Jääkaapissa on lähes täysi purkki avattua piimää. En juo sellaisenaan, kun niin hapanta. Ideoita mihin käyttää?
Mihin voisi saada käytettyä lähes litran piimää? En tiedä menisikö smoothiena jos olisi jotain muuta seassa.
sellaisenaan tuntuu liian happamalta omaan suuhun. En ole tottunut juomaan.
Voiko laittaa johonkin leivonnaiseen tai ruoanlaittoon?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Laitan useinkin maidon asemasta piimää, kun maitoa ei meillä ole läheskään aina. Piimä säilyy avattuna monia päiviä, ainakin 5.
Maito säilyy avattuna nykyään pari viikkoa, joten vaadin piimältä tuplaten pidempää säilymisaikaa, avatussa purkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita piimä tippumaan kahvifiltterin läpi ja tee tuorejuustoa.Kestää pari päivää, voit maustaa millä haluat ........
Sinö joka alapeukutat .Oletko kokeillut. Se on todella hyvää mutta eihän sinun maailmassa syödä muuta kun valmisruokaa. Valtion piikkiin.
Kiitos vinkistä, laitan kokeiluun. Mutta olikohan tuo ilkeily ihan välttämätön?
Itse sekoitan esim. mangojugurtin kanssa piimää, tasoittavat toisensa. Ja sitten olen tykästynyt sitruuna-seljakefiiriin, joka on kuitenkin aika kirpeää. Piimällä tms sen saa laimennettua oikein pirteäksi ja maku on hieno.
Laittaapi korkeaan lasiin 1 osa piimää ja 2 vettä. Sekoittaapi. Kupillinen väkevää espresso kahavia vielä sekaan.
Laita piimää kulhoon ja paloittele siihen ruisleipää. Syö, kun ruisleivän palat ovat hieman pehmenneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blinit tai saaristolaisleipä
Blinit ovat todella tämän ajan ruoka.
Miksi?
Monesti ne tarjotaan mateenmädin kanssa. Madetta kalastetaan tähän aikaan, sitä saadaan parhaiten pilkkimällä pimeässä ja huonolla ilmalla eli talvimyräköissä. Googlaa, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blinit tai saaristolaisleipä
Blinit ovat todella tämän ajan ruoka.
Miksi?
Monesti ne tarjotaan mateenmädin kanssa. Madetta kalastetaan tähän aikaan, sitä saadaan parhaiten pilkkimällä pimeässä ja huonolla ilmalla eli talvimyräköissä. Googlaa, jos et usko.
Ok, sitten, en ole mateenmädin kanssa syönyt mutta varmaan toimii. Ja uskon, isäni aina kertoo tarinoita miten jään läpi kalastivat lapsena matikkaa mätkimällä niiltä nuijalla tajun kankaalle jään läpi. Sen olen joskus joutunut googlaamaan kun en meinannut uskoa.
Juuri tänään tein rieskaa piimästä ja rikotuista ohrasuurimoista (pellillä)
Sämpylöihin tai saaristolaisleipään. Luepa Kinuskikissan saaristolaisleipä -ohje.
Vierailija kirjoitti:
Gambinan kanssa menee kivasti
Ja Valdemarin. Drinkillä on nimikin, pildemar.
Vierailija kirjoitti:
Tee pellillinen piimäpiirakkaa! Se on maailman helpointa tehdä, ainekset vain sekoitetaan ja päälle ripotellaan marjoja tai omenanviipaleita tai mitä muuta hyvää sattuu varastossa olemaan. Grahamjauhot eivät ole välttämättömiä, ne voi vaihtaa tavallisiin, ja margariinin asemesta voi käyttää voita tai öljyä. Myös esimerkiksi kookoshiutaleita tai mantelilastuja voi ripotella piirakan pinnalle.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006527560.html
Luin tuon ohjeen ja minua ihmetytti, että miksi siihen tulee ruokasoodan lisäksi leivinjauhetta. Tietääkö kukaan? Normaalistihan happaman nesteen - kuten piimän - kanssa riittää ruokasooda.
no miten se piimä on yhtäkkiä sinne jääkaappiin ilmestyny?
Vierailija kirjoitti:
no miten se piimä on yhtäkkiä sinne jääkaappiin ilmestyny?
En tiedä aloittajasta mutta minulla on naapuri joka käy ruokajaossa ja tuuppaa minulle ne mitä ei itse syö. Piimä on yksi artikkeli mitä hän on tuonut.
Kuivakakku, esim. piimäkakku
6 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa
3 dl sokeria
Sekoita edellä olevat ja lisää
3 dl piimää
3 dl sulaa margariiniä/voita
Sekoita. Laita kakkuvuokaan, paista 185 asteessa 50-60 min.
Puolikkaasta annoksesta taikinaa saat piirakkapohjan piirakkavuokaan, kokonaisesta pellillisen. Laita taikina vuokaan tai leivinpeperilla vuoratulle pellille. Mustikoiden sekaan hieman perunajauhoa sitomaan nestettä ja sokeria maun mukaan. Laita taikinan päälle itsellesi mieluinen määrä marjoja. Paista 225 asteessa 20-30 min.
Vierailija kirjoitti:
6 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa
3 dl sokeriaSekoita edellä olevat ja lisää
3 dl piimää
3 dl sulaa margariiniä/voitaSekoita. Laita kakkuvuokaan, paista 185 asteessa 50-60 min.
Puolikkaasta annoksesta taikinaa saat piirakkapohjan piirakkavuokaan, kokonaisesta pellillisen. Laita taikina vuokaan tai leivinpeperilla vuoratulle pellille. Mustikoiden sekaan hieman perunajauhoa sitomaan nestettä ja sokeria maun mukaan. Laita taikinan päälle itsellesi mieluinen määrä marjoja. Paista 225 asteessa 20-30 min.
Niin ja tällä samalla ohjeella saa myös mokkapaloja eli ohje sama kuin piirakassa ilman marjoja. Jäähtyneenä se mokkapalojen kaakao-tomusokeriseos päälle. Paremman makuinen pohja kuin itse mokkapaloissa.
Vierailija kirjoitti:
6 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa
3 dl sokeriaSekoita edellä olevat ja lisää
3 dl piimää
3 dl sulaa margariiniä/voitaSekoita. Laita kakkuvuokaan, paista 185 asteessa 50-60 min.
Piimän tilalle käy myös jogurtti sekä vanhaksi mennyt kerma. Äitini kyttää kaupasta prosenttitarjouskermoja ihan varta vasten piimäkakun paistamista varten.
Sämpylöihin tai saaristolaisleipään. Nams. Voisi toimia myös amerikkalaisissa pannareissa.
Lähetä Afrikkaan siel ne tarvii ruokaa
Miksi?