Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisista lapsista 80% saa yli maksimisaantisuosituksen sokeria. Sitä tulisi olla alle 10e% ruoasta. Mistä johtuu?

Vierailija
28.01.2024 |

Suomalaisista lapsista suurin osa saa lisättyä sokeria yli suositellun maksimisaannin.

Sokeria saadaan mm mehuista, muroista, sokeroiduista jogurteista, siirapilla tai sokerilla leivotuista leivistä, karkeista, jäätelöstä ja vanukkaista. Yksittäinen pillimehu voi täyttää ison osan maksimisaannista.

Mistä uskot tulosten johtuvan? Onko kehitys huolestuttava?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokainen äiti kylllä päättää, että meidän lapsi syö terveellisesti, mutta jotenkin se usein ei kuitenkaan toimi käytännössä. Sellainen vaatisi vaivannäköä.

Niin vaatiikin. Meillä ei sokeria syödä, valmistan itse kaikki ruoat lapsille, , osa raaka-aineista tulee ihan omalta kasvimaalta. Olen 6 vuotta ollut kotiäitinä. Meillä lapset 6v, 4v, 2v ja 2kk vauva. Nykyään vaan on niin kovin epämuodikasta olla kotona lasten ollessa pieniä, mutta jos itse olisin töissä ja lapset päiväkodissa klo 7-17, en ehtisi hoitaa tätä ruokahuoltoa niin hyvin. Lapsemme myös liikkuvat joka päivä metsässä 3-5h. Päiväkodissa söisivät eineksiä ja ulkoilisivat vain 2h/pv.

Vierailija
22/31 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihapaskaa. Länkyttäjä ei tajua perusasiaa. Menee sekaisin peruskäsitteet sokeri ja lisätty sokeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön maustamatonta tai maustettua jogurttia johon ei ole lisätty sokeria. Toki niissä on luontaisesti sokereita ja aika paljonkin. Makua saa lisäämällä sekaan mustikoita, kotimaisia.

Vierailija
24/31 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeissa on paljon ns. piilosokeria.

Näin on. Syy ei ole vain herkuissa.

Vierailija
25/31 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on hirmu laiha ihan normaalilla ruokavaliollakin, olisi varmaan ihan luuranko jos ei saisi ollenkaan sokeria. En oikein jaksa näitä sokerinatsi-mammeleita, enkä muitakaan yhden puheenaiheen meuhkaajia.

Vierailija
26/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa yleistyy kaikissa ikäluokissa ja ylipaino on todella yleistä.

Vierailija
27/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on hoikat lapset, mutta tiedän että sokeria kertyy. Etenkin hilloista ja tuoremehusta. 

Kiinnostaisi, miten sokeri on hoikalle ja hammashygieniasta nauttivalle haitaksi (siis ihan oikeasti, että pitäisikö silti rajoittaa) ja mihin tutkimuksiin suositus perustuu.

Kyllähän tuosta tilastosta on selvää, että.lähes kaikki syövät sokeria liikaa. Tämä ei siis mitenkään suoraan yhdisty ylipainoon, ne osuudet ovat paljon pienempiä.  

Vierailija
28/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden desilitran jogurtti- tai viilipurkissa saattaa olla kymmenen sokeripalan verran sokeria. 

Huh

Vierailija
29/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokainen äiti kylllä päättää, että meidän lapsi syö terveellisesti, mutta jotenkin se usein ei kuitenkaan toimi käytännössä. Sellainen vaatisi vaivannäköä.

Suurinta vaivannäköä vaatisi isän vahtiminen kaulimen kanssa, ettei syötä lapsia tärviölle. Näin se meillä ainakin meni, ja luulin miestäni sivistyneistön edustajaksi. Ei ollutkaan, ei tässä asiassa. Limskaa lasten pitää saada... ja jo ennen kuin keksivät itse pyytää. 

Vierailija
30/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden desilitran jogurtti- tai viilipurkissa saattaa olla kymmenen sokeripalan verran sokeria. 

Huh

Olisi hyvä tottua maustamattomiin jo lapsuudessa 

Vierailija
31/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättyä sokeria tulee tosi helposti