Työttömän työnhaku kun töitä tiedossa
Olen ensimmäistä kertaa työtön elämässäni koska kouluttauduin aikuisena alalle jossa on töitä vain kausittain. Nyt olen hakenut töitä pari kuukautta kuin hullu, ja lopulta sainkin työpaikan, mutta työt alkavat vasta parin kuukauden päästä. Minulla on kuitenkin se 4 työpaikan hakuvelvoite kuussa. Joten onko ideoita mitä paikkoja tähän väliin voi hakea, kun todella harva palkkaa ketään noin lyhyeksi ajaksi. Noiden hakujen sijaan, työkkärille kelpaa myös rekrytapahtumissa yms käynti tai avoimet hakemukset. Joten ajattelinkin että jos oikeita realistisia kaksi kuukautta kestäviä työpaikkoja ei löydy voin täyttää velvoitteen näillä. Mutta on hölmöä lähettää avoimiakaan hakemuksia paikkoihin joissa olisi valmis työskentelemään sen muutaman viikon.. Onko muita jotka ovat olleet samassa "välitilassa"? Kannattaako tuosta tulevasta paikasta edes kertoa työkkärille jotta tuet ei katkea, jos siellä ajatellaan että " Nyt se ei enää hae töitä"?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä työhakumalli alkoi, mulla oli kk kuluttua työn alkaminen joten en hakenut 1kk työtä. Tuli kysely miksi en hakenut työtä. Vastasin koska aloitan 1/2 vuoden velvoite työn kk kuluttua josta te - palvelu oli tietoinen. Olisi siis pitänyt hakea 1kk työ.
Totta kai olisi silti pitänyt hakea. Nytpä et enää saakaan puolen vuoden aikana työvelvoitetta kasaan, vaan sinun tulee paiskiman töitä kokonainen vuosi!
Se on aivan sama haetko niitää paikkoja oikeasti kunhan täytät ne tehtäväpalkit työpaikoilla ja lähetät,ei ne niistä sen koomin kysele, ja onhan sinulla töitä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Katsot neljä työnhakuilmoitusta, joihin et varmati työllisty ja ilmoitat ne TE-toimistolle. Kukaan ei tarkasta sitä oletko aidosti hakenut paikkoja.
Jos siitä jää kiinni, tulee isot sanktiot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tästä ongelman. Tälläkin ajalla kun kirjoitit asian av:lle olisit voinut tehdä avoimen hakemuksen, jotta velvoite täyttyy. Nyt voit tehdä hakemuksia vapaammalla kädellä ja ehkäpä niistä poikii seuraava työpätkä.
Saahan sitä kysellä. Ap sanoi ettei ole kokemusta työttömyydestä.
Onneksi tuo 4 työpaikkaa/kk on ilmeisesti poistumassa. Ainoa hyvä mitä nykyhallitus on tekemässä. Työnantajien toiveesta toki.
Minä olen saanut virkailijan kanssa sovituksi, että haen vain yhtä paikkaa, kun alani työpaikkoja ei ole.
Jos on luonnostaan aktiivinen työnhakija ja aitoa yritystä saada töitä, todennäköisyys joutua pissiin tämän Marinin aktiivilmalli 2:n kanssa on ilmeinen. Toinen tyypillinen "välitila" on tehdä keikkaduunia tarpeen mukaan kutsuttavana työntekijänä, sellaista kuntakokeilu ei luokittele työsuhteeksi lainkaan, olipa kuinka rankkaa duunia tahansa. Päivisin töissä ja yöt väännät työttömyysbyrokratian vaatimaa 4 hakemusta oman työnantajasi kilpailijoille (joka työnantajalle paljastuessaan pahimmillaan kaataa senkin yhden työpaikan, joka sulla jo on). Eli kuten kaikki aiemmatkin mallit, tämäkin malli lähinnä rankaisee työkeikkojen vastaanottamisesta, onhan koko homman tarkoitus vain ja ainoastaan kiusabyrokratia. Ylipäätään täysin järjetön kuvio, että yksityisen sektorin työnantajien ja yksityisen sektorin keikkaduunarien välissä on joku ikänsä julkisen sektorin suojatyöpaikassa häärännyt byrokraatti. Mitä sellainen muka ymmärtää pienyritysten arjesta? Ei jollain 1-2 henkilön pajalla ole varaa tehdä pitkiä sopimuksia, vaan pyytää urakkaluontoisiin keikkahommiin. Kun sovittu homma on valmis, niin tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on muuttunut, ei tarvitse enää hakea paikkoja.
Löytyisikö jotain lähdettä tuolle väitteelle? Tuollaista suunnittelivat ainakin, mutta päätöstä tuon loppumisesta en ole nähnyt.
Tää neljän paikan hakumallin piti ainakin aluksi olla voimassa kesään 2024, eli loppuisi tän vuoden kesä-heinäkuussa.
Nykyhallitus tätä ei siis lopeta, mutta toivottavasti ei jatkakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites noi vuokratyö firmat? Pitääkö niihinkin pestautua pidemmäksi aikaa vai voiko niille mennä lyhyeksi ajaksi?
Vuokra firmoilta löytyy yhden päivän pituisia töitä esim. muuttoja
Tietenkin pitää hakea työpaikoja. Miten se voi olla niin vaikea ymmäärttää, aikuisen(?) ihmisen. Saat korvausta työttömyysajalta sillä edellytyksellä että yrität löytää itsellesi työpaikan hakemalla työpaikoja. Hyvä että olet saanut töitä mutta ne alkavat vasta jonkun kuukauden päästä. Siihen asti nostat tukia joiden saamisen edellytyksenä on tosiaan se, että teet mitä työtkkäri edellyttää kuten haet töihin, koulutuksiin, osallistut tilaisuuksiin jne. Voihan se olla vähän hassua hakea töitä kun tiedät aloittavasi jossain mutta nämä on lainsäädännössä määritelty ja laki on kaikille sama. Eikä sitä tiedä vaikka löytäisit töitä siihen asti kunnes uusi työsi alkaa. Oikeasti, mitä siitä tulisi jos työkkäri joutuis arvioimaan tuhansia mutkuenmähaluu-selittelyjä joka viikko! Pelisäännöt on selketä tältä osin joten noudata niitä. Laita nyt niitä avoimia hakemuksia vuokrafirmoihin, jos tärppää kiva jos ei niin ei.
Itse olen menossa työvoimapoliittiseen koulutukseen myöhemmin. Työkkäristä sanottiin, että neljää paikkaa on haettava koko koulutuksen keston ajan, muuten tulee seuraamuksia. En sitten tiedä mitä tapahtuisi jos oikeasti saisin töitä kun en todellakaan halua jättää tätä koulutsta kesken....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tästä ongelman. Tälläkin ajalla kun kirjoitit asian av:lle olisit voinut tehdä avoimen hakemuksen, jotta velvoite täyttyy. Nyt voit tehdä hakemuksia vapaammalla kädellä ja ehkäpä niistä poikii seuraava työpätkä.
Onneksi tuo 4 työpaikkaa/kk on ilmeisesti poistumassa. Ainoa hyvä mitä nykyhallitus on tekemässä. Työnantajien toiveesta toki.
Minä olen saanut virkailijan kanssa sovituksi, että haen vain yhtä paikkaa, kun alani työpaikkoja ei ole.
Eli sinulla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan mitään muuta työtä? Aika erikoista, varsinkin kun tiedätte, ettei oman alan töitä ole. Luulisi silloin olevan jopa suurempi velvollisuus hakea mitä tahansa muuta työtä. Olet siis onnistunut hankkimaan ammatin, jonka varjolla voit makoilla veronmaksajien piikkiin eläkeikään asti.
Olet todella kokematon työtön, jos kuvittelet jokaisen työhakemuksen tuovan työtä.
Ei se niin mene, vaan voit hyvin hakea vaikka 400 työpaikkaa ilman ensimmäistäkään haastattelukutsua saati sitten työtä. Haet vaan työpaikkoja ja ilmoitat hakemuksessasi, että olet sopinut aloittajat uudessa työpaikassa tiettynä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella kokematon työtön, jos kuvittelet jokaisen työhakemuksen tuovan työtä.
Ei se niin mene, vaan voit hyvin hakea vaikka 400 työpaikkaa ilman ensimmäistäkään haastattelukutsua saati sitten työtä. Haet vaan työpaikkoja ja ilmoitat hakemuksessasi, että olet sopinut aloittajat uudessa työpaikassa tiettynä päivänä.
No itse asiassa hain viime kuussa neljää oman alan työtä ja kaikkiin tuli kutsut haastatteluun. Oli sitten vaan sanottava että kiitos kutsusta, mutta sain jo työpaikan. Eli ei mitään järkeä hakea työtä kun sellainen on jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan mitään muuta työtä? Aika erikoista, varsinkin kun tiedätte, ettei oman alan töitä ole. Luulisi silloin olevan jopa suurempi velvollisuus hakea
Mulla on 1 haku sen takia ettei täällä ole juuri mitään töitä.
Oletpa sinä kysyttyä työvoimaa, kun saat pelätä, että joku toinenkin sinut pestaisi...
Yleensä haku onnistuu jollakin muulla kuin kirjoitetulla hakemuksella, joten sen kun laittelet hakemuksia kirjoittaen, tuskin sinua kukaan pestaa, ei niitä hakemuksia kukaan edes lue.
Tai jos sitten tulee yhteydenotto, niin sanot, että valitettavasti olet jo ehtinyt saada työpaikan.
Voit toki jättää yhden kuukauden nolliin velvoitehakujen suhteen, ei siitä seuraa vielä korvausten leikkausta. Mutta jos se mihin olet menossa, sitten sattuukin päättymään niin että se työvelvoite jatkuu suoraan siitä mihin päättyi, niin sitte se nolla on taustalla vaikuttamassa. Eli seuraavasta puutteellisesta velvoitehausta tulee sitten jo korvauksiin alennusta.