Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fibromyalgian oireet

Vierailija
01.02.2024 |

Tiedän että ihmisillä on eriasteista ja -tyyppistä kipua fibromyalgiassa, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia, mitä oireita sairaus on aiheuttanut. Miten oireet alkoivat ja mitkä asiat auttavat eniten kipuun? 

Minulla ns. fibropisteet eivät ole arat, enemmänkin sellaista makeaa trigger-kipua. Mutta reisien ja käsivarsien ulkosyrjät ovat arkoja, ikäänkuin kuin olisi mustelmilla tai ollut edellisenä päivänä kunnon hieronnassa. Välillä oireeton olo ja sitten taas kolottaa. Usein seuraa liikuntaa. Jalkoihin kyllä vaikuttaa osin varmasti välilevyn pullistuma. Myös sormet särkevät kausittain.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut fibroa sairastavat kertoneet diagnoosista esim. sukulaisille tai töissä? Itse en ole kuin kumppanille. Tiedän että moni ei ymmärtäisi ja silloin tulee itselle vaan huono mieli. Yritän ajatella, että tällä mennään nyt. Onhan meillä ihmisillä kaikenlaista, minulla nyt sattuu olemaan tämä. Toisilla on migreeniä, toisilla selkävaivoja jne. 

Mä olen kertonut ja tehnyt myös selväksi millainen sairaus tämä on. Mun mielestä on tärkeää, sillä fibrosta on vuosia levitetty väärää infoa. Fibrohan on luokiteltu neurologiseksi sairaudeksi maailmalla. Suomessa tullaan tässä jälkijunassa.

Ei ole neurologinen, vaan hermostoperäinen. Toki ainut "tauti" mitä ei oikeasti voi todentaa millään, vain ihmisen oman kertomuksen mukaan 

Vierailija
22/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin korvanvälisairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauttaaltaan kipeä, jopa päänahasta. Junan alle jäänyt, on sopiva kuvaus.

Kylmyys pahentaa kipuja ja uuvuttaa,  joten talvi ei ole lempivuodenaikani.

Aivosumu, kognitiiviset oireet, niitäkin riittää.

Vierailija
24/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tähän saa diagnoosin? Mulla on ollut tällaista jo vuosikausia, olen niin kipeä, jäykkä, väsynyt ja hidas ettei mitään rajaa. Ei reumaa, ei kilpirauhasongelmia, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tulokset priimaa. Sain syksyllä 3 viikkoa sairaslomaa, jolloin lähinnä makasin sohvalla, ja kas, voin todella hyvin. Mutta kun palasin töihin, en meinaa päästä aamuisin sängystä ylös tai saa pyyhittyä vessassa, kun niin kankea olo. Fibron mahdollisuudesta ei kukaan ole koskaan puhunut mitään. 

Neurologin vastaanotolle. Tutkivat tietyt pisteet kehosta

Vierailija
25/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omakehittämä termi, kipukalvo. Kroppa on kauttaaltaan arka, jos vaikka olkapäähän tai reiteen osuu pienikin isku esim. huonekaluista, sattuu aivan kohtuuttoman paljon. Saman voi käsillä painellen aistia koko kehosta. Stressin olen saanut vähenemään kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle (en tästä diagnoosista.) Särky on lepovaiheessa, paitsi muutenkin kovilla oleva alaselkä on melkein aina jäykkä tai kipeä. Fibron mukana tulivat masennus, ahdistuneisuus, syvän eli virkistävän unen puuttuminen, hankala migreeni (yli 15 kipupäivää kuukaudessa). Myös väsymysherkkyys, vaikka olisi kivakin asia, on henkisesti väsynyt myöhemmin. Tämä myös tietenkin jos paljon ihmisiä tai liikaa tapahtumia.

Otan suosiolla masennuslääkkeen ja Ketipinorin yöksi, hyvä yhdistelmä mulle. Otan päivän kerrallaan, koska ei tässä muuten paljon jaksakaan miettiä suuria kuvioita.

Vierailija
26/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa: Suosittelen vesiliikuntaa eli vesijumppaa fibropotilaille. Ei rasitu nivelet, ja hyvä tapa vahvistaa esim. vatsalihaksia ja lisätä koko rangan liikkuvuutta. Käyn kahdesti viikossa, ainoa liikuntamuoto, jota pystyn kivuttomasti tekemään. Ryhmiä on paljon, kannattaa kokeilla.

Vierailija
27/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tähän saa diagnoosin? Mulla on ollut tällaista jo vuosikausia, olen niin kipeä, jäykkä, väsynyt ja hidas ettei mitään rajaa. Ei reumaa, ei kilpirauhasongelmia, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tulokset priimaa. Sain syksyllä 3 viikkoa sairaslomaa, jolloin lähinnä makasin sohvalla, ja kas, voin todella hyvin. Mutta kun palasin töihin, en meinaa päästä aamuisin sängystä ylös tai saa pyyhittyä vessassa, kun niin kankea olo. Fibron mahdollisuudesta ei kukaan ole koskaan puhunut mitään. 

Millä tavalla nämä pisteet ovat kipeät fibrossa? Meikäläisellä on ap:n tapaan käsivarret, alaselkä ja reidet arat, just mustelmatyyppisesti tuntuu. Tuntuu et pienikin jumppailu ärsyttää. Mut ne kipupisteet ei oo mitenkään erityisen arat, ennemminkin tuntuu kierolla tavalla hyvältä kun niitä painaa. 

Vierailija
28/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kolme kuukautta minimi, että fibromyalgia todetaan? Siis oireilua. Mulla oli influenssa ja sen jälkeen selkä meni. Kun niistä olen toipunut nyt niin on kolottanut reisiin, käsiin, selkään ja niskaan nyt viikon verran. En oo tehnyt mitään ihmeellistä. Kosketuskin tuntuu inhottavalta, ihan ku olisin treenannut eilen.

Vierailija
29/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se kolme kuukautta minimi, että fibromyalgia todetaan? Siis oireilua. Mulla oli influenssa ja sen jälkeen selkä meni. Kun niistä olen toipunut nyt niin on kolottanut reisiin, käsiin, selkään ja niskaan nyt viikon verran. En oo tehnyt mitään ihmeellistä. Kosketuskin tuntuu inhottavalta, ihan ku olisin treenannut eilen.

Voi olla hetkellisempikin sensitoituminen. Esim. jos migreenikolla on usein migreeni, niin ihokin voi sensitoitua. Tällöin voi mennä aikaa ja vaatia lääkitystäkin, että rauhoittuu.

Vierailija
30/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko saaneet lääkkeistä apua?

Kaveri on saanut Triptyl-nimisestä lääkkeestä apua.

Kannattaa kokeilla, jos ei pärjää ns. lääkkeettömillä keinoilla. Ei välttämättä sovi kaikille, mutta osa saa apua siitä, että lääke nostaa kipukynnystä ja voi auttaa nukkumaan.

Vierailija
31/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette pysty töihin fibron aiheuttamien oireiden vuoksi, teettekö fyysistä työtä? Onko toimistotyö helpompaa sairauden kanssa?

Vierailija
32/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 jatkaa: Suosittelen vesiliikuntaa eli vesijumppaa fibropotilaille. Ei rasitu nivelet, ja hyvä tapa vahvistaa esim. vatsalihaksia ja lisätä koko rangan liikkuvuutta. Käyn kahdesti viikossa, ainoa liikuntamuoto, jota pystyn kivuttomasti tekemään. Ryhmiä on paljon, kannattaa kokeilla.

Mä olen käynyt vuosia pilateksessa ja vesijumpassa/-juoksussa. On se kivaa kun tunnin treenin jälkeen on 2-4pv kuin hakattu. Kroppa ei selviä maitohapoista. Näin vielä 20v säännöllisen treenaamisen jälkeenkin jokainen kerta on kuin 1.

Vierailija
33/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla nämä pisteet ovat kipeät fibrossa? Meikäläisellä on ap:n tapaan käsivarret, alaselkä ja reidet arat, just mustelmatyyppisesti tuntuu. Tuntuu et pienikin jumppailu ärsyttää. Mut ne kipupisteet ei oo mitenkään erityisen arat, e

Pisteissä on symmetrinen kipu molemmilla puolilla, tyypillistä fibrolle

Vierailija
34/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkuleen moinen lorvitarri. Koko elämä männöö siinä kun keksii tekosyitä miksei voi tehdä mitään.

Vierailija
35/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt vuosia pilateksessa ja vesijumpassa/-juoksussa. On se kivaa kun tunnin treenin jälkeen on 2-4pv kuin hakattu. Kroppa ei selviä maitohapoista. Näin vielä 20v säännöllisen treenaamisen jälkeenkin jokainen kerta on kuin 1.

Käytkö silti säännöllisesti edelleen? Auttaako sinulla liikunta muuten fibroon?

Vierailija
36/36 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tk-lääkäri epäili fibroa. Tehtiin paljon poissulkututkimuksia, joiden jälkeen se kirjoitti lähetteen moniammatillisen työryhmän kuntokartoitukseen. Siellä fysiatri diagnostisoi fibron. Tästä on nyt 7 vuotta. Kipuillut olin jo pitkään ennen diagnoosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi