Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jota häiritsee kirjoitusvirheiden räjähtäminen käsiin palstalla?

Vierailija
18.01.2024 |

Varsinkin otsikoissa on nykyään TODELLA paljon huolimattomuusvirheitä. Ei teillä ole mitään syytä kiirehtiä näin paljon!

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta toisaalta syyllistyn vastaavaan itsekin. Kuten aloittajakin pudottaessaan sanan pois fraasistaan. Oikeasti kirjoitusvirheiden määrä on se joka räjähtää, eivät kirjoitusvirheet 😅

Kirjoitusvirheiden räjähtäminen olisi suotuisa kehityssuunta!

Vierailija
42/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse yhtään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa! Minua eivät kyllä niinkään häiritse pienet kirjoitusvirheet (eli painovirhepaholaiset), mutta kielioppi- ja oikeakielisyysvirheet ärsyttävät. Ei osata yhdyssanoja, ei tiedetä pilkkujen ja pisteiden paikkoja, ei osata käyttää isoja ja pieniä (alku)kirjaimia oikein jne.!

Autocorrect-toiminto on puhelimissa todella helppo ottaa pois päältä! Sitä on siis turha syyttää kirjoitusvirheistä.

Vierailija
44/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu palstan hidastelusta ja kun kännykällä kirjoittaa. 

Vierailija
45/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman heikkouden näkee myös iltapäivälehdissä. Suomenkielen osaaminen on romahtamassa.

"Suomenkielen". Urgh.

Vierailija
46/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa enemmän se mitä ihmisellä on sanottavana kuin kirjoitusvirheet. Voiko enää epäkiinnostavampaa asiaa olla kuin jonkun toisen kirjoitusvirheet ja niiden päivittely. Etsikää nyt tästäkin kaikki virheet, kun ette muuta näe. 

Sama täällä. Kunhan asia tulee ymmärretyksi, niin mitä väliä. En itsekään ollut 8 kummempi oppilas äidinkielessä peruskoulussa. Enemmän se ketä häiritsee.

Vierailija
47/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko joku, että miten se autocorrect otetaan pois päältä. Android ja Nokia 

Vierailija
48/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman heikkouden näkee myös iltapäivälehdissä. Suomenkielen osaaminen on romahtamassa.

Onkohan jopa tahallista huono kielentaju/huolto?  Sehän on yksi tapa piilohalveksia lukijoita ja rampauttaa kielen ilmaisukykyä. 

Taas yksi syy miksi en halua lukea  nykyistä höttöä.

Vierailija
49/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä kiinnostaa enemmän se mitä ihmisellä on sanottavana kuin kirjoitusvirheet. Voiko enää epäkiinnostavampaa asiaa olla kuin jonkun toisen kirjoitusvirheet ja niiden päivittely. Etsikää nyt tästäkin kaikki virheet, kun ette muuta näe.

Just. Vaikka viesti on täysin ymmärrettävä, eli kenties ongelmana on yhdyssanavirhe tai vain pilkku väärässä paikassa, syöksyy joku päsmäri vaahtoamaan. kaikesta huomaa, ettei ole edes tarkoitus korjata virhettä, vaan nöyryyttää ja olla parempi. 

Oikeasti sivistynyt opettaja ei nälvi ivallisesti, vaan vain oikaisee. Jo tästä tunnistaa päsmäröivän kusipään, joka itsetunto-ongelmissaan riekkuu täällä.

Vierailija
50/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kielioppivirheet lähinnä huvittavat, koska ne osoittavat erittäin monen olevan minua tyhmempi. Etenkin otsikoissa esitetään kysymyksiä tavalla, joka saa kaltaiseni oikeinlukijan hymähtämään: kirjoittaja ei selkeästi ymmärrä viittaussuhteita eikä verbien taivuttamista, joten tekstinsä on lähinnä hauska, ei informatiivinen.

"Meillä on koira, missä on kirppuja". Jostain syystä tämän kysyjä ei koskaan saa vastausta siihen, missä niitä kirppuja on.

Vierailija
51/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Samsungin auto correct on uskomattoman huono. Korjaa kaikki oikeat sanat vääriksi. Hermo menee. 

Opettele kirjoittamaan itse.

Vierailija
52/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on teillä tylsää, jos tämmöinen asia jaksaa kiinnostaa

Vierailija
53/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole aikaa kun kännyllä kirjoittaa, eikä ehdi tarkistaa kirjoitusvirheitä omasta tekstistä.

Aikaa on aina ja kiirettä ei ole olemassakaan, se on täysin ihmisen keksintöä ja siihen ei tarvitse lähteä mukaan.

Vierailija
54/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Kyllä se kirjoitustapa kertoo jotain kirjoittajan koulutuksesta. Lauseet aloitetaan pienellä kirjaimella, kirjoitetaan ilman välimerkkejä, tai ne on järjettömissä paikoissa tyyliin "paljonko??? kello on". Toivottavasti eivät kirjoita työhakemuksiaan samalla tyylillä.

Vierailija
55/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kielioppivirheet lähinnä huvittavat, koska ne osoittavat erittäin monen olevan minua tyhmempi. Etenkin otsikoissa esitetään kysymyksiä tavalla, joka saa kaltaiseni oikeinlukijan hymähtämään: kirjoittaja ei selkeästi ymmärrä viittaussuhteita eikä verbien taivuttamista, joten tekstinsä on lähinnä hauska, ei informatiivinen.

"Meillä on koira, missä on kirppuja". Jostain syystä tämän kysyjä ei koskaan saa vastausta siihen, missä niitä kirppuja on.

Onko koskaan tullut mieleesi, että tuo "kirppujen etsijä" voi olla melkoinen nero esim. mitä matemaattiseen osaamiseen tulee? Aika asenteellista todeta jonkun olevan "minua tyhmempi". Tuolla asenteella helposti kompastuu omaan näppäryyteensä. Mutta sehän tietenkin kuuluu oleellisena osana ylimielisyyteen.

Vierailija
56/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, asia on tärkein. Mutta tietty jos ei osaa sanoa mitään asiaa niin voihan sitä sitten vaikka keskittyä kirjotusvirheisiin...

Vierailija
57/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi kyllä että on muitakin murheita kun jotkut vähäset kirjoitus virheet tällä keskustelu palstalla.

Pitäisiikö sitte poistatuttaa kaikki ne keskustelu ketjut, jossa virhe havaittu on ?

nm. Mokomat pilkun viilaajat.

Vierailija
58/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisissä 10 uutisissakin oli kirj. Virhe, Juttu Urpilainen  presidentti ehdokas

Vierailija
59/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu palstan hidastelusta ja kun kännykällä kirjoittaa. 

Minäkin räplään viestiä usein jäisillä näpeillä tuolla lumituiskussa. Virheitä tulee silloin helpommin.

Vierailija
60/110 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vakipalstalaiaet ovat tulleet keski-ikään, jolloin ikänäkö alkaa vaivata. Lisäksi puhelimet ovat piwnentynwet. Itse ainakin huomaan, että juuri tämän vuoksi tulee kirjoitusvirheitä, kun en enää oikein osu kirjaimille. 

Nyt huomaan, että tähänkin tuli juuri sellaisia virheitä, mutta esimerkin vuoksi en korjas niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän