Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajokortille ei voisi antaa henkilökortin statusta, niin loppuisi tämä ainainen arpominen, että kelpaako se nyt siihen tai tähän vai ei

Vierailija
28.01.2024 |

Niin?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs anoppini joutui uusimaan henkilökortin jotta pystyi asioimaan omalla tilillään pankissa. Olin joululomalla ja pystyin auttamaan. 1. Käynti poliisilaitoksella ja sähköinen hakemus vireille. 2. Valokuvaamoon ottamaan kuvat. 2. Takaisin poliisilaitokselle allekirjoittamaan hakemus. Rahaa paloi muistaakseni lähemmäs 80 e yhteensä. Hän on 87- vuotias. Edellinen henkilökortti oli mennyt vanhaksi kuukausi ennen. Todellakin! Ilmainen henkilökortti min 10 v välein jokaiselle yli 18-vuotiaalle. Onko liikaa pyydetty?!! 

Vierailija
62/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siinä ajokortissa on 18-vuotiaan pärstä, ei välttämättä tunnista enää 50-vuotiaana ollenkaan siitä kuvasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäministeri Rantanen voisi helpottaa henkilökortin hankkimista ja muuttaa sen maksuttomaksi mutta eihän tuokaan nassevalkyyria ajattele tietenkään suomalaisten elämän helpottamista!! 

Vierailija
64/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkäs anoppini joutui uusimaan henkilökortin jotta pystyi asioimaan omalla tilillään pankissa. Olin joululomalla ja pystyin auttamaan. 1. Käynti poliisilaitoksella ja sähköinen hakemus vireille. 2. Valokuvaamoon ottamaan kuvat. 2. Takaisin poliisilaitokselle allekirjoittamaan hakemus. Rahaa paloi muistaakseni lähemmäs 80 e yhteensä. Hän on 87- vuotias. Edellinen henkilökortti oli mennyt vanhaksi kuukausi ennen. Todellakin! Ilmainen henkilökortti min 10 v välein jokaiselle yli 18-vuotiaalle. Onko liikaa pyydetty?!! 

Pienituloisille tuo kuuluu toimeentulotukeen, jos varat tosiaan niin vähissä. Tuo 80e jaetaan 5 vuodelle, niin eipä se maksa kuin alle 20€/v. Kyllä sen verran rahaa pitäisi löytyä tai sitten sinne sossun luukulle 

Vierailija
65/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on pitkään voimassa, Kuva vanhenee. Henkkarit/passi on vain 5v. 

Heh. Itse asiassa mun ajokortti näyttää enemmän nyt multa kuin mun passi parin vuoden takaa. Lihosin tässä välissä, ja nyt olen laihtunut. Ei ihminen vanhene tai muutu suoraviivaisesti.

Vierailija
66/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisille tuo kuuluu toimeentulotukeen, jos varat tosiaan niin vähissä. Tuo 80e jaetaan 5 vuodelle, niin eipä se maksa kuin alle 20€/v. Kyllä sen verran rahaa pitäisi löytyä tai sitten sinne sossun luukulle 

Hän ei saa toimeentukea, on työeläke sen verran iso. Mutta vaivaa ja aikaa siihen saa menemään. On myös pienituloisia, jotka eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen ja henkilötodistus on välttämätön asiakirja esim.äänestämiseen. On demokratialle huono, kun kaikki ei pääse äänestämään. 

Vierailija
67/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on liian pitkään voimassa, harva on vuosikymmeniä vanhasta kuvasta enää varmuudella tunnistettavissa. Järkevämpää olisi yhdistää kaikki samalle kortille, ja uusinta viiden vuoden välein kuten passille.

Vierailija
68/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viiden vuoden välein? Mun opiskelukaveri näyttää tunnustavan minut, vaikkei olla nähty sitten 80-luvun. Miksei edes  olis 10 vuotta voimassa? Mulla on myös toisen EU-maan kansalaisuus, ja passi on voimassa 10 vuotta. Toki se passi ei kelpaa Suomessa viranomaisille

Vierailija
69/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajokortti on ajolupa, ei todiste henkilöllisyydestä. Sitä paitsi kaikilla ei ole sitä ajokorttia joten se henkkari on kuitenkin hommattava.

Vierailija
70/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä järjestys. 1. Valokuvaamo 2. Poliisilaitos, missä hoituu loput. Ja PASSI on edullisempi!

Samaa mieltä, että henkilökortin pitäisi olla ilmainen kaikille, ei pelkästää tt-pummeille.

Vierailija
71/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ajokortti on ajolupa, ei todiste henkilöllisyydestä. Sitä paitsi kaikilla ei ole sitä ajokorttia joten se henkkari on kuitenkin hommattava.

Miksi henkilötodistus, kun passi on halvempi ja käy myös matkustusasiakirjasta kaikkiin maihin?

Vierailija
72/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on pitkään voimassa, Kuva vanhenee. Henkkarit/passi on vain 5v. 

Kymmenen vuotta olisi sopiva uusimisikä kun täyttää 40

Vierailija
73/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on liian pitkään voimassa, harva on vuosikymmeniä vanhasta kuvasta enää varmuudella tunnistettavissa. Järkevämpää olisi yhdistää kaikki samalle kortille, ja uusinta viiden vuoden välein kuten passille.

Eli sinulla olisi kaksi maksullista viiden vuoden välein uudistettavaa asiakirjaa...

Mikä järki tuossa on?

Vierailija
74/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sen myöntää Trafi, eikä poliisi

Oma ajokorttini on poliisin myöntämä. Tämä myös lukee kortissa.

Vierailija
75/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voisi myös kysyä, että mihin ihmeeseen tarvitaan ajokorttia, kun poliisi voi henkilötunnuksen perusteella tarkistaa ajo-oikeuden järjestelmistään. Eli koko ajo-kortista voisi luopua, kunhan on sitten henkilökortti tai passi mukana ajaessa.

Joo, mahtavaa. Mun Vastaamosta varastetulla tunnuksella voisi sitten kuka tahansa ajella...  

Vierailija
76/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopokortin voi saada 15-vuotiaana, joten se ei sovellu henkilökortiksi! 

Vierailija
77/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan ei kertakaikkiaan käy.

Pulinat pois!

Vierailija
78/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen se kävikin henkilötodistuksesta, sitten tuli etelän maista ma mut joiden väärennetyt ajokortit olisi pitänyt hyväksyä myös. Sehän ei tietenkään käynyt niinpä sitten estettiin suomalaisiltakin ajokortin käyttö henkilötodistuksena tasavertaisuuden vuoksi. Tämä on totuus jota kukaan viranhaltija ei voi myöntää.

Vierailija
79/79 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ajokortti todistaa henkilöllisyyden kun poliisi haluaa sakon kirjoittaa. Luulisi kyselevän virallista henkkaria ennen kirjoitusta.