Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kysynyt terveyskeskuksesta apua laihdutukseen?

Vierailija
15.01.2024 |

Saitko apua? Ja millaista?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan :(

Vierailija
2/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siellä enää nykyään vaikka laihdutus vertaistukiryhmiä, niin kuin joskus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut laitettiin painonhallintaryhmään, jossa painoa pudotettiin Nutrilettien avulla ja sain ravitsemusohjausta. Paino putosi kyllä tosi nopeasti sillä pussikuurilla, 12 viikossa lähti 22 kg. Valitettavasti ei riittänyt sitten itsekuri kumminkaan siirtyä siitä terveelliseen ravintoon, vaan jotenkin onnistuin pettämään itseäni että ihan vähän juhlistan, ja ennen kuin huomasinkaan olin lihonut takaisin ja 10 kiloa päälle. Mutta oli siinä ryhmässä onnistujiakin, mulla vaan tosiaan ei riittänyt kurinalaisuus.

Vierailija
4/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kysynyt, mutta tarjottiin sitten apua. Kävin kerran ravitsemusterapeutilla ja kerran fysioterapeutilla saamassa kuntosaliohjausta ja neuvoja liikkumiseen. Tästä on yli kymmenen vuotta aikaa. Ei ollut minun mielestä mitenkään hyödyllistä omalla kohdallani.

Vierailija
5/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin minä ravitsemusterapeutilla aikanaan ja sain ohjeet ja pillerit. Lihoin 3kg ensimmäisen kuukauden aikana ja päätin, että ehkä yritän vain omatoimisesti

Vierailija
6/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika.  Tiedättehän te, miten laihdutaan.  Mitä se auttaa, että joku siitä luennoi uudestaan ja uudestaan.  Oma motivaatio ja pitkäjänteisyys oleellista.

Vierailija
7/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin pääsy Painonhallintatalon netissä tapahtuvaan laihdutusohjaukseen. Aika lässyn lässyn juttua oli tällaiselle, joka oli jo 10 vuotta itse yrittänyt laihduttaa ja lukenut valtavasti niin psykologisesta puolesta kuin ravitsemuksestakin. Nyt kun on paino ylittänyt jo sairaalloisen ylipainon rajan, aion mennä uudestaan,jos vaikka saisin näitä uuden sukupolven laihdutuslääkkeitä.

Vierailija
8/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä ollut ties minkälaista apua tarjolla, mutta koksa heidän apunsa pohjautui olettamuksiin ja tulkintoihin minusta ja elämäntavastani, niin mikään ei auttanut. Kyllä se syy sitten löytyi kerran, kun laihdusvinkkeihinsä kyllästyneenä sanoin, että minä syön kaksi kertaa viikossa ja olen tässä viimeisten kuukausien aikana laihtunut yli 20 kiloa, että  kiitos vaan. Silloin lähti nopeasti lähete lääkärille, joka laittoi verikokeita ja lopulta sitten sairaalaan tutkimuksiin ja leikkaukseen (ei ollut lihavuusleikkaus - ihan vain teille palstan läskivihaajille tiedoksi, eikä liittynyt muutenkaan ylipainoon).  Sairaalassa sitten oli jopa toinenkin fiksu lääkäri, joka kysyi _minulta_ että mitä luulen, että on ollut suurin syy siihen, että syömiseni on aikoinaan mennyt liian kaloripitoiseksi ja nyt sitten liian vähäiseksi. kerroin hänelle mikä minulla syömisiin vaikuttaa ja varmuuden vuoksi kerroin myös, että ihan turha laittaa mua mihinkään "näin syöt terveellistä ruokaa ryhmiin" tai kuulemaan jonnekin miten ihminen lihoo, kun hän syö enemmän kuin kuluttaa - hoitajalle tai lääkärille. Lääkäri naurahti vertauksilleni, että "noi oli hyviä",  kuunteli, otti tosissaan ja  sanoi, että vaikka ei alan lääkäri olekaan, niin epäilee, että minulla on adhd Jos hän laittaa lähetteen tutkimuksiin, niin menetkö. Olin itse aina epäillyt olevani adhd. Sanoin, että lähden. Siellä sitten asia varmistui. Kummallisesti painoni normalisoitui sitten kun aloin elämään itselleni sopivaa arkea.

Sinällään todella hyvä, että terveyskeskuksessa on jos jonkinmoista apua tarjolla ylipainoon, mutta valitettavasti se kaikki apu tuntuu ulottuvan siihen, että potilas yritetään saada syömään vähemmän kuin kuluttaa. Eihän sellainen auta, jos  pohjimmainen vika on jossain muualla. ja on pelkästään onnekas yhteenattuma, jos joskus sattuu vahingossa joutumaan lääkärin vastaanotolle, joka lähteekin pohtimaan asioita laatikon ulkopuolelta ja kaivautumaan sinne syyn alkulähteille.

EI auton rikki mennyt rengaskaan  ehjäksi tule, jos reiän päälle laittaa paikan. Se auttaa hetken, mutta kohta on taas rengas tyhjänä.

Vierailija
9/9 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika.  Tiedättehän te, miten laihdutaan.  Mitä se auttaa, että joku siitä luennoi uudestaan ja uudestaan.  Oma motivaatio ja pitkäjänteisyys oleellista.

Huoh, no sepä se onkin että tiedän kaiken laihdutuksesta ja mitä pitäisi tehdä, mutta kun se on vaikeaa. Ei se tieto ole tässä tehnyt autuaaksi. Ehkä haen tässä sitä, että jos virallinen taho auttaisi minua, niin kokisin asian silloin vakavammaksi ja onnistuisin :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme