Olenko ainoa, jota häiritsee kirjoitusvirheiden räjähtäminen käsiin palstalla?
Varsinkin otsikoissa on nykyään TODELLA paljon huolimattomuusvirheitä. Ei teillä ole mitään syytä kiirehtiä näin paljon!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kielioppivirheet lähinnä huvittavat, koska ne osoittavat erittäin monen olevan minua tyhmempi. Etenkin otsikoissa esitetään kysymyksiä tavalla, joka saa kaltaiseni oikeinlukijan hymähtämään: kirjoittaja ei selkeästi ymmärrä viittaussuhteita eikä verbien taivuttamista, joten tekstinsä on lähinnä hauska, ei informatiivinen.
"Meillä on koira, missä on kirppuja". Jostain syystä tämän kysyjä ei koskaan saa vastausta siihen, missä niitä kirppuja on.
Onko koskaan tullut mieleesi, että tuo "kirppujen etsijä" voi olla melkoinen nero esim. mitä matemaattiseen osaamiseen tulee? Aika asenteellista todeta jonkun olevan "minua tyhmempi". Tuolla asenteella helposti kompastuu omaan näppäryyteensä. Mutta sehän tietenkin kuuluu oleellisena osana ylimielisyyteen.
Sekä kokemusperäinen että tieteellinen tieto kertoo, että tuollainen henkilö ei todennäköisesti ole matemaattisesti lahjakas nero, vaan yksinkertainen ja alhaisella älykkyysosamäärällä ja olemattomalla osaamisella varustettu henkilö. Jos ei ymmärrä viittaussuhteita, niin todennäköisesti ei ymmärrä matematiikkaa.
Uusin ihmetykseni ovat nämä käsittämättömät taivutukset, kuten Matti - Mattin tai Miikka - Miikkan. En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti: Luulisi kyllä että on muitakin murheita kun jotkut vähäset kirjoitus virheet tällä keskustelu palstalla. Pitäisiikö sitte poistatuttaa kaikki ne keskustelu ketjut, jossa virhe havaittu on ? nm. Mokomat pilkun viilaajat.
Miten onkin aikaa tällä "poliisilla" jokaisella palstalla puuttua kirjoitus virheisiin😤 minulle itselleni on tärkeää aihe ja kommentit.En tuhlaa aikaani pilkun viilaamisiin.🤭🤔
Vierailija kirjoitti:
Niin no sano se myös kaikille ei kantasuomalaisille tai joilla muutenki äikkä oli aika huono koulussa. Niinku mä. Mut sit esseetäkö tänne tullaan tekemään vai riittääkö, et viesti menee perille? Ei kaikilla. Moni on äidinkielenpoliisi. Ei tää mikään virallisten asiakirjojen palsta ole.
Valitettavasti pahimmillaan tekstin sisältö on niin vaikeaselkoista, että sen sisältökin jää epäselväksi. Tätä näkee erittäin paljon myös somen puolella.
Et ole. Huomautan usein. Aina ei jaksa. Minusta on jokaisen velvollisuus huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä oikeinkirjoituksella tai kirjoitusvirheillä kun ketjut poistuu kuitenkin. En itse ainakaan niin enään perusta korjata näppäilyvirheitä.
Enään.
Keskustelupalstalla en tuhlaa aikaani pilkun viilaamiseen tai kirjoitusvirheisiin, koska keskustelupalstat ovat minulle vain ajanvietettä tai yksi rentoutumiskeino ja siksi ne eivät ärsytä. Eikä teksti ole mikään opinnäyte työ tai virallinen teksti.
Ja näin luulen useimmilla olevan ja kun sitä pilkkua saa viilata ihan tarpeekseen työelämässä 8h päivä, eikä enää jaksa tehdä sitä tauoilla tai vapaa-aikana jossakin kesjustelupalstalla, vaan poimii keskustelusta rusinat pullasta.
Sua ei häiritse ollenkaan että palsta on pelkkää sontaa trollausta? Okei boomer.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Huomautan usein. Aina ei jaksa. Minusta on jokaisen velvollisuus huomauttaa.
Huomautatko yhtä hanakasta myös kun ihmiset keskustelevat keskenään, kielen ääntämisestä ja lauseiden rakenteista esim. kaupassa, bussissa tai muissa julkisissa paikoissa.
Ihan sama vaikka puuttuisi kirjaimia sanoista, kunhan sanan nyt vaan ymmärtää. Eniten häiritsee pilkunviilaajat.
Olen huomannut tasan saman ! Esim pilkut puuttuvat omilta paikoiltaan, ne laitetaan ihan väärään paikkaanmyös kirjoissa, joita luen, on sama ongelma, valitettavasti. Myös, kun lukee esim kysymys, niin sen jälkeinen kysymysmerkki puuttuu kokonaan perästä, tai se on väärässä kohtaa. Eikö kirjailijat osaa enää kirjoittaa oikein ? Se on aika noloa.
Vierailija kirjoitti:
Saman heikkouden näkee myös iltapäivälehdissä. Suomenkielen osaaminen on romahtamassa.
*Suomen kielen...
Ainahan muutama pilkunviilaaja löytyy. Mitä ihmettä joku saa nillittämällä toisten kirjoitusvirheistä? Ei tämä mikään essee- kokoelma ole
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä sinä siitä kostuta?
Asia ymmärretään oikein kuitenkin. Ei ole mitään väliä pikku virheillä keskustelupalstalla. Tämähän ei ole mikään valtion virallinen tiedotuskanava.
Jos kirjoittaa puhelimella, virheitä tulee helpommin, kun sormi ei osu oikeaan kohtaan siinä näppiksellä. Moni ei viitsi avata tietokonetta kirjoittaakseen tänne kunnollisella näppäimistöllä. Tämä ei vaan ole niin "arvokas" foorumi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tasan saman ! Esim pilkut puuttuvat omilta paikoiltaan, ne laitetaan ihan väärään paikkaanmyös kirjoissa, joita luen, on sama ongelma, valitettavasti. Myös, kun lukee esim kysymys, niin sen jälkeinen kysymysmerkki puuttuu kokonaan perästä, tai se on väärässä kohtaa. Eikö kirjailijat osaa enää kirjoittaa oikein ? Se on aika noloa.
Tää teksti oli ihan hirveä, Huutomerkin jälkeen ei tule väliä eikö myöskään ennen kysymysmerkkiä, pilkkuja on sullakin ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Uusin ihmetykseni ovat nämä käsittämättömät taivutukset, kuten Matti - Mattin tai Miikka - Miikkan. En voi ymmärtää.
Varsinkin, kun puhuttaessa se on Miikan ja Matin. Vai onko joku muka oikeasti kuullut jonkun sanovan: "Hei onks tää laukku Mattin?"
Kyllä kirjoitettu teksti on nykyään usein kuin ääliön suoltamaan, siitä ei tarkoitus edes selviä.