Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö sairaanhoitajaksi 15 vuoden tauon jälkeen?

Vierailija
16.01.2024 |

En ollut valmistumisen jälkeen kuin pari vuotta alalla.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut pitkään poissa, mutta en alunperinkään oppinut työtä kunnolla. Olin täysi tollo hoitotyössä.

Vierailija
42/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista ole hoitajiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöihin on "helppo haku", tarvitsee vain laittaa rasteja ruutuun. Kukaan ei kysy, milloin viimeksi olit alan töissä.

Vierailija
44/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin muissa hommissa 6 vuotta eikä paluu ollut hankalaa, sain perehdytyksen ja itse aktiivisesti kyselin kollegoilta. Olin myös jonkin aikaa töissä osastolla, jossa kollega palasi hoitoalalle 14 vuoden tauon jälkeen! Hän sai tavanomaista kattavamman perehdytyksen työhön.

Vierailija
45/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei!

Vierailija
46/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa olisi jos pääsisi. Pääsin lukiosta 10v sitten enkä muista opeista juuri mitään.

Vierailija
47/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset ihan varmasti mutta toki kovassa kilpailutilanteessa saatat olla toinen vaihtoehto jonkun tuoreemman alalla olleen jälkeen. Älä tosin kysy missä tällainen maaginen työpaikka on missä työnantajalla on varaa valita :D

Sinuna en ehkä nyt ihan haastavimmille alueille hakeutuisi töihin esim. suoraan minnekään teholle tai akuuttihoitoon, mutta joku perusosasto tai vaikkapa vammaispalveluiden lääkevastaava niin mikä jottei. Äkkiä se oppi sieltä tulee takaisin.

Vierailija
48/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan. Mieluummin vajaalla kuin monen työaika sidottu perehdyttämiseen ja jälkien korjaamiseen.

T. Osastonhoitaja 

Vierailija
49/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita esim terveyskeskukseen ja kysy. 

Vierailija
50/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele vain lähimpään sairaalaan ja ala hoitamaan.

Vierailija
51/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sössin oman urani sairaanhoitajana, kun menin valmistumisen jälkeen töihin hoitokotiin. Muutaman vuoden työskentelyn jälkeen tajusin, että olin kadottanut kaikki vähäisetkin kädentaitoni. Olisin halunnut töihin jonnekin akuuttiin, mutta kynnys hakeutua sinne oli liian suuri.

Lähdin töihin muulle alalle, mutta hinku hoitoalalle on ollut koko ajan takaraivossa. Olenkin yrittänyt katsella, järjestetäänkö meidän alueella mitään kursseja, joissa pääsisi takaisin kiinni alalle. Näillä tiedoilla/taidoilla en lähde kokeilemaan onneani.

Vierailija
52/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut samaa ja ainakin joissain AMK:ssa voidaan räätälöidä opintoja takaisin alalle palaaville, esimerkiksi tehdään uudelleen suuntaavat opinnot tai mihin sitten kukakin kokee tarvitsevansa päivitystä. Toki voi löytyä työpaikkoja, jotka haluavat palkata suoraan töihin, mutta riittävä perehdytys on jo sitten asia erikseen. 

Vierailija
53/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan luvat ovat voimassa loppuiän, ellei niitä erikseen peruta.

Luvat on eri asia kuin turvallinen ja sujuva työote käytännössä. Ja äkkiäkös ne luvat perutaan, jos tulee hoitovirhe.

:D Äkkiäkös? Olen ollut 17v alalla jo yhdet potkut tiedän, kun oli jo niin tuhdissa humalassa/aineissa, että alkoi haastaa riitaa potilaille. Aika monet pitkät viikonloput tai lomat on tullut nähtyä, kun hoitaja ei ole ihan välttämättä selvä, mutta ei pomoja kiinnosta puuttua pikku juttuihin, kun hommat hoituu joten kuten. Lupien perumisesta en ole koskaan kuullut. Tosin en tiedä miten tuon irtisanotun kävi. Hoitovirheitä sattuu jatkuvasti ja ei niistä mitään yksittäistä syytöstä kukaan saa. Korkeintaan mietitään miten asia olisi voitu välttää. Harvoin enää sitäkään, kun ei ole aikaa junnata vanhoissa 

Vierailija
54/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvat on eri asia kuin turvallinen ja sujuva työote käytännössä. Ja äkkiäkös ne luvat perutaan, jos tulee hoitovirhe.

:D Äkkiäkös? Olen ollut 17v alalla jo yhdet potkut tiedän, kun oli jo niin tuhdissa humalassa/aineissa, että alkoi haastaa riitaa potilaille. Aika monet pitkät viikonloput tai lomat on tullut nähtyä, kun hoitaja ei ole ihan välttämättä selvä, mutta ei pomoja kiinnosta puuttua pikku juttuihin, kun hommat hoituu joten kuten. Lupien perumisesta en ole koskaan kuullut. Tosin en tiedä miten tuon irtisanotun kävi. Hoitovirheitä sattuu jatkuvasti ja ei niistä mitään yksittäistä syytöstä kukaan saa. Korkeintaan mietitään miten asia olisi voitu välttää. Harvoin enää sitäkään, kun ei ole aikaa junnata vanhoiss

Haha samaa nauroin. Hoitoalalla saa kuule törttöillä melkein miten tykkäät. Moni kokeneempi hoitaja on varmasti vaarallisempi, kuin huolellinen ja tunnollinen alalle palaava. Melkoista sähläämistä ja lääkärin leikkimistä näkee välillä näiltä pitkään alalla olleilta.

Vierailija
55/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja on erillinen ammattinimike, joten olet siihen epäpätevä ilman tutkintoa.

Onko nykyään näin? Opiskellessani sairaanhoitajaksi olin ihan pätevä perushoitajan hommiin (ja siis perushoitaja vastasi nykyistä lähihoitajan hommaa), mutta sairaanhoitajan sijaisuuksissa olin epäpätevä, koska en ollut vielä valmistunut. Toki tein sairaanhoitajan sijaisuuksiakin opintojen loppuvaiheessa, mutta pienemmällä palkalla. Sen sijaan aiemmin tein perushoitajan sijaisuuksia ihan täydellä perushoitajan palkalla. Tämä siis 1980-luvulla. 

2000-luvun alussa minulla meni lähihoitajan palkasta epäpätevyysvähennys, vaikka olin jo valmis sh (pienellä terveyskeskuksen vuodeosastolla ei ollut juuri silloin sh:n paikkaa auki).

Siellä pienellä terveyskeskuksen vuodeosastolla taisi olla epäpätevä esimieskin. Olen isossa kaupungissa toiminut henkilöstöhallinnossa pitkään ja jos on valmis sh ja tekee lähihoitajan työtä, niin todellakaan meillä ei oteta epäpätevyysvähennystä vielä siitä lähihoitajankin palkasta.

Nimike toki "hoitaja" ja kirjoitetaan työsopimukseen tarkentavasti, että saa lähihoitajan palkkaa ja tekee lh:n työtä. Sitä ei saa tehdä, että palkkaa jonkun lähihoitajan sijaiseksi sairaanhoitajan ja käyttää tätä sitten sairaanhoitajan tehtävissä lähihoitajan palkalla.

Vierailija
56/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Äkkiäkös? Olen ollut 17v alalla jo yhdet potkut tiedän, kun oli jo niin tuhdissa humalassa/aineissa, että alkoi haastaa riitaa potilaille. Aika monet pitkät viikonloput tai lomat on tullut nähtyä, kun hoitaja ei ole ihan välttämättä selvä, mutta ei pomoja kiinnosta puuttua pikku juttuihin, kun hommat hoituu joten kuten. Lupien perumisesta en ole koskaan kuullut. Tosin en tiedä miten tuon irtisanotun kävi. Hoitovirheitä sattuu jatkuvasti ja ei niistä mitään yksittäistä syytöstä kukaan saa. Korkeintaan mietitään miten asia olisi voitu välttää. Harvoin enää sitäkään, kun ei ole aikaa junnata vanhoiss

Tiedän myös yhden, jolla oli vakava päihdeongelma eikä mikään työterveyshuollon interventio auttanut. Lopulta tuli yhden kerran liikaa työpaikalle humalassa ja irtisanottiin. Meiltä ilmoitettiin tapauksesta Valviraan, mutta niin vain sen tyypin oikeudet olivat vielä vuoden kuluttuakin siellä ihan olemassa, ei mitään rajauksia. 

Vierailija
57/64 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti voi. Pula sairaanhoitajista on niin suuri, että töitä saat aivan varmasti.

Vierailija
58/64 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis pääset varmasti, jos uusit vaan lupia.

Vierailija
59/64 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ehkä siitä missäpäin maata asut. Ainakin pk seudulla pääset. Lääkeluvat joudut tenttimään, mutta sen ehdit hoitaa työsuhteen alettua. 

Vierailija
60/64 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi takaisin, jos on pois päässyt?