Couperosa posket?
Olen huolissani siitä, kun olen huomannut, että toisessa poskessani on sellainen pieni "läntti", joka on punainen, ja jossa on muutama hiusverisuoni näkyvillä. Olen ilmeisesti palelluttanut sen jossain, toinen poski on normaali. Se on ollut siinä jo tovin ja välillä se on melkein kokonaan "piilossa", mutta jos vaikka tyyny on painanut sitä, niin se ilmestyy siihen uudestaan. Olen vasta 22-vuotias. Iho on muutenkin herkkä ja ohut. Onko muilla couperosaa?
Kommentit (9)
Minulla on caipiroscaposket. Hyvin menee.
Laserhoito auttaa, on kyllä tosi kallista.
On muillakin. Tyypillinen suomalaisiho on vaalea, ohut ja herkkä. Laseriin vain. Sitten suojaudut superhyvin, ettei uusiudu tai laajene.
No suomalaisista aika suurella osalla on couperosaa, ei ole mitenkään harvinaista. Mulla ollut lapsesta asti. Mikään hoito ei siihen ole auttanut, rasvoista ja seerumeista ei mitään apua, laserointikin auttoi vain hetkeksi ja taas tuli suonet uudestaan pintaan ja sitä kautta punoitus. Ihotautilääkäri sanoikin, että se on perinnöllinen pienten hiussuonten toimintahäiriö, jota on vaaleaihoisilla paljon, eikä sitä voi parantaa. Meikillä saa onneksi helposti piiloon, eikä sitä meikkiä ole pakko laittaa muualle kuin juuri sen punoituksen päälle.
Käytä herkän ihon tuotteita kasvoihin ja muista aurinkosuoja. Vältä kovaa saunomista ja pakkasviimaa.
Laserointia nyt on monet näköjään sanoneet, mutta 1) se ei välttämättä toimi ollenkaan 2) siihen liittyy riskejä ja ihon herkkyys ja verenpurkaumat saattaa jopa pahentua. Nämä toki laitetaan paperinivaskassa eteen ennen toimenpidettä, mutta hyvä tiedostaa jo ennen kuin edes harkitsee.
Esimerkiksi itse maksoin toista tonnia siitä, että kärsin aika pahasti ja pitkään kipuja toimenpiteestä, ilman että verisuonissa tapahtui mitään näkyvää vaikutusta. Onneksi ei sentään pahentunut verisuonet, kuten pahimmillaan käy.
Nyt iä kannattaa etskunnon ihovoiteet jotka toimivat sinun ihollasi, ja etsit eri tilanteisiin sellaisen suojauksen, joka estää lehahtelua niin ettei poski koko ajan ole kirkuvan punaisena. Esim jos tykkäät saunoa, saunaan paksu kerros voidetta. Ulkona kylmässä kasvojen suojaus kietomalla huivi pään ympäri. Itse olen huomannut, että meikkivoidekerros myös "suojaa" ihoa talvella rutikuivassa sisäilmassa, muuten olisin kirkuvan punainen. Korkea spf auringonpaisteessa ehdoton.
Minun suvussani kaikilla on couperosaiho. Tajusin siksi vasta 25-vuotiaana, ettei olekaan normaalia, että saunan jälkeen olet kirkuvan punainen ja kipeä poskista vielä aamullakin. Pääsi siis rauhoittavan ja kosteuttavan ihonhoidon aloitus viivästymään. Verenpurkaumat ovat lisääntyneet vuosikymmenien myötä, sitäkään ei hoito estä vaikka kuinka moni purkki väittää vaikuttavansa verisuoniin. Mutta noita liitännäisongelmia voi saada kontrolliin, ja parempi tietysti hoidolla viivästyttää sitä, että herkkä iho ottaa helposti nokkiinsa ja poksauttelee niitä suonia.
Moikka! Mulla on sama ongelma oon 30-vuotias nainen. Poskipäissä pieniä verenpurkaumia ja punotusta. Mulla auttoi siihen soil of beautyn ihoöljyt! Suosittelen todellakin kokeilemaan ennen kuin mietit kalliiseen laserhoitoon menemistä! =)
Voi olla myös ruusufinniä. Itsellä alkoi 25vuotiaana pienellä punaisella läntillä toisessa poskessa ja sitten se laajeni ja nykyisin molemmat posket ihan punaiset kokoajan. Olen siis käynyt ihotautilääkärillä, joka sanoo että ruusufinniä muttei sitä perinteistä jossa tulee myös isoja finnejä(?) Vaan lähinnä pieniä näppylöitä muutamia ja sit se punaisuus. Niin ja nykyisin myös poskipäissä pienet punaiset kohdat. Niin ja siihen ei sitten auta mikään, meikillä saa piiloon. Väittävät että suoliston ongelmista johtuisi ehkä. No, ei lääkäreitä kiinnosta tutkia veriarvoja ym enempää kun ei ole kuin kosmeettinen haitta.
Up