Ennakkoäänien kirjekuorten säilyttäminen ihmetyttää
Vaalipäivänä äänestyslapun sisältävä kirjekuori sujautetaan tyylikkäästi vaaliuurnaan. Entä sitten ennakkoäänestyspaikoissa, kauppakeskuksissa ja kirjastoissa? Vaalivirkailija kyllä vakuuttavasti leimaa lapun ja laittaa sen kirjekuoreen, jonka äänestäjä saa sitten liimata kiinni. Tämän jälkeen vaalivirkailija vielä seremoniallisesti laittaa sen isomman kuoren sisään JA VISKAA SEN JÄLKEEN LATTIALLE AVOIMEEN MUOVIKORIIN kuin roskan!
Ihanko oikeasti tuo on riittävän turvallinen ja vaaleja kunnioittava tapa säilyttää vaalilipukkeita?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nähnyt mihin kuori meni. Siihen jäi pöydälle kun lähdin. Sen verran tiedän että lähetetään kotipaikkakunnalleni avattavaksi.
Mietin kyllä että koska se paperi missä näkyvät kaikki tietoni on samassa isossa kuoressa kuin pienemmässä (suljetussa) kuoressa oleva äänestyslappuni niin mikä takaa ettei utelias ääntenlaskija katso ketä juuri minä olen äänestänyt. Tiedän nimittäin muutaman ihmisen joka noin voisi hyvinkin tehdä. Eikä mikään valvoja ko paikalla ole varmuus siitä että vaalisalaisuus säilyisi.
Huokaus tätä tietämättömyyttä. Ei sitä suljetussa kuoressa olevaa ääntä lasketa ennen kuin vaalipäivänä klo 12. Kukaan ei avaa kuorta sitä ennen. Äänet lasketaan keskusvaalilautakunnassa vaalipäivänä. Ääniä ei koskaan käsitellä yksin.
Näinhän se menee JOS kaikki toimivat kuten pitää. Siinä on kuitenkin vakava vaalivilpin mahdollisuus joka vaarantaa myös vaalisalaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Minä en nähnyt mihin kuori meni. Siihen jäi pöydälle kun lähdin. Sen verran tiedän että lähetetään kotipaikkakunnalleni avattavaksi.
Mietin kyllä että koska se paperi missä näkyvät kaikki tietoni on samassa isossa kuoressa kuin pienemmässä (suljetussa) kuoressa oleva äänestyslappuni niin mikä takaa ettei utelias ääntenlaskija katso ketä juuri minä olen äänestänyt. Tiedän nimittäin muutaman ihmisen joka noin voisi hyvinkin tehdä. Eikä mikään valvoja ko paikalla ole varmuus siitä että vaalisalaisuus säilyisi.
"Minä en nähnyt mihin kuori meni. Siihen jäi pöydälle kun lähdin."
Kuori ei olisi missään nimessä saanut jäädä johonkin pöydälle.
https://www.suomi.fi/palvelut/ennakkoaanestys-yleisella-ennakkoaanestys…
"Vaalivirkailija sulkee allekirjoittamasi lähetekirjeen ja vaalikuoren, jonka sisällä on äänestyslippu, keltaiseen lähetekuoreen. Lopuksi saat pudottaa lähetekuoren vaaliuurnaan. Tämä kuori postitetaan oman kuntasi keskusvaalilautakunnalle.
Kun olet pudottanut lähetekuoren vaaliuurnaan, äänestyksesi on suoritettu ja voit poistua ennakkoäänestyspaikasta."
Jos sinun ei ole annettu pudottaa lähetekuorta vaaliuurnaan, tee asiasta ilmoitus.
Sama koskee kaikkia teitä jotka väitätte että kuoret laitetaan johon avoimeen laatikkoon yms. Valokuva asiasta ja valitus. Tuollainen touhu on täysin törkeää lain rikkomista.
Olen ollut vaalitoimihenkilönä, äänet lasketaan vasta äänestyspäivänä.
Noista on myös kirjaukset montako ääntä annettu per äänestyspaikka. Jos vaikka Kaupungin X äänestyspisteellä Y on annettu 500 ennakkoääntä, mutta niitä kirjekuoria vaalipäivänä löytyisi vain 400 niin TOTTAKAI asia tutkittaisiin.
Käytännössä joka vaiheessa annettujen äänien pitää täsmätä, ja jo yhden äänen 'katoaminen' aiheuttaa selvityksen (eli tutkitaan laskentapaikalöa mistä johtuu)
Samoin yksittäinen ihminen EI pysty laskennassa hylkäämään annettua ääntä. Jos on esim. epäselvä numero, mistä ei ota selvää onko vaikka 1 vai 7 kysytään mielipide omalta pöytäjoukolta (yleensä 4hlö:ä) ja jos epäselvyys jää (esim. 2 sanoo 1 ja 2 sanoo 7) ääni viedään sivuun 'lautakunnalle' (mikä lienee onkaan virallinen termi) joka sitten päättää onko se ääni 1 vai 7 (tai hylätäänkö) jne.
Sitä olen kyllä joskus miettinyt, että jos isompi joukko ääniä vaikka 'tuhoutuisi' esim. joku onnettomuus tmv. miten toimittaisiin? Tulisiko kokonaan uudet vaalit, vai pyrittäisiinkö jäljittämään (jos mahdollista) ko. paikassa ko. aikana ääenstäneet ja heille uusintaäänestys... Mutta mitäs jos joku esim. ulkomailla tai muuten estynyt?
Vierailija kirjoitti:
HUOMIO ! TÄRKEÄ ! HUOMIO
ÄÄNESTÄKÄÄ VASTA VAALIPÄIVÄNÄ
VAALIVILPIN VÄLTTÄMISEKSI
OTTAKAA VARUIKSI KUULAKÄRKIKYNÄ
JA KATSOKAA ETTÄ KIRJE MENEE SULJETUNA OIKEAAN RÖÖRIIN
Minä äänestän aina ennakkoon. Ei voi koskaan tietää onko elossa tai sellaisissa sielun ja ruumiin voimissa, että kykenee vaalipäivänä äänestämään. Näin on edes pieni mahdollisuus saada äänensä annettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus tätä tietämättömyyttä. Ei sitä suljetussa kuoressa olevaa ääntä lasketa ennen kuin vaalipäivänä klo 12. Kukaan ei avaa kuorta sitä ennen. Äänet lasketaan keskusvaalilautakunnassa vaalipäivänä. Ääniä ei koskaan käsitellä yksin.
Huokaus itsellesi. Ei sillä ole merkitystä minä päivänä ääni lasketaan. Kuten sanoin ääntenlaskijoissa ja muina toimijoina on ne pari uteliasta eikä niin rehellistä. Koko pikkupaikkakunnan hallinto kieroa porukkaa.
Enkä luule vaan tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä en nähnyt mihin kuori meni. Siihen jäi pöydälle kun lähdin."
Kuori ei olisi missään nimessä saanut jäädä johonkin pöydälle.
https://www.suomi.fi/palvelut/ennakkoaanestys-yleisella-ennakkoaanestys…
"Vaal
Selvä. Näin tosiaan tapahtui ja ihmeteltiinkin sitä kaverini kanssa, yhtä aikaa oltiin äänestämässä. Täytyy tosiaan tehdä ilmoitus.
Yöllä ne höyrytetään auki ja laitetaan omat numerot tilalle
Jaa Iigor pohjustaa Allah Ohan tappiota. Varastetaan vaalit eiks ni
Voivoi. Minulla entisessä työpaikassa oli näitä jokapaikanhöyliä jotka itsensä tuohonkin hommaan änkesivät (ääntenlaskija). Ja sitä sotkua mikä seurasi, kunnallisvaalien jälkeen tulos muuttui pari päivää myöhemmin kun yötä myöten piti selvittää kadonneita ja väärin laskettuja ääniä.
Ihmeen sinisilmäisiä jotkut kun uskovat että kaikki menisi aina ja joka paikassa oikein ja lain mukaan.
Miksi tosiaan siellä kopissa on vain lyijykynä? Epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Te olette vainoharhaisia.
Persut kärsivät ilmeisesti sisäsiittoisuudesta. Se aiheuttaa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä ne höyrytetään auki ja laitetaan omat numerot tilalle
Ei tarvitse höyryttää kun käytetään ylimääräisiä kuoria ja vaalilippuja.
kukaan ei näe mitään heikkoutta tässä?
Vai että trolli? Menkää itse katsomaan niille ennakkoäänestyspaikoille (muuallekin kuin siihen yhteen, jossa olette ehkä itse käyneet) tai kysykää vaalitoimitsijoilta. Todellakin on hyvin vaihtelevaa käytäntöä, kaikenlaista puisista vaaliuurnista avoimiin muovilaatikoihin.
Esim. Tammistossa Citymarketin rakennuksessa, jossa käy päivittäin isoja asiakasvirtoja pääkaupunkiseudulla asuvia ihmisiä, on ollut lattialla oleva iso muovilaatikko johon kirjekuoria on viskottu aika huolimattoman näköisesti. Jos edelleen epäilyttää, niin siitä vaan kysymään ja selvittämään asiaa. Näin se joka tapauksessa oli siellä järjestetty ainakin eilen maanantaina.
Tampereella oli sekä kuulakärki että lyijykynä. Kuorta en saanut itse laittaa uurnaan, en kylläkään kiinnittänyt mitään huomiota oliko se laatikko vai uurna.
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei näe mitään heikkoutta tässä?
Ei käynyt ilmi miten ne kuljetetaan laskettaviksi. Jos Postin kautta, niin viimeiset äänet löytynevät maaliskuussa -25