Ymmärrätkö ihmisiä, joilla ei ole säästöjä?
Siis esimerkiksi kuusikymppisiä, jotka vaihtaneet autoa usein, ostaneet uuden asunnon jne. Mutta säästöjä ei ole yhtään. Mitä ajattelet?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä tavallaan säästöjä, jos on uusi auto ja uusi asunto. Vai tarkoitatko, että pitäisi olla käteistä inflaation syötävänä?
Minulla on kolme asuntoa ja neljännen hintainen indeksirahasto. Tilillä ei juuri rahaa makaa. Vaan ainahan minä voin helposti realisoida omaisuuttani, jos tulee äkillistä rahantarvetta.
Joo no tää on totta. Nyt appiukko on tilanteessa, että joutuu myymään autonsa, kun tarvitsee rahaa. Toivottavasti nyt soisi kellot, että sitä rahaa pitää olla muutama tonni tililläkin.
Ei ole rahaa tilillä säästössä senttiäkään enkä pidä. Ostelen metsää aina kun on kertynyt sopiva summa.
En ymmärrä. Elävät kai kädestä suuhun. Olen kyllä itsekin tehnyt isoja ostoksia mutta on minulla säästöjä usealla tilillä.
Lähipiirissäni on tällaisia, tässä esimerkkejä viimeisen kolmen kuukauden ajalta:
Omakotitalon lämmitysjärjestelmään tuli vikaa 9.000 €, raha piti lainata sukulaisilta. Pariskunta sairasteli, tarvitsivat lainaa 5.000 € (en tiedä mihin).Lemmikki sairastui, osaan kuluista oli säästöjä, loppu 500 € piti lainata.
Tuli minulle ihan puskista, että ystävilleni nämä mielestäni ei-yhtään-yllättävät -kulut olivat ylläri, eikä niihin oltu varauduttu säästöin. Rahaa kuitenkin on kulutettu pitkin vuotta ulkomaan matkoihin ym. ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä tavallaan säästöjä, jos on uusi auto ja uusi asunto. Vai tarkoitatko, että pitäisi olla käteistä inflaation syötävänä?
Minulla on kolme asuntoa ja neljännen hintainen indeksirahasto. Tilillä ei juuri rahaa makaa. Vaan ainahan minä voin helposti realisoida omaisuuttani, jos tulee äkillistä rahantarvetta.
Joo no tää on totta. Nyt appiukko on tilanteessa, että joutuu myymään autonsa, kun tarvitsee rahaa. Toivottavasti nyt soisi kellot, että sitä rahaa pitää olla muutama tonni tililläkin.
Kannattaa pitää osa omaisuudesta helposti realisoitavassa muodossa. Ja saahan omaisuutta vastaan aina lainaakin.
Auton myynti rahapulan takia on ihan älytöntä (jos sitä autoa kuitenkin tarvitsee), koska siitä ei koskaan saa ns. omiaan takaisin.
Eli en ymmärrä. Ei tarvi olla satojen tuhansien säästöjä, mutta jonkinlainen puskuri kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on tällaisia, tässä esimerkkejä viimeisen kolmen kuukauden ajalta:
Omakotitalon lämmitysjärjestelmään tuli vikaa 9.000 €, raha piti lainata sukulaisilta. Pariskunta sairasteli, tarvitsivat lainaa 5.000 € (en tiedä mihin).Lemmikki sairastui, osaan kuluista oli säästöjä, loppu 500 € piti lainata.
Tuli minulle ihan puskista, että ystävilleni nämä mielestäni ei-yhtään-yllättävät -kulut olivat ylläri, eikä niihin oltu varauduttu säästöin. Rahaa kuitenkin on kulutettu pitkin vuotta ulkomaan matkoihin ym. ylimääräiseen.
Miten sukulaiset sitten suhtautuu rahan lainaamiseen tällaisille, jotka itse käyttäneet rahansa matkoihin ym.?
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti menee jos ei saa pankkilainaa okt lämmitysjärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Kuuskymppisinä on ostettu uusi auto, on ostettu asunto ja säästöjä on vielä jäljellä. Säästöt lisääntyy joka kuukausi.
Sama juttu, ei vaan saa kulutettua koko eläkettä, no jääpä lapsille.
Mulla oli, mutta ei ole enää, kun tuli se paha päivä, jonka varalta olin säästänyt.
Onhan se vähän outoa jos ei ole ollenkaan säästöjä.
Suomi ja säästäminen? Hah sinäpä vitsin murjasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sukulaiset sitten suhtautuu rahan lainaamiseen tällaisille, jotka itse käyttäneet rahansa matkoihin ym.?
"Auta ystävää mäessä" - mentaliteetilla. Minä (ystävä) tarjouduin lainaamaan summan, seuraavaksi toisen vanhemmat, sitten yksi sisaruksista. Laina tuli sitten sisarelta.
Olen kyllä varmistellut, että kai nyt jatkossa tajuavat, kun omakotitalossa asuvat, niin vararahasto pitää olla. Ja muutenkin niitä yllättäviä menoja tulee. Pari vuotta on ainakin pakkosäästämisen aikaa, jotta saavat velan maksettua.
Ymmärrän hyvin.
Pienituloisia duunareita jotka eivät saa yhteiskunnan tukia vaan sinnittelevät omalla rahalla.
Tai kuten me keskituloiset, säästöillä maksettiin lomatalon remppa joten nyt tilit on nollilla. Vuoden kuluttua tilanne on jo toinen kun maksut tasaantuu. Sitten alkaa taas vähän kertymään joskaan en pidä sitä välttämättömänä. Kunhan on sen verran varaa että lääkäriin pääsee tarvittaessa. Muuten parempi käyttää rahat oman perheen hyväksi ja iloksi kaikkien elinaikana.
Ymmärrän hyvin, jos kyse on työkyvyttömästä tai pienipalkkaisia töitä tehneestä, kädestä suuhun eläneestä ihmisestä. Ei silloin ole ollut mahdollisuutta isojen säästöjen keräämiseen.
Mutta jos on hyvä- tai edes keskituloinen, niin vähintään jonkinlainen omiin välttämättömiin menoihin suhteutettu puskuri pitäisi olla tilillä heti käytettävissä. Sellainen sujuvoittaa asioita kummasti.
Tietenkin ymmärrän. Ihmisillä on erilaisia elämänpolkuja, toisilla on enemmän toisilla vähemmän. Lähtökohdat ei ole samat. Itsekin pienituloinen, säästäminen vaikeaa.
Ehkä he ovat pelottomia eivätkä stressaa. Minulle säästöt tuo turvaa. Pahanpäivänvara on ostoslistalla korkeammalla kuin uusi auto.
Ymmärrän, jos 60-vuotiaalla ei ole säästöjä. Jos on velaton uusi asunto ja velaton uusi auto, niin tilanne on ok, kuitenkin on omaisuutta, jota voi myydä pois tarvittaessa.