Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaisia asioita omana kouluaikanasi opetettiin vielä lapsille, mitä omalle lapsellesi ei opeteta enää koulussa?

Vierailija
18.01.2024 |

Itselleni opetettiin kaunokirjoitusta. Harmittaa hirveästi, ettei samaa taitoa opeteta enää nykyajan lapsille. Omankin lapsen käsiala näyttää ihan harakanvarpailta. 😒

Kommentit (557)

Vierailija
41/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Afrikan valtiot ulkoläksynä sekä alueen isot järvet ja vuoristot

Vierailija
42/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen askartelutyö, mustekynän pyyhin.  Ympyrän muotoisia kangaspaloja yhdistettiin ompelemalla nappi keskelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän lapsille opetettu joukko-oppia, rukouksia ja aikahiihtoa? 

Olette melko vanhoja siinä tapauksessa, koska minä olen jo 53-vuotias ja minun lapsille ei ole opetettu. Lapseni ovat käyneet koulua vuosina 2006-2018.

kysyn tätä, koska kommenttini sai alapeukkuja. 

Matematiikan oppimäärä alkaa joukko-opilla kaikilla asteilla.

Sä voit googlettaa, mitä tarkoitan joukko-opilla. Termillä on ilmeisesti kaksi merkitystä. 

Vierailija
44/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasian valtiot ulkoläksynä

Vierailija
45/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin se kaunokirjoitus oli yksi. Käsitöissä oli ristipistoja, niitä ei varmaan nykyään enää opeteta. Liikunnassa oli pakollinen telinevoimistelu, joka oli kauheaa ja pelottavaa, myös päällään piti oppia seisomaan.

Uskonnossa luettiin Raamattua ja opeteltiin ulkoa kaikkea mahdollista kymmenestä käskystä Jaakobin poikiin.

Joulu- ja kevätjuhlissa vedettiin hirveän pitkiä ja vaikeita lauluja sekä näytelmiä, joissa oli kymmeniä sivuja ulkoa opeteltavaa.

Ylipäätään ulkoa opeteltiin paljon melkein kaikissa aineissa.

Kävin ala-astetta 80-luvulla.

Vierailija
46/557 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtointoa. Luokan seinässä oli ehkä Suomen ladun lista, johon sai laittaa ruksin omalle kohdalle, jos oli hiihtänyt kilometrin.

Vierailija
47/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisrodut opetettiin. Se n-sana opeteltiin oppikirjasta.

Vierailija
48/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

piirtoheittimen käyttöä, Luko-pelit,10-sormijärjestelmä

Mun lapset ovat tehneet luko-pelejä, ihan tässä nykyajassa. Eivät ole vielä kadonneet. Piirtoheitintä eivät taida olla koskaan nähneet. 10-sormijärjestelmää on opetettu alle 10 vuotta sitten, mutta viimeisimmistä vuosista en enää tiedä. Harmillisinta on minustakin se, ettei kaunokirjoitusta opeteta.

Vierailija
49/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjoitus on se, jota saisi opettaa vieläkin. Ei ehkä vanhaan malliin vihkoja täyttämällä, mutta vaikkapa kuvaamataidossa kauniit vanhanajan kirjaimet. Joukko-oppi on se, jonka voisi kuitata yhden viikon oppitunneilla. Olen yksi niistä harvoista, joiden mielestä se oli helppoa ja siksi soisi perusasiat opetettavaksi vieläkin.

10-sormijärjestelmää en oppinut koskaan. Kävin keskikoulua, ja konekirjoitusta oli vain valinnaisaineena, ja kansalaiskoulun puolella.

Omana kouluaikana ei opetettu laulamista, ei hiihtämistä eikä paljon muutakaan urheilua. Silti ole laulukoe, vaikka ei sitä millään tavalla opetettu, ja liikuntakin arvosteltiin.

Vierailija
50/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän lapsille opetettu joukko-oppia, rukouksia ja aikahiihtoa? 

Olette melko vanhoja siinä tapauksessa, koska minä olen jo 53-vuotias ja minun lapsille ei ole opetettu. Lapseni ovat käyneet koulua vuosina 2006-2018.

kysyn tätä, koska kommenttini sai alapeukkuja. 

Matematiikan oppimäärä alkaa joukko-opilla kaikilla asteilla.

Sä voit googlettaa, mitä tarkoitan joukko-opilla. Termillä on ilmeisesti kaksi merkitystä. 

Google ei kerro, mitä anonyymi av-mamma kuvittelee joukko-opin tarkoittavan.

Vierailija
51/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloudessa tekemään ruokaa. Omilla lapsilla kotitalous on pääosin teoriaa, käydään läpi ekologista kuluttamista, kierrätystä ja lajittelua, vertaillaan sekasyöjän ja vegaanin hiilijalanjälkeä, pohditaan ympäristöystävällistä siivousta jne., mutta ei tehdä ruokaa kuin joka 4. kotitaloustunti, silloinkin smoothie tai juuresdippi.

Vierailija
52/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät enää virkkaa pannulappuja ja neulo sukkia. Jakokulma on aivan kummallinen. 

Eikö?! Mitä siellä kässätunneilla sitten oikein opetellaan? Kertokaa äkkiä!

Olen eri vastaaja. Lapsellani oli koulussa virkkausta. Paitsi että ei sitä varsinaisesti opetettu vaan näytettiin kerran, että tehkää näin, ja sen jälkeen lankakerä tuli kotiin.

Kysyin lapselta, että annettiinko virkkuukoukkua. Ei. Kysyin, osaako hän virkata. Ei. No, minä menin ostamaan virkkuukoukun (otti päähän joutua ostamaan muutoin täysin turha kapistus) ja lapsi yritti parhaansa. Ei tullut kaunis tekele, mutta kuitenkin.

Mitä teki opettaja? Purki koko työn ja sanoi että aloita alusta. Lapsi sanoi ettei osaa paremmin. Sen sijaan että opettaja olisi näyttänyt mallia, hän nykyaikaiseen tyyliin sanoi, että googlaa ohjeet.

Voi (tähän kirosanoja). Youtubesta sitten katsottiin mallia ja työ tuli valmiiksi. Vaan sittenpä opettaja ei enää halunnut edes nähdä sitä.

Tällainen jos toistuu, niin teen valituksen. Lapselle sanoin vaan, että aivan turha oppiaine ja minulle riittää kun hän yrittää parhaansa.

Vierailija
53/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottiin käyttämään maalaisjärkeä. Nykylapsille neuvotaan käyttämään googlea.

Vierailija
54/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunokirjoitus, laulukoe, esitelmän pito, essee, ainekirjoitus, päässälasku ( 9. luokalla sai ottaa laskukoneet ). Lisäksi oli läksyjä, pistokokeita ja tiukka numero arvostelu. 

Kaikki teki käsitöissä jotain vaikka lisäopetuksena. Apukoulu, tarkkis, tasoryhmät, ehdot ja luokalle jäänti, jälki-istunnot.

Nykyään on todella paljon luokan edessä esiintymistä. Nelosluokkalainen lapseni kertoo, että heillä on jotain salkkutöitä (ilmeisesti pieni projekti) eri aineissa ja niitä joko yksin tai pareittain esitellään. Englanniksikin, ei pelkästään suomeksi. Lähes joka kuukausi on joku tällainen.

Vierailija
55/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elämänkatsomustieto vai onko sellaista nykyään?

Ainakin täällä pk-seudulla et on kohta jo suositumpaa kuin uskonto. Oman lapseni luokalta (27 oppilasta) puolet käy elämänkatsomustiedon tunneilla, kaksi islamin ja loput luterilaisen uskonnon tunneilla.

Vierailija
56/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että neuvostoliitto on hyvä ja ystävä eikä enää katsota juhlasalissa neuvostoliittolaisia pioneeri elokuvia !

Vierailija
57/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ms dos käyttöjärjestelmä atk tunnilla. 

Atk tunteja ei taida ylipäätään enää olla. 

Vierailija
58/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin se kaunokirjoitus oli yksi. Käsitöissä oli ristipistoja, niitä ei varmaan nykyään enää opeteta. Liikunnassa oli pakollinen telinevoimistelu, joka oli kauheaa ja pelottavaa, myös päällään piti oppia seisomaan.

Uskonnossa luettiin Raamattua ja opeteltiin ulkoa kaikkea mahdollista kymmenestä käskystä Jaakobin poikiin.

Joulu- ja kevätjuhlissa vedettiin hirveän pitkiä ja vaikeita lauluja sekä näytelmiä, joissa oli kymmeniä sivuja ulkoa opeteltavaa.

Ylipäätään ulkoa opeteltiin paljon melkein kaikissa aineissa.

Kävin ala-astetta 80-luvulla.

Kyllä ainakin mun lapsen koulussa on telinevoimistelua. Lapsi tykkää siitä älyttömästi. Omana kouluaikana ysärillä ei ollut, mutta johtuu ehkä siitä että oli kävin pientä kyläkoulua jossa ei ollut edes liikuntasalia.

Vierailija
59/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä Meidän -rukous ja Herran siunaus. Ja lukematon määrä virsiä.

Vierailija
60/557 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksässä ei ilmeisesti opeteta kodinhoitoa ja vaatehuoltoa, koska nykynuorille perus kotiaskareet on kuin ydinfysiikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi