Se määräaikaisuus tarkoittaa sitä että kokoajan saa maksaa korkeata hintaa sähköstä. Senkö ennustettavuudesta kannattaa maksaa ylihintaa?
En ymmärrä määräaikaisia.
Nytkin sähkön hinta romahtaa huomiseksi joten ei tässäkään kuussa pörssisähköläiset tule merkittävästi häviämään määräaikaisille. Tästä lähtien sähkö vaan halpenee kun sää paranee.
Kommentit (44)
Kulutus 150-160kwh kuussa niin 9snt hinnalla lasku ei vielä tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kuin vasta kaksi hiukan halvempaa päivää.
Muistanpa kuinka sähkö ennen tätä rumbaa maksoi ihan normaalisopimuksella 4centtiä/kwh Ja nyt tää on muka joku ilon aihe?
Kannattaisikö kysellä, että miten tähän on jouduttu tämän jatkuvan keskinäisen köydenvedon sijaan
T. pörssisähköläinen
Joo, se oli ennen. Joskus 2021 kesällä kannatti todellakin ottaa 24kk määräaikainen.
Nyt se on ilon aihe että saa maksaa 6 senttiä kwh pörssisähköstä eikä 9-40 senttiä kuten määräaikaiset.
No meillä vaikutus tuolla hintahaarukalla noin 20- 80 euroa kuussa. Nyt juurikin 9c/ kWh ja energian osuus suurimmillaan näin talvella se parikymppiä kuussa. Pienillä kulutuksilla aivan sama mikä hinta. Kulutus keskittyy vahvasti talvikuukausiin, onko sitten merkitystä vai ei, ihan sama sekin. Saunassa käydään ja pyykkiä pestään kun siltä tuntuu. Sähkölasku on pienin kulu meidän taloudessa, tuollaisen prosentin luokkaa tuloista.
Vierailija kirjoitti:
15 euroa/kk maksan sähköstäni, 7,99 senttiä/kwh. En varmasti ala valvomaan öitäni jonkun pörssisähkön takia.
No huhuh. Sekö valvottaisi jos joutuisit joskus harvoin maksamaan pari euroa yli 15€ sähköstä?
jaa mulla yösähkö 4c ja päivä 6c niin ei se ny kauhia kallista ole
Määräaikainen sopimus antaa minulle mielenrauhan: voin käyttää sähkö juuri silloin kuin haluan juuri niin paljon kuin haluan enkä ole sidottu tiettyihin aikoihin, joiden mukaan järjestellä elämäni. Katson olevani paljon vapaampi kuin pörssisähköön sidotut, koska loppupelissä maksan nyt paljon vähemmän kuin pörssisähköstä maksaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sillä laskurilla tsekkasin jä pörssi olisi meidän kulutusajankohdilla kalliimpi. Toki mennyt ei ole tae tulevasta, mutta viime vuonna oli vielä halvempi, kun 9kk oli 5snt, ja loppuvuosi 8,3. Tätä vuotta arvioin viime vuoden kulutuksella ja tuolla 8,3 hinnalla.
Mikä sähköyhtiö tarjoaa nykyisin määräaikaista 8,3 sentillä?
Kumma kun teiltä aina jää mainitsematta tuo ihmeyhtiö joka myy halvemmalla kuin hintavertailusivustojen halvin sähköyhtiö.
Nykyisin ei varmaan mikään, mutta syyskuun lopulla sai 24kk sopimuksen.
Mikä sähköyhtiö tarjosi silloin?
Jos pää ei kestä olla koko ajan pörssisähkössä niin onhan nykyisin sopimuksia joissa hinnan voi etukäteen kiinnittää tietyiksi kuukausiksi.
Mikä niissä toisten sähkösopimuksissa jaksaa koko ajan ihmetyttää?
No ei mun mielestä meidän sähkösoppari ole kallis, vaan edullinen vajaalla 6 sentin /kWh hinnalla. Sopimuksemme päättyy ensi syksynä ja olemme muuttamassa pienempään taloon, joka valmistuu kesäksi. Siellä on mahdollista lämmittää puilla vaikka koko talo, joten mietimme sinne pörssisähköä, koska emme tule enää saamaan näin edullista sopimusta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Ketä kiinnostaa! Minulle pörssisähkö on nyt huomattavasti halvempi kun asun isossa omakotitalossa ja suurimman käytön voi ajastaa yölle. Vastaavasti edellisessä kerrostalokaksiossa maksoin 10snt/kwh, sähkölaskut jotain 17 e kk ja mielestäni se oli halpa. Kaikki valitsevat omalle kulutukselleen sopivimman sopimuksen, mikä tässä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 euroa/kk maksan sähköstäni, 7,99 senttiä/kwh. En varmasti ala valvomaan öitäni jonkun pörssisähkön takia.
Mikä sähköyhtiö tarjoaa määräaikaista 7.99 sentillä?
Oomi tarjosi marraskuun lopulla black friday-tarjouksena. Nyt ei saa mistään tuohon hintaan.
Mekin luovuttiin pörssisähköstä ja otettiin tuo Oomin tarjous. Se muuten sulkeutui tosi nopeasti, taisi olla liian hyvä tarjous.Meidän kulutksella (sähkölämmitys) tuo sopimus tulee halvemmaksi kuin pörssiäshkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Ketä kiinnostaa! Minulle pörssisähkö on nyt huomattavasti halvempi kun asun isossa omakotitalossa ja suurimman käytön voi ajastaa yölle. Vastaavasti edellisessä kerrostalokaksiossa maksoin 10snt/kwh, sähkölaskut jotain 17 e kk ja mielestäni se oli halpa. Kaikki valitsevat omalle kulutukselleen sopivimman sopimuksen, mikä tässä on ongelma?
Niinpä. Itse mä sen sähköni maksan. Mulla on määräaikainen koska lämmitys kokonaan sähköllä mutta sen otin huomioon jo tänne muuttaessa. Syksyllä olisin voinut ottaa pörssisähkön mutta laskeskelin ettei se niin paljoa edullisemmaksi tähän edes tule.
Mulle on se ja sama maksaako sähkö 7,5 vai 9 senttiä per kwh. Ihmeen köyhää porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kuin vasta kaksi hiukan halvempaa päivää.
Muistanpa kuinka sähkö ennen tätä rumbaa maksoi ihan normaalisopimuksella 4centtiä/kwh Ja nyt tää on muka joku ilon aihe?
Kannattaisikö kysellä, että miten tähän on jouduttu tämän jatkuvan keskinäisen köydenvedon sijaan
T. pörssisähköläinen
ja siihen normaalisopimukseen kuulu halvempi yösähkö. kyll on niitä aikoja ikävä
pitäskö meijän yhdessä hyökätä sähköntuottajia ja infraa vastaan eikä toisiamme haukkua.
Jokainen arvio itse kannattaako ennustettavuudesta maksaa vai ei. Ja määräaikainen vs pörssisähkö kannattaa tietysti arvioida myös arvioida miten se oma sähkönkäyttöprofiili noihin hinnoittelumalleihin istuu - kyllä nimittäin niitäkin ihmisiä on joille määräaikainen on pörssisähköä halvempi vaihtoehto.
Tämähän ei myöskään liity pelkästään yksityishenkilöihin vaan myös yrityspuolella pelataan paljon sähköfutuureilla ja suurten teollisuuslaitosten futuurisopimukset voivat olla varsin pitkiäkin, osa on kiinnittänyt tarvitsemansa sähkön hinnat jopa 2030-luvun puolelle asti.
Vierailija kirjoitti:
jaa mulla yösähkö 4c ja päivä 6c niin ei se ny kauhia kallista ole
Mikä ihmeen sopimus tuo on?
Vierailija kirjoitti:
pitäskö meijän yhdessä hyökätä sähköntuottajia ja infraa vastaan eikä toisiamme haukkua.
No tämä. Ihan hölmöä sähkönkuluttajien kinastella keskenään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuin vakuutus jos paska lentää tuulettimeen.
Nythän paska on jo lentänyt tuulettimeen. Se vakuutus kannattaa ottaa silloin kun kaikki on hyvin, ei nyt.
Jokainen päättää itse milloin tekee sopimuksensa. Itse vaihdoin pörssisopimuksen kiinteään syksyllä kun sai 8,5 snt sopimuksen 2 vuodeksi.
Sitten kun sopimus päättyi, niin otan joko kiinteän tai pörssisopimuksen. Riippuu siitä minkä hintaisia kiinteät ovat.
Pörssihinnoilla pääsin parhaimmillaan 8 sentin keskihintaan kun talvisin elin käytännössä vain öisin. Taloakin lämmitin enimmäkseen vain yöllä. Kovemmilla pakkasilla oli kuitenkin pakko lämmittää myös päivällä.
Vaikka olenkin iltavirkku, niin yöeläminen oli pidemmän päälle rasittavaa. Mieluummin luen öisin kirjaa, tai katson telkkaria enkä raada kotitöitä.
Nyt elämä on huolettomampaa. Eikä haittaa yhtään vaikka häviäisin puoli senttiä sähkön hinnassa.
Oomi tarjosi marraskuun lopulla black friday-tarjouksena. Nyt ei saa mistään tuohon hintaan.