Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivärahan maksaminen katkaistiin kun aloitin opiskelun.

Vierailija
24.01.2024 |

Nyt pitää odottaa jotain työvoimapoliittista lausuntoa siitä onko se opiskelu sivutoimista vai päätoimista. Jos se katsotaan päätoimiseksi, niin voi olla ettei pv-rahaa enää makseta, jolloin sitten pitää hakea aikuiskoulutustukea (tai jotain?) tai lopettaa se opiskelu.

Lausunnon saamisessa voi kestää jopa yli kuukausi (nyt mennyt n. kaksi viikkoa) ja siksi työttömyyskassa ei voi maksaa päivärahaa.

Yksi päätös TE-toimistosta jo tuli ja siinä todettiin opiskelun olevan sivutoimista, koska opintojen laajuus on aika suppea (kyseessä on eräänlainen lisäkoulutus), joten samanmoinen päätös tullee sieltä toisestakin paikasta, ainakin niin toivoisin.

Mietin vaan, että olisiko parempi yrittää olla tekemättä mitään ylimääräisiä suoritteita työttömänä ollessa, opiskelunkaan suhteen, ettei menetä etuutta edes väliaikaisesti. Maata vain apaattisena sohvalla ja toivoa että joku sen työpaikan antaisi.

Jos pv-rahan menettää, niin ei se ainakaan helpota tätä taistelua rahan kanssa.

Olen kuitenkin koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä ja se hakemusvelvoite on päällä.

Tuo opiskelu selvästi parantaisi mahdollisuuksiani saada oman alan töitä, siksi sen aloitin ja kun se tuntui kiinnostavalta.

Tuntuu vaan, että vaikka kaikissa hienoissa puheissa ja ulostuloissa mediassa ym. toivotaan ja yritetään saada työttömiä aktiivisiksi, niin tällä kaikella byrokratialla se aktiivisuus nujerretaan aika totaalisesti passiivisuudeksi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä toisesta paikasta sinä enää lausuntoa odotat? Yleensä maksaja toimii poikkeuksetta te:n lausunnon mukaan. 

Tarkoititko Kelaa vai työttömyyskassaa? Jos sieltä tulee päätös, jonka mukaan ei makseta, siitä voit valittaa.

Vierailija
2/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin että työkkäri suositteli opiskelua työttömyysrahalla. Kun olin opiskellut 6 kuukautta niin tuli ilmoitus että työttömyystuet katkee jos jatkan opiskelua ja saisin vain toimeentulotukea. Mitä vit--un sekoilua soitin työkkäriin mutta niin se meni. En suostunut ja lopetin opiskelun. Sitten meni jonkin aikaa ja sanoivat että voisin opiskella työttömyystuella. Menin sinne työkkäriin ja huusin että minä en saat--ana opiskele enää koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain etukäteen lausunnon työkkäristä opintoja varten. Kun se oli myönteinen, hain opiskelemaan, pääsin ja sain ansiosidonnaista.

Voiko sen edelleen hakea etukäteen?

Vierailija
4/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se lausuntohan pitää hakea ennen opiskeluja! Muutenhan ottaa juuri tuon riskin, että päivärahat menee katkolle tai loppuu kokonaan opintojen ajaksi. 

Itse en edes hakenut lupaa opintoihin, kun työkkärin virkailija epäili, ettei sitä luultavasti myönnetä. Ilmoitin sitten vaan työkkäriin, että aloitan opiskelun ja en oo tällä hetkellä työtön työnhakija. Palaan sitten työnhakijaksi opintojen jälkeen.

Aikuiskoulutustuki on vain niille, jotka on töissä. Jos on työtön, niin vaikeaa se opiskelu on, jos ei satu itsellä olemaan reippaasti säästöjä tai hyvätuloinen puoliso. 

Vierailija
5/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluun ainakin ansiosidonnaisella (peruspäivärahasta ei ole kokemusta) pitää etukäteen hakea hyväksyntä kelalta, jotta voi olla varma tuesta myös opiskelun ajalta. Näissä on myös aikarajoja, jotka kannattaa tarkistaa

Vierailija
6/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluun ainakin ansiosidonnaisella (peruspäivärahasta ei ole kokemusta) pitää etukäteen hakea hyväksyntä kelalta, jotta voi olla varma tuesta myös opiskelun ajalta. Näissä on myös aikarajoja, jotka kannattaa tarkistaa

Ei kun työkkäristä kysytään, jos saa ansiosidonnaista, ei se kelalle kuulu mitenkään.

Vierailija
7/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, sinä olet nyt ihan itse töpännyt tuon homman. 

Työttömänä et tee yhtään mitään opiskeluun liittyvää ennenkuin olet kysynyt siitä työkkäristä, ja selvittänyt eri vaihtoehdot opiskelun suhteen. 

Ei työkkäriraha ole tarkoiettu opiskelijoille, opiskelijoille on opintotuki/raha. Jos työkkärirahalla kuka tahansa voisi opiskelle koska tahansa ja miten pitkään tahansa, kuka enää kituuttaisi opintorahalla ja lainalla, kun työkkäriraha on isompi.

Vierailija
8/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole oikeutettu aikuiskoulutusrahaan, se on opintotuki ja opintolaina.

Jotta saisit aikuiskoulutusrahan, pitää olla myönteinen opintolainapäätös.

Aikuiskoulutus rahaa saa saman kuin saisit ansiosidonnaista päivärahaa. Mutta sen saamisen ehto on pitkä työhistoria.

Et voi syyttää yksin TE tstoa vaan itse pitää  selvittää kokoaikaisen opiskelun tukiasiat 

Lisäksi koulutuksessa yleensä kerrotaan opintojen alussa kaikki eri tukimuodot vaihtoehtoineen. 

Elä nyt ragee vaan haet opiskelutodistuksen,  opintotuen ja opintolainapäätöksen. Koko määrää  opintolainaahan ei tarvitse nostaa,  jos velkaantumista pelkää.

Vierailija
9/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suosittelivat opiskelua työmarkkinatuella. Kysyin että saako sitä sitten varmasti, jos pääsen johonkin opiskelupaikkaan. Vastaus oli, että se selviää sitten, kun olen aloittanut opiskelun, että onko minulla enää oikeutta työmarkkinatukeen...juu, ei kiitos.

Vierailija
10/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli niin että työkkäri suositteli opiskelua työttömyysrahalla. Kun olin opiskellut 6 kuukautta niin tuli ilmoitus että työttömyystuet katkee jos jatkan opiskelua ja saisin vain toimeentulotukea. Mitä vit--un sekoilua soitin työkkäriin mutta niin se meni. En suostunut ja lopetin opiskelun. Sitten meni jonkin aikaa ja sanoivat että voisin opiskella työttömyystuella. Menin sinne työkkäriin ja huusin että minä en saat--ana opiskele enää koskaan.

Ihan ite sinäkin töpeksit. On olemassa tapa, jossa työttömyysetuudella saa opiskella tuon 6kk, on toinen tapa, jossa saa opiskella 2 vuotta. Ja jos on työn ohessa opiskellut yli puoli vuotta, saa sitä jatkaa myös työttömänä, mutta siihen pitää aina pyytää lupa.

Sinä et ole yhtään kuunnellut tai lukenut papereita, jotta olisit tiennyt millä systeemillä olet saanut luvan opiskella työttömyysetuudella.

Vierailija
11/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työttömäksi jäätyäni koulutustukea vanhan amk-tutkinnon loppuunviemiseksi, suuruus oli ansiosidonnaisen luokkaa.

Vierailija
12/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se pointti, että opinnoista pitää aina sopia TE-toimiston kanssa ennen niiden aloittamista. Moni tekee sen virheen, että aloittaa vaan opinnot ja vasta sitten on yhteydessä TE-toimistoon. Jo tällä perusteella päätös on 100% kielteinen. Työttömän pääasiallinen tehtävä on työnhaku, opiskella saa tietyin edellytyksin. Jos tulee valituksi työvoimakoulutukseen ongelmia ei ole. Kaikki muu koulutus tulee hyväksyttää TE-toimistolla. 

Vierailija
13/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia ne ovat, haluavat ihmisten olevan tekemättä yhtään mitään. Eivät ne halua, että ihmiset opiskelevat ja pääsevät palkoille. Ketäs ne sitten halventavat ja kyykyttävät?

Vierailija
14/14 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ja työkkärin toiminnasta pitäisi tehdä tutkintapyyntö. Ei tuossa ole mitään järkeä, että pakotetaan ihmiset kotiin syljeskelemään kattoon.