Eivätkö vanhemmat enää kerro joulupukista?
Olen pettynyt. Mulla on 2-vuotias lapsi ja olen monta vuotta oodottanut, että pääsen hassuttelemaan ja jakamaan joulun taikaa lapseni kanssa. Olemme kertoneet hänelle joulupukista, joka asuu Korvatunturilla ja tuo kaikille lahjoja jouluna. Eli siis perus satu joka lapsille syötetään, tai niinhän minä luulin. Olen nyt kuullut jo monilta vanhemmilta, joilla on 1-4-vuotiaita lapsia, että heille on alusta asti kerrottu joulupukin olevan satua ja että vanhemmat hankkivat lahjat lapsille. Asiasta myös puhutaan avoimesti, joten taika on meinannut meidänkin lapselle jo paljastua :( Onko tämä nyt nykytrendi?? Mistä johtuu? Kerrotko sinä lapsillesi joulupukista? Miksi kerrot, miksi et?
Kommentit (8)
Miksi siis?
Joulupukki ja suojelusenkelithän eivät liity millään tavalla toisiinsa. Toinen liittyy uskontohömpötykseen ja toinen on puhtaasti satua, joka lapselle aina lopulta paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis?
Joulupukki ja suojelusenkelithän eivät liity millään tavalla toisiinsa. Toinen liittyy uskontohömpötykseen ja toinen on puhtaasti satua, joka lapselle aina lopulta paljastuu.
Hömppää mikä hömppää. Ei saa uskotella mitään olematonta. Sadut ovat eri juttuja, niissä nautitaan tietoisesti fantasiasta.
Meillä lapsi otti omakseen ajatuksen joulupukista, kun kävimme Rovaniemellä joulupukin kylässä. Mutta sillä jenkkiajatuksella, että tuo yön aikana lahjat. Tehtiin sitten kompromissi ja leikittiin mukana, että pukki tuo yhden lahjan.
Mutta en kyllä suosittele kenellekään. Me kerroimme lapselle n. 8-vuotiaana, että pukki ei tuo lahjaa, vaan me ollaan aina ostettu myös se yksi lahja. Oli kyllä todella sydäntäsärkevää nähdä sekä lapsen pettymys että se miten tajusi meidän valehdelleen hänelle vuosia. Kadun, että lähdimme aikoinaan tuohon, vaikka alun perin oli tarkoitus olla rehellinen. Ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät joulupukkitarinaa lapsilleen syötä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi otti omakseen ajatuksen joulupukista, kun kävimme Rovaniemellä joulupukin kylässä. Mutta sillä jenkkiajatuksella, että tuo yön aikana lahjat. Tehtiin sitten kompromissi ja leikittiin mukana, että pukki tuo yhden lahjan.
Mutta en kyllä suosittele kenellekään. Me kerroimme lapselle n. 8-vuotiaana, että pukki ei tuo lahjaa, vaan me ollaan aina ostettu myös se yksi lahja. Oli kyllä todella sydäntäsärkevää nähdä sekä lapsen pettymys että se miten tajusi meidän valehdelleen hänelle vuosia. Kadun, että lähdimme aikoinaan tuohon, vaikka alun perin oli tarkoitus olla rehellinen. Ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät joulupukkitarinaa lapsilleen syötä.
Miksi kerroitte tuon ikäiselle, ettei joukupukki ole totta? Miksi ette vain odottaneet, että lapsi on riittävän kypsä tajuamaan sen itse? En minäkään tuolla teidän tavalla toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroitte tuon ikäiselle, ettei joukupukki ole totta? Miksi ette vain odottaneet, että lapsi on riittävän kypsä tajuamaan sen itse? En minäkään tuolla teidän tavalla toimisi.
Koska lapsi pyysi joulupukilta monen sadan euron lahjaa eikä saanut sitä. Siihen mennessä oli saanut aina sen yhden toivotun lahjan joulupukilta. Alkoi itse ensin epäilemään, että ei ole ollut tarpeeksi kiltti ja sitten, että joulupukki on huijausta. Ei jatkettu valehtelua. Eikö tämä ole aika normaali tapa, miten lapset saa tietää?
Sehän on nyt ihan hullua väittää lapselle että joulupukki AINA toteuttaa toiveen. Alusta asti pitää kertoa ettei joulupukki kaikkea voi tuoda ja siksi lapset esittääkin useita eri toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on nyt ihan hullua väittää lapselle että joulupukki AINA toteuttaa toiveen. Alusta asti pitää kertoa ettei joulupukki kaikkea voi tuoda ja siksi lapset esittääkin useita eri toiveita.
Niinpä ja mun mielestä lapsille saa valehdella joulupukista. Mitätön aika se lapsuus niin vähän taikuutta edes silloin. Takaan että elämässä tulee paljon pahempia pettymyksiä kuin se että vanhemmat valehteli joulupukista. Jonakin päivänä lapsi tajuaa että vanhemmat ovat harrastaneet seksiä. Pahempaa ne saattavat yhä harrastaa sitä voi oksennus.
En ole tuputtanut mitään uskomuksia Joulupukista suojelusenkeleihin. Nuorempi uskoi joskus joulupukkiin pari vuotta ihan omasta tahdostaan.