Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edes raha ei motivoi nuorta kotitöiden tekemiseen. Kaikki kokeiltu, neuvoja?

Vierailija
25.01.2024 |

Kysymys otsikossa. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini vaatii niin suurta palkkaa pikkujutuista. Et siivoaja tulisi halvemmaksi.

Kodin perus siivoukset hurahtaa multa itseltäni niin automaationa. Etten maksa.

Silti teini vaihtaa lakanansa, kun tuntuu siltä. Tuo astiat pois huoneestaan pyytämättä. Vie huoneensa roskat, kun astia on täysi. Ei lajittele omaa roskistaan, mutta en ole siitä koskaan puhunutkaan. Keittiön roskat lajittelee oikein ja jos ei tiedä kysyy.

Imuroi omaa huonettaan pyytämättä. Harvemmin, mutta yleensä silloin kun tuntee sen ajankohtaiseksi.

Jos joku vanha kaveri tulee kauempaa käymään. Siivoaa huoneensa nopeasti ja ketterästi.

Laittaa itselleen ruokaa ja nuoremmille. Kun olen töissä pidempään ja illalla on harrastusmeno.

Kun haluaa miellyttää tyhjentää astianpesukoneen pyytämättä.

Mut käskeppä jotakin. Juu maksaa satasen. En maksa.

Vierailija
22/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuorella kavereita, joiden kanssa viettää aikaa myös vapaa-ajalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo teini-ikäisiä yrittää saada ensimmäistä kertaa tekemään kotitöitä, niin myöhässä olette. Lapsi kannattaa ottaa mukaan kotitöihin jo pienenä, jolloin hän oppii, että kotityöt kuuluvat normaalin elämään. Meillä ei kotitöistä edes maksettu, ja silti tykkäsin siivota, leipoa ja tiskatakin. 

Vierailija
24/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on mennyt jossain kohtaa pahasti metsään kasvatuksessa, jos kotitöistä pitää maksaa rahaa tai uhkailla. Ei minun tarvitse erikseen pyytää, että lapset tyhjentävät tiskikoneen tai pesevät itse pyykkinsä. Lumityöt oli tänään tehty ja ruoka valmiina kun tulin töistä kotiin. Lapset 12v tyttö ja 15v poika.

Ehkä ap:n tapauksessa kannattaa istua koko perheen voimin keskustelemaan asiasta ihan neutraalisti. Ei syyttelyä, eikä vaatimisia, lahjonnasta ja kiristyksestä puhumattakaan. Ihan vaan autetaan lapsia ymmärtämää , että kun ihmisiä asuu useita samassa kodissa, niin se tarkoittaa sitä, että jokainen kantaa vastuuta ja huolehtii ihan omatoimisesti kotitöistä. Aina kun huomaa jotain hommaa, niin tekee ohimennen pois. Toki saa valita lempijuttuja ja kokeilla uusia, mitä ei ole ennen tehnyt. Yhteispelillä se sujuu!

Vierailija
25/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei toisen teinin kanssa toiminut mikään. Oli ennemmin ilman rahaa kuin teki kotitöitä. Toisen kanssa on toiminut hyvin sellainen systeemi, jonka nappasin täältä jostain netistä. Viikossa pitää tehdä tietty määrä kotitöitä, ne on yhdessä mietitty tyyliin koiran ulkoilutus, apk:n tyhjennys, silittäminen jne. Voi valita itse mitä tekee, kunhan viikon hommat tulee täyteen. Kun neljä viikkoa on tullut täyteen, saa kk-rahan. Jos on tehnyt vain kaksi viikkoa täyteen ja kolmas jää vajaaksi saa vain kahdelta viikolta rahat. En tiedä osasinko selittää, mutta pointti on se että saa itse valita mitä tekee. 

Kulkiko tuo yksi teini likaisissa vaatteissa kun et enää pessyt niitä ja miten hän sai ruokaa, kun et enää laittanut sitä hänelle?

Vierailija
26/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jo teini-ikäisiä yrittää saada ensimmäistä kertaa tekemään kotitöitä, niin myöhässä olette. Lapsi kannattaa ottaa mukaan kotitöihin jo pienenä, jolloin hän oppii, että kotityöt kuuluvat normaalin elämään. Meillä ei kotitöistä edes maksettu, ja silti tykkäsin siivota, leipoa ja tiskatakin. 

Näin on. Meillä lapset olivat mukana kotitöissä, ja yksi "leipoi" ennen kuin osasi kävellä. On sitten leiponut ja laittanut ruokaa teidänkin lapsille. Kun olin poissa kotoa, saivat laitetuksi ruokaa itselleen ja isälleen, joka on porukan avuttomin kotitöissä.