Leikkaatko itse varpaan kynnet vai menetkö aina jalkojenhoitajalle?
Kommentit (55)
Itse tietenkin kun ei tässä iässä (55v) ainakaan vielä ole mitään fyysisiä esteitä. Voihan olla, että vanhemmiten kroppa jäykistyy tai näkö heikkenee niin, ettei enää onnistu. Se on sitten sen ajan murhe.
Vierailija kirjoitti:
Jalat kylvetetään ensin pitkässä suihkussa tai pesofatissa. Sitten leikataan, viilataan, raspataan ja rasvataan. Itse teen, N 65, notkea.
Ei ihan näin. Kylvettämistä ei suositella, kun vettynyt iho on alttiimpi infektioille eikä raspaaminen varsinkaan kannata: se vain lisää kovettumia, kun raspaamalla ärsytetty iho alkaa "korjata" itseään.
Itse käytän 2 kertaa vuodessa kuorivaa jalkanaamiota - korostan, että vähintään puoli vuotta pitää olla väliä. Kovettumat kuoriutuvat ilman mekaanista hankausta ja jalat pysyvät sileänä pitkään. Ei juuri tarvitse rasvaillakaan.
Varpaankynnet leikkaan ja viilaan ehkä kerran kahdessa kuussa tai silloin, kun tarvetta tuntuu. Saunan jälkeen, kun ne ovat pehmeämmät ja samalla puhdistan kynnenaluset ja tarkistan, ettei mikään kynsi ole kääntymässä sisäänpäin. Ja sitten lakkaus. Olen perusterve ja norminotkea, eikä ylimääräistä läskiäkään ole kuin pari kiloa ympärillä, joten jalkojen hoito sujuu omin voimin - viimeisillään raskaana ollessa kieltämättä oli vähän hankalampaa ylettää huoltamaan varpaita perusteellisesti, mutta niin se vaan sekin onnistui.
Jalkahoitajalla kannattaa ehdottomasti käydä, jos itsellä on jotain esteitä hoitamiseen ja diabeetikoiden pitää tietenkin olla aivan erityisen huolellinen jalkojen hyvinvoinnin suhteen. Muutenkin jaloista voi alkaa vaikka mitä terveysongelmia ja ikäviä infektioita.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän mutta vaikeaa on. Ei varaa jalkojenhoitajaan. Joskus haavoja kun hankaavat varpaisiin. Ikä 46.
Osta kynsiviila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin kovat ja paksut, ettei riitä puristusvoima millään leikkurilla, joten muutaman kuukauden välein hinkutan viilalla lyhyiksi. Välillä annan vaan olla ja viilaan sitten kun repeävät ja lohkeavat, koska en vaan jaksa istua huonossa asennossa ja viilata, viilata ja viilata useampaa kymmentä minuuttia.
Sulla on kynsisieni tai jokin muu kynsisairaus. Käväise lääkärissä, terveet kynnet eivät ole noin paksut.
Ei ne tee muuta kuin ottaa kynnen kokonaan pois, minkä jälkeen kynsi kasvaa vaan entistä paksumpana takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän mutta vaikeaa on. Ei varaa jalkojenhoitajaan. Joskus haavoja kun hankaavat varpaisiin. Ikä 46.
Mikä siinä on vaikeaa?
Eteen tuleva maha. Eli lihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa?
Kaikki eivät yllä.
Mitä mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat niin kovat ja paksut, ettei riitä puristusvoima millään leikkurilla, joten muutaman kuukauden välein hinkutan viilalla lyhyiksi. Välillä annan vaan olla ja viilaan sitten kun repeävät ja lohkeavat, koska en vaan jaksa istua huonossa asennossa ja viilata, viilata ja viilata useampaa kymmentä minuuttia.
Sulla on kynsisieni tai jokin muu kynsisairaus. Käväise lääkärissä, terveet kynnet eivät ole noin paksut.
Ei ne tee muuta kuin ottaa kynnen kokonaan pois, minkä jälkeen kynsi kasvaa vaan entistä paksumpana takaisin.
Vaihdatko kengät uusiin ja peset sukat 60 C?
Mies leikkaa minun varpasnkynteni.
Käyn jalkahoitajalla kolmen kuukauden välein
Maksaa 48€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdatko kengät uusiin ja peset sukat 60 C?
Joka kerta, vaikka sientä ei ole ikinä löydetty. Sukat pyörii aina vähintään 60 asteessa.
Todellakin hoidan jalkani itse, koska kykenen. Mielestäni ei ole mikään spesiaalihomma, vaan huolto sujuu muun ihonhoidon yhteydessä, ja kynsiä voi hieman siistiä halutessaan vaikka joka päivä, jolloin niistäkään ei pääse tulemaan mitään erikoisoperaatiota edellyttävää työmaata. Olen 60-vuotias, eikä ikä ole vaikuttanut ainakaan vielä tähän asiaan millään lailla.
Suihkun jälkeen leikkaan itse. Silloin kynsi on kostea ja leikkautuu helpommin eikä repeydy. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt jalkojenhoitajalla, manikyyrissä tai kosmetologilla.
Terveisin Salme 72 v.
Hyvä Salme. Jos ei siihen pysty on jo vähän ongelmaa. Hyvin ylipainoiset keski-ikäiset eivät pysty pedikyyrin.