Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Elon Musk: Neuralink istutti ensimmäisen sirunsa ihmisen aivoihin

Vierailija
30.01.2024 |

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010154929.html

"MUSK väittää, että Neuralinkin aivosirua voitaisiin käyttää moniin terapeuttisiin tarkoituksiin, kuten sokeuden, halvaantumisen ja masennuksen hoitoon, mutta kehityksen ei ole tarkoitus jäädä siihen. Musk on sanonut, että lopullisena tavoitteena on luoda yleinen väestölaite, joka voisi yhdistää käyttäjän mielen suoraan supertietokoneisiin ja auttaa ihmisiä pysymään tekoälyn perässä."

Että semmosta.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on viimeiset päivät, me otamme ateistit ja epäjumalien palvojat kiinni ja heitämme ne tuleen. Tappamalla tapamme ne käärmeen sikiöt ja kaikki jotka Petoa kumarsivat, tai ottivat oikeaan käteensä/otsaansa sen Merkin. Ne eivät kuulu enää Jumalalle vaan valitsivat Saatanan, ja heidät heitetään samaan paikkaan kuin isänsä, tuleen joka palaa ikuisesti. 

Jeesus toi rauhan sanomaa ja kristinusko on rauhan uskonto, vai miten se olikaan?

Nämä taitaa olla itse jotain antikristuksen palvelijoita sairaine fantasioineen. Eivätkä edes tajua sitä itse. Jeesus ei kylä tainnut sanoa, että kaikilta nirri pois.

Vierailija
42/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollot siirtyivät raamatun tulkintoihin, kun eivät ymmärrä koko juttua yhtään.

Mmmmmbäää, onko lammas jo innoissaan jonossa valmiina ottamaan sirua päähän?

Kaltaisesi urpot jäävät tulevaisuudessa altavastaajiksi kaikessa niille joilla on aivosiru. Päässään massiivisen laskentakapasiteetin ja tekoälyavusteet omaavat ovat kuin yli-ihmisiä verrattuna avusteettomaan nykyihmiseen.

"Minä tahdon opettaa ihmisille heidän olemuksensa tarkoituksen: joka on yli-ihminen, salama synkästä pilvestä: ihmisestä." - Nietzsche

Nietzschehän nimenomaan puhui tuollaisista puoli-ihmisistä, joiden "supervoimat" on täysin muiden hallinnassa ja melko pitkälti koko mielipiteiden muodostaminen muutenkin.

Tätähän voidaan tietysti markkinoida pelkillä positiivisilla mahdollisuuksilla, mutta samoin se mahdollisten negatiivisten vaihtoehtojen lista on aikalailla yhtä loputtoman pitkä.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa ihan normaalia, vastasyntyneille varmaan jo laitetaan siru. Mutta nyt vielä niin uutta, että monia epäilyttää. Itse olen kyllä kiinnostunut ajatuksesta, en tyrmää sitä vaikken nyt ehkä koekaniiniksi haluaisi.

Vierailija
44/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa ihan normaalia, vastasyntyneille varmaan jo laitetaan siru. Mutta nyt vielä niin uutta, että monia epäilyttää. Itse olen kyllä kiinnostunut ajatuksesta, en tyrmää sitä vaikken nyt ehkä koekaniiniksi haluaisi.

Mihin tuota sirua oikeasti tarvitaan? Miten on tähänkin asti pärjätty ilman?

Vierailija
45/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempi versio robotista ei tarvi kuin mikrosiru aivoihin niin kroppa on valmiina.

Vierailija
46/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm....Siru itsessään voi olla hyväkin asia mutta kun taustalla häärii tuo Musk niin en suosittele tuollaista kellekään.

Vierailija
47/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tälle hullulle kehitykselle tulee loppu? 

Jeesuksen toisessa tulemuksessa.

Vierailija
48/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ihminen on kohta kuollut. Elonin projektit kaatuu yksi toisensa perään, ehkä tämä on sellainen jonka takia joutuu loppuiäksi linnaan.

Vierailija
49/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille tiedeuskovaisille joille ihminen on vain mekaaninen aivojen determinististen käskyjen tottelemiseen tarkoitettu kone tuon aivosirun ottaminen on itsestäänselvää.

Itse en ole tuollaista asentamassa.

Vierailija
50/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule aika tuo mukanaan keksintöjä. Ei varmaan 100 vuotta sitten osattu internetistäkään unelmoida. Kaikkihan muuttuu enemmän digiksi koko ajan, käteväähän se on ettei enää tarvita ulkoisia tietokoneita vaan kaikki on jo ihmisessä itsessään.

Vierailija
51/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenhallintaa uudella teknologialla. Eriäviä mielipiteitä ei löyty. Aivot pystytään etänä sammuttamaan kun poliisilla on henkilölle asiaa.

Vierailija
52/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, tosiuskovat kaivautuneet koloistaan ja tappamisella sekä helvetillä uhkailevat :D. Ottaahan se koville kun maailmankuva romuttuu pala palalta.

Ei tässä mikään romutu, vaan Raamatun profetiat toteutuu yhä kiihtyvällä vauhdilla.

Vierailija
53/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tehdään Zombiet

Näin saadaan aikaan eliitin orjat. Ei enää työtaisteluita lakkoilun muodossa, ei palkkavaatimuksia, ei yhtään mitään. Vain täysin kontrollin alaisena toimivia "ihmisiä".

Ensimmäinen yleisempi istukas lienee kuitenkin puhelimen liittymä. Siihen onkin näppäri antaa pienehkö pulssi jos lasku on pitkäänkin suorittamatta...?

Vierailija
54/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutistoimisto Reuters kertoi aiemmin tässä kuussa, että Neuralinkille määrättiin sakko vaarallisten aineiden kuljetusta koskevien Yhdysvaltain liikenneministeriön (DOT) sääntöjen rikkomisesta.

Vierailija
55/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se ihminen on kohta kuollut. Elonin projektit kaatuu yksi toisensa perään, ehkä tämä on sellainen jonka takia joutuu loppuiäksi linnaan.

Eihän kyse tässä ole siitä että Musk haluaisi oikeasti auttaa jotain ihmistä vaan pelkästään Muskin narsismista.

Muistatteko mitä Musk sanoi kun JOKU MUU ehti ennen hänen vedenalaisrobottiaan pelastamaan luolaan jumiin jääneet pojat? Kyse ei Muskille ollut siitä että pojat saataisiin pelastettua vaan että hän tekisi sen ja voisi loistaa. Tämän takia nyt ollaan kytkemässä tietokonetta aivoihin hirveällä kiireellä vaikka tietoa tietoisuudesta esimerkiksi on yhtä vähän kuin aina ennenkin eli ei ollenkaan.

Vierailija
56/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii varmaan yhtä hyvin kuin herran sähkökatiskat. Naapurilla oli tesla jonkun aikaa, se vietiin hinausautolla pois ja tilalle tuli bensalla käyvä Porche.

Vielä sä jaksat trollata.

Vierailija
57/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki tiedekokeilut ei ota tuulta alleen, vaikka kuinka hypetettäisiin. Tämä on yksi sellainen. Googlen älylasit oli täysi floppi myös. Aika hölmöläisiä täällä kun ajatusmalli on että joko on teknologiaa vastaan tai sen puolesta. Olisko niin, et voi olla puolesta kuitenkaan ihan kaikkia höpökeksintöjä uskomatta. Elonin firma on jo saanut sakot vaarallisia aineita salakuljetutettuaaan. Ei kuulosta kovin luotettavalta.

Vierailija
58/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule aika tuo mukanaan keksintöjä. Ei varmaan 100 vuotta sitten osattu internetistäkään unelmoida. Kaikkihan muuttuu enemmän digiksi koko ajan, käteväähän se on ettei enää tarvita ulkoisia tietokoneita vaan kaikki on jo ihmisessä itsessään.

Voin vaan kuvitella ne pettyneet ilmeet mitkä niillä sadan vuoden takaisilla ihmisillä olisi, kun ne näkisi mihin nettiä pääosin käytetään ja minkälaisia se ihmisistäkin on tehnyt. 

Kaiken muuttaminen digiksi on on vähän samalla tavalla viehättävä ajatus kuin vaikkapa reilusti nuorempi kumppani. Ensi ajatus on kaikessa kivassa ja upeassa, mutta kun kriittisemmin alkaa sitä ajattelemaan, niin se ei olekaan niin viehättävää. 

Siitä puhumattakaan, että se on korttitalo joka koko ajan on luhistumassa. Loputon määrä työtä tietomurtoja vastaan ja silti niitä tapahtuu jatkuvasti. Ja sä haluat tällaisen mahdollisuuden johonkin mikä on yhdistetty sun aivoihin? 

Vierailija
59/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huonosti on media tämän jutun kääntänyt. Ei Neuralink paranna yhtään mitään sairautta tai vammaa, ei myöskään helpota niitä. Sen ainoa tehtävä on yhdistää älylaitteet aivoihin suoraan. Eli jos ajattelee tätä käytännössä, niin voit vaikka sammuttaa Philips Hue-valot aivoillasi. Edelleen siis tarvitaan sairaanhoitajia ja kotikäyntejä ja kotiapua. 

Vierailija
60/77 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi taas se olennainen asia lisäämättä jutusta;

NEURALINK ei ole läheskään ensimmäinen tai ainoa yritys, joka kilpajuoksee kehittääkseen vastaavia aivojen käyttöliittymälaitteita. Tutkimusryhmät eri puolilla maailmaa ovat jo vuosikymmeniä tutkineet implanttien ja laitteiden käyttöä esimerkiksi halvauksen ja masennuksen kaltaisten sairauksien hoidossa, The Guardian kirjoitti kesäkuussa 2023. Tuhannet ihmiset käyttävät jo neuroproteettisia laitteita, kuten sisäkorvaistutteita kuulon hoitoon.

Tuskin kukaan vastustaakaan jotain halvaantuneiden parantamista, vaan sitä että tähän pitää sotkea kaikenlaista scifi-hömppää.

Varsinkin kun vaikkapa Muskin tavoitteet on selkeästi puhtaan kaupalliset, saada tämä "taikasiemen" itämään jokaisen päähän, vaikka mitään lääketieteellistä tarvetta ei olisikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä