Jos sähköt katkee kun ei oo varaa maksaa, niin saako sit myös häädön?
Vaatiiko vuokranantaka että asukas pitää sähköjä?
Vuokrat on kaikki maksettu, mut kela huomioi enää vaan 45e/kk sähköi ni 30e jää koko ajan maksamatta...
Kommentit (73)
eikö sinulle jo pari päivää sitten vastattu, että irtisano se toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja ota halvempi + opettele säästämään sähköä
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä kommentteja aloittajalle. Mikä teitä vaivaa. Onko persut täällä haukkumassa ihmisiä vai poikaset.
Demarisossupummiko se taas ulisemassa täällä?
Voithan sä tohon varmaan hakea jotain harkinnanvaraista tai ehkäisevää mutta en usko, että 30e on kenellekään ratkaiseva tekijä, sen kyllä saa kasaan jostain.
Vuokranantaja varmaan alkaa häätämään siinä vaiheessa, jos ja kun asuntoon alkaa tulemaan vaurioita sähköttömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kysytty, sanottiin että aika kauan saa olla maksamatta ennen kuin katkaistaan. Ilman sähköjä ei kukaan pärjää.
Kova väite "ei kukaan pärjää"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siis asut jos tuo 45e ei riitä sähköön?
Mulla sähkölasku on 58e. Kaksio kerrostalossa.
Mulla on 18-25 euroa. 3 h ja keittiö. Elämä on valintoja, paitsi ap:n oikeuksiin tietysti kuuluu lämmittää saunaa kaksi tuntia illassa toisten laskuun..
Mistä tuohon hintaan saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 18-25 euroa. 3 h ja keittiö. Elämä on valintoja, paitsi ap:n oikeuksiin tietysti kuuluu lämmittää saunaa kaksi tuntia illassa toisten laskuun..
Mulla ei ole saunaa.
42-neliöinen kaksio on. Kerrostalo
Ap
Miten ihmeessä sitten saa tuollaisen laskun aikaiseksi? Oletko ajatellut säästää jostakin? Onko sulla lattialämmitys täysillä?
Ei ole lattialämmitystä mihon itse voisin vaikuttaa.
240kwh/kk se on ollut aina. Ei oo saunaa.
Jääkaappi, valaistus, uuni, liesi ja tietokone on jotka kuluttaa...ei muuta.
En tiedä miten voisin kuluttaa vähemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä tohon varmaan hakea jotain harkinnanvaraista tai ehkäisevää mutta en usko, että 30e on kenellekään ratkaiseva tekijä, sen kyllä saa kasaan jostain.
Vuokranantaja varmaan alkaa häätämään siinä vaiheessa, jos ja kun asuntoon alkaa tulemaan vaurioita sähköttömyyden takia.
Eli sähköyhtiö ei välitä siitä että en maksa 30 euroa koska he saavat sen kasaan jostain?
Mulla ei ole varaa maksaa sitä.
Ap
Eihän vuokranantaja edes tiedä, onko sähkö päällä vai ei. Aika turhaa maksaa ylimääräistä sähkön palauttamisesta.
Sulla on joku laite rikki ja kuluttaa liikaa. Mulla on samat laitteet PLUS sähköllä lämpeävä käyttövesi, ja menee tuon verran. Ja veden lämmitykseen siitä menee iso osa, jota siis sulla ei pitäisi kulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sähköyhtiö ei välitä siitä että en maksa 30 euroa koska he saavat sen kasaan jostain?
Mistä näitä kerjuuviestejä sikiää, ei täällä kai rahaa jaeta eikä rahan keruutakaan järjestetä.
Pyydä lisää maksuaikaa ja kerää vaikka pulloja. Eikö sinulla ole vanhempia, tai ketään ystävää, vai onko heiltä saatu apu jo tapissa. Anteeksi kylmyyteni, mutta kyllä vuokra ja sähkö on ensimäisenä hoidettava oli mikä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varmasti ne saa. Sulta jossain vaiheessa ja korot ja karhut päälle ja jos et maksa, niin ulosottoon. Sä olet heille velkaa, sulle tulee tulemaan ongelmia. Tee jotain tai haet sitä ehkäisevää.
Ne katkaisu ja uudelleenkytkentä maksut vasta kalliita on jos tuo on iso raha.
Elän siis itsekin tuilla, mutta tiedän miten ja mistä saan rahaa jos tarve tulee (ja itseasiassa teen koko ajan enkä vain istu ja mietiskele asiaa). Tänään esim olen saanut 30e tekemistäni koruista.
Kuulemma käytetyistä pikkareista saa jopa 50e. Itse tosin olen toistaiseksi tyytynyt vaan myymään käsitöitä ja teen jokaisen pikkuhomman missä apua tarvitaan ja mistä yhtään maksetaan. Tuolla on ihmisiä pulassa lumen takia. Laita kauppoihin ilmoituksia, joissa sanot tekeväsi töitä korvausta vastaan, vai etkö tosiaan osaa yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-25 € kuukausihintaan? Elän ihan normaalisti enkä säännöstele mitään. Pörssisähkö on käytössä. Tietysti siis kyseessä on käyttösähkö, lämmitys kaukolämmöllä. Saunaa ei ole, tiskikone, pyykkikone ja kuivuri on. Jääkaappi-pakastin on, valot ja läppäri päällä enimmän aikaa (LED-lamput eivät paljon sähköä vie), reititin oikeastaan aina päällä (en yleensä muista reissuun lähtiessä katkaista). Ruokaa teen enimmäkseen airfryerilla ja liedellä ennemmin kuin uunilla, tässä nyt lähinnä kyse nopeudesta. Ilmankostutin pöhisee enimmän aikaa talvikaudella. Tiskikone vie noin 1 kWh (pesen aina kuumalla) ja pyykkikone 1 tai 1,2 kWh ohjelmasta riippuen (selvitin silloin kun sähkön hinnoilla alettiin pelotella).
Sulata pakastin ja jääkaappi, vähentää kulutusta. Sammuta tietokone yöksi. Onko kuinka vanha jääkaappi? Oletko ajatellut sammutella valoja tiloista, joissa et oleskele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-25 € kuukausihintaan? Elän ihan normaalisti enkä säännöstele mitään. Pörssisähkö on käytössä. Tietysti siis kyseessä on käyttösähkö, lämmitys kaukolämmöllä. Saunaa ei ole, tiskikone, pyykkikone ja kuivuri on. Jääkaappi-pakastin on, valot ja läppäri päällä enimmän aikaa (LED-lamput eivät paljon sähköä vie), reititin oikeastaan aina päällä (en yleensä muista r
Tähän vielä että jääkaappi-pakastin vie 1 kWh eli 30 kWh/kk. Kylmälaitteethan vievät paljon sähköä, koska ne ovat aina päällä.
Nykyiset led valot vielä noin 5W. Vuorokaudessa oo pyöristettynä 0.1 kWh eli sentin tai kaksi. Valoja sammuttamalla ei nykyään enää säästä kuin enintään jonkun euron VUODESSA.
Jos on esimerkiksi sähkölämmitys, joka katkeaa sen takia, että on sähkölasku maksamatta, niin sitten olet korvausvelvollinen, jos joku jäätyy ja vaurioituu asunnossa lämmönpuutteen takia.
30e kuulostaa tosi pieneltä summalta. Kannattaisi ruveta tekemään jotain sen eteen, että saa moisen pikkusumman kasaan. Jos joutuu jotain korvaamaan, se on huomattavasti isompi summa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on joku laite rikki ja kuluttaa liikaa. Mulla on samat laitteet PLUS sähköllä lämpeävä käyttövesi, ja menee tuon verran. Ja veden lämmitykseen siitä menee iso osa, jota siis sulla ei pitäisi kulua.
Mikä voisi olla? Jääkaappi?
Paljonko pöytäkone kuluttaa?
Useamman vuoden mulla ollut sama kulutus kesät talvet
Ap
Tuskin saat häätöä sillä perusteella, jos sähköttömyys ei aiheuta asunnolle vaurioita. Se mikä mulle tulee mieleen, joka vaurioita voi aiheuttaa (jollei ole sähkölämmitystä) niin meillä ainakin huippuimuri vaatii sähköä.
Kuulostaa kyllä älyttömän isolta sähkönkulutukselta. Meillä 3h+k+s, kaukolämpö, ja viime kuun sähkölasku oli alle 40,- ja siinä oli jo 3 kk siirtomaksut mukana, pörssisähkö. Saunan käyttö on se, mitä meillä nykyään harkitaan, ja katsotaan, että se lämpiää vaan halvemman sähkön päivinä, vähintään kerran viikossa kuitenkin. Astianpesu- sekä pyykinpesukone käynnissä pari kertaa viikossa kumpikin, ruokaa laitetaan ja telkkaa katsotaan. Niin, ja lisäksi auton lämmitys, jokaisena arkiaamuna, sisätilanlämmitintä en ole kyllä kotona lämmittäessä käyttänyt, se on käytössä vain työpaikalla. Meitä siis 2 henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Sulata pakastin ja jääkaappi, vähentää kulutusta. Sammuta tietokone yöksi. Onko kuinka vanha jääkaappi? Oletko ajatellut sammutella valoja tiloista, joissa et oleskele?
Tää on kaksio 42m2.
Ei hirveesti oo "tiloja"
Pakastimen sulatin just syksyllä. Ei vaikutusta kulutukseen
Ap
Miten ihmeessä sitten saa tuollaisen laskun aikaiseksi? Oletko ajatellut säästää jostakin? Onko sulla lattialämmitys täysillä?