Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua ilman mukavuuksia? Siis ihan käytännössä arjen sujuminen

Vierailija
24.01.2024 |

Tai edes ilman kaikkia mukavuuksia vaikka vaikkapa sähköt olisikin. Lapsettomana koirallisena onnistuuko tällainen arki? Harkinnassa siis.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan haluaa asua ilman mukavuuksia. Edes kaikkia mukavuuksia. Säästääkö siinä oikeasti niin paljon että kannattaa kituuttaa?

Miksi se olisi kituuttamista? Se on elämäntapa jonka jotkut valitsevat ja tykkäävät siitä. Itse voisin varsin hyvin myös tehdä niin mutta mulla on jo torppa jossa on vähän mukavuuksiakin, maaseudulla tietenkin. Katselen maailmaa ja elämää muultakin kantilta kuin vain rahan ja kulutuksen kantilta. 

No on se kiduuttamista. Kannat vettä sisään ja pakkasella pitää mennä ulkohuusiin ja saunan lämmittämiseen menee aikaa ja sitä peseytyy vain noin kolme kertaa viikossa. Kyllä oli tuskaa ja ei ikinä enää. 

Vierailija
102/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisesti tässä ketjussa ei saa kertoa kokemuksiaan asiasta mikäli ne on negatiivisia.

Tottakai saa. Mutta pitää pystyä myös kiukuttelematta kuuntelemaan jos joku on keksinyt ongelmaan ratkaisun. Tai jos joku ei edes koe sitä ongelmaksi. Senkin kertominen kun on sallittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan haluaa asua ilman mukavuuksia. Edes kaikkia mukavuuksia. Säästääkö siinä oikeasti niin paljon että kannattaa kituuttaa?

Miksi se olisi kituuttamista? Se on elämäntapa jonka jotkut valitsevat ja tykkäävät siitä. Itse voisin varsin hyvin myös tehdä niin mutta mulla on jo torppa jossa on vähän mukavuuksiakin, maaseudulla tietenkin. Katselen maailmaa ja elämää muultakin kantilta kuin vain rahan ja kulutuksen kantilta. 

No on se kiduuttamista. Kannat vettä sisään ja pakkasella pitää mennä ulkohuusiin ja saunan lämmittämiseen menee aikaa ja sitä peseytyy vain noin kolme kertaa viikossa. Kyllä oli tuskaa ja ei ikinä enää. 

Sun pitäisi osata kirjoittaa muutoin, kuin yleistämällä. Yleistämällä saat just niitä vastalaiseita, kas kun toisten puolesta et voi kommentoida.

Itse en ikinä suostuisi elämään niin että pesulle pääsee vain kolme kertaa viikossa. Onneksi pihasaunan saa lämmitettyä just niin usein kun haluaa tai jos ei halua, sitten voi muuten vain käydä siellä pesulla. Lämmintä vettä kyllä riittää. Mutta ymmärrän kyllä että olet tuota mieltä jos et ole jaksanut hygieniastasi huolehtia ilman suihkua.

Vierailija
104/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi osata kirjoittaa muutoin, kuin yleistämäl

Juu ei jaksannut puusaunaa lämmittää monta kertaa viikossa. Noin joka toinen päivä tuli saunassa käytyä ja saattoi olla kolmekin päivää väliä. 

Vierailija
105/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovessa oli ikävin. Sähköä ei ollut, mutta kyllä se kaasulamppu - ja hella toimi ihan hyvin, mutta ei se mitään mukavaa hommaa ollut elää noissa olosuhteissa. Eipä tullut katsottua iltaisin telkkaria vaan takkatulta. 

Vierailija
106/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin neljän vuoden kokemuksella; jos on sähköt ja edes jonkinlainen vesipiste tai hyvä kaivo tontilla, niin pärjää mainiosti 👍 Kaksikin kaveria asuu niin että ainakin juomavesi on tuotava muualta tai sulatettava lumesta. Toinen kantaa pesuvedetkin, toinen käy joessa pesulla kesät talvet, ellei lämmitä saunaa.

Näistä tämä joessa peseytyvä asuu myös ilman sähköjä ja sen miellän jo vähän liian extremeksi itselleni.

Mutta kun on sähköt ja tulee kylmä vesi, se riittää minulle. Lähes koko eka vuosi asuttiin niin että vain navetalle tuli vesi, pyykinpesukone oli siellä mutta pakkasten tultua oli pakko lähteä aina tunnin ajomatkan päähän pyykinpesuun. Näppärästihän ne tunnissa tuli 24pesulassa puhtaaksi ja kuivaksi, mutta kun ei siellä kaupungissa muuten tullut käytyä, aina piti varta vasten lähteä.

Mutta nyt keittiöön tulee kylmä vesi ja keittiössä myös se pyykinpesukone, niin kyllä kelpaa! Pihasaunan ja huussin käytössä ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmaa, siihen tottui todella nopeasti. Ja talvi menee niin todella äkkiä, kohtahan on taas jo helmikuu!

Vierailija
107/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin muutama vuosi tällaisesta kokemusta. Tontilla oli oma kaivo, josta tuli käsin pumppaamalla erinomainen vesi, lämmitys puulla, ulkohuussi.

Ajankäyttö on tosiaan ehdottomasti se suurin asia, mihin pitää varautua. Kesällä elämä on helppoa, mitä nyt pesuveden lämmitys voi ottaa aikaa jos tekee sen puulla. Itse lämmitin usein vedenkeittimellä vettä, kaadoin sen kylmän veden ämpäriin ja peseydyin ulkosalla. Talvella sitten voi varautua siihen, että pakollisiin töihin menee useampi tunti päivästä. Ei välttämättä aktiivista työtä, mutta sellaista aikaa että on pakko olla kotona ja tehdä joku työvaihe. Puiden pieniminen, lämmitys, uunien vahtiminen, peltien sulku ajallaan, lumityöt, pesuvesien kanto ja tiskaus kun vesi on kuumaa.

Sellainen mikä ei ehkä tule helposti mieleen mutta on totta: pyykkien pesu ja kuivaus on ihan erilaista kuin keskuslämmityksen kanssa. Ilman linkousta pyykit jäävät märiksi, ei voi ripustaa sisälle heti. Toinen mahdollisuus on oikeasti rullata vedet ulos kuten ennen vanhaan. Kuivatuksen aikana saa lämmittää huolella, muuten ei pyykit kuivu. Näissä taloissa ei myöskään usein ole mitään kylpyhuoneen tapaista sisähuonetta, joka olisi pyykkäykseen omiaan, eli itse pyykkäsin ulkosaunassa. Ennenhän pyykkejä pestiin paljon harvemmin muutenkin, eli ei ollut niin väliä jos vaatteilla kesti kuivua ulkosalla. Itse olin sinne muuttaessa tottunut pesemään puuvillapaidat joka hikilenkin jälkeen, ja aloin sitten käyttää vaatteita pesulassa työmatkan varrella.

Se että onko tuo liian vaivalloista riippuu ihan elämäntilanteesta. Itse olin tuohon aikaan lapseton ja joustavissa töissä. Ajattelen että oli ihan 6-0 parempi ratkaisu tehdä reilusti fyysisiä töitä joka päivä kuin kuluttaa se sama aika vaikka Netflixin tai netin parissa, niin kuin olisin varmaan tehnyt jos olisin asunut yksiössä kaupungissa. Nyt on vaativampi työ ja lapsia, ja arjesta ei todella irtoaisi samanlaista siivua kotitöihin päivittäin.

Vierailija
108/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en tiedä vastasinko jo tähän aikaisemmin. Muutettiin koronaa ja putkiremonttia pakoon äitini lapsuudenkotiin. Ei ollut juoksevaa vettä, sähkö.

Aamu alkoi lämmityksellä. Melkoista oli, kun 1 lämmin huone ja 4 tietokonetta, palaverejä varten piti lämmittää ajoissa seuraava huone.

Tehtiin se puhtaasti siksi, kun äiti oli vuosia joutunut maksamaan kiinteistömaksuja jne.

Hirveä työ siivoamisessa, karsimisessa, paikkojen kuntoon laittamisessa. 

En ikinä enää tee sitä

Voit vaan kuvitella paljonko on tullut vst pyyntöjä sen jälkeen. Ihmisilä on liikaa sivussa tyhjiä taloja

Vierailija
109/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei välttämättä ole pakko käydä suihkussa joka päivä, jollei kärsi jostain aineenvaihduntasairaudesta tms. Liian tiheästä pesemisestä on jopa haittaa, iho kuivuu ja menettää luonnollisen suojakerroksensa. Moni on vain totuttanut itsensä turhaan läträämiseen ja se likaisuuden tunne on suurelta osin ihan vain kuvittelua. Likaisen ja hikisen työn tekijät ovat asia erikseen, mutta jos olet siistissä sisätyössä etkä juurikaan siinä hikoile, niin sellaiset 2 kertaa viikossa on ihan riittävä peseytymisväli. Voihan sitä tarpeen mukaan pyyhkiä kostealla liinalla sitten niitä pahemmin hikoavia taipeitaan siinä välillä, jos siltä tuntuu. Näin meillä tehdään, ja takaan, ettei yksikään meistä haise, ei edes se, joka tekee päivittäin raskasta ruumiillista työtä.

Vierailija
110/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvisin on kiire tehdä työt ennen pimeän tuloa, haettava puut ym.  Että puut ovat kuivia ja kaikki muu.  Uskon että sähkö on välttämätön - tehty puu- ja kaasuhellalla ruokaa, ei ihan helppoa ollut, piti pyytää apua usein kaasupullon vaihtoon.  Pullan paisto, ei paistunut tasaisesti.  Ennen piti aina jonkun nousta aikaisemmin että väki sai kahvia ja puuroa. 

Hanki ittelles otsalamppu, sellainen kunnollinen niin pimeyskään ei haittaa mitään. Puut ovat kuivia tietenkin kun ne kesällä tai jo edellisenä kesänä on pinottu liiteriin. Mitä se "kaikki muu" sitten mahtaakaan olla. Jos vain yksi tekee puurot ja kahvit viiden hengen taloudessa niin tietty täytyy nousta 10 minuuttia aikaisemmin kuin muut, onko toi joku ongelma. Mikset itse opetellut kaasupullon vaihtoa? 

Paljon tehty raskasta työtä, hakattu halkoja ym.  Tuohon ei sormivoimat riittäneet, että olisin saanut kaasupullon vaihdettua.  Lopulta ostimme sentään kahvinkeittimen ex-miehen kanssa, oli hiukan ajatus ei ole hyvä kun kukaan surkeilee kahvinkeiton takia, joskus sekin puuhellalla.  Mies vain tykkäsi alkeellisista asioista, pakastimen hankintaakin vastusti ensin.

En millään enää ikäihmisenä jaksaisi samaa.

Vierailija
111/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun noin puolet vuodesta korvessa paikassa, jollaista tarkoittanet "ei-mukavuuksilla"; toisen puolen sitten kaupungissa asunto-yhtiössä.  Ihan mukavaa täällä on. Sähköt on - ilman jääkaappia ja pakastinta ja tietoyhteyksiä ei tulisi toimeen, kun lähimpään kauppaankin on n. 40 km. Ulkohuussi, kantovesi, puulämmitys, puut teen omasta metsästä. On tosin sähkölämmitys, jota tulee toisinaan talvella käytetyksi lisänä. Harmaavesien suodatus on, niin pesuvesiä ei tarvitse kantaa ulos. Kaivoa ei ole, joten jollei tuontivedet riitä juomiseen ja ruuanlaittoon, on suodatettava jokivedestä. Pientä tekemistä aina riittää, mutta esim pyykkäämisen säästelen mielelläni kaupunkiasuntoon.

Kaippa se on paljon ihmisestä kiinni, miten arki sujuu. Itse viihdyn mainiosti, mutta ei tämän palstan uusavuttomille sovi.

Vierailija
112/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei välttämättä ole pakko käydä suihkussa joka päivä, jollei kärsi jostain aineenvaihduntasairaudesta tms. Liian tiheästä pesemisestä on jopa haittaa, iho kuivuu ja menettää luonnollisen suojakerroksensa. Moni on vain totuttanut itsensä turhaan läträämiseen ja se likaisuuden tunne on suurelta osin ihan vain kuvittelua. Likaisen ja hikisen työn tekijät ovat asia erikseen, mutta jos olet siistissä sisätyössä etkä juurikaan siinä hikoile, niin sellaiset 2 kertaa viikossa on ihan riittävä peseytymisväli. Voihan sitä tarpeen mukaan pyyhkiä kostealla liinalla sitten niitä pahemmin hikoavia taipeitaan siinä välillä, jos siltä tuntuu. Näin meillä tehdään, ja takaan, ettei yksikään meistä haise, ei edes se, joka tekee päivittäin raskasta ruumiillista työtä.

Atooppinen iho pitää pestä ja rasvata päivittäin. 

Vierailija
113/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä kiinni, kyllä. Eihän tällainen sovi ihmiselle, joka kulkee ja harrastaa jossain muualla, on paljon pois kotoa, kotiin tullaan ehkä illalla jolloin äkkiä ruokaa, suihkuun ja nukkumaan. 

Mutta kun viihtyy kotona ja haluaa olla siellä paljon, ei koe mitään askaretta vaivannäöksi tai aikaavieväksi. Arjesta tulee joustavaa. Esimerkiksi tänään, mies lähti hiihtämään (pihasta suoraan pellolle ja rantaan) ja laittoi lähtiessään saunan pesään tulet. Itse tein vielä töitä, mutta kävin välissä lisäämässä saunaan puita. Vedet kannettiin jo viikonloppuna joten ei niitä tarvitse nyt ainakaan viikkoon kantaa. Kun mies tuli kotiin, lopetin työt ja mentiin saunaan. Nyt viideltä ollaan jo tältä päivältä saunottu, kohta syödään ja käydään vielä illalla koiran kanssa lenkillä.

Pointtina se että itsestään se sauna siellä lämpeni 😄 mielestäni ei mitään vaivaa. Ja oli ihan kiva käydä kerrankin saunassa päivänvalossa. Ja jos ei oltaisi menty (vielä) saunaan, niin mies olisi vain ottanut hellalta ämpärillisen kuumaa vettä ja mennyt pesulle. Mun mielestä tämä elämä on vaan niin helppoa 😄 mutta ehkä juuri siksi että arki on muotoutunut toimivaksi eri tavoin. Ne arkiaskareet on vaan muun elämän välissä sopivasti, niin ei vaadi "mitään".

Vierailija
114/119 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuo että jos vaikka mökkeilee harvakseltaan niin ei siinä ehdi tulla rutiineja. Kaikki on hankalaa ja aikaavievää. Rutiinit auttaa ihan joka asiassa. Tässäkin.

Vierailija
115/119 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hei kokemuksista! Eiköhän me pärjätä siis, rohkeana uuteen

Ap

Vierailija
116/119 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuommoisista oloista kotoisin eikä kiinnosta enää. Sähkö oli, ei muuta. Saunalle piti vesi viedä. Ulkohyyskä jne. 

Muuttaisin talveksi etelään.

Vierailija
117/119 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hei kokemuksista! Eiköhän me pärjätä siis, rohkeana uuteen

Ap

Pärjäätte varmasti, kun asenne on oikea! 😄 Toki kaikillehan tämä ei sovi, mutta kokeilla kannattaa. Yleensä poiskin pääsee, jos ei tunnukaan omalta.

Meillä oli ajatuksissa laittaa tänne paljostikin lisää mukavuuksia, mutta se vaan on jäänyt. Kaikkeen tottuu ja kuten joku tuossa sanoi, rutiinit kun tulee niin ei niitä enää huomaakaan. 

Onnea elämänmuutokseen! 😊

Vierailija
118/119 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tuota pienenä lapsenakin pärjäsi puulämmitteisessä talossa, johon tuli vain sähkö ja kaikki muu oli kantotavaraa. Miksi aikuinen ei nykyään pärjäisi?

Ei tuohon mitään erikoista liity. Vähän täytyy nähdä vaivaa ja kaikki ei ole hygieenistä valkoista.

Vierailija
119/119 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuu tottuu. Ennenkin on osattu.