Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iskias - kokemuksia?

Vierailija
21.01.2024 |

Minulla on välilevyn pullistuma L1-L2-alueella. Ensin alaselän yläosa kipeytyi toispuoleisesti noidannuolimaisesti, mutta se helpotti aika pian jumpan ja särkylääkkeiden avulla. Pyrin kuntouttamaan selkää ehkä liiaksikin. Nyt 4 päivää sitten kävin reippaalla kävelyllä lumihangessa ja se kipeytti selän ja kipuilee juurikin yläreisien kohdalla pakottavana ja puristavaa tunteena. Tämä sopii välilevyn pullistuman heijastealueelle lääkärin mukaan. Istuminen on pahinta, samoin seisominen paikallaan. Pärjäsin tätä ennen ilman särkylääkkeitä, mutta nyt niitä on taas pakko käyttää. Yöllä kipu rauhoittuu jossain vaiheessa ja aamulla on ollut ihan ok olo, mutta heti liikkeelle lähdön jälkeen n. parin tunnin päästä pakottaa ja kipuilee. 

Onko täällä muita, joilla välilevypullistuma aiheuttaa kipua etureisiin? Mikä teillä on paras tapa edesauttaa paranemista ja vähentää kipua? Selkä on lisäksi jäykkä istumisen jälkeen. On kauhea morkkis, jos itse aiheutin tämän liialla aktiivisuudella, enkä malttanut ottaa tarpeeksi rauhassa silloin kun kipu oli vain selässä. 

Olisi kiva kuulla etenkin toipumistarinoita!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole aiheuttanut sitä aktiivisuudella. Iskiakseen suositellaan kevyttä liikuntaa, kävely yksi niistä. Kun selkä on kipeytynyt, se ottaa helposti itseensä. Kannattaa syödä tarvittaessa särkylääkettä ja yrittää liikkua, esim. vesijuoksu ja normaali kävely ovat hyviä. Iskiaksesta toipumiseen voi mennä useampi kuukausi ja toipuminen on usein aaltoliikettä.

Vierailija
2/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reisien pakottaminen on itselle tuttua ajoittain. Silloin minulla on myös alaselkä kipeä. Liekö sitten samaa kuin sinulla ap. Minulla kipu on asettunut yleensä noin viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

B 12 vitamiini auttaa

Vierailija
4/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogavenytykset peliin, hierontaa, lämpimiä vaatteita ja eteenkin pitkävartisia lämpimiä saappaita. Akupunktiolla saa sen kokonaan oireettomaksi jos haluaa. 

Vierailija
5/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko selkä magneettikuvattu?

Siitä näkee suoraan, kuinka paha vamma on.

Mulla oli repeytynyt koko välilevy joka ikisestä kuorestaan ja välilevyn sisällä oleva massa puristi todella pahasti jalkaan menevää hermoa. Tilanne paheni kuukausi kuukaudelta ja lopulta selkä piti leikata, sillä en kyennyt enää kävelemään.

95%:lla ihmisistä keho sulattaa ja poistaa sen välilevyn sisältä pursunneen massan ja ihminen paranee. Lopuilla 5 %:lla keho ei näin tee ja selkäleikkauksessa sitten poistetaan tuo massa ja vapautetaan hermo puristuksista.

Mulla jäi ikuiseksi vaurioksi jalkaan lievää puutuneisuutta ja kramppeja, ehdin oireilla noin 8 kk ennenkuin jouduin yllättäen ambulanssilla kiireellisen selkäleikkaukseen.

Vierailija
6/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joogavenytykset peliin, hierontaa, lämpimiä vaatteita ja eteenkin pitkävartisia lämpimiä saappaita. Akupunktiolla saa sen kokonaan oireettomaksi jos haluaa. 

Jos on välilevypullistuma niin en todella tekisi joogavenytyksiä. ( Ne on ihan ok ennaltaehkäisemään) Kävely on paras ja varaudu että voi viedä viikkoja että tulee takapakkia välillä. Vältä istumista, etukurottelua ja nostelua! T 8kk välilevypullistuman kivuissa ollut 

Vierailija
8/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/10 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 kuukautta mennyt vähitellen alkaa helpottaa mutta vieläkin jalassa puutumista, joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Vierailija
10/10 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen kävely ja vesijuoksu ovat olleet itselleni hyviä liikuntamuotoja. Myös rauhallinen kuntopyöräily voi toimia, ja joillakin jopa crosstrainer, joskin joillakin se ärsyttää, koska tekee selkään kiertoliikettä. Kannattaa kokeilla, mikä sinulla toimii eikä pahenna kipua. Ja jos vaiva kestää pitkään, niin voi jossain kohtaa kokeilla uudestaankin sellaista, mikä aiemmin ei toiminut. Esim. minulla kuntopyöräily alussa pahensi oireita, mutta nyt 4+ kuukauden kohdalla pystyn tekemään sitä hyvin, eli olen lisännyt sen valikoimaani. Samoin uinti alussa minulla pahensi (vesijuoksu toimi), mutta nyt pystyn jo vähän uimaan.

Kaikki venytykset ja joogaliikkeet jättäisin akuuttivaiheessa väliin. Ne helposti ärsyttävät jo ärtynyttä hermoa entisestään. Ne tuntuvat ehkä hetken hyviltä, mutta seuraavana päivänä kipu on monilla pahempi. Hermo reagoi usein viiveellä, eli tämä hyvä huomioida kaikissa kokeiluissa.

Silloin kun kipu on kovaa, kipulääkkeistä voi olla apua. Minulla käsikauppalääkkeet eivät riittäneet, mutta lääkäristä sain tehokkaammat tropit. Kipua kannattaa hallita myös lepoasennoilla, eli jos kipu häritsee olemista, niin etsi asentoja, joissa kipu on helpompi. Toimivat lepoasennot ovat yksilöllisiä, mutta esim. Selkäliiton sivuilta löytyy vinkkejä. Ylipäätään lepoa ja liikettä kannattaa jaksottaa, eli ole liikkeellä sellaisissa pätkissä kuin kulloinkin pystyt ja lepää välissä sen verran mitä tarvitsee.

Tämä on ennen kaikkea kärsivällisyyttä vaativa vaiva, joka etenkin aktiivisella ihmisellä pistää helposti arkielämän uusiksi. Vaiva voi kestää kuukausia, mutta useimmiten paranee onneksi itsestään vähä vähältä helpottaen. Jos tulee ns. red flag -oireita (nämä löytyvät netistä esim. käypä hoito -sivuilta), niin sitten toki heti lääkäriin, koska voi vaatia nopeaa leikkausta. Useimmilla ei kuitenkaan vaadi.

Tsemppiä!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä