Miksi ruotsinkielisille on niin tärkeää äänestää ruotsinkielistä?
Suomenkieliset eivät välitä siitä onko henkilö äidinkieleltään ruotsinkielinen, vaan tekee äänestyspäätöksensä muilla kriteereillä. Miksi ruotsinkielisille henkilön äidinkieli on tärkein asia. En haluaisi kirjoittaa kauhean provosoivasti, mutta mielestäni tuossa käytöksessä on hieman etnonationalistisia piirteitä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos joku äänestäisi ehdokasta sillä perusteella, että tämä on valkoihoinen, niin sehän olisi rasismia. Miten ruotsinkielisyyden nostaminen ykköskriteeriksi oikeastaan eroaa tästä?
Moni myös äänesti erästä ehdokasta ainoastaan siksi että hän on homo. Kumma että sitä ei nähdä mitenkään syrjivänä.
Tuosta ei kyllä ole oikein mitään dataa. Ruotsinkielisten kuntien äänestyskäyttäytymisestä sen sijaan on.
Kerrohan sitten yksikin hyvä syy miksi joku on äänestänyt Haavistoa, paitsi se että halutaan Suomen näyttäytyvän edistyksellisenä jos meillä on homopresidentti. Ehdokkaan korkea koulutustaso? Hyvät budjetointitaidot jotka näyttäytyivät rahojen loppumisena
Haavistolla on paljon tehtyjä virheitä menneisyydessä ja sama jatkuisi myös presidenttinä. Lisäksi hänellä on huono tiimi taustalla, vihreät ja elää vaarallisen kuplautuneena. Minä vuonna viimeksi hän olisi tavannut itsestään poikkeavia ihmisiä?
Niin katsos kun Suomi on vapaa maa ja täällä saa äänestää niillä perusteilla jotka itselle ovat tärkeitä. Niistä ei päätä kukaan muu kuin äänestäjä itse. Mielenkiintoinen aloitus ja aihe sinällään jos ajatellaan käsitteenä mielipiteen vapautta. Ilmeisesti tässä on kyse perussuomalaisesta pohdinnasta ajatuksena rajata ehdokkaita ja vapautta olla jotain mieltä.
Vierailija kirjoitti:
No koska ruotsinkielisten poliittinen (ja miksei muukin) ajattelu lapsuudesta saakka perustuu Axel Freudenthalin suomenkielisiä alistaville opeille ja yleensäkin rkp:n oppeihin.
Onhan heitä aina ollut muissakin puolueissa, olihan näissäkin vaaleissa ehdolla kolme ruotsinkielistä ehdokasta, joista yksikään ei ole RKP:läinen.
Ei ole. Ja onko stubb ruotsinkielinen? Tarvi apua vastatessaan ruotsiksi. Äänestin halla-ahoa ja nyt varmaan haavistoa.
Kolme yhdeksästä ehdokkaasta oli suomenruotsalaisia. Ovat melkoisen yliedustettuja politiikassa. Siksi RKP ei asettanut omaa ehdokasta.
Olen suomenruotsalainen ja äänestin Olli Rehniä (en ole sama kuin tässä aiemmin vastannut). Moni (ruotsinkielisestä) tuttavapiiristäni äänesti Haavistoa. Tokalla kierroksella äänestän luultavasti Stubbia. En siksi että hän on ruotsinkielinen (tai itse asiassa hän on kaksikielisestä kodista), vaan siksi että uskon että hänestä tulisi hyvä presidentti. Ei Haavistokaan huono vaihtoehto ole, voisin äänestää myös häntä. En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta itse en äänestä ketään siksi että on ruotsinkielinen, vaan henkilöä, joka on mielestäni sopivin kyseiseen virkaan. Varmasti on paljon myös sellaisia ruotsinkielisiä, jotka äänestävät ruotsinkielistä kielen takia, mutta tuskin se on painavin syy heilläkään. Olemme aika tiivis yhteisö, vaikka samalla myös hyvin erilaisia keskenämme. Se yhteinen kieli saattaa kuitenkin joillain olla sen verran merkittävä asia, että sen perusteella äänestetään jopa presidenttiä. Itse en kyllä niin tee.
Kai ruotsinkieliset tuntevat asemansa jotenkin uhatuksi, ja ajattelevat ruotsinkielisten päättäjien turvaavan sitä. En tiedä, itse olen asunut Ruotsissa ja puhunkin sitä ihan kivasti, mutten välitä kyllä yhtään, mikä on presidentin äidinkieli, kunhan osaa ainakin suomea ja englantia.
No koska ruotsinkielisten poliittinen (ja miksei muukin) ajattelu lapsuudesta saakka perustuu Axel Freudenthalin suomenkielisiä alistaville opeille ja yleensäkin rkp:n oppeihin.