Jos sähköt katkee kun ei oo varaa maksaa, niin saako sit myös häädön?
Vaatiiko vuokranantaka että asukas pitää sähköjä?
Vuokrat on kaikki maksettu, mut kela huomioi enää vaan 45e/kk sähköi ni 30e jää koko ajan maksamatta...
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
240 kWh/kk kerrostalokaksiossa? Joku ei nyt täsmää. Meillä rivarikolmiossa, 2 aikuista, ajalla 1.7.-31.12. keskimääräinen päiväkulutus ollut 4,4 kWh ja se sisältää niin auton lämmityksen kun saunomisenkin. 135 kWh tai vähän alle ollut /kk, paitsi syyskuu kun sähkö oli halpaa niin saunottiin 3-4 krt/vko. Nyt ehkä kerran viikossa, sellasena päivänä kun sähkö on edullista. Pörssisähköä, yhteensä 62,74 euroa puolessa vuodessa, aika tasan 10,-/kk keskimäärin, siirtomaksut päälle, vajaan 10,-/kk.
Niin, sen verran juuri...olen jo moneen kertaan kertonut.
Mikä siinä ei täsmää? En minä mitään niille luvuille mahda.
Ap
Hyvänen aika, käytön mukaan sinua veloitetaan ja sinun kulutuksesi on kolminkertainen säästävään kulutukseen nähden. Nimenomaan sinähän sen kulutuksen teet ja siitä vastaat. Tämä ketju on täynnä ideoita ja vinkkejä ja yhteenkään et ole kommentoinut mitään rakentavaa kuten että aiot sitä noudattaa ja asian selvittää.
Aikuisuus on sitä että selvittää tällaisia asioita, ei ne kenestäkään taida mitään huvittelujuttuja olla vaan ihan vaan hoidettavia asioita.
Sulla on niin onnellinen tilanne, että saat asua ja elää ilmaiseksi yhteiskunnan laskuun. Sähkölaskukin maksetaan. Voit nyt ihan vapaasti valita, että joko a) vaihdat sähkösopparia b) kulutat vähemmän c) maksat itse erotuksen tai d) elät sähköttömässä kämpässä.
Ei tosiaankaan ole mikään kohtuuton tuo sähkönkulutusehto. Jos ei se kelpaa niin ole ilman, aikuisen ihmisen vapaa valinta. Et todellakaan ole mikään onneton uhri joka ei voi edes sähkönkulutukselleen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en haluaisi olla tyly, lannistava enkä ilkeä. Toivon että jaksaisit vastata. Minun ja ehkä monen muunkin on aidosti vaikea ymmärtää, miten tuo 30e/kk eli euro päivässä on sinulle noin valtava rahamäärä.
Ymmärrykseni mukaan kaikista vähävaraisinkin ihminen pystyy Suomessa sentään elämään, syömään, pukeutumaan ja pakolliset eli reseptilääkkeetkin korvataan.
Sinun vuokra-asuntosi on pienehkö, saanet siihen asumistuen etkä kuulosta harrastavan mitään erityisen kallista. Et maininnut lapsistakaan. Mihin sinun rahasi käytännössä noin tarkkaan siis menevät?
Konkreettisesti euron säästö on vaikkapa halvin vissypullo tai olisiko lottorivi (en ole varma), lakupötkö, kallis kasvihuonetomaatti, porkkanapussi tai muutama kaupan muovikassi. Tai hintaero kaupan halpismerkin tai merkkituotteen välillä.
Jos elämä on noin tiukkaa, niin ilmeisesti et siis ikinä "tuhlaa" mihinkään tämmöiseen. En ymmärrä
Perustoimeentulotuki on ammattilaisten laskema summa, eikä siitä ole varaa maksaa sellaista johon sitä ei ole tarkoitettu.
Mulla menee joka sentti tuesta joka kk, ja jää ostamatta asioita silti.
Ap
En ole kysyjä mutta kiitän vastauksestasi, ap. Et siis avustettunakaan kykene kertomaan, mihin sinä rahasi käytät.
Ei siis ole mitään erityistä syytä, miksi juuri sinä et voisi maksaa sähkölaskuasi. Hyvin moni meistä suomalaisista ei saa senttiäkään yhteiskunnalta ja sen lisäksi me maksamme paitsi itsellemme niin myös teille kaiken.
Miksi siis ap kaiken ilmaisen keskellä yhä valitat? Missä on kiitos? Missä on omastasi antamisen valmius? Se sama joka meillä monilla täytyy olla tehdäksemme kovasti töitä sinunkin elättämiseksi joka ikinen päivä.
Ap, koska et kykene kuvaamaan edes jo toteutunuttakaan toimintaasi, en todellakaan usko, että kykenet myöskään suunnittelemaan, arvioimaan saati hallitsemaan sitä.
Sinä olet mielestäsi vastuuton kaiken uhri, sinulla on vain oikeuksia. Vastauksistasi huomaa että sinä käytät sen yhteiskunnalta saamasi vähintäänkin tonnin kuussa typerästi.
Asumismenot aina ensin. Kehitysvammaisistakin valtaosa kykenee ymmärtämään tämän verran! Ei ole merkitystä, miltä se elämään kuuluvien pakollisten laskujen maksaminen tuntuu. Ne vain pitää hoitaa.
Sinun tapauksessasi mikään sinulle annettu rahasumma ei tulisi riittämään. Asenne on sinulla niin pielessä.
Jos vaihtoehtona on kokonaan ilman sähköä, niin olisin alkuun, vaikka joka toinen päivä ilman.
Se, että et pysty ratkaisemaan asiaa..? Hmm. Minun mielestä kaikilla ei ole rahkeita asua itsenäisesti. Työssäkäymättömyys jo yksin kertoo tästä, saati että tuettunakaan ei pärjää.
Säästä ruuasta. Jätät vaan kuussa 30e vähemmän ruokaa ostamatta, nii on varaa sähköön. Se kun on vain 1e päivässä vähemmän. Katselet ja vertailet tuotteiden hintoja, niin johan säästyy. Oikeasti.
Itse olen ollut aika pennitön joulusta asti. Maksan peruslaskut, vaikka työssäkin käyn. Nyt mennään sillä mitä kaapeissa on. Kuun lopussa tulee lisiä, en tuhlaa niitäkään kun pitää saada talous kasaan. En mitään ylimääräistä edes tarvii. Vapaapäivät istun kotona ja juon kahvia. Sitä sentään on kaapissa. No ostin mä 53centillä 4 omenaa jos sitä herkuttelis uuniomenalla, toki nekin voin leivinuunissa tehdä. Mutta laskut ensin.
Jos huoneistokohtaista sähkölämmitystä ei ole (jokin muu lämmitysmuoto), niin ei ole pakko olla sähköjä. Voit jatkaa asumsta, kunhan huolehdit että jääkaappi ja pakastin ovat myös tyhjänä mistään pilaantuvasta, eikä valuta vettä pitkin lattioita. Näitä tilanteita tulee nyt 2024 mittaan, kun tukia ja niiden ehtoja vedetään tiukille. Tälläkin palstalla moni kuvittelee, että toimeentulotuki on automaattinen läpihuutojuttu, joka kuuluu kaikille halukkaille. Sitä se ei todellakaan ole. Eli jos työttömyysraha evätään, ei ole läheskään kaikilla mitään asiaa toimeentulotukea anomaan. Syyksi riittää mikä tahansa kiinteä omaisuus, joka katsotaan helposti myytäväksi.
Asut siis yksin kaksiossa eli joudut maksamaan osan vuokrasta perusosasta.
Muuta pienempään/halvempaan asuntoon niin sulla on varaa se sähkökin maksaa.
Veikkaan kyllä ettei kyse ole siitä vaan että sua ei vaan kiinnosta maksella sun sähkölaskua joka ei muutaman kk päästä ole enää vain 30e. Sulla vaan kerääntyy sitä summaa maksettavaksi kuin mitä jätät rästiin. Sen päälle viivästyskulut, perintämaksut ym ja kentis oikeuskulut
Kannattaa selvittää paljon tulee kuluja sähköjen katkaisemisesta ja takaisin kytkennästä.
Et ilmeisesti edellisestä aloituksestasi oppinut mitään/saanut asioita hoidettua. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijään joka auttaa sua näissä asioissa..
Sulla on se 20snt/kwh soppari, jonka voit vaihtaa heti pois. Se tulee vaihtaa halvempaan mutta et saa tätä tehtyä vaan teet vain tänne aloituksia. Kela/sossu maksaa ne sähkös KUN sopimus on ajantasainen ja sähkölaskusi pienenee ainakin puolella. Usko nyt jo!
Tarvitset ilmeisesti ihan oikeaa käytännön apua joten ota yhteyttä siihen sosiaalityöntekijään. Tai vaihtoehtoisesti tee itsestäsi huoli-ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehtona on kokonaan ilman sähköä, niin olisin alkuun, vaikka joka toinen päivä ilman.
Se, että et pysty ratkaisemaan asiaa..? Hmm. Minun mielestä kaikilla ei ole rahkeita asua itsenäisesti. Työssäkäymättömyys jo yksin kertoo tästä, saati että tuettunakaan ei pärjää.
Sammuttaisit pakastimen joka toiseksi päiväksi? Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti edellisestä aloituksestasi oppinut mitään/saanut asioita hoidettua. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijään joka auttaa sua näissä asioissa..
Sulla on se 20snt/kwh soppari, jonka voit vaihtaa heti pois. Se tulee vaihtaa halvempaan mutta et saa tätä tehtyä vaan teet vain tänne aloituksia. Kela/sossu maksaa ne sähkös KUN sopimus on ajantasainen ja sähkölaskusi pienenee ainakin puolella. Usko nyt jo!
Tarvitset ilmeisesti ihan oikeaa käytännön apua joten ota yhteyttä siihen sosiaalityöntekijään. Tai vaihtoehtoisesti tee itsestäsi huoli-ilmoitus.
Oon eri, ja mulla on vielä kalliimpi soppari. Se vaihtaminen on tehty turhan vaikeaksi. Onneksi mulla ei ole tollasia rahaongelmia. Mun yksiön sänköt on 40e kuussa!
Ap, en haluaisi olla tyly, lannistava enkä ilkeä. Toivon että jaksaisit vastata. Minun ja ehkä monen muunkin on aidosti vaikea ymmärtää, miten tuo 30e/kk eli euro päivässä on sinulle noin valtava rahamäärä.
Ymmärrykseni mukaan kaikista vähävaraisinkin ihminen pystyy Suomessa sentään elämään, syömään, pukeutumaan ja pakolliset eli reseptilääkkeetkin korvataan.
Sinun vuokra-asuntosi on pienehkö, saanet siihen asumistuen etkä kuulosta harrastavan mitään erityisen kallista. Et maininnut lapsistakaan. Mihin sinun rahasi käytännössä noin tarkkaan siis menevät?
Konkreettisesti euron säästö on vaikkapa halvin vissypullo tai olisiko lottorivi (en ole varma), lakupötkö, kallis kasvihuonetomaatti, porkkanapussi tai muutama kaupan muovikassi. Tai hintaero kaupan halpismerkin tai merkkituotteen välillä.
Jos elämä on noin tiukkaa, niin ilmeisesti et siis ikinä "tuhlaa" mihinkään tämmöiseen. En ymmärrä miten elämä voi olla noin tiukkaa ja haluaisin aidosti ymmärtää.
Sairastaminen on kallista, mutta eikö sairaalapäivät, poliklinikkakäynnit yms saa toimeentulotukeen, kun kerran reseptilääkkeetkin korvataan? Täysimääräisesti vieläpä. (Sekin on aivan huikea etu.)
En kadehdi tukia, en toivo että niitä leikataan aidosti niiden tarpeessa olevilta ja ymmärrän hyväosaisuuteni, että olen kyennyt opiskelemaan ja työhön. Toivon sinulle ap voimia!