien ulkosyrjät ovat arkoja, ikäänkuin kuin olisi mustelmilla tai ollut edellisenä päivänä kunnon hieronnassa. Välillä oireeton olo ja sitten taas kolottaa. Usein seuraa liikuntaa. Jalkoihin kyllä vaikuttaa osin varmasti välilevyn pullistuma. Myös sormet särkevät kausittain.
Kommentit (36)
5% suomalaisista on, joten vaihtelua oireissakin on paljon. Stressi pahentaa. Helpointa on, kun hyväksyy sen osaksi elämää.
Fibromyalgiayhdistyksen sivuilta löytyy kattava oirekuvaus. Kannattaa tutustua sivuihin. Yhdistys tekee hyvää työtä fibromyalgiaa sairastavien puolesta.
Mun oireita on mm. lihas- ja nivelkivut, valtava uupumus, pahoinvointi, jatkuvat päänsäryt, aivosumu, lannerangan säryt, kognitiiviset ongelmat, heikotus. Masennus ja ahdistuneisuus on tulleet fibron seurauksena. Ja turhauttaa, kunen pysty tekemään kotitöitä enkä harrastamaan kuten ennen sairastumista.Pienikin ylirasitus aiheuttaa sen, että joudun lepäämään joskus jopa päiväkausia. Ystävyyssuhteet on kärsineet, kun en jaksa kovin usein tavata ystäviä. Sosiaaliset tilaisuudet uuvuttaa, silloin harvoin kun jaksan mennä mukaan.
Fibroa on monen tasoista. Mulla sattuu olemaan sen vaikea muoto.
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgiayhdistyksen sivuilta löytyy kattava oirekuvaus. Kannattaa tutustua sivuihin. Yhdistys tekee hyvää työtä fibromyalgiaa sairastavien puolesta.
Mun oireita on mm. lihas- ja nivelkivut, valtava uupumus, pahoinvointi, jatkuvat päänsäryt, aivosumu, lannerangan säryt, kognitiiviset ongelmat, heikotus. Masennus ja ahdistuneisuus on tulleet fibron seurauksena. Ja turhauttaa, kunen pysty tekemään kotitöitä enkä harrastamaan kuten ennen sairastumista.Pienikin ylirasitus aiheuttaa sen, että joudun lepäämään joskus jopa päiväkausia. Ystävyyssuhteet on kärsineet, kun en jaksa kovin usein tavata ystäviä. Sosiaaliset tilaisuudet uuvuttaa, silloin harvoin kun jaksan mennä mukaan.
En oo ap, mut kuulostaa tutulta. Miten jaksat töissä, jos olet työelämässä? Mua harmittaa eniten just tuo, että harrastaminen ja jaksaminen on nollassa, eli harmittaa aina olla väsynyt, kun on selviytynyt töistä.
Minulla auttaa luonnossa liikkuminen. Parantaa kuntoa (maltillisesti) ja muuten auttaa mielialaan. Pakotan itseni kipuilusta huolimatta kuskaamaan lapsia harrastuksiin ja touhuamaan heidän kanssaan normaalisti. Menen aikaisin nukkumaan, vaikka unen laadussa ei ole kehumista. Tottakai itkettyä on tullut yön pimeinä tunteina, mutta noin yleisesti muistutan itselleni, että ei ole vaarallista ja tällä mennään. Olen aina ollut kova stressaamaan ja huolehtimaan asioista, tämä on opettanut armollisuutta itseä kohtaan.
Olo on 24/7 kuin kovan treenin jälkeen. Kaikki lihakset särkee. "Hyvinä" päivinä särkee vain molemmat kädet sormenpäistä niskaan, joskus vain jalat
Aivosumu on raskasta, mulla oli jopa black-outeja liikenteessä pahimmassa vaiheessa. Saatoin siis havahtua kymmenien kilometrien jälkeen kuin unesta, en muistanut matkasta mitään.
Suurimman osan aikaa samanlainen olo kuin paskassa laskuhumalassa (tämän takia en ole vuosikymmeniin käyttänyt alkoholiakaan)
Oletteko muut fibroa sairastavat kertoneet diagnoosista esim. sukulaisille tai töissä? Itse en ole kuin kumppanille. Tiedän että moni ei ymmärtäisi ja silloin tulee itselle vaan huono mieli. Yritän ajatella, että tällä mennään nyt. Onhan meillä ihmisillä kaikenlaista, minulla nyt sattuu olemaan tämä. Toisilla on migreeniä, toisilla selkävaivoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko saaneet lääkkeistä apua?
Kaveri on saanut Triptyl-nimisestä lääkkeestä apua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta burana/panadol auttavat, vaikka sanotaan ettei niistä ole apua. Otan vain silloin, kun on kovimmat kipuilut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ap, mut kuulostaa tutulta. Miten jaksat töissä, jos olet työelämässä? Mua harmittaa eniten just tuo, että harras
En ole pystynyt töihin moneen vuoteen. Olin aluksi kuntoutustuella pari vuotta, sen jälkeen oon hakenut työkyvyttömyyseläkettä. Nyt on sisällä kolmas hakemus. Saa nähdä miten tällä kertaa käy. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut fibroa sairastavat kertoneet diagnoosista esim. sukulaisille tai töissä? Itse en ole kuin kumppanille. Tiedän että moni ei ymmärtäisi ja silloin tulee itselle vaan huono mieli. Yritän ajatella, että tällä mennään nyt. Onhan meillä ihmisillä kaikenlaista, minulla nyt sattuu olemaan tämä. Toisilla on migreeniä, toisilla selkävaivoja jne.
Mä olen kertonut ja tehnyt myös selväksi millainen sairaus tämä on. Mun mielestä on tärkeää, sillä fibrosta on vuosia levitetty väärää infoa. Fibrohan on luokiteltu neurologiseksi sairaudeksi maailmalla. Suomessa tullaan tässä jälkijunassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ns. perinteisiä lääkkeitä on kokeiltu, mutta ei sopineet mulle. Ainoa mikä lievensi kipuja oli LDN, mutta se aiheutti mulle pahaa ripulointia. Jouduin lopettamaan sen.
Onko kellään auttanut painonpudotus oireisiin, jos on ollut ylipainoa?
Vierailija kirjoitti:
5% suomalaisista on, joten vaihtelua oireissakin on paljon. Stressi pahentaa. Helpointa on, kun hyväksyy sen osaksi elämää.
Tämä on kyllä hullua, miten yleistä tämä on ja miten vähän siitä tiedetään. Eivät varmaan ihmiset halua puhua asiasta tietäen yleisen suhtautumisen fibroon. Ja voi olla useampiakin, jotka eivät edes tiedä koko sairaudesta. Naisiahan erityisesti vaan aina vähän kolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ns. perinteisiä lääkkeitä on kokeiltu, mutta ei sopineet mulle. Ainoa mikä lievensi kipuja oli LDN, mutta se aiheutti mulle pahaa ripulointia. Jouduin lopettamaan sen.
Mulle sopi Ldn muttei auttanut kipuihin vaan aivosumuun. Muut lääkkeet kokeiltu mutta ei sovi
Tällä hetkellä ainoa - ja paras - lääkitys mun fibroon, MEhen ja 3-hermosärkyyn on elämä etelässä
Miten ihmeessä tähän saa diagnoosin? Mulla on ollut tällaista jo vuosikausia, olen niin kipeä, jäykkä, väsynyt ja hidas ettei mitään rajaa. Ei reumaa, ei kilpirauhasongelmia, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tulokset priimaa. Sain syksyllä 3 viikkoa sairaslomaa, jolloin lähinnä makasin sohvalla, ja kas, voin todella hyvin. Mutta kun palasin töihin, en meinaa päästä aamuisin sängystä ylös tai saa pyyhittyä vessassa, kun niin kankea olo. Fibron mahdollisuudesta ei kukaan ole koskaan puhunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo ap, mut kuulostaa tutulta. Miten jaksat töissä, jos olet työelä
En ole kuullut että kukaan olisi saanut eläkettä tällä. Päinvastoin suosittelevat poistamaan dgn hakemuksesta.
En saanut itsekään, en myöskään MEllä. 3 hermosäryllä tuli 1/2 eläke ja vasta kun diagnosoitiin vaikea masennus kipujen takia sain täyden eläkkeen. Prosessi kesti 10v, 2 vuotta ehdin olemaan tk-eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tutkivat lääkärit ovat huomanneet että masennuslääkkeet ja liikunta auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään auttanut painonpudotus oireisiin, jos on ollut ylipainoa?
Paino alkoi pudota sen jälkeen, kun vieroittauduin Triptylistä. Sen tilalle on sitten tullut muita lääkkeitä, ei kuitenkaan enää
Panacod, pääsin siitäkin eroon. Ei särje niin paljon kuin ennen.
Kokonaisvaltainen kolotus ja kipu, flunssainen olo