Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennakkoäänien kirjekuorten säilyttäminen ihmetyttää

Vierailija
23.01.2024 |

Vaalipäivänä äänestyslapun sisältävä kirjekuori sujautetaan tyylikkäästi vaaliuurnaan. Entä sitten ennakkoäänestyspaikoissa, kauppakeskuksissa ja kirjastoissa? Vaalivirkailija kyllä vakuuttavasti leimaa lapun ja laittaa sen kirjekuoreen, jonka äänestäjä saa sitten liimata kiinni. Tämän jälkeen vaalivirkailija vielä seremoniallisesti laittaa sen isomman kuoren sisään JA VISKAA SEN JÄLKEEN LATTIALLE AVOIMEEN MUOVIKORIIN kuin roskan! 

Ihanko oikeasti tuo on riittävän turvallinen ja vaaleja kunnioittava tapa säilyttää vaalilipukkeita? 

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes nähnyt mihin se kirjekuori lopulta meni, vaikka istuin koko seremonian loppuun asti virkailijan edessä. Käytännöt vaihtelee hyvin suuresti.

Kerran yksi asia ihmetytti ja nauratti suuresti. Olin aamun ensimmäinen äänestäjä. Minulle esiteltiin laatikko, johon äänet kerätään. Minun tehtävä oli katsoa laatikon sisälle että se on tyhjä. Sen jälkeen laittoivat laatikon lukkoon ja avaimen taskuun. Mitä tämä todistaa? Sinne tulevat äänet saadaan laatikosta pois, kun virkailijalla on laatikkoon avain...

Vierailija
82/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kovasti vakuutellaan ja vouhotetaan vaalisalaisuuden säilymisestä, jota perustellaan kahden kirjekuoren käyttämisellä. Tämän vuoksi on kuulemma ihan ok säilyttää lipukkeita avoimissa muovilaatikoissa vaalitoimitsijan pöydän alla lattialla. 

Mutta miksi edes antaa mahdollisuus vaalitoimitsijalle päästä käsiksi annettuihin lipukkeisiin siinä vaiheessa? Ajatelkaa nyt vaikka jotain pikkukaupunkia, joissa tiedetään kaikkien ihmisten puoluekannat. Jonkun toimitsijan mielestä voisi olla hyvinkin houkuttelevaa heittää "väärin" åånestäneen naapurin ääni roskiin.

Täydellisessä maailmassa tällaista ei tietenkään tapahdu. Mutta ihan oikeassa elämässä kun kuitenkin tehdään jatkuvasti rkoksia: on tappajahoitajia, huijareita ja varkaita, Miksei sitten myös epärehellistä vaalitoimitsijoilta. Kysymys siis kuuluu, että miksi tällainen mahdollisuus edes annetaan, kun olisi vaihtoehtona pitää yhtenäinen käytäntö, jossa äänestäjä itse laittaisi aina äänestyslipun lukittuun uurnaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse ennakkoäänestyksessä vaalitoimitsijana eduskuntavaaleissa ja kuntavaaleissa. Kirjekuoret laitetaan jokaisen toimitsijan vieressä olevaan muovilaatikkoon, joita kyllä valvotaan koko päivän ajan, eikä jätetä hetkeäkään ilman valvontaa. Ainoastaan yksi toimitsija kerrallaan saa käydä tauolla, vessassa tms, joten silmäpareja on jatkuvasti useampi siinä laatikkojen luona. Jokaisen ennakkoäänestyspäivän päätteeksi laatikot suljetaan ja etukäteen valittu luotettu henkilö kuljettaa laatikot kaupungintalolle, jossa kirjekuoria säilytetään äänten laskuun asti. Sitten sama tyyppi kuljettaa tyhjät laatikot takaisin äänestyspaikalle.

Näin se menee, itsekin olin toisella kerralla kuljettamassa ääniä, koska minulla oli oma auto käytössä ja muilla kyseisen äänestyspaikan työntekijöillä ei.

Vierailija
84/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin samaan huomiota. Ensimmäinen kerta, kun äänestin ennakkoon. Ihan tavallinen, avonainen, läpinäkyvä orthexin smartstore tai sen tyyppinen laatikko. Kuopiossa tämä.

Äänestin myös Kuopiossa ja ihmettelin kuinka lipuke laitettiin vain yhteen kuoreen ja viskattiin rennosti avolaatikkoon, aiemmin Lappeenrannassa äänestäessäni ennakkoon eduskuntavaaleissa kirje laitettiin viralliseen ruskeaan kirjekuoreen tavallisen kirjekuoren lisäksi ja leimoja ja nimmareita oli joka välissä. 

Vierailija
85/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan suurempaa kunnnioitusta kirjekuoria kohtaan kaipaa. Kirjeet pudotetaan suljettuun astiaan ja voit olla varma, ettei sitä muoviastiaa pääse kukaan ihminen murtamaan ja kirjekuoria availemaan yön tunteina. Ei kannata yrittää näitä lapsellisia trumppilaisia salaliitoepäilyjä Suomeenkin tuoda.

Vierailija
86/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillain paikkakunnilla on ollut vain yksi kirjekuori ja toisissa kaksi? Kuulostaa oudolta.

Vierailija
87/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan tullut tuollaista vastaan. Useammassa paikassa olen äänestänyt ennakkoon, ja puulaatikkoon ne äänet on laitettu kuten vaalipäivänäkin. 

Eipä taida olla suurtakaan käytännön merkitystä olkoonpa laatikko puinen, muovinen vaiko lasinen. Ei niitä anneta yhden henkilön vartioitavaksi yön pimeyteen.

Vierailija
88/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyijykynällä #5 muuttuu 3 tai 8:ksi.

Ei muutu.

Ei todellakaan muutu, mutta selvästi lapselliset persut alkavat trumppilaiseen tapaan jo etukäteen selitellä vaalitappiotaan huijauksella.

Vierailija
89/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu.

Ei todellakaan muutu, mutta selvästi lapselliset persut alkavat trumppilaiseen tapaan jo etukäteen selitellä vaalitappiotaan huijauksella.

Ettei nyt olisi jo paranoidisia piirteitä tuossa ajatuksenjuoksussasi

Vierailija
90/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin ihan samaa. Avonainen laatikko maassa Vantaalla enkä saanut itse pudottaa.

Osta lelukaupasta joku puinen palalaatikko jos haluttaa itse pudotella. Saat samalla aivojumppaa kun pitää pudottaa oikeanmallisia esineitä oikeaan reikään.

Vierailija
91/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestin tänään Hämeessä ja siniseen avonaiseen muovilootaan heitti virkailija kuoreni pöytänsä viereen lattialle. Jäin vähän odottelemaan sitä puuboxiosuutta myös, mutta meillä tosiaan oli myös näin. 

Minun ymmärrykseni se muovilaatikko on täysin looginen ratkaisu kun se äänestyslippu on kuitenkin suljetussa kuoressa eli numerosi ei sen muovin läpi näy. Varsinaisena vaalipäivänä puulaatikko tai muu läpinäkyvä laatikko on looginen jottei numerosi pääse muitten näkyville. Ei kai tämä nyt mitään rakettitiedettä ole?

Vierailija
92/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu.

Ettei nyt olisi jo paranoidisia piirteitä tuossa ajatuksenjuoksussasi

Sinulla on aika omintakainen ymmärrys sanasta paranoidinen. Minä en suinkaan epäile vaalivilppiä vaan ne jotka miettivät lyijykyniä ja muovilaatikoita.

Vierailija
93/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Minulla entisessä työpaikassa oli näitä jokapaikanhöyliä jotka itsensä tuohonkin hommaan änkesivät (ääntenlaskija). Ja sitä sotkua mikä seurasi, kunnallisvaalien jälkeen tulos muuttui pari päivää myöhemmin kun yötä myöten piti selvittää kadonneita ja väärin laskettuja ääniä.

Ihmeen sinisilmäisiä jotkut kun uskovat että kaikki menisi aina ja joka paikassa oikein ja lain mukaan.

Eikö näissä ääntenlaskijoissa ole paljolti valtiotieteiden ja kauppatieteiden opiskelijoita tai puolueen kautta tulleita? Kuka tietää, miten nämä valitaan?

Vierailija
94/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillain paikkakunnilla on ollut vain yksi kirjekuori ja toisissa kaksi? Kuulostaa oudolta.

Äänestäjä sulkee itse äänestyslippunsa ruskeaan pieneen kuoreen ja liimaa sen kiinni. Vaalitoimitsija tulostaa saatelomakkeen (A4), jonka äänestäjä allekirjoittaa.. Toimitsija laittaa senA4:n ja äänestyslipun sisältävän ruskean kuoren isompaan valkoiseen kuoreen, ja liimaa sen kiinni. Tässä vaiheessa äänestäjän kannalta ääni on uurnassa. Uurna on puinen lukittava laatikko. Jossain paikoissa ilmeisesti kerätään valkoiset kuoret muoviastiaan. 

Vierailija
95/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan suurempaa kunnnioitusta kirjekuoria kohtaan kaipaa. Kirjeet pudotetaan suljettuun astiaan ja voit olla varma, ettei sitä muoviastiaa pääse kukaan ihminen murtamaan ja kirjekuoria availemaan yön tunteina. Ei kannata yrittää näitä lapsellisia trumppilaisia salaliitoepäilyjä Suomeenkin tuoda.

Tunnut ottavan kovin henkilökohtaisesti tämän keskustelun, kun jaksat vielä kehitellä tuollaisia olkkiukkoja, joita sitten yksinäsi ammut alas. Kukaan ei ole sinua lukuunottamatta puhunut laatikoiden murtamisesta tai kirjekuoren availulusta. Mitä murtamista avoimessa muovilaatikoissa edes olisi? 

Sama pätee aiemmin kirjoittamiisi kommentteihin, joissa pyrit tekemään kysyjän naurunalaiseksi esittämållä, että kuoret pitäisi varmaan sitten ripustaa pyykkinarulle. Ei pitäisi. Kukaan ei ole myöskään kaivannut puulaatikoita juhlallisuuden vuoksi.

Et nyt syystä tai toisesta halua nähdä asiaa, josta oikeasti puhutaan. Miksi äänestäjä ei saa itse laittaa ääntä lukittuun uurnaan, vaan toimitsija heittää sen lattialle laatikkoon? Tai jättää kuoren pöydälle, kuten jotkut täällä ovat kertoneet. Miksi käytetään avoimia muovilaatikoita kun vaihtoehtona olisi lukittu kannellinen laatikko? 

Vierailija
96/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kovasti vakuutellaan ja vouhotetaan vaalisalaisuuden säilymisestä, jota perustellaan kahden kirjekuoren käyttämisellä. Tämän vuoksi on kuulemma ihan ok säilyttää lipukkeita avoimissa muovilaatikoissa vaalitoimitsijan pöydän alla lattialla. 

Mutta miksi edes antaa mahdollisuus vaalitoimitsijalle päästä käsiksi annettuihin lipukkeisiin siinä vaiheessa? Ajatelkaa nyt vaikka jotain pikkukaupunkia, joissa tiedetään kaikkien ihmisten puoluekannat. Jonkun toimitsijan mielestä voisi olla hyvinkin houkuttelevaa heittää "väärin" åånestäneen naapurin ääni roskiin.

Täydellisessä maailmassa tällaista ei tietenkään tapahdu. Mutta ihan oikeassa elämässä kun kuitenkin tehdään jatkuvasti rkoksia: on tappajahoitajia, huijareita ja varkaita, Miksei sitten myös epärehellistä vaalitoimitsijoilta. Kysymys siis kuuluu, että miksi tällainen mahdollisuus edes annetaan, kun olisi vaihtoehtona pitää yhtenäinen käytäntö, jossa

Äänet lasketaan ja merkitään tietokoneelle, laskennan määrien tulee täsmätä äänestäneiden määrien kanssa. Kuten joku jo kirjoitti. Ennemmin olisin huolissani, että joku kirjoittaa liian epäselvästi numeron ja se tulkitaan tietyllä paikkakunnalla sen alueen puoluekannatuksen mukaisesti.

Vierailija
97/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitettu kuori ja täytetty äänestyslippu samassa kuoressa. Eikö se ole tietosuojaongelma? 

Vierailija
98/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äänet lasketaan ja merkitään tietokoneelle, laskennan määrien tulee täsmätä äänestäneiden määrien kanssa."

Vai että oikein merkitään tietokoneelle. Onpa huojentavaa kuulla. 

Ellet ole huomannut, täällä keskustellaan lipukkeiden säilyttämisestä ennakkoäänestyspaikoilla, ei ääntenlaskuvaiheesta.

Vierailija
99/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan tullut tuollaista vastaan. Useammassa paikassa olen äänestänyt ennakkoon, ja puulaatikkoon ne äänet on laitettu kuten vaalipäivänäkin. 

Eipä taida olla suurtakaan käytännön merkitystä olkoonpa laatikko puinen, muovinen vaiko lasinen. Ei niitä anneta yhden henkilön vartioitavaksi yön pimeyteen.

Läpinäkyvästä näkyy läpi, joten eihän uurna nyt läpinäkyvä voi olla vai onko jossain näin itse vaalipäivänä? Läpinäkyvästä tarkkasilmäinen voi erottaa, että mitä joku äänesti, ellei ole kirjekuorta päällä, mutta kuori kai aina vaaditaan ennakkoonäänestettäessä.

Vierailija
100/161 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi nykypäivänä ei voi netissä äänestää omilla pankkitunnuksilla. 

Okei, joo pressanvaalit mutta sekin voisi uudistua pikku hiljaa. Ne jotka haluaa tai ei ole pankkitunnuksia, kävisivät paikan päällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi