Voiko päähän kohdistuneet iskut myöhemmin aiheuttaa jotain persoonallisuuden muutoksia?
Olen melkein viisikymppinen nainen ja parikymppisenä elin muutaman vuoden väkivaltaisessa suhteessa. Mm. iskuja päähän tuli useita. Monta kertaa viikossa. Tajuttomuuteen asti ne eivät johtaneet, mutta isoja kuhmuja kyllä tuli monta kertaa.
Olen monesti miettinyt, että olisivatko nuo useat iskut saattaneet aiheuttaa minulle jotain vammaa. Olin ennen tuota seurustelusuhdetta hyvin kunnianhimoinen, kova opiskelemaan ja keskityin aina hyvin opintoihin jne, mutta tuon jälkeen pikkuhiljaa, mutta selvästi en ole pystynyt sitoutumaan työpaikkojen, opintoihin ja kaikki sitoutumista ja keskittymistä vaativa aiheuttaa minulle ennemmin tai myöhemmin ongelmaa. Tämä siis muuttui radikaalisti tuon väkivaltaisen suhteen jälkeen. Olen ollut uran ja opintojen suhteen ihan tuuliajolla, vaikka olen peruskoulussa ja lukiossa ollut kiitettävän tason oppilas. Tuntuu todellakin nyt jälkikäteen mietittynä, että tuon suhteen jälkeen persoonastani osa muuttui, olen jotenkin epävakaampi.
Päihteitä en juurikaan käytä, eikä ne kuuluneet tuohon seurustelusuhteeseenkaan kuin korkeintaan satunnnaisena kohtuukäyttönä.
Voivatko kymmenet kovat iskut pään alueelle aiheuttaa jotain pysyvää?
Kyllä iskut päähän voivat aiheuttaa vahinkoja jotkaa konkretisoituvat vasta myöhemmin. Niillä on yhteys myös vanhuusiän dementiaan.
Mtta väkivaltainen/muuten epäterve suhde parikymppisenä on kyllä varmasti vaikuttanut persoonallisuuteesi muutenkin, myls psyykkisesti. Kuvaamasi sitoutumisongelmat, ja tuuliajoisuus ovat tässä suhteessa tyypillisiä. Niihin voi vieläkin vaikuttaa selvittelemällä minäkuvaansa joko yksin tai terapiassa.