Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Väärällä" alalla työskentely tuntuu estävän tehokkaasti työnsaannin omalta alalta

Vierailija
01.02.2024 |

Valmistuin tuossa muutama vuosi sitten ja en heti työllistynytkään omalle alalleni. No, tyhmänä menin sitten uskomaan väitteet siitä, että kaikki työkokemus on arvokasta (ja parempi kuin jäädä työttömäksi) ja menin töihin täysin eri alalle.

Ja kappas vaan, nyt huolestuttavasti näyttää siltä, että en enää kelpaakaan oman alani töihin, kun työkokemus on "väärältä" alalta. 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu varmaan täysin millaisista aloista on kyse. mutta jotain harjoittelupaikkaa tms. on ehkä haettava, jos aiot omalle alalle.

Vierailija
2/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samalla tavalla! Uskoin väitteet "töitä saa todennäköisemmin kun on jo töissä, aivan sama missä töissä " Eipä pitänyt paikkaansa. Eivät insinööri töiden työnantajat kiinnostuneet minusta yhtään sen enempää vaikka olin siivooja tai puhelinmyyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskin se ei ollenkaan työkokemusta yhtään parempi olisi?Päinvastoin.Osa firmoista nyt valitettavasti hakee täysin valmista, mikä ei aina ole ihan fiksua.

Vierailija
4/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla oli omalta alalta työkokemusta ja hyvät työtodistukset, mutta en siltikään päässyt eteenpäin. Vaihdoin alalle, joka työllistää paremmin. Mutta ei sielläkään ole helppoa ollut se työn saaminen. Hyviä tekijöitä on paljon ja se on myös tuurista kiinni saako jalkaa oven väliin. Tunnen hyviä ammattilaisia jotka eivät ole 10 vuoteen saaneet vakituista työpaikkaa. Verkostoituminen on paras tapa saada töitä. 

Vierailija
5/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?

Vierailija
6/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lisäkoulutusta olet hankkinut tuon muutaman vuoden väärän alan työrupeaman aikana?

Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.

Vierailija
7/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas mennyt halpaan, ikivanha konsti polkea palkkoja, työnantajat tekee sitä tietoisesti, koska väärän alan työkokemus torppaa mahdollisuudet päästä koulutustaan vastaaviin tehtäviin ja sillä konstin työnantajat saavat hyvän syyn maksaa vähemmän palkkaa kuin täysin työtehtäviä vastaavan koulutuksen saaneelle, niitä palkataan tietysti myös mutta osa jää roikkumaan puuttuvat osaamisen vuoksi, turha odottaa urakehitystä sellaisessa. 

Vierailija
8/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Akavan asiantuntijatkin varoittaa. Vastavalmistuneen ensimmäinen työpaikka määrittelee uran suuntaa pitkäksi aikaa.

Koulutusta vastaamattomasta työstä on siinä vaiheessa vaikea nousta ja palkkakehitys jää huonommaksi verrattuna siihen, että ensimmäinen työpaikka olisi koulutusta vastaava tai edes oikealla alalla.

Vierailija
9/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hankkia lisäkoulutusta, kun on jo se koulutus? Ei työnantajat sitä katso vaan sitä, missä on töissä. Mieluummin ottaa jonkun vastavalmistuneen kuin väärällä alalla työskentelevän.

Juuri tällä asenteella päättyy moppaamaan lattioita. 

Vierailija
10/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset. Olen aivan loistava myyjä. Olen työskennellyt useissa vähittäismymälöissä ja myös isommissa tavarataloissa. Perus tuntipalkka 10v. kokemuslisillä, eikä voi siitä enää nousta.

Harmi juttu vaan että olen oikeasti koulutukseltani insinööri. Ilman työkokemusta en tule koskaan saamaan oman alan töitäkään.

Vierailija
11/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta kilpailua tulee kokoajan kouluista/alanvaihtajista. Jos pysyt paikoillasi. Vanhenet, osaaminen vanhenee ja työkokemusta ei kerry. 

Vierailija
12/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällä asenteella päättyy moppaamaan lattioita. 

En päätynyt. Minä olin yksi niistä hölmöistä, jotka menivät väärän alan töihin ja vasta irtisanoutumisen ja palkattoman harjoittelun kautta pääsin oman alan töihin. 

Työnantajia ei pätkääkään kiinnostanut lisäkoulutukset vaan palkkasivat nuoria ja kokemattomia ohitseni. Taloudellisestikin sivuraide tuli kalliiksi.

Vierailija
13/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset. Olen aivan loistava myyjä. Olen työskennellyt useissa vähittäismymälöissä ja myös isommissa tavarataloissa. Perus tuntipalkka 10v. kokemuslisillä, eikä voi siitä enää nousta.

Harmi juttu vaan että olen oikeasti koulutukseltani insinööri. Ilman työkokemusta en tule koskaan saamaan oman alan töitäkään.

Insinööreillä on pakollinen työharjoittelu osana opintoja. Lisäksi vielä opinnäytetyö, joka tehdään johonkin yritykseen. Niistä kummastakin kertyy työkokemusta. 

Vierailija
14/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi siis odottaa 10 vuotta työttömänä että saa oman alan paikan kuin että tekee 10 vuotta töitä väärällä alalla ennen kuin saa sen saman työn

Vierailija
15/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siitä johdu. Työpaikkoja on kourallinen ja työttömiä 500 000. Ulkomaille kannattaa lähteä.

Vierailija
16/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööreillä on pakollinen työharjoittelu osana opintoja. Lisäksi vielä opinnäytetyö, joka tehdään johonkin yritykseen. Niistä kummastakin kertyy työkokemusta. 

Ihan tavallinen opinnäytetyö, harjoittelu oli osana jotain työelämäprojektia. Ei ne kiinnosta työnantajia cv:ssä millään tasolla.

Vierailija
17/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Tai sitten ne paikat on vaan menneet jollekulle, joka aidosti on parempi siinä työssä? 

Vierailija
18/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi siis odottaa 10 vuotta työttömänä että saa oman alan paikan kuin että tekee 10 vuotta töitä väärällä alalla ennen kuin saa sen saman työn

Ei nyt ehkä niin, mutta totta kai se syö motivaatiota ja myös aikaa aktiivisesti etsiä sitä oikeaa työtä, jos kaikki aika menee siellä väärässä työssä. Työtön voi hakea myös niitä palkattomia rekrykoulutuksia.

Vierailija
19/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että väärällä alalla työskentely heikentäisi mahdollisuuksia saada oman alan töitä, jos vertailukohtana on työttömyys. Tietysti oman alan työkokemus on se paras vaihtoehto, mutta uskomatonta, jos työttömyys olisi se toiseksi paras.

Vierailija
20/58 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen opinnäytetyö, harjoittelu oli osana jotain työelämäprojektia. Ei ne kiinnosta työnantajia cv:ssä millään tasolla.

Mitä tarkoittaa tavallinen opinnäytetyö? Teit se johonkin yritykseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan