Tarkoittaako ristiallergia sitä että tulee allergiaoiteita kun syö samaan aikaan niitä kahta?
Vai että ihan erikseenkin ne molemmat aiheuttavat oireita?
Kommentit (10)
Tuota jälkimmäistä. Eli että jos on allerginen koivulle niin todella usein on ristiallergia niin, että myös raaka omena aiheuttaa oireita.
Niin sanottu ristiallergia tarkoittaa allergiareaktiota, jossa sama IgE-vasta-aine tunnistaa samankaltaisia rakenteita eri alkuperää olevissa aineissa. Tunnetuimmat ristireaktiot liittyvät koivun siitepölyallergiaan, sillä noin joka toinen koivuallerginen saa oireita kypsentämättömistä juureksista ja hedelmistä. Ristireaktiota esiintyy myös muiden siitepölyjen, ruokien ja luonnonkumin välillä.
Pääasiallisesti nämä oireet tuntuvat suun, nielun ja huulten alueella. Voi esiintyä kutinaa ja turvotusta, joiden voimakkuus vaihtelee. Iho- tai silmäoireetkin ovat mahdollisia, jos esim. omenan tai perunan käsittelemisen yhteydessä käsien kautta siitepölyä muistuttava allergeeni joutuu iholle tai silmiin.
Siitepölykaudella oireilu voi olla voimakkaampaa, ja talvella oireita ei välttämättä tunnu lainkaan. Ristiallergian oireet ovat yleensä lieviä. Selleriä lukuun ottamatta juuresten ja hedelmien kypsentäminen vähentää merkittävästi oireilua. Kun oireiden taustalla on siitepölyristireaktio, ruoka-aineita voi käyttää oireiden sallimissa rajoissa, sillä voimakkaan allergisen reaktion (anafylaksian) riski on matala.
Lähde: allergialiitto
Lähinnä se tarkoittaa sitä, että vaikkapa koivun siitepölylle allerginen saa oireita esim. omenasta. Osa vain silloin, kun ilmassa on koivun siitepölyä, osa ympärivuotisesti.
On tietyt ruoka-aineet, jotka ovat "ristiallergisoivia" tiettyjen siitepölyjen kanssa. Varsinkin koivuun on yhteydessä melkoisen moni kasvis ja hedelmä.
ihan erikseen, mulla pujo ja valkosipuli. Nimenomaan erikseen.
Kannattaa vältellä kirkossa käyntiä!
Googleta. Miksi ihmiset ei enää etsi mitään tietoa vaan heti kysytään jossain palstoilla kaikki. Sama kun kysyisi opettajalta että mitä on 1 + 2, kun ei itse viitti laskea.
Esimerkiksi mä olen allerginen lateksille. Ristikkäisallergiaa aiheuttavat peruna, banaani, kastanja, kiivi, avokado. Näitä en siis tietenkään voi syödä. Allerginen reaktio voi olla vakava.
Elimistö luulee saaneensa esim. siitepölyä, vaikka kyseessä on saman kaltainen toinen yhdiste. Tuo koivu ja omena on yleinen esimerkki. Jos on koivuallergikko on usein myös omenalle allerginen eli saattaa saada oireita omenasta (esim. suun punoitusta ja kutinaa, vatsaoireita, ihottumaa) erityisesti koivun siitepölyaikaan.
Itsellä koivuallergian ristiallergioina allergiat useimmille raaoille vihanneksille ja monille hedelmillekin. Oireita tulee riippumatta vuodenajasta, eli ei väliä onko koivun siitepölyä ilmassa vai ei. Esim. perunoiden kuoriminen on minulle aina aivastuttava ja silmiä vuodatuttava urakka, koska olen raa'alle perunalle niin allerginen. Kypsät ei aiheuta oireita. Porkkana ja omena on myös pahoja.
Ihan erikseen voivat aiheuttaa allergisia oireita.