Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amsterdamissa vaihtoaika vain tunnin vaikka matka Latinalaiseen Amerikkaan?

Vierailija
27.01.2024 |

Katselin huvikseen lentoja niin KLM ehdottaa itse tuollaista mikä tuntuu aika pieneltä vaihtoväliltä? Ehtiikö siinä oikeasti? Helsingistä lähtö alun alkaen. Vaihtuuko terminaali tms, en nyt niin tarkkaan tutkinut kun tämä on lähinnä budjetin suunnittelua vasta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jatkolento on non Schengen alueella, niin tuskin tunti riittää. Etenkin, jos Helsingistä saapuva lento ei pääse portille ja on vielä bussikuljetus terminaaliin. Toki jos samalle kaukolennolle on tulijoita muiltakin Euroopan kentiltä suunnilleen samaan aikaan kuin sinä sinne saavut, niin kone odottaa kyllä jonkun aikaa teitä. 

Missään vessassa tai kahvilassa et kyllä ehdi todennäköisesti Amsterdamin kentällä käydä.

Vierailija
22/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että millään ehtii, Schiphol on iso kenttä ja siivet pitkiä. Jos eka lento laskeutuu johonkin portille D80 niin sieltä kestää ripeästikin kävellen noin 20 minuuttia "keskusaulaan" josta passitarkastuksen jälkeen lähtöportti voi myös olla pitkän kävelin päässä. Ja jos kenttä ei ole tuttu, siinä ihmismäärässä hämmentyy helposti. Ja useimmitenhan portti sulkeutuu ennen lähtöaikaa joten oikeasti aikaa on alle tunti. Mielestäni 2h on ihan minimi Schipholilla, asun Alankomaissa ja lentänyt sieltä kymmeniä kertoja joten tiedän mistä puhun.

Toki KLM reitittää lennon uusiksi jos/kun siltä myöhästyy, mutta kannattaa henkisesti varautua siihen että jatkolennolle ei ehdi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä Schipholissa, miniminä pitäisin itse 1,5-2h. Tuokin oli nafti kun lensimme Balille, matkatavarat jäi kyydistä.

Jos kone Helsingistä laskeutuu uloimmille kiitoradoille siitä menee jo vartti ennenkuin ollaan lähelläkään putkea. Iso kenttä, transferiin pitkä matka. 

Itse vältän 3 kenttää: FRA, AMS ja CDG

Vierailija
24/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schipolin kentällä on ne automaattiset passinntarkastuspisteet myös käytössä. Niiden läpi pääsee 3-5 minuutissa. Yleensä näissä ei ole ollut jonoa. Sen jälkeen menee 10-25 minuuttia päästä lennon portille. Riippuu, missä lähtöportti on. Eli tiukaksi menee jatkolennolle ehtiminen. Jos Helsingin kone saapuu Amsterdamiin hieman etuajassa, niin sitten ei pitäisi tehdä tiukkaa.

Vierailija
25/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja todellakin eka lento saattaa laskeutua jonnekin kilometrien päähän, monesti jo pelkkä portille rullaus kestää 15+ minuuttia (kannattaa katsoa kartasta miten iso se kenttäalue on, sen ohi ajaminen motarillakin vie ikuisuuden).

Vierailija
26/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tiukkaa kyllä on, itse en varmaan uslataisi tota ottaa. Se on iso kenttä ja siellä saa tosissaan juosta, että ehtii. Meillä oli KML lento Glasgow-Helsinki ja vaihto Amsterdamissa ja kyllä juostiin, että ehdittiin.

En ymmärrä tuota KLM:n vaihtosysteemiä, yksi ehdotus oli vaihto Atlantassa ja sekin vähän päälle tunnin! Siis USA:n rajamuodollisuudet noin reippaassa ajassa? Miksi ne myy tällaisia lippuja? Ostaako noita joku :)

No miksi ei ostaisi? Odottaa sitten buukkausta seuraavalle lennolle. Hyvällä tuurilla pääsee kuitenkin nopeammin perille.

Vierailija
27/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista opetella latinaa ennen matkaa.

Vierailija
28/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläkän se järjestelmä voi ehdottaa vaikka mitä. Liian lyhyt vaihtiaika on.

Vierailija
29/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki sujuu normaalisti niin ehtii. Jos Suomessa lähtö myöhästyy esimerkiksi poliittisen lakon vuoksi niin ei ehdi. 

Jos ei ehdi, niin KLM reitittää sinut muulle lennolle. Seuraava lento ei odota. Jos on Etelä-Amerikassa vielä jatkolento eikä se ole samalla lipulla niin sitten pitää ostaa uusi lippu. Sen hinnan voi hakea matkavakuutuksesta.

Vierailija
30/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5h minimissään tarvitaan tuolla, ellei jatkolento odottele teitä matkustajia. Tuolla on tosiaan lähtevät lennot usein myöhässä, etenkin kaukolennot, kun odottavat niitä syöttömatkustajia.

Vierailija
31/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä Schipholissa, miniminä pitäisin itse 1,5-2h. Tuokin oli nafti kun lensimme Balille, matkatavarat jäi kyydistä.

Jos kone Helsingistä laskeutuu uloimmille kiitoradoille siitä menee jo vartti ennenkuin ollaan lähelläkään putkea. Iso kenttä, transferiin pitkä matka. 

Itse vältän 3 kenttää: FRA, AMS ja CDG

Minä olen mennyt usein tunnin vaihdolla Amsterdamissa, mutta välillä on pitänyt pistää vähän juoksuksi. 

Vierailija
32/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs takaisinpäin?

Itse kun vaihdoin Franfurtissa konetta ja oli ihan Euroopan sisäiset lennot, niin 2h vaihtoajallakin meinasi tulla kiire. Malagasta lähtö viivästyi yli 1,5h.

Vierailija
33/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs takaisinpäin?

Itse kun vaihdoin Franfurtissa konetta ja oli ihan Euroopan sisäiset lennot, niin 2h vaihtoajallakin meinasi tulla kiire. Malagasta lähtö viivästyi yli 1,5h.

Sama vaihtoaika takaisinpäin. Ei oikein muita tarjoakaan, mennessä oli vaihtoehtoja

Vierailija
34/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tiukkaa kyllä on, itse en varmaan uslataisi tota ottaa. Se on iso kenttä ja siellä saa tosissaan juosta, että ehtii. Meillä oli KML lento Glasgow-Helsinki ja vaihto Amsterdamissa ja kyllä juostiin, että ehdittiin.

En ymmärrä tuota KLM:n vaihtosysteemiä, yksi ehdotus oli vaihto Atlantassa ja sekin vähän päälle tunnin! Siis USA:n rajamuodollisuudet noin reippaassa ajassa? Miksi ne myy tällaisia lippuja? Ostaako noita joku :)

Miksei ostais, kerran myydään. Sitäpaitsi noista saa hyvän korvauksen, jos eka kone myöhästyy. 

Vierailija
35/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele tuohon suuntaan. Itse matkustin Amsterdamin kautta  USA:han ja aikaa oli onneksi pari tuntia. Kentällä saa kävellä pitkiä matkoja ja turvatarkastukset oli perusteelliset ennen koneeseen pääsyä, tehtiin kokovartaloskannaus ja ties mitä. Toiseen suuntaan oli sitten tiukempi aikataulu, mutta se kyllä onnistui ihan hyvin.

Vierailija
36/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs takaisinpäin?

Minua kerran odotettin Frankfurtissa. Kaikki olivat jo koneessa, ja minut vietiin yksityiskyydillä sinne. Mulla oli koira mukana ja ehkä sen takia päättivät odottaa kuin alkoivat etsiä uutta lentoa koiran kanssa. Tai en tiedä syytä, mutta portilla odottivat ja yksin tyyräsin bussissa koneeseen. 

Vierailija
37/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ostais, kerran myydään. Sitäpaitsi noista saa hyvän korvauksen, jos eka kone myöhästyy. 

Kaveri joutui jäämään yöksi Amsterdamiin ja sai siitä hyvät korvaukset. Häntä ei harmittanut yhtään viivästys, kun kaikki maksettiin ja vielä sai rahaa käteen. Hän oli siis paluumatkalla Suomeen eikä ollut mitään kiireellistä aikataulua. 

Vierailija
38/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse saatat ehtiä, mutta matkatavarasi taatusti eivät! Ei Schiphol mikään mahdottoman iso kenttä ole, siellä tällainen ylipainoinen av-mamma ehtii kyllä juosta terminaalista toiseen. Matkatavarat vaan jää jälkeen, ja vessassakäynnin kanssakin on vähän niin ja näin, jos ei se vessa ole lähtöportin läheisyydessä.

Frankfurtin kenttä on mukavampi, vaika sielläkin joutuu siirtymään pitkiä matkoja

Vierailija
39/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri joutui jäämään yöksi Amsterdamiin ja sai siitä hyvät korvaukset. Häntä ei harmittanut yhtään viivästys, kun kaikki maksettiin ja vielä sai rahaa käteen. Hän oli siis paluumatkalla Suomeen ei

Mun tuttu jäi vapaaehtoisesti Amsterdamiin yöksi, kun kone oli ylibuukattu. Siinä oltiin kysytty vapaaehtoisia jäämään ja tuttu otti tarjouksen vastaan. En muista kuinka paljon sai lopulta korvausta siitä. Tästä on jo kyllä monta vuotta aikaa, niin en tiedä onko tuollainen ylibuukkaus enää mahdollista. 

Vierailija
40/41 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä tarkkaan selvittää ne lentoyhtiön ehdot. Joillain yhtiöillä on niin, että korvaavat vain yli 2h myöhästymiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä