Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsiperhe miten pärjäätte pääkaupunkiseudulla rahallisesti?

Vierailija
31.01.2024 |

Eli jos toinen käy töissä ja toinen saa jotain tukia kun on kotona pienen lapsen kanssa. Tuntuu ettei peruspalkan saaja voi mitenkään pärjätä ja silti näyttää että hyvin menee kaikilla paitsi meillä. Vaikka töissä käyvän palkka on keskimääräistä parempi ja asumme vaatimattomasti.

Perus menot kk Helsingissä:

- asuminen ( lainan lyhennys ja vastike) 1800e 

- autot 400e

- päiväkotimaksu 300e

- visan lyhennys 200e 

- vakuutukset yms.laskut 300e

- sähkö 100e

- bensa 180e

Yht: 3280e 

Niin että mikä tässä mättää? Miten elättä jos saatte käteen noin 3000e? Niinkuin moni duunari saa. Elämmekö jossain kuplassa? 

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on yksi vaihtoehto että pitäisimme toisen lapsen kotona niin säästyisi siinä rahaa. Lapsi kun niin tykkää päiväkodista ja itselle jää enemmän aikaa vauvan kanssa ja iltapäivällä hermoja enemmän esikoisen kanssa. 

Autoja on kaksi, toinen uusi ja toinen velaton.

Paljon teille jää käyttörahaa kk? 

Ap

Vastaisitko autokysymykseen? Mihin te tarvitsette kaksi autoa? 

Mitä luulisit naapureiden ajattelevan jos vaan yksi auto?  Hyvä teidän siellä maalla kun ei naapurit ole vahtimassa ja arvostelemassa. 

AP 

Vierailija
22/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei apua ei meillä ole se toinen auto ongelma. Tuohon laskelmaan on lisätty sen vakuutusmaksut jo. Toisesta autosta joka on uusi menee noin 300e laskua kk.

Siis jää meille rahaa tuon laskelman jälkeen toki ruokaan ja yllättäviin menoihin ja laskuihin n2000e mutta aina tuntuu että tilit on tyhjät ja saa miettiä miten pärjää. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti on rahasta pulaa vaikka perheen yhteenlaskettu brutto on hiukan alle 12000€/kk. En tuota pienemmillä tuloilla muuttaisi PK-seudulle. Kyllä tässä joutuu juoksemaan tarjousten perässä ja välillä ostamaan tavallista jauhelihaa.

Kerrankin joku on samassa tilassa! Jotkut luulee että kun palkkatulot on yli 100 000 vuodessa niin eletään kuin kroisokset. Verot on isot palkkatuloisss tässä suuruusluokassa. Mitään tukia et tietty saa, hyvä kun et joudu maksaa extraa koska tasavertaisuus. Et voi kuitenkaan jutella asiasta kenenkään kanssa koska olet kiittämätön eikä kukaan oikeasti ymmärrä. 

Ap

Näin on - verottaja vie järjettömän osan tuloista eikä rahaa jää loppupeleissä käteen paljoa enempää kuin 'keskituloisella' perheellä.

En nyt ymmärrä, miten perhe, jolla on kaksi autoa vaikka vain toinen käy töissä, kehtaa inistä. Siksi pääkaupunkiseudulla usein asutaan ja maksetaan sitä kovempaa hintaa, että ei tartte mennä autolla joka paikkaan ja lapsiperhe pärjää.yhdellä autolla.

Ap:n perheessä toinen on yhteiskunnan tuilla kotona ja toinen lapsi käy päiväkodissa. Ihan kiitettävästi he siis saavat tältä yhteiskunnalta. 

Vierailija
24/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen auto ja lainanlyhennykset tietenkin pois vanhempainvapaiden ajaksi. Sitten kun molemmat vanhemmat käy töissä voi taas ajella ja lyhentää lainaa. Muita säätöjä ei tarvitakaan, lopettaa visan käytön niin tuokin kulu poistuu aikanaan.

Vierailija
25/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei apua ei meillä ole se toinen auto ongelma. Tuohon laskelmaan on lisätty sen vakuutusmaksut jo. Toisesta autosta joka on uusi menee noin 300e laskua kk.

Siis jää meille rahaa tuon laskelman jälkeen toki ruokaan ja yllättäviin menoihin ja laskuihin n2000e mutta aina tuntuu että tilit on tyhjät ja saa miettiä miten pärjää. 

Ap

Eli kyseessä on merkittävä meno ja kun sen sanoo, alkaa selittely, ettei se kallista ole. Samaan hengenvetoon alkaa valitus, että tili on aina tyhjä ja joutuu miettimään, miten pärjää.

Etkö itse huomaa logiikan puutetta?

Vierailija
26/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdit tossa laskelmassa nuo itse aiheutetut ja valitut menot. Toinen auto ja päivähoito toisen vanhemman ollessa kotona. 

Mihin unohtui se kultainen sääntö, että asumisen kustannusten pitäisi olla lähellä kolmannesta nettotuloista?

Vierailija
27/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämäpä tässä juuri naurattaa kun ei ole kun alakanttiin asunto on, noin 200 000e velkaa plus vastike. Eipä tullut oettua aikanaan korkokattoa. Meidän tuloilla saisi kyllä puolet kalliimman asunnon mutta sen verran tolkkua on että ei osteta.

Ap

Vierailija
28/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"2000 euroa jää ruokaan ja yllättäviin menoihin ja laskuihin." Niin mikä oli ongelma? 🤦

Vierailija
29/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3,5 vuotta kotona lapsen kanssa, ja mies siivoaa työkseen. Asumme Espoossa. Hyvin pärjättiin. Vuokra reippaasti yli tonnin, mutta siihen sai asumistukea, autoa meillä ei ole ja kaukolämmitetty asunto joten sähkölaskut pari-kolme kymppiä kuussa maksimissaan.. Vakuutukset pari kymppiä kuussa. Ei Visaa.

Sitten kun lapsi meni päiväkotiin saimme siihenkin tukea koska olimme niin pienituloisia. 

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. 

Vierailija
30/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdit tossa laskelmassa nuo itse aiheutetut ja valitut menot. Toinen auto ja päivähoito toisen vanhemman ollessa kotona. 

Mihin unohtui se kultainen sääntö, että asumisen kustannusten pitäisi olla lähellä kolmannesta nettotuloista?

Asumiskustannukset on meidän nettotuloista kun käymme kummatkin töissä 26%. Ja siis tämä toinen auto ei ole ongelma. Ongelma on juuri tämä että jos teinaa ihan kivasti niin mitään ylimääräistä ei saa olla elämää helpottamaan. Ei muutakun lumihankeen rattaita työntämään. Vaikka asumme helsingissä ei täälläkään jokaisen pientalon viereen tule julkista liikennettä.

Ap

Vierailija
31/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"2000 euroa jää ruokaan ja yllättäviin menoihin ja laskuihin." Niin mikä oli ongelma? 🤦

Onko tuo muka sinusta paljon? Kerran kuussa käy puolison kanssa ulkona syömässä niin on jo puolet mennyt.

Vierailija
32/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 3,5 vuotta kotona lapsen kanssa, ja mies siivoaa työkseen. Asumme Espoossa. Hyvin pärjättiin. Vuokra reippaasti yli tonnin, mutta siihen sai asumistukea, autoa meillä ei ole ja kaukolämmitetty asunto joten sähkölaskut pari-kolme kymppiä kuussa maksimissaan.. Vakuutukset pari kymppiä kuussa. Ei Visaa.

Sitten kun lapsi meni päiväkotiin saimme siihenkin tukea koska olimme niin pienituloisia. 

Noniiiin.... kukahan teidän helpon elämän taas maksaa? Tukea tukea vaan.. voi vee. Tämä tässä rassaa taas. Kun olet perse pitkällä itse raatanut 24/7 töissä niin et saa pitää toista autoa etkä lasta päiväkodissa koska laskutaito puuttuu yms. Ja tohon ei ne suuret tulot vaan pienet menot kommenttiin voin sanoa että kyllä teidän menot on suuret mutta kun ei tarvitse itse maksaa! 

Ap

Vierailija
33/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo muka sinusta paljon? Kerran kuussa käy puolison kanssa ulkona syömässä niin on jo puolet mennyt.

On minusta paljon, koska olen elänyt pääkaupunkiseudulla (pienipalkkaista) yksinhuoltajan elämää 2 lapsen kanssa.

Toki sain elatusmaksuja ja asumistukea, mutta jo pelkkä vuokra oli yli 1000 euroa. 

Nyt onneksi sain halvemman asunnon, ja lapset jo omillaan.

Vierailija
34/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat ovat ihan kupla. Aiemmin sanottiin että kun enemmän rakennetaan hinnat putoaa. Ei ole pudonnut. Eli kysymyksessä on suuri bisnes, josta jotkut nettoaa tosi hyvin. 

Vierailija
35/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On minusta paljon, koska olen elänyt pääkaupunkiseudulla (pienipalkkaista) yksinhuoltajan elämää 2 lapsen kanssa.

Toki sain elatusmaksuja ja asumistukea, mutta jo pelkkä vuokra oli yli 1000 euroa. 

Nyt onneksi sain halvemman asunnon, ja lapset jo omillaan.

No ehkä saat vielä mitalin kituutuksestasi ja kärsimyksistäsi. Me muut käymme töissä viettääksemme mukavaa elämää.

Vierailija
36/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniiiin.... kukahan teidän helpon elämän taas maksaa? Tukea tukea vaan.. voi vee. Tämä tässä rassaa taas. Kun olet perse pitkällä itse raatanut 24/7 töissä niin et saa pitää toista autoa etkä lasta päiväkodissa koska laskutaito puuttuu yms. Ja tohon ei ne suuret tulot vaan pienet menot kommenttiin voin sanoa että kyllä teidän menot on suuret mutta kun ei tarvitse itse maksaa! 

Ap

Samaa mieltä tuilla elämisestä.

Ja toki saat pitää toisen auton ja esikoisen hoidossa. Nämä on kuitenkin niitä valintoja, jotka on pois jostain muusta. Jos sinä haluat enemmän käyttörahaa, niin näistä voi luopua. Harva kotona oleva pitää kahta autoa, maksaa visaa ja hoitomaksua ja valittaa, kun käteen jää kulujen jälkeen 2000 euroa. 

Vierailija
37/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjä minä ja vaimo ja lapset kaikki kela töissä huono palkat mutta välillä joku harkintabonus en tiedä vaimo ja tulkki hoitaa. 

Vierailija
38/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumiskustannukset on meidän nettotuloista kun käymme kummatkin töissä 26%. Ja siis tämä toinen auto ei ole ongelma. Ongelma on juuri tämä että jos teinaa ihan kivasti niin mitään ylimääräistä ei saa olla elämää helpottamaan. Ei muutakun lumihankeen rattaita työntämään. Vaikka asumme helsingissä ei täälläkään jokaisen pientalon viereen tule julkista liikennettä.

Ap

Teillä on vain yksi työssäkäyvä. Tilanne on myöskin väliaikainen. Lisäksi teillä on menoja, joita useimmilla helsinkiläisillä ei ole kuten toinen auto. Ihan itse olette soppanne keittäneet. Hyvää uhriutumista kyllä.

Vierailija
39/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole itsekään töissä, jos huomasit???

Vierailija
40/91 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat ovat ihan kupla. Aiemmin sanottiin että kun enemmän rakennetaan hinnat putoaa. Ei ole pudonnut. Eli kysymyksessä on suuri bisnes, josta jotkut nettoaa tosi hyvin. 

Nimenomaan liian vähäinen rakentaminen aiheuttaa sen, että hinnat on korkeat. Kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Maalla ei juuri rakenneta ja hinnat on halpoja, kun ei kukaan muuta sinne vaikka halpaa on.