Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äippärahaa ja kotihoidontukea yhtä aikaa?

11.01.2007 |

Hei!

Ajattelin tätä kautta tiedustella, että miten noiden tukien kanssa oikein menee. Jään nimittäin helmikuussa äitiyslomalle ja sitten vanhempainvapaalle prään. Meillä on 1,5 v napero kotona eli saanko hänestä yhtä aikaa sitten kotihoidontukea vai en?

Tammikuun olen työttömänä ja saan ansiosidonnaista. Silloin vissiin ei ainakaan saa kotihoidontukea tai se aikankin vähennetään päivärahasta, vai olenko oikein ymmärätnyt?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heips!

Mulla on sama homma. jään helmikuussa älomalle ja tyttö on 1,6kk. saan hänestä hoitorahaa. hoitolisässä tulot menee muka liian korkealle. Hoitorahakin on riippuvainen teidän kummankin tuloista, jos on kovin suuret niin sitten ei tule.

Auttoikohan yhtään:) kunhan vaan muistat hakea sitä erikseen.

Pamppari +nirppu 29

Vierailija
2/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidon tukea voi hakea ja saada myös äitiys/vanhempainrahakauden aikana. Mutta se riippu tuloista. Itse sain juuri päätöksen, meille siis tulee kolmas lapsi maaliskuun alussa, esikoinen nyt 3v5kk ja kuopus 1v3kk.

Kuopuksesta saan sitä hoitolisää vähäsen. Hoitotukea en saa, sillä tulomme ylittävät sen rajan... siihen siis lasketaan äitiyspäivärahat ja miehen tulot ja huomioidaan perheen koko.

Sitten meillä täällä maksetaan vielä kuntalisää, siihen edellytyksenä että ollut 1kk ennen äitiyslomalle jäämistä töissä ja myös hoitovapaa lasketaan tuoksi työnteoksi. Ja pitää siis olla hoitovapaalla töistä, eli työ odottelemassa... ja sitten saada sitä hoitolisää. Eli näin omalla kohdalla...

Kannattaahan sitä ihmeessä hakea, sitä hoitotukea ja lisää!!! Mitään siinä ei menetä :)

t. K@tju

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis mulla se ainakin menee jotenkin niin, että saan äitiyspäivärahaa ja sitten saan kotihoidontukea, mutta siitä kotihoidon tuesta vähennetään se summa jota saan äitiyspäivärahana. Jotain osuutta siitä ei oteta pois eli ainakin sain n.50e per yli 3v lapsi eikä se mennyt mihinkään. Hieman hassusti menee, mutta kannattaa hakea, ainakin jonkin osuuden siitä saa äitiyspäivärahan päälle.

Murmeliitta

Vierailija
4/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpäs olikin mielenkiintoinen kysymys! Itse en ole edes hoksannut moista. Eikös kotihoidon tukea saa aina jos alle 3-v. ei ole kunnan järjestämässä hoidossa? Onkohan jollain omakohtaista kokemusta?

Oishan tuo kotihoidontuki jonkinlainen lisäansio äippärahan päälle.

KP

Vierailija
5/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällasen löysin kelan sivuilta:

" Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon."

Eli jotain pientä lisää kait voi saada, mutta taitaa jäädä aika pieneksi lisäksi...

KP

6/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu montako lasta perheessä on sen alle 3v lisäksi, joista maksetaan ja siitä paljonko saat äippärahaa. Laitan tähän esimerkin:

Äippäraha on minimi eli 380 ¿/kk

Kotihoidontuen hoitoraha on 395 ¿/kk (2 lapsesta, toinen yli 3v)

ja hoitolisää saa 100 ¿/kk

Tosta kun laskee, niin äippäraha vähentää hoitorahaa niin, että maksettavaksi jää 15 ¿ + hoitolisä 100 ¿ eli yht 115 ¿.

Eli siis äippäraha vähennetään hoitorahasta ja ylijäävä osuus maksetaan (jos jotain jää). Mitä suurempi äippäraha, sitä enemmän pitäisi olla alle 3v, että maksettavaa jää. Hoitolisää haettaessa äippäraha lasketaan tuloihin, joten sen osuus todennäköisesti laskee, jos tuloraja ei sitten ylity...

Vierailija
7/7 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan nyt oman esim. Summat ovat noin...mun ätulot 1000e ukon tulot lasketaan aina jotenkin yläkanttiin 1700e, maksettavaksi jää ekalta kolmelta kuukaudelta 79e ja seuraavilta 99e, mulla siis alle 2 vuoden tyttö josta nuo saan. hoitorahaa en saa, kun tulot ylittyvät mutta hoitolisää kylläkin. Ja sitten on 4 vuotias tyttö josta en saa mitään:(

Joten kannattaa hakea, isoja on nuokin summat lapsiperheessä!