Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua ilman mukavuuksia? Siis ihan käytännössä arjen sujuminen

Vierailija
24.01.2024 |

Tai edes ilman kaikkia mukavuuksia vaikka vaikkapa sähköt olisikin. Lapsettomana koirallisena onnistuuko tällainen arki? Harkinnassa siis.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta on pepun pesu isolla hädällä käynnin jälkeen. Kaupungissa hoituu helposti käsisuihkulla. Saunassa vaikea löytää sopivaa asentoa että saa kaadettua vettä takaliston väliin. Kosteuspyyhe ei riitä.

Ei se veden kaataminen, mutta on tuossa muutakin hankaluutta. Riisut housut valmiiksi ennen kuin menet ulkohuussiin, sieltä ulkohuussista juokset ilman housuja saunaan, peset perseen, kuivaat, juokset sisälle, puet. On toi ruljanssi varsinkin pakkasella ja jos siellä saunassa ei sitä lämmintä vettä juuri silloin ole. (Itse aina siinä tilanteessa lämmitin vedenkeittimellä vettä ja vein saunalle odottamaan ennen huussiin menoa 😅)

What? Ihan niinkin pärjää, että pesee takapuolensa kerran päivässä iltapesulla. Jos ei, suosittelen karvanpoisto operaatiota. 

Vierailija
82/119 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta on pepun pesu isolla hädällä käynnin jälkeen. Kaupungissa hoituu helposti käsisuihkulla. Saunassa vaikea löytää sopivaa asentoa että saa kaadettua vettä takaliston väliin. Kosteuspyyhe ei riitä.

Ei se veden kaataminen, mutta on tuossa muutakin hankaluutta. Riisut housut valmiiksi ennen kuin menet ulkohuussiin, sieltä ulkohuussista juokset ilman housuja saunaan, peset perseen, kuivaat, juokset sisälle, puet. On toi ruljanssi varsinkin pakkasella ja jos siellä saunassa ei sitä lämmintä vettä juuri silloin ole. (Itse aina siinä tilanteessa lämmitin vedenkeittimellä vettä ja vein saunalle odottamaan ennen huussiin menoa 😅)

Ei saakutti. Lapsuudenkodissa maaseudulla oli ulkohuussit kaikilla. Ikinä ei kyllä näkynyt, että joku olisi paljaalla perseellä pitkin pihaa huussista saunaan juossut. Miks riisut ja jos riisut jo sisällä niin etkö voi hommata paksua kylpytakkia jolla saapastelet huussiin ja sieltä saunalle? Saunalla tietty ei ole muuripataa, jossa äkkiä lämpiäisi muutamalla halolla vettä vaikka kuinka paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin ystävän suosituksesta ladattavan suihkun. Suohkun toinen päälaitetaan vesiastiaan ja suihku toimii normaalisti. Ystävä käyttää mökki saunassa, minä ostin sen myös mökki käyttöön tai reissu käyttöön. 

Suihkun käyttöön siis tarvitaan joku astia, missä on sopivan lämmintä vettä. Ja helppo lataus mahdollisuus, koska se vie paljon virtaa, 

sähkö kyllä auttaa moneen. Edes aurinko/ tuuli sähkö. 

Höpö mitään patterisuihkuja tarvi! Kauhalla vettä niskaan, niin sitä on kautta aikain pesty mökkisaunaassa.

Vierailija
84/119 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saakutti. Lapsuudenkodissa maaseudulla oli ulkohuussit kaikilla. Ikinä ei kyllä näkynyt, että joku olisi paljaalla perseellä pitkin pihaa huussista saunaan juossut. Miks riisut ja jos riisut jo sisällä niin etkö voi hommata paksua kylpytakkia jolla saapastelet huussiin ja sieltä saunalle? Saunalla tietty ei ole muuripataa, jossa äkkiä lämpiäisi muutamalla halolla vettä vaikka kuinka paljon. 

No, vastasin vaan ihmiselle jonka mielestä noissa olosuhteissa vaikeinta on perseen pesu ison hädän jälkeen :D Ja hän tosiaan näki siinä suurimpana vaikeutena sopivan asennon löytämisen, mitä itsekään en ymmärrä. Sittenhän ei osaisi pestä persettään koskaan.

Ja myönnän, itse kyllä tykkään pestä pepun, en oikein ymmärrä suomalaista tapaa pyyhkiä vaan paperilla. Omassa huussissa ei ollut mahdollista lotrata vedellä joten siksi juoksin aina sinne saunalle. Siksi riisuin, koska vaatteet on vähän tiellä perseen pesussa. Ja vedenkeitintä käytin siksi, koska koin sen helpommaksi kuin tulen sytyttämisen ja odottamisen kun iso muuripadallinen vettä lämpiää ;)

Vierailija
85/119 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanompa ettei tule tekemisestä pula.. Itse asuin ylä asteelle mennessä talossa että oli huusi ja ulkosauna, kakluuni lämmirys, vedet haettiin muualta kärryillä.  Nyt on mökki posiolla, sähköt laitettu pari vuotta sitten, pelkästään puilla lämmitetään, ulkohuusi, ulkosauna, vesi haetaan kaivosta tai järvestä jonka rannalla mökki on. Olen mökillä keväästä lumen tuloon, porot, kuukkelit kaverina, toki muitakin elukoita kulkee pihan läpi mutta ei ne pelota.. Siellä on rauhallista ja hiljaista, sielu lepää. Joskus on kaverin koira kaverina.. Mutta kyllä sitä hanavettä ja sisävessaa arvostaakin kun kotiin tulee.. 

Vierailija
86/119 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluan käydä pesulle, kävelen tästä 3 m suihkuun ja mulla menee siellä 10-15 min jos sitäkään. Lapsuudessa meni puoli päivää. Piti kantaa vettä, hakata halkoja, sytyttää tuli jne. Ei vaan enää jaksais. Tietty jos ois jossain etelässä missä ei tarvii palella, ois ihan kiva. Mökilläkin menee kesällä kun järveen pääsee aina eikä sitä saunaa tarvitse pakosta lämmittää.

Pakko nyt kertoa, vaikket ehkä haluaisikaan. Itse vietin sairauslomapäivää, kun kampaajani laittoi viestiä että tasan tunnin päästä olisi peruutusaika, haluanko tulla? Halusin! Otin puuhellan kattilasta ämpärillisen kuumaa vettä, kävelin pihan läpi saunalle, peseydyin päästä varpaisiin, tulin sisälle, puin, laitoin kevyen meikin, söin pienen välipalan, hyppäsin autoon ja olin ajoissa kampaajalla, vartin ajomatkan päässä 😄 Tästäkin arjesta voi tehdä helpon, eli lämmintä vettä on aina saatavilla jne. 

Vierailija
87/119 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö talvella lähtemään puulämmitteisestiä talosta esim. 2 viikoksi thaikkulaan, ettei vesijohdot korkkaa? Vai riittääkö että laittaa pääsulun kiinni ja jonkun öljypatterin siihen viereen lämmittämään?

ehh kun ei ole vesijohtoja niin ....

Vierailija
88/119 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluan käydä pesulle, kävelen tästä 3 m suihkuun ja mulla menee siellä 10-15 min jos sitäkään. Lapsuudessa meni puoli päivää. Piti kantaa vettä, hakata halkoja, sytyttää tuli jne. Ei vaan enää jaksais. Tietty jos ois jossain etelässä missä ei tarvii palella, ois ihan kiva. Mökilläkin menee kesällä kun järveen pääsee aina eikä sitä saunaa tarvitse pakosta lämmittää.

Pakko nyt kertoa, vaikket ehkä haluaisikaan. Itse vietin sairauslomapäivää, kun kampaajani laittoi viestiä että tasan tunnin päästä olisi peruutusaika, haluanko tulla? Halusin! Otin puuhellan kattilasta ämpärillisen kuumaa vettä, kävelin pihan läpi saunalle, peseydyin päästä varpaisiin, tulin sisälle, puin, laitoin kevyen meikin, söin pienen välipalan, hyppäsin autoon ja olin ajoissa kampaajalla, vartin ajomatkan päässä 😄 Tästäkin arjesta voi tehdä helpon, eli lämmintä vettä on

Ja moneen asiaan tulee näppäriä ratkaisuja.

Vierailija
89/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan haluaa asua ilman mukavuuksia. Edes kaikkia mukavuuksia. Säästääkö siinä oikeasti niin paljon että kannattaa kituuttaa?

Vierailija
90/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista, enkä puhu muiden puolesta. Mutta me asuttiin neljä vuotta sitten kaikilla mukavuuksilla "ihmisten ilmoilla", asumiskustannukset vuodessa noin 10 200 €. Nyt asumme tässä pienessä torpassa ilman kaikkia mukavuuksia, asumiskustannukset vuodessa 2 400 €. Säästöä siis 7 800 €. On saatu autolainat maksettua vauhdilla pois, on reissattu, ja on saatu säästettyä. Ja kun meitä ei yhtään haittaa asua näin, niin miksikäs ei! 😊

Vierailija
91/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa tämä ainakin on :)

Vierailija
92/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä muista, enkä puhu muiden puolesta. Mutta me asuttiin neljä vuotta sitten kaikilla mukavuuksilla "ihmisten ilmoilla", asumiskustannukset vuodessa noin 10 200 €. Nyt asumme tässä pienessä torpassa ilman kaikkia mukavuuksia, asumiskustannukset vuodessa 2 400 €. Säästöä siis 7 800 €. On saatu autolainat maksettua vauhdilla pois, on reissattu, ja on saatu säästettyä. Ja kun meitä ei yhtään haittaa asua näin, niin miksikäs ei! 😊

Houkuttavan halpaa.

Vierailija
93/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan haluaa asua ilman mukavuuksia. Edes kaikkia mukavuuksia. Säästääkö siinä oikeasti niin paljon että kannattaa kituuttaa?

Miksi se olisi kituuttamista? Se on elämäntapa jonka jotkut valitsevat ja tykkäävät siitä. Itse voisin varsin hyvin myös tehdä niin mutta mulla on jo torppa jossa on vähän mukavuuksiakin, maaseudulla tietenkin. Katselen maailmaa ja elämää muultakin kantilta kuin vain rahan ja kulutuksen kantilta. 

Vierailija
94/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kerran iso paise peräaukon vieressä joka avattiin, mutta sitähän ei voi mitenkään laastaroida. Lääkäri sanoi, että ostat ison muovisen vadin, semmoisen mihin pehvasi mahtuu. Vatiin lämmintä vettä ja reseptin mukaista kamomillauutetta, istut vartin siinä kolme kertaa päivässä. Parani ja hyvin. Eli osta itsellesi tuommoinen vati ja istut siihen alapesulle. Mikäli muuta mahdollisuutta ei olisi, tekisin itsekin noin. 

Kuulostaa aika kuvottavalta ajatukselta lilluttaa koko alakertaa siinä likavedessä.

Vierailija
95/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee tyylillään. Itsen en enää lähtisi noin alkukantaisiin olosuhteisiin. Tuossa voi tulla vastaan vielä monenlaisia ongelmia, joita ei pysty etukäteen edes arvaamaan, eikä varautumaan. Liian hapokasta!

En minäkään, paitsi jos voisin olla koko ajan kotona. Kylmässä saunassa (kun ei se kiuas syttynytkään) ja haalealla vedellä peseytyminen aamukiireessä on kaukana nautinnosta. En ikinä enää muuttaisi suihkuttomaan taloon.

Anteeksi, pääsi nauru. "Kun ei se kiuas syttynytkään?" Jos sitä kiuasta olet tottunut käyttämään niin kyllä se syttyy, nämä asiat oppii tosi äkkiä 😊 Ja jos peseytyy kylmässä saunassa, niin kyllä sen veden kannattaa olla riittävän lämmintä. Ei jää horkkaa. Vinkiksi.

Ei tämä nyt joka kerta tapahtunut, ehkä kahdesti sen kolmen vuoden ajan, jonka aikaa sitä ankeutta jaksoin. Hyvänen aika sentään. Vesi oli usein lämmitetty edellisenä iltana ja vielä ihan kelpaavaa, mutta ei kylmässä saunassa. En halua lämmittää aamulla yhtään mitään vaan kävellä suoraan lämpimään suihkuun.

"Ennenkin on pärjätty" sen takia, kun ei ole ollut vaihtoehtoja. Nykyään on enkä tajua miksi joku vapaaehtoisesti haluaa tehdä elämästään hankalaa. Pidän sitä suorastaan loukkauksena niitä kohtaan, joilla ei ole ollut vaihtoehtoja..

Vierailija
96/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tämä nyt joka kerta tapahtunut, ehkä kahdesti sen kolmen vuoden ajan, jonka aikaa sitä ankeutta jaksoin. Hyvänen aika sentään. Vesi oli usein lämmitetty edellisenä iltana ja vielä ihan kelpaavaa, mutta ei kylmässä saunassa. En halua lämmittää aamulla yhtään mitään vaan kävellä suoraan lämpimään suihkuun.

"Ennenkin on pärjätty" sen takia, kun ei ole ollut vaihtoehtoja. Nykyään on enkä tajua miksi joku vapaaehtoisesti haluaa tehdä elämästään hankalaa. Pidän sitä suorastaan loukkauksena niitä kohtaan, joilla ei ole ollut vaihtoehtoja.."

No eihän sun tarvitse lämmittää aamulla yhtään mitään kun et halua 😄 mutta ei pidä myöskään väittää että lämmintä vettä varten pitäisi aamulla tuskailla syttymättömän saunanpesän kanssa, kun ei muuten saa lämmintä vettä mistään. Kun asuu näissä olosuhteissa, on keinot. Meillä on lämmintä vettä hellallakin ja vedenkeittimessä saa hetkessä kiehuvaa. 

Mä sanon myös, että "ennenkin on pärjätty", koska se on totta. Sukulaiseni pärjäsi tässä talossa näissä oloissa lähes 90-vuotiaaksi, ei siksi ettei olisi ollut vaihtoehtoja, vaan siksi ettei halunnut muuttaa hänelle monesti tarjottuun asuntoon, kaikilla mukavuuksilla. Lopulta muutti kuitenkin ja se on aivan ymmärrettävää siinä iässä. Minä olen vasta keski-ikäinen ja tässä torpassa näissä oloissa todellakin pärjään, samalla olen tyytyväinen siitä että pärjään yhtä hyvin kuin ennenkin on pärjätty 😊

Vierailija
97/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykin pesu kuulostaa tosi hankalata ilman juoksevaa vettä

Vierailija
98/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tämä nyt joka kerta tapahtunut, ehkä kahdesti sen kolmen vuoden ajan, jonka aikaa sitä ankeutta jaksoin. Hyvänen aika sentään. Vesi oli usein lämmitetty edellisenä iltana ja vielä ihan kelpaavaa, mutta ei kylmässä saunassa. En halua lämmittää aamulla yhtään mitään vaan kävellä suoraan lämpimään suihkuun.

"Ennenkin on pärjätty" sen takia, kun ei ole ollut vaihtoehtoja. Nykyään on enkä tajua miksi joku vapaaehtoisesti haluaa tehdä elämästään hankalaa. Pidän sitä suorastaan loukkauksena niitä kohtaan, joilla ei ole ollut vaihtoehtoja.."

No eihän sun tarvitse lämmittää aamulla yhtään mitään kun et halua 😄 mutta ei pidä myöskään väittää että lämmintä vettä varten pitäisi aamulla tuskailla syttymättömän saunanpesän kanssa, kun ei muuten saa lämmintä vettä mistään. Kun asuu näissä olosuhteissa, on keinot. Meillä on lämmintä vettä hellallakin ja vedenkeittimessä saa hetkessä

Ongelma onkin se, että jatkuvasti pitää säätää ja kikkailla jotain ja kuljetella vesiä sen sijaan, että menisi vaan suihkuun ja saisi samantien lämmintä vettä. Joku varmaan tykkää tuollaisesta, mutta minusta se on vaan pelkästään kamalaa. Ehkä jossain mökkiolosuhteissa ja lomalla vielä menee, mutta muuten ei missään tapauksessa enää ikinä.

Vierailija
99/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti tässä ketjussa ei saa kertoa kokemuksiaan asiasta mikäli ne on negatiivisia.

Vierailija
100/119 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin persuuksista. Ulkosauna- ja vessa on ihan sieltä hanurista.