Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöissä urheilu

Vierailija
17.01.2024 |

Jostain syystä keskustelu poistettiin. Käytiin keskustelua siitä, että työkaveri harrastaa etätöissä liikuntaa päivät pitkät. Jollain oli töissä koordinaattori, joka urheilee työajalla koko ajan hiihtäen ja pyöräillen. Miksi tästä ei saa keskustella?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheillessakin voi tehdä ajatustyötä, minulla itse asiassa ajatus kulkee paljon paremmin ulkoilmassa kävellessä. Monta kertaa olen suunnitellut esimerkiksi koulutuksen tai muun esityksen päässäni lenkillä ollessa, tietokoneelle päästyäni vaan naputtelen kaiken valmiiksi päässäni kehittelemän hetkessä ylös. Muuten saattaa mennä tuntikausia tietokoneen ruutua tuijottaessa ja pään lyödessä tyhjää.

Vierailija
22/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa pitkät päivät? Siis käy tunnin lenkillä jossain vaiheessa työpäivää, mutta hoitaa kuitenkin työnsä moitteettomasti vai urheilee tuntikausia joka päivä eikä tee töitä myöskään muuna aikana? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin urheilen etätyöpäivän aikana, käyn lenkillä ruokiksella. Ihan hyvin voi myös käydä kävelyllä tai hiihtää kevyesti palaverin aikana, kuulokkeet vaan päähän.

Meillä koordinaattorilla ei ole oikeita töitä ja hän liikkuu käytännössä koko työaikansa. Mitä tulee tuohon sinun hiihtämiseesi palaverin aikana, niin kyllähän se kertoo sen, että nuo palaverit ovat täysin turhia. Lienet töissä kuntasektorilla?

Palavereita on erilaisia. Toisissa on äänessä, toisissa joku kouluttaa suurta joukkoa joka kuuntelee.

Eihän siinä mitään kuuntele, jos tekee muuta, esimerkiksi hiihtää.

Etkö voi tehdä montaa asiaa kerralla? 

Vierailija
24/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin urheilen etätyöpäivän aikana, käyn lenkillä ruokiksella. Ihan hyvin voi myös käydä kävelyllä tai hiihtää kevyesti palaverin aikana, kuulokkeet vaan päähän.

Meillä koordinaattorilla ei ole oikeita töitä ja hän liikkuu käytännössä koko työaikansa. Mitä tulee tuohon sinun hiihtämiseesi palaverin aikana, niin kyllähän se kertoo sen, että nuo palaverit ovat täysin turhia. Lienet töissä kuntasektorilla?

En ole töissä kuntasektorilla vaan yksityisellä. Meillä liikkumiseen kannustetaan, työnantaja on lahjoittanut urheilukellot kaikille ja ollaan saatu työpaikan kautta myös alennuksia urheilukauppoihin ja Ourat roimalla alennuksella. Meilläkin on kuntosali työpaikalla niinkuin jollain tuossa yläpuolella. Minulla on työajaton sopimus, eli ei tarvitse edes

Meillä töissä saa pisteitä ja niillä voi lunastaa palkintoja, jos liikkuu työpäivän aikana. Kävelypalaverit ovat meillä suosittuja: jos sinun ei tarvitse esittää näytöllä materiaalia, on suositeltavaa liikkua. Siinä kävellessä on sujuvaa osallistua keskusteluun puhelimesta Teamsilla, ja aivot toimivat ihan eri tavalla. Ihan samalla tavalla me pidetään toimistopäivinäkin kävelypalavereita: lähdetään esihenkilön kanssa ulos tunnin parin kävelylenkille, ja käydään samalla asiat läpi. Muistio näistäkin tehdään aina tarvittaessa. Erittäin kovaa tulosta tehdään ja olemme alan johtava yhtiö.

Vierailija
25/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuunteleen webinaareja usein käsitöitä tehden, pyykkiä silittäen tms. Osaan keskittyä oikein hyvin. Voisin kuunnella lenkilläkin mutta en tykkää ulkona kulkea kuulokkeiden kanssa kun haluan kuulla mitä ympärilläni tapahtuu.

Voin kyllä käydä päivällä lenkillä, mukavampi se on valoisaan aikaan ja sitten pimeällä voi jatkaa sisällä töitä. Itse aloitan työt usein kuudelta aamulla kun olen kuitenkin hereillä ja virkeimmilläni. On helppo siirtyä makkarista olohuoneen nurkkaan.

Vierailija
26/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse it-alalla, ja kyllä minä ajoittain noin voisin tehdä, koska olen varsin nopea koodaamaan, ja tehtävät on mitoitettu keskimääräisen tahdin mukaan. Eli välillä voi hyvinkin jäädä päiviä jolloin ei tarvitse työtä tehdä, kun pääsen tavoitteeseeni ilmankin, tehtävät valmistuu määräajassa. Etuajassahan niitä ei kannata tehdä, koska silloin kusee toisten urakoita, jos näyttää että ne valmistuu paljon nopeammin kuin aikataulutettu aika, pian tehtäville annettua aikaa lyhennetään, ja kun nykyiselläkin tahdilla osalla on hyvin vaikea selvitä työmääräarvioiden puitteissa.

Vierailija
27/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen etätöissä yksityisellä ja tänään työpäiväni tulee olemaan tällainen:

-kello 5:30-8:00 töitä koneella istuen

-kello 8-9:00 lumityöt pihalla

-kello 9-11:00 töitä koneella iatuen

-kello 11-12:30 käyn lounaalla jossain ja samalla kaupassa

-kello 12:30-13:30 koirien lenkkeilytys

-kello 13:30-> loput työt niin pitkään kun tekemistä riittää, ehkä viiteen tai kuuteen saakka. Tai ehkä lopetan aiemmin perjantain kunniaksi.

Vierailija
28/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palavereita on erilaisia. Toisissa on äänessä, toisissa joku kouluttaa suurta joukkoa joka kuuntelee.

No itse kyllä kans osallistun paljon passiivisesti palavereihin. Ne tosin on yleensä sellaisia, joiden aikana mä teen rutiinitöitä samalla taustalla. Tämä silloin, kun asia on sellainen, ettei tarvitse painaa mieleen, riittää vain että voin reagoida tarvittaessa. 

Mutta jos on kyse sellaisesta, jossa pitäisi oppia ja hallita joku juttu, niin pitää nähdä mitä näytetään näytöltä, ja tehdä muistiinpanoja. Ei tulisi mieleenkään lähteä työpisteeltä. 

Mutta seisoa aina voi, ja askeltaa kevyesti samalla. 

Kyllä urheilu on eri asia kuin palaveri. 

Vierailija
29/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla me pidetään toimistopäivinäkin kävelypalavereita: lähdetään esihenkilön kanssa ulos tunnin parin kävelylenkille, ja käydään samalla asiat läpi. 

Näin liikuntarajoitteisena pakko sanoa, että melko ableistista. Kyllä työasiat pitäisi hoitaa sellaisella tavalla, mihin kaikki pystyy osallistumaan, ja kaikki toimistotyöläiset ei välttämättä todellakaan pysty tunnin parin kävelylenkkiin.

Vierailija
30/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole töissä kuntasektorilla vaan yksityisellä. Meillä liikkumiseen kannustetaan, työnantaja on lahjoittanut urheilukellot kaikille ja ollaan saatu työpaikan kautta myös alennuksia urheilukauppoihin ja Ourat roimalla alennuksella. Meilläkin on kuntosali työpaikalla niinkuin jollain tuossa yläpuolella.

Mitä tolkkua kenenkään on esittää mitään ruudulla, jos toiset ei näe sitä, vaan puuskuttaa jossain pururadalla? 

Olen itse etätyön vakaa kannattaja, mutta se EI ole juoksentelua pitkin kyliä, eihän työasioita voi edes puhua julkisilla paikoilla. Jotain rotia kuitenkin. 

Mulla on töissä kiire, ja jos palaveri on löysä osaltani, teen siinä sivussa muita töitä koneella. 

Vierailija
31/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole töissä kuntasektorilla vaan yksityisellä. Meillä liikkumiseen kannustetaan, työnantaja on lahjoittanut urheilukellot kaikille ja ollaan saatu työpaikan kautta myös alennuksia urheilukauppoihin ja Ourat roimalla alennuksella. Meilläkin on kuntosali työpaikalla niinkuin jollain tuossa yläpuolella.

Meillä riittää, että työssä syntyy tulosta. Saamme tavoitteet, ja niitä seurataan. Ainakin omassa tiimissäni tavoitteet tulee täytettyä ja työnantaja palkitsee etenkin tavoitteiden ylittyessä ihan bonareilla, joissa on myös henkilökohtainen osuus. Meillä kannustetaan täyteen liukumaan, eli aina jos on tarvis/halu, niin voi käydä vaikka kesken päivän parturissa tai salilla. Viikottainen työaika on määritelty 37,5 tuntiin ja siihen sen pitää tasoittuakin, piditpä paussin kesken päivän tai et.

Vierailija
32/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla me pidetään toimistopäivinäkin kävelypalavereita: lähdetään esihenkilön kanssa ulos tunnin parin kävelylenkille, ja käydään samalla asiat läpi. 

Näin liikuntarajoitteisena pakko sanoa, että melko ableistista. Kyllä työasiat pitäisi hoitaa sellaisella tavalla, mihin kaikki pystyy osallistumaan, ja kaikki toimistotyöläiset ei välttämättä todellakaan pysty tunnin parin kävelylenkkiin.

No jos se on kahden henkilön palaveri ja tapa sopii molemmille, missä vika? 

Toi pari tuntia löpinää ilman muistiinpanoja vähän epäilyttää, ja työasioiden jauhaminen julkisella paikalla. 

Mutta työpaikalla pitää sallia erilaisuus myös siten, että rajoitteet otetaan kyllä huomioon, mutta kaikkia muita ei rajoiteta huvikseen, koska joku muu ei pystyisi samaan. 

Vierailija
33/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse kyllä kans osallistun paljon passiivisesti palavereihin. Ne tosin on yleensä sellaisia, joiden aikana mä teen rutiinitöitä samalla taustalla. Tämä silloin, kun asia on s

Harvoin meillä koulutukset vaatii näytön tuijotusta. Kouluttaja kertoo ihan ääneen opetettavan asian, ja saamme myös jo etukäteen powerpointit tai linkit tutustuttavaksi. Perille on mennyt, ja teen työni ihan priimasti eikä mitään ole jäänyt oppimatta.

Vierailija
34/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin ei toimita, jos tiimissä  on liikuntarajoitteisia. Mutta jos kävelypalaveri sopii kaikille niin pitäisikö ne silti jättää tekemättä siltä varalta, että joku jossain on liikuntarajoitteinen?

Vierailija
35/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tiimissä kaikki pystyvät. Jos joku ei pystyisi ja olisi rajoitteita, luonnollisesti ei tehtäisi sitten kävelypalavereita. Mitä ableistista on siinä, että tehdään tiiminä jotain mikä sopii koko tiimille ja on tiimin mielestä mukava tapa tehdä asioita? Kyse oli vain ja ainostaan meidän omasta tiimisyämme, jossa sinä et ole.

Vierailija
36/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole töissä kuntasektorilla vaan yksityisellä. Meillä liikkumiseen kannustetaan, työnantaja on lahjoittanut urheilukellot kaikille ja ollaan saatu työpaikan kautta myös alennuksia urheilukauppoihin ja Ourat roimalla alennuksella. Meilläkin on kuntosali

Mitä tolkkua kenenkään on esittää mitään ruudulla, jos toiset ei näe sitä, vaan puuskuttaa jossain pururadalla? 

