Onko mitään järkeä äänestää sydämellä?
Vaiko vaan taktikoida järjellä. En oikeen haluaisi ketään noista top 3 presidentiksi. Mutta onko muiden äänestäminen hukkaan heitetty ääni? Taitaa olla.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mikään ääni ei ole hukkaan heitetty ääni. En ymmärrä ollenkaan, miksi pitäisi äänestää jotain, mitä ei kannata.
Mutta toisella kierroksella on mullakin haastetta, jos vastakkain on Stubb ja Halla-aho. Melkein tekisi mieli jättää äänestämättä.
Minä jätä äänestämättä, jos on vain kaksi jätöskasaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Äänestin Anderssonia, koska en voi seistä muiden ehdokkaiden tarkasti brändättyjen mielipiteiden takana. Vaikka tiedänkin, ettei Andersson mene tänään jatkoon, olisin toiminut arvojani vastaan äänestämällä taktikoiden. Toisella kierroksella minun toki täytyy äänestää kahdesta ehdokkaasta vähemmän huonoa.
Lin mielipide on brändätty tilanteen ja kohderyhmän mukaan. Eilen anarkisti, tänään Suomen parasta ajatteleva. Viime maaliskuussa äänesti Suomen Nato-jäsenyyden puolesta eduskunnassa, pari viikko vastusti Suomen Nato-jäsenyyttä. Ja niin edelleen.
Li juttelee sen mukaan, mitä sattuu haluamaan.
En tiedä. Olisin halunnut antaa ääneni Sarille. Hän olisi oikeasti mieluisin mutta koska tiedän, että mahdollisuudet on olemattomat, äänestin Jussia.
Äänestyspäätökseni ratkaisi kysymys sukupuolista. En voi sietää ihmisiä, jotka kuvittelevat, että niitä on enemmän kuin kaksi.
Itse ajattelen ainakin näin: ei se minun yksi ääneni kuitenkaan mitään massiivista muutosta saa puoleen tai toiseen. Sama siis äänestää oman näköistä ehdokasta ensisijaisesti entä taktikoida. Ei kai se minun asiani ole olla kontrolloida toisen kierroksen kakkosparia ja minkä minä sille voin, jos suomalaiset tyhmyreinä äänestävät fassuja. Eikö se ole ihan näiden tyhmyreiden vika? Parasta mitä voin tehdä on valistaa työpaikkani tatuoitua nuorta miestä, ettei presidentti voi hää tää Suomesta niitä mus limeja ulos tai että halu irrottaa Yhdysvallat Natosta ei tee Trumpista hienoa miestä, mutta sinusta todennäköisempää tykinruokaa.
Minä äänestän Juttaa, koska pidän hänestä ja hänellä on hyvä kokemus myös kansainvälisten asioiden hoidosta. Eli sydämellä äänestän.
Katsotaan mikä on tilanne toisella kierroksella. Rikollista Halla-ahoa en missään nimessä äänestä. Hän on ala-arvoinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ääni ei ole hukkaan heitetty ääni. En ymmärrä ollenkaan, miksi pitäisi äänestää jotain, mitä ei kannata.
Mutta toisella kierroksella on mullakin haastetta, jos vastakkain on Stubb ja Halla-aho. Melkein tekisi mieli jättää äänestämättä.
Minä jätä äänestämättä, jos on vain kaksi jätöskasaa jäljellä.
Halla aho ei tietenkään ole toisella kierroksella. On ihan persujen omaa hypetystä.
Jos menisi, olisi helppo valinta:. kuka tahansa muu.
Äänestän Hjallista. Se tarjosi eilen grillimakkaraa. Muut ei ole tarjonnu mulle mitään.
Äänestän Pekkaa ihan vaan sen takia ettei Halla-aho ole toisella kierroksella. Vaikka muuten äänestäisin naista.
Vierailija kirjoitti:
Minä äänestän Essayahia, vaikka tiedän, että pitäis tuosta kolmikosta taktikoida hallaaho pois.
Ei pidä. Pitää vaan saada suosikkinsa toiselle kierrokselle halla-ahon kanssa. Halla-ahoa ei valita presidentiksi, koska hän on vastustetuin ehdokas.
No minun ehdokas ei yllä kolmen joukkoon niin tuskin annan ääntäni sitten hänelle vaan jollekin kärkikolmikosta.
Ei, sellainen ääni hylätään. Siihen äänestyslipukkeeseen pitää kirjoittaa selvästi äänestettävän numero, ei mitään sydämiä tai hymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olisin halunnut antaa ääneni Sarille. Hän olisi oikeasti mieluisin mutta koska tiedän, että mahdollisuudet on olemattomat, äänestin Jussia.
Äänestyspäätökseni ratkaisi kysymys sukupuolista. En voi sietää ihmisiä, jotka kuvittelevat, että niitä on enemmän kuin kaksi.
Mitä kuvitteellista siinä on? Saksassa on Der, Die ja Das. Kolme tuli heti siinä.
Halla-Ahosta ei mitenkäänpäin voisi tulla koko kansan presidenttiä.
Äänestän Rehniä, kärkikolmikko on vain gallupeissa, eikä mitään tietoa miten ne on tehty, otantamäärä ym. Onko vain nettikyselyjä, se selittäisi Stubbin johdon, myös ettei ole seurannut politiikkaa vaan mainontaa. Media pyrkii nykyään vaikuttamaan, ei "vain" tietoa jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Äänestän Rehniä, kärkikolmikko on vain gallupeissa, eikä mitään tietoa miten ne on tehty, otantamäärä ym. Onko vain nettikyselyjä, se selittäisi Stubbin johdon, myös ettei ole seurannut politiikkaa vaan mainontaa. Media pyrkii nykyään vaikuttamaan, ei "vain" tietoa jakamaan.
No kyllähän nuo median gallupit ovat aika hyvin ennustaneet tulevaa. varmaan suurin ero voi olla juurikin, että Halla-aho ja Haavisto saavat galluppeja suuremman äänisaaliin juuri taktisen äänestämisen vuoksi.
Sydämellä ei saa tarkkaa merkintää tehtyä ja se sotkee äänestyskoppia. Ehkä marsun tai oravan sydämellä voisi onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Minä äänestän Juttaa, koska pidän hänestä ja hänellä on hyvä kokemus myös kansainvälisten asioiden hoidosta. Eli sydämellä äänestän.
Katsotaan mikä on tilanne toisella kierroksella. Rikollista Halla-ahoa en missään nimessä äänestä. Hän on ala-arvoinen vaihtoehto.
Oikein.