Työttömän työnhaku kun töitä tiedossa
Olen ensimmäistä kertaa työtön elämässäni koska kouluttauduin aikuisena alalle jossa on töitä vain kausittain. Nyt olen hakenut töitä pari kuukautta kuin hullu, ja lopulta sainkin työpaikan, mutta työt alkavat vasta parin kuukauden päästä. Minulla on kuitenkin se 4 työpaikan hakuvelvoite kuussa. Joten onko ideoita mitä paikkoja tähän väliin voi hakea, kun todella harva palkkaa ketään noin lyhyeksi ajaksi. Noiden hakujen sijaan, työkkärille kelpaa myös rekrytapahtumissa yms käynti tai avoimet hakemukset. Joten ajattelinkin että jos oikeita realistisia kaksi kuukautta kestäviä työpaikkoja ei löydy voin täyttää velvoitteen näillä. Mutta on hölmöä lähettää avoimiakaan hakemuksia paikkoihin joissa olisi valmis työskentelemään sen muutaman viikon.. Onko muita jotka ovat olleet samassa "välitilassa"? Kannattaako tuosta tulevasta paikasta edes kertoa työkkärille jotta tuet ei katkea, jos siellä ajatellaan että " Nyt se ei enää hae töitä"?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tästä ongelman. Tälläkin ajalla kun kirjoitit asian av:lle olisit voinut tehdä avoimen hakemuksen, jotta velvoite täyttyy. Nyt voit tehdä hakemuksia vapaammalla kädellä ja ehkäpä niistä poikii seuraava työpätkä.
Saahan sitä kysellä. Ap sanoi ettei ole kokemusta työttömyydestä.
Onneksi tuo 4 työpaikkaa/kk on ilmeisesti poistumassa. Ainoa hyvä mitä nykyhallitus on tekemässä. Työnantajien toiveesta toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postia pääsee jakamaan nykyään kuka vaan. eikä sitä kukaan yli kahta kuukautta tee muutenkaan.
Nää on osa-aikaisia, eli kuitenkin pitää raportoida jotain työkkäriin.
Opiskelupaikkakunnilla ei päde myöskään tämä "kuka vaan pääsee", itse hain sinne töihin neljäkymppisenä ja luultiin että haen työtä lapselleni. En saanut töitä, vaikka postinjakamisesta on työkokemustakin.
Jos on osa-aikatyö niin riittää, että hakee kokoaikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä touhua olen ihmetellyt töissä käyvänä pidemmän aikaa. Töitä tarjotaan työttömälle, mutta antaa ehdot mitä päiviä voi tehä ja mitä vuoroja. Itse ehdottaa et on käytettävissä ja kappas vaan ei vastata puheluihin tai viesteihin. Ihan todella outoa käytöstä! Kun valmistut ammattiin ja aloitat työnhaun ota ihmeessä työ vastaan mitä tarjotaan. Siitä se ura urkenee ja tiliä alkaa kertyä. Työtodistuksista ja tehdyistä vuosista on todella hyötyä. Ei niistä työttömistä päivistä kerry eläkettä tai muitakaan etuja. Kantsii miettiä kumpi kannattaa enempi..
MITÄ PASKAA JAUHAT?
Työttömyystuen ehtona on kokoaikatyön vastaanottaminen. Jos ei ota, katkeaa tuki. Ei ole erityisehtoja kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä touhua olen ihmetellyt töissä käyvänä pidemmän aikaa. Töitä tarjotaan työttömälle, mutta antaa ehdot mitä päiviä voi tehä ja mitä vuoroja. Itse ehdottaa et on käytettävissä ja kappas vaan ei vastata puheluihin tai viesteihin. Ihan todella outoa käytöstä! Kun valmistut ammattiin ja aloitat työnhaun ota ihmeessä työ vastaan mitä tarjotaan. Siitä se ura urkenee ja tiliä alkaa kertyä. Työtodistuksista ja tehdyistä vuosista on todella hyötyä. Ei niistä työttömistä päivistä kerry eläkettä tai muitakaan etuja. Kantsii miettiä kumpi kannattaa enempi..
Jos vaikka vakituinen kokoaikainen työ alkaa parin kuukauden päästä niin tyhmäähän on siis peruuttaa se vakituinen työ ja ottaa siihen tilalle lyhyt määräaikaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Öö.. Luetun ymmärtäminen hieman hakusessa? Sanoinhan jo että hain ja sain oman alan työpaikan valmistuttuani. Mutta työn luonteesta johtuen se alkaa vasta keväämmällä. Eli otin toki vastaan työn kun sitä tarjottiin, ei ole minun vika että se ei ala heti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MITÄ PASKAA JAUHAT?
Työttömyystuen ehtona on kokoaikatyön vastaanottaminen. Jos ei ota, katkeaa tuki. Ei ole erityisehtoja kenelläkään.
No, mä oon ihmetelly tätä, että otetaan laittomia salakuvia ja videoita, jemmataan niitä itsellä vuoden kaksi ja sitten kun tulee tietty työpaikka avoimeksi spämmitään ne laittomat kuvat ja videot nettiin ja järjestetään laiton, hämäräperäinen häätö ilman omaa syytä asunnosta, savustetaan laittomasti toisesta työpaikasta ulos ja tämän jälkeen tarjotaan töitä työpaikasta y. Sitten ihmetellään, että miksi työpaikka y ei kelpaa. Niin miksiköhän, osaisikohan kukaan päätellä itse?
Onko sinulla varma työsopimus vai vasta luvattu töitä? Oikeastaan pitäisi olla niin, että työnantajan pitäisi ilmoittaa valintansa työkkäriin ja siellä katkaistaisiin automaattisesti työnhaku, jos valittu on ollut työtön. Silloin ei syntyisi näitä "työt alkavat huhtikuussa, voin lomailla siihen asti" -juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla varma työsopimus vai vasta luvattu töitä? Oikeastaan pitäisi olla niin, että työnantajan pitäisi ilmoittaa valintansa työkkäriin ja siellä katkaistaisiin automaattisesti työnhaku, jos valittu on ollut työtön. Silloin ei syntyisi näitä "työt alkavat huhtikuussa, voin lomailla siihen asti" -juttuja.
Eihän siitä synny mitään "voin lomailla" juttuja jos joku sulle lupaa töitä, haet kunnes työ alkaa. Eikä työnantajaa kiinnosta työkkärin kanssa asioida :D
Kun tämä työhakumalli alkoi, mulla oli kk kuluttua työn alkaminen joten en hakenut 1kk työtä. Tuli kysely miksi en hakenut työtä. Vastasin koska aloitan 1/2 vuoden velvoite työn kk kuluttua josta te - palvelu oli tietoinen. Olisi siis pitänyt hakea 1kk työ.
Mulla kävi niin ikävästi tavallaan, että olin epävirallisesti lupautunut menemään yhteen kausityöhön johon olin useina vuosina mennyt ja kun uusi työnhakumalli tuli, niin jouduin ottamaan muita hommia vastaan ja kuulin että vanha firma oli pulassa. Kyselivät illaksikin töihin ja viikonlopuksi paikkaamaan, kun uudet tekijät on niin tumpeloita, mutta enhän minä kaikkeen repeä. Olen vain ihminen.
Olin ollut vakkarina ja vastasin mm porukan ohjaamisesta töihin. Muutenkin osaaminen oli sillä tasolla että vastasin monen ihmisen töistä tehokkuudeltani. Nykyinen malli aiheutti sen että jouduin tekemään sopimuksen toisessa paikassa ja kun myöhään syksyllä menin vanhaan paikkaan, niin katastrofi oli näkyvä.
Tavallaan konkurssi. Minä olen vain pieni nappula tässä ja sinällään vähän vahingoniloinen olo tulee nykyisestä mallista.
Menee yrityksiä konkurssiin, kun patistetaan ihmisiä sekatöihin, vaikka tiettynä aikana vuodesta olisi tarjolla vakituista hommaakin. Osaajat joutuu vääriin paikkoihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka vakituinen kokoaikainen työ alkaa parin kuukauden päästä niin tyhmäähän on siis peruuttaa se vakituinen työ ja ottaa siihen tilalle lyhyt määräaikaisuus.
Onhan se tyhmää, mutta pakko ottaa vastaan ja tehdä sopimus toiseen paikkaan, kun muuten perhe joutuu kärsimään nälkää. Onhan se suuri harmi toiselle firmalle joka ei voi palkata, mutta tulee kokemaan tappiota kun ei saa haluamaansa työntekijää jatkossa hommiin. Pahimmillaan koko vuotena!
Et voi kysyä asiasta yhteyshenkilöltäsi?
Minulla oli tuo tilanne. Olin sijaisena ja ilmoitettiin että kahden kuukauden päästä yksi jää eläkkeelle ja sitten voin aloittaa vakinaisena. Virkailija sanoi että laitetaan tänne että hakee määräajaksi välille töitä. Hain töitä vuokrafirmoista. Sainkin kahden viikon sijaisuuden varastohommiin pikkufirmassa joten hyvinhän se meni. Tuolloin tosin ei vielä ollut tuota velvoitetta.
Kirjoitat siihen työnhakuraporttiin vaan eri paikkojen nimiä. Ei tarvitse edes hakea niitä, kunhan ovat realistisia.
Onnea työpaikasta!
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi niin ikävästi tavallaan, että olin epävirallisesti lupautunut menemään yhteen kausityöhön johon olin useina vuosina mennyt ja kun uusi työnhakumalli tuli, niin jouduin ottamaan muita hommia vastaan ja kuulin että vanha firma oli pulassa. Kyselivät illaksikin töihin ja viikonlopuksi paikkaamaan, kun uudet tekijät on niin tumpeloita, mutta enhän minä kaikkeen repeä. Olen vain ihminen.
Olin ollut vakkarina ja vastasin mm porukan ohjaamisesta töihin. Muutenkin osaaminen oli sillä tasolla että vastasin monen ihmisen töistä tehokkuudeltani. Nykyinen malli aiheutti sen että jouduin tekemään sopimuksen toisessa paikassa ja kun myöhään syksyllä menin vanhaan paikkaan, niin katastrofi oli näkyvä.
Tavallaan konkurssi. Minä olen vain pieni nappula tässä ja sinällään vähän vahingoniloinen olo tulee nykyisestä mallista.
Menee yrityksiä konkurssiin, kun patistetaan ihmisiä sekatöihin, vaikka tiettynä aikana vuodes
Miksi hait muita töitä virallisesti???
Aiheutit ns. vakituiselle firmalle taloudellista katastrofia. Ei niihin ole pakko hakea hakemalla. Ei kukaan niitä tarkista.
Miksi aiheutat hallaa yrityksille jakamalla osaamista muihin firmoihin? Ei voi ymmärtää tyhmyyttä nyt.
Kahdessa kuukaudessa ehtii tapahtua mitä tahansa. Se sinun "varma työpaikka" saattaa olla mennyttä 2kk päästä.
Laki on muuttunut, ei tarvitse enää hakea paikkoja.
Jotta tuet ei katkea, niinpä niin. Kourat kopallaan niitä tukia ollaan ottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Laki on muuttunut, ei tarvitse enää hakea paikkoja.
Löytyisikö jotain lähdettä tuolle väitteelle? Tuollaista suunnittelivat ainakin, mutta päätöstä tuon loppumisesta en ole nähnyt.