Olen itse etätyön vakaa kannattaja, mutta se EI ole juoksentelua pitkin kyliä, eihän työasioita voi edes puhua julkisilla paikoilla. Jotain rotia kuitenkin. 

Mulla on töissä kiire, ja jos palaveri on löysä osaltani, teen siinä sivussa muita töitä koneella

Ei varmaan tule yllätyksenä, että ihmisiä on erilaisia. Itse en pysty kuuntelemaan sivukorvalla ja tekemään muita töitä samalla, mutta voin hyvin kuunnella kuukausitiedotetta tai jotain yleistä koulutusta vaikka kävellessä.

Vierailija
37/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on erilaisia kommentteja. Itse olin työnantajalla töissä, jossa jokaiseen työpäivään kuului työajalla tunti aktiivista liikuntaa. Työnantaja maksoi työntekijöille kaikki normaalit harrastusvälineet ja asusteet.  Tämän lisäksi sai erilaisia bonuksia mm jos osallistui maratoniin tai muihin vastaaviin suorituksiin. 

Näin jälkikäteen voi sanoa, että se oli reipashenkinen työyhteisö, jossa ei ollut juurikaan poissaoloja ja ihmiset oli fyysisesti aika hyvässä kunnossa. Myös henkisesti hyvässä tasapainossa.

Tämä työpaikka oli yksityinen keskisuuri yritys Saksassa. 

Tästä jäi ainakin itselle sellainen positiivinen liikkumisen ilo, joka jatkuu yhä täällä Suomessa. Tosin nyt kotimainen työnantaja ei työajalla kannusta omatoimisesti liikkumaan. 

Vierailija
38/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissä kiire, ja jos palaveri on löysä osaltani, teen siinä sivussa muita töitä koneella

Tän takia mä poljen kuntopyörää ja valitsen ne löysät palaverit tarkasti, joiden aikana tuota teen. Läppäri voi olla kuitenkin edessä ja katsoa esitystä. Tämmöisiä palavereita on ehkä pari viikossa, eli pitää tavallaan keskittyä kun on puhe vaatimuksista tai aikatauluista, mutta varsinaista omaa sanottavaa ei ole. Ja jos on kiire, niin silloin tuo sinun tapasi että osallistuu ja kuuntelee mutta tekee muita tötä samalla on minullakin sama, mutta silloin ei kyllä voi sanoa kuuntelevansa palaveria. Onko oikeastaan mitään se ärsyttävämpää, kuin palaveri johon pitää osallistua ja kysyt joltakulta kysymyksen johon sitten vastataan, sorry voitko toistaa kun keskityin muuhun.

Vierailija
39/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen etätöissä yksityisellä ja tänään työpäiväni tulee olemaan tällainen:

-kello 5:30-8:00 töitä koneella istuen

-kello 8-9:00 lumityöt pihalla

-kello 9-11:00 töitä koneella iatuen

-kello 11-12:30 käyn lounaalla jossain ja samalla kaupassa

-kello 12:30-13:30 koirien lenkkeilytys

-kello 13:30-> loput työt niin pitkään kun tekemistä riittää, ehkä viiteen tai kuuteen saakka. Tai ehkä lopetan aiemmin perjantain kunniaksi.

Sama täällä paitsi tein lumityöt ennen koneelle istumista eikä ole koiraa, mutta saatan käydä muuten kävelyllä lounaan yhteydessä.

Vierailija
40/61 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan työt aina todella aikaisin, jotta pääsen juoksemaan valoisalla. Saattaa näyttää muille siltä, että juoksisin työajalla.

Toisaalta, jos työajalla liikkuminen on joissain työpaikoissa ok tai jopa suositeltavaa, niin mitäpä se meille muille kuuluu. Kuulostaa oikeasti jopa todella hyvältä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme