Mistä tunnistaa epäterve ystävyyssuhde
Lähtökohtaisesti itse olisin aina halunnut pitää välit "asiallisina" ja kaverillisena, mutta toinen ikään kuin väkisin imuroi joksikin sydänystäväksi. Sitten konfliktien tullen syyllistää kun hän on ollut niin hyvä ja välittävä. Tuntuu löytävän minusta enemmän vikaa kuin minä hänestä. Usein myös haluaa että mennään hänen pillinsä mukaan. Sanon vaikka että nyt on huono päivä niin siitä huolimatta pitäisi kun hän haluaa. Olenko mä nyt jonkun manipuloijan kourissa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun seurasta tulee paha olo, ei kannata tapailla. Minulle kaikenlaiset narsistiset piirteet ovat ehdoton ei, enkä päästä sellaisia elämääni syvälle. Sellaisten suhteiden ylläpito on energian hukkaan heittämistä, koska ihmissuhteista pitäisi tulla hyvä olo.
Olen samaa mieltä! Minulla on ollut muutamia kertoja elämässäni, kun en ole sitä pohjimmaista fiilistä kuunnellut. Jälkeenpäin on osoittautunut, että olisi todellakin kannattanut luottaa siihen fiilikseen että tässä ei nyt kaikki ole kunnossa, vaikka ulkoisesti mitään poikkeavaa ei ole havaittavissa ja ihminen vaikuttaisi mukavalta. Jos jostain ihmisestä tulee huono fiilis alkumetreillä, siihen tunteeseen kannattaa tosiaankin luottaa! On helpompi pitää välit asiallisen etäisinä, jos ei minkäänlaista syvempää tuttavuussuhdetta ole vielä ehtinyt muodostumaan.
hankalan tästä tekee se, että narsisti esittää aluksi toista kuin on. Mistä sitten tällaisen voisi alussa tunnistaa, onkin mielenkiintoinen kysymys. Yksi on juuri esittäminen, eli sinusta henkilö vain tuntuu epäaidolta. Hän voi esimerkiksi puhua olevansa kovin uskovainen, mutta elää täysin vastakkaisella tavalla käytännössä, esimerkiksi moittii kaikkia yhteisiä tuttujanne ylikriittisesti, myös sukulaisiasi, joita ei edes tunne.
Muita aikaisia varoitusmerkkejä: kova tarve sosialisoida tauotta, mahtailu ja tunne, ettet tule kuulluksi hänen seurassaan. Mahtailu voi olla vaikka sellaista, että hän puhuu puoli tuntia Citymarketista ostamastaan takista, joka on niin tyylikäs, että kaikkien päät kadulla kääntyvät, kun hän kulkee se päällään.
Toksiset ihmiset käyttävät sinua hyväkseen, ja huomaat sen niin että he hermostuvat jos et voi tehdä, kuten he haluavat ja taustalla on aina kilpaileminen.
Jos kaveria yritetään kiiruhtaa ratkaisuissa ja vaikuttamalla toisen mielipiteeseen ja sen muuttamisella itselle sopivammaksi, selän takana pahan puhuminen, vahtiminen, asioiden tarkastaminen, epärehellisyys jne.....
Ei näillä ole merkitystä. Jos epäilyttää, niin epäilyttää vaikka toinen sanoisi mitä tahansa tai olisi kokonaan sanomatta. Kyseessä on ajatus omassa päässä, ei mikään toiselle osapuolelle esitettävä epäily.