Naapurin naisella ollut pari kuukautta jo vieras mies kylässä
Kuitenkaan mies ei ole kirjoilla osoitteessa... minne tuosta ilmoittaa? Varmaan vesimaksuakin menee kahden ihmisen edestä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omistajalle tai isännöitsijälle. Meidän vuokraamassa asunnossa oli asunut vuokralaisen naiskaveri kenenkään tietämättä ja vesilaskua piti maksaa itse jälkeenpäin ja kyse tonneista.
Siis yli 20 vuottako ehti salaa asua, kun rästissä oli vesilaskua tonneilla?
Kauan oli asunut. Mitä siellä naureskelet tyhmä? Tärkeä asia. Veden käyttö selviää lopulta kun aletaan ihmetellä mihin se menee.
Tuntee ihan itsensä älykkäämmäksi kun noita alanuolia tulee 😝 terveisin minä
Eiköhän nykyään kaikki melkein maksa kulutuksen mukaan vedestä ja mulla esim miesystävä käy auttamassa kotihommissa ja imuroinnissa/pyykkiasioissa kun en itse pysty. Siinähän sais nenilleen ilmoittajat. Hänkin asuu omassa kodissa.
Hih. Jos he seurustelee. Taitaa olla vesimittari.
Täällä oli vissiin paikallinen kyylä tehnyt työnsä kun kaikille oli postilaatikkoon jaettu muistutus että päänuppimaksut pitää erikseen maksaa jos vakituisesti asuu. Kun eräällä nuorella naikkosella viihtyi mies aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas kauan saa toisen ihmisen luona sitten viipyä, jos asunnossa ei ole kirjoilla? Kahden viikon jälkeen poliisin tulisi kolkuttaa ovelle, että nyt vieraat ovat olleet riittävän pitkään, kyyditä ne rautatieasemalle ja laittaa toiseen maakuntaan vievään junaan?
Jos löydät jostain lain, jossa säädetään kyläilyn enimmäiskesto, niin linkkaapa tänne. Minä en sellaista lakia ole nähnyt.
Oik. kand.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
isänöitsijälle/vuokranantajalle tai sitten dvv:hen sen jälkeen, kun on asunut siellä yli 3 kuukautta. Kelallekin kannattaa ehkä jättää ilmianto, jos vaikka tiedät, että saa asumistukia?
Koominen aloitus ja yhtä koominen jatko. Mitä aattelit DVV:hen ja Kelalle ilmoittaa, miehen henkilötunnuksenko ja kaksi kuukautta pitkän videon siitä, että asuu siellä?
Vieraita saa käydä. Missä vaiheessa vierailu muuttuu asumiseksi, on määrittelykysymys, ja mistäpä ap tietää, vaikka kyseisestä miehestä maksettaisiin oma vesimaksukin. Niin minä teen, kun mulla on vieraita esim. kesälomalla.
Noista "ilmoituksista" ja "syytöksistä" saat vain hullunleiman ja pahimmillaan kunnianloukkaussyytteen.
En minä ole mitään ajatellut ilmoittaa. Vastasin vain ap:n tekemään kysymykseen.
Ja kyllä: ihan epäilyn perusteella voi ilmoittaa. Pitää vain itse huolta siitä, että toinen ymmärtää, että kyseessä on epäily ja havainto. Siitä seuraa sitten selvityspyyntö tahoille, joita epäillään.
Muistaakseni kaksi viikkoa on vierailun raja. Sen jälkeen aletaan olla siinä ja siinä, että onko oleskelu jo pysyvää ja pitäisikö alkaa maksella vesimaksuja yms. En tiedä pohjaako tuo kaksi viikkoa mihinkään lakiin, mutta meidän taloyhtiössä raja on kaksi viikkoa ja olen kuullut, että joku on joskus naapuristaan ilmoittanut, että siellä asuu myös mies. En tiedä tapauksen yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli vissiin paikallinen kyylä tehnyt työnsä kun kaikille oli postilaatikkoon jaettu muistutus että päänuppimaksut pitää erikseen maksaa jos vakituisesti asuu. Kun eräällä nuorella naikkosella viihtyi mies aika paljon.
Joillain viihtyy, toisilla taas ei käy flaksi ollenkaan. Mistähän vois johtua...
Toissijaisesti asuminen määritellään tosiasiallisen asumisen perusteella. Tosiasialliseksi asumiseksi katsotaan sellainen tilanne, jossa henkilö oleilee tietyssä huoneistossa yli puolet ajasta. Esimerkiksi kuukausitasolla se tarkoittaisi siis yli kahta viikkoa. Kyse on siis siitä, missä menee vierailun ja asumisen raja.
Kun vastikkeen perusteena on henkilömäärä, on asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaan vastuulla ilmoittaa taloyhtiölle huoneistossa asuvien tai sitä muuten käyttävien henkilöiden lukumäärä. Osakkaan on siis ilmoitettava taloyhtiölle kaikista huoneistoa tosiasiassa käyttävistä henkilöistä. Tosiasiallisella käytöllä tarkoitetaan asumista tai tilapäistä asumiseen rinnastettavaa huoneiston käyttöä. https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/osakas-muistailmoitt…
Tästä pitää ilmoittaa vesivirastoon, jonka viskaali tulee vesivaaalla mittaamaan vesitasapainon säilymisen. Muussa tapauksessa tämä huikentelevainen heitukka heilauttaa koko huoneiston vesiasiat vintturaan. Onneksi huolehtivat huoneistonaapurit hyväntahtoisesti harjaavat hentukan helppoheikit heti helluntaina heinikkoon.
Ja sitten heräsin ja tajusin, että ilman huoneistokohtaista vesimittaria vesilasku on aina epäoikeudenmukainen. Seitsemän lehmän kokoista koiraa ei maksa mitään, vauva saman kuin aikuinen. Jos taas huoneistokohtaiset vesimittarit yhtiöstä löytyy, mies-, nais- tai eläinvieraiden määrällä ei ole suuremmin väliä.
Tässä uusperhearjessa on hauskin puoli, kun välillä ollaan kaikki pari päivää koossa mun kolmiossa ja näen kuinka erään kyylän otsasuoni alkaa pullottamaan miettiessä vesilaskua. Tuhahtaa vain ohimennessä jos nähdään pihalla.
Toki ei se laske sitä, että olen itse usein pitkään pois toisessa osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas kauan saa toisen ihmisen luona sitten viipyä, jos asunnossa ei ole kirjoilla? Kahden viikon jälkeen poliisin tulisi kolkuttaa ovelle, että nyt vieraat ovat olleet riittävän pitkään, kyyditä ne rautatieasemalle ja laittaa toiseen maakuntaan vievään junaan?
Jos löydät jostain lain, jossa säädetään kyläilyn enimmäiskesto, niin linkkaapa tänne. Minä en sellaista lakia ole nähnyt.
Oik. kand.
Kotikuntalaissa taitaa olla muistaakseni 7 kohdassa. 3kk saa kyläillä ja sitten pitää tehdä ilmotus "väestörekisteriin".
Voihan naapuri maksaa vesilaskun myös vieraasta. Pyydä isännöitsijää tutkimaan asia. Toinen vaihtoehto on, että kysyt naapurilta, että onko hän ottanut alivuokralaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oik. kand.
Kotikuntalaki 3. luku 7
"Henkilön on ilmoitettava myös tilapäinen asuinpaikkansa Digi- ja väestötietovirastolle, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta. Tilapäiseen asuinpaikkaan sovelletaan, mitä 1 ja 2 momentissa sekä jäljempänä tässä laissa säädetään kotikunnasta ja siellä olevasta asuinpaikasta."
On tainnut mennä kandilta aika enemmän nurkkakuppilassa, kuin lakikirjan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksityisellä vuokralla. Miesystävä on täällä 4-8 vkoa kerrallaan. Kysyin vesimaksusta. Ei tarvitse maksaa, koska ei ole kirjoilla. Varmistin myös hallituksen pj lta. Joten...
Kuinka monta kuukautta vuodessa?
Onneksi ensi vuonna tulee pakolliset vesimittarit JOKAISEEN talouteen, loppuu noilla mt-kyylillä hommat!
Ap on järkyttävä kyylä, jolla ei ole omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi liikuttaa sinun elämään mitenkään.
MT-potilaita liikuttaa kaikki mikä koskee muita. Avohoito ei sovi kaikille.
Ap, onko unohtunut ottaa mt-lääkkeet? Alkaako naapureissa vierailemaan outoa porukkaa? Kasvaako vesilaskusi tästä syystä?
Kandin kysymys koski kyläilyn kestoa, ei asumisen. Lakitekstilainauksessa puhutaan asumisesta. Kandi kysyi, onko olemassa nimenomaan kyläilyä koskevaa lakia.
Mitään et asialle voi. Et yhtään mitään. Jos naapurisi vieras ei ole kirjoilla osoitteessa niin ei auta. Voit valittaa kenelle tahansa mutta kukaan ei voi asialle mitään